• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gehele binnenstad Amsterdam wordt 30 km-zone

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 april 2014 om 13:30 – 40 Reacties

Eat my dust


Ze zijn wel erg laat met de 1 april-grappen in Damsko dit jaar…

In maart waren gemeenteraadsverkiezingen, waarbij zeker in onze hoofdstad de PvdA een smadelijke en verpletterende nederlaag leed. Echter, een plucheverslaafde partij als de PvdA rochelt zijn onderdanen graag in de mond, en dus gaan de socialisten zonder een greintje schaamte gewoon weer aan de onderhandelingstafel zitten. Want, nederlaag of niet, die stad is van ons.

Samen met D66 en GroenLinks kwam het tot een bestuursakkoord voor Amsterdam Centrum, met als hoofdpunten ‘schoon, efficiënt en veilig verkeer’ en ‘fietsen’. U voelt de bui al hangen: dat gaat beroerd uitpakken voor de automobilist in de stad die samen met Nijmegen in een constante strijd is verwikkeld over wie zich ‘de grootste autohater van Nederland’ mag noemen.

En inderdaad, “voor een hogere verkeersveiligheid en betere luchtkwaliteit wordt in het hele stadsdeel, met uitzondering van de Prins Hendrikkade en de route Weesperstraat/Kattenburgerstraat, 30 km/u de maximumsnelheid“. Aan vervuilende scooters en snorfietsen wordt niets gedaan, maar dankzij de nieuwe limiet kunnen deze wel probleemloos van het fietspad naar de rijweg.

Op termijn worden bovendien touringcars geweerd (een oud VVD-plan dat gerecycled wordt), dat lijkt me dan weer een uitstekend plan.

Het zal mij benieuwen of we als dit plan er door is, ook alle taxichauffeurs netjes 30 door het stadsdeel zullen kachelen, modelburgers dat ze zijn. Mijn suggestie: pak door, en maak gewoon het complete stadshart autovrij. Geen woorden maar da…oh wacht, verkeerde stad.

UPDATE: Milieudefensie (dat vorige week nog lollig deed over de hoofdstedelijke luchtkwaliteit) is in zijn nopjes, zo laat het in een persbericht weten – “Dit is goed nieuws voor de luchtkwaliteit in de stad,” aldus Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie. “Met lagere snelheden wordt fietsen ook aantrekkelijker en dat leidt gelijk tot minder uitstoot in de binnenstad. Dat betekent dat de lucht die Amsterdammers inademen een stuk gezonder wordt.”

Ook interessant!

  • Amsterdam wil als eerste stad in Nederland overal 30 km/u
  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam
  • Tesla buitenspiegels massaal gejat in Amsterdam
  • Amsterdam verbiedt reclame voor benzineauto's in metrostations

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, d66, groenlinks, maximumsnelheid, milieu, pvda, Verkeer, verkiezingen

Vorig bericht: « Autojunk Foto Van De Maand – Maart 2014
Volgend bericht: Video: Lexus-reclame schoffelt Duitse concurrentie onderuit »

Lees Interacties

Reacties

  1. wouteraerox zegt

    7 april 2014 om 13:38

    Waarom zou je? Enige reden lijkt mij vervuiling en veiligheid. Vervuiling kan je wegstrepen lijkt mij omdat mensen op deze manier langer over hun route doen, ook ontstaan er denk ik nog meer files. Daarnaast help je de taxibranche nog verder in de put aangezien ze minder ritjes in een uur kunnen doen en de optie lopen voor mensen interessanter wordt voor korte ritjes. Dan blijft er veiligheid over, maar volgens mij is dat ook op een andere manier op te lossen..

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      7 april 2014 om 15:10

      @wouteraerox:
      Misschien omdat je überhaupt al blij mag zijn als je de 30 haalt in hartje 020?

      Login om te reageren
    • Stefje zegt

      7 april 2014 om 21:24

      @wouteraerox: Taximeters zijn tegenwoordig deels weer gekoppeld aan tijd, die snelheid maakt voor een chauffeur dus bar weinig uit. Maar een taxi in A’dam is net als Russisch Roulette. Alleen weet je dat je altijd verliest en is het gewoon nooit leuk.

      Login om te reageren
  2. marikoelolo zegt

    7 april 2014 om 13:40

    Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden, als ze maar van R’dam afblijven

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      7 april 2014 om 13:57

      @marikoelolo: Misschien is dit onderdeel van het plan om Rotterdam populairder te maken.

      Login om te reageren
  3. ariif zegt

    7 april 2014 om 13:45

    Hoe kan je het nou volhouden constant 30 km/h te zitten rijden..

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      7 april 2014 om 13:48

      @ariif: cruise control doet het bij mij vanaf 30 :-)

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        7 april 2014 om 14:53

        @baasbas: alleen zul je continu op de rem moeten dat die cc ook geen nut heeft..

        Login om te reageren
        • bmw1m zegt

          7 april 2014 om 14:55

          @e1000bmw523i: jup bij ook!

          Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      7 april 2014 om 13:49

      @ariif: op de fiets is dat zo’n beetje mijn kruissnelheid.

      Login om te reageren
  4. baasbas zegt

    7 april 2014 om 13:54

    Dat is wel een heel zuur stukje @sir_smokalot: :-) Niet vergeten dat wat PVDA (+GL) verloren heeft in de verkiezingen is er bij grote winnaar D66 bijgekomen. Sterker nog, VVD is ook gedaald….

    Dus als nu PVDA, GL en D66 met dit voorstel komen, dan is dat dus wat Amsterdam wil….
    (of toch minstens 55,1%)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      7 april 2014 om 14:00

      Dat mag je vinden natuurlijk, maar het is een ongeschreven wet in de politiek dat de grote verliezer de komende 4 jaar even uitzit in de oppositiebanken. In plaats daarvan neemt Hilhorst weliswaar zijn verantwoordelijkheid, maar weigert de PvdA-clan zijn ijzeren greep op de stad op te geven, ondanks een halvering van het aantal zetels uit 2006, en het laagste aantal zetels in de stad ooit. Dat vind ik ongepast.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        7 april 2014 om 14:13

        @sir_smokalot: Tsja, je kan alle ‘schuld’ op PVDA schuiven, maar dat de hele binnenstad 30 km-zone moet worden staat gewoon in het verkiezingsprogramma van D66, de grote winnaar van de verkiezingen…

        Login om te reageren
      • jelmer zegt

        7 april 2014 om 17:35

        @sir_smokalot: Ik vind het ongepast om de kiezers die niet meer op de PvdA stemmen meer macht toe te dichten dat de kiezer die dat wel hebben gedaan. Of om een trend hoger aan te slaan dan de feitelijke situatie.
        Het is heel simpel: een combinatie van partijen die gezamenlijk meer dan de helft van de zetels bezitten kunnen gezamenlijk een coalitie vormen. Al het andere is interessant, maar bijzaak.

        Login om te reageren
  5. varln1991 zegt

    7 april 2014 om 13:56

    Allemachtig wat ben ik blij dat mijn ouders mij meegenomen hebben naar het Oosten van het land, in het westen wordt er werkelijk alles aangedaan om autorijden zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
    Ik stap zo weer heerlijk in de auto naar het dorp Zwolle om er vervolgens gewoon 50 te kunnen rijden en voor schappelijke bedragen te kunnen parkeren.
    Frisse lucht snuif ik hier wel tussen de weilanden op.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      7 april 2014 om 14:18

      @varln1991: Ik sta hier ook te lachen vanuit de weilanden, geen gedoe als parkeergebrek en parkeergeld en milieu, veiligheid, files etc. Ik heb geen idee waarom mensen op een hoopje in de stad willen wonen.

      En tja mijn Golf 2 zorgt dan voor iets meer uitstoot, ik heb meer bomen in mijn tuin dan er in heel Amsterdam staan.

      Login om te reageren
    • widodh zegt

      7 april 2014 om 14:39

      @varln1991: Hier nog iemand! Ik woon heerlijk in Zeeland. De gemeente Middelburg doet een beetje aan autopesten, maar verder valt het mee.

      Lijkt me leuk in Amsterdam wonen! (not)

      Login om te reageren
  6. stefstuntpiloot zegt

    7 april 2014 om 14:01

    Alsof je in het centrum harder dan 30 km/h kan rijden…

    Login om te reageren
    • arii zegt

      7 april 2014 om 15:08

      Leuk, alleen een gemiddelde auto is bij 30km juist onzuinig?

      Login om te reageren
  7. lemster zegt

    7 april 2014 om 14:03

    Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst harder dan 30 kon rijden in dat stadsdeel. Als het niet vanwege de verkeersdrukte is, dan is het wel vanwege de drempels, de verkeerslichten of de onoverzichtelijke kruisingen die zich over elkaar verstruikelen.

    Maar goed kan mij het schelen, ik haal 1 op 9 in de stad en dat komt omdat ik 90% van de tijd voor het stoplicht sta te pruttelen. Die 2 meter die ik dan van verkeerslicht tot verkeerslicht kan racen is toch te kort om een meting op snelheid te doen. Dus de rooie rakkers doen maar wat ze niet laten kunnen, ik heb geen zin meer om me er druk om te maken.

    Login om te reageren
  8. johnson zegt

    7 april 2014 om 14:12

    Ik woon er zelf maar voorruit:
    http://youtu.be/HLB7eyZMTEs

    Login om te reageren
  9. RiKe zegt

    7 april 2014 om 14:16

    Zullen we 30km/h ook gelijk uitrollen over alle wegen in Nederland?
    Dan is overal fietsen erg aantrekkelijk! (/sarcasme)

    Trouwens, iedereen die denkt dat de scooters ook 30 gaan rijden op de weg hebben het goed mis.
    Nu rijden al die scooter rijders al rond als losgeslagen puberale idioten zonder enige vorm van intelligentie.

    Ik vermeed die stad al omdat rijden er gewoonweg kut is, en dit is weer een extra reden.

    De randstad is bijzonder slecht voor iedereen, en de politiek verergert het alleen maar.

    Login om te reageren
  10. AMGS zegt

    7 april 2014 om 14:16

    Nou dan vliegen die fietsers je nou al helemaal voorbij met een kras hier en daar. Ongelofelijk.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      8 april 2014 om 07:43

      @AMGS: oplossing: ook gaan fietsen!

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      8 april 2014 om 15:41

      @AMGS:

      totdat de politiek geld ruikt. dan worden er ook snelheidscontroles gehouden voor fietsers.

      als fietser moet je je ook aan de plaatselijke maximumsnelheid houden

      Login om te reageren
  11. toniominestrone zegt

    7 april 2014 om 14:23

    Terug naar het “paard en wagen” tijdperk, krijg je wel weer gezeik over al die mesthopen op straat, alhoewel, deze zijn biologisch afbreekbaar!

    Login om te reageren
  12. celicatwincam zegt

    7 april 2014 om 14:54

    Wat is het toch fijn om in Brabant te zijn, hier zijn minder snelheidsbeperkingen, alleen ontiegelijk veel drempels…

    Login om te reageren
  13. VeniVidiVici zegt

    7 april 2014 om 14:58

    Ze zoeken het maar uit daar! Blijf wel in de gezellige VVD stad Breda :-)

    Login om te reageren
  14. Joost1990_2 zegt

    7 april 2014 om 15:00

    Eigenlijk vind ik dit niet meer dan normaal. De bewoners van Amsterdam doen nu binnen de stadsgrenzen toch al alles op de fiets en écht harder dan 30 kan je daar al niet echt. Maar ja, ik zal wel weer te links/groen/rood zijn voor AB.

    Login om te reageren
  15. timberleek zegt

    7 april 2014 om 15:21

    Ik kan me indenken dat je in de binnenstad normaal gesproken al niet harder kan rijden. Maar om te zeggen dat het om het milieu is… nee dat is bullshit.

    Zolang de tweetakt scooters allemaal gewoon toegestaan blijven zijn alle andere “automotive” maatregelen onder het mom van milieu onzin.

    Login om te reageren
  16. FB_1341322881 zegt

    7 april 2014 om 15:33

    Soms vraag ik me af of sir_smokalot alleen maar voltijd-automobilst is, of ook nog andere interesses heeft…
    Verder wilde ik nog even kwijt dat bij sarcasme vaak geldt dat te veel gebruik het effect vermindert of zelfs averechts beïnvloedt.

    Login om te reageren
  17. nielsvanderweiden zegt

    7 april 2014 om 15:34

    Mjödefensie kraait de victorie want 30 ipv 50 zou schoner moeten zijn.

    Serieuze vraag: is dat wel zo? Loopt een auto daadwerkelijk zuiniger c.q. schoner bij 30 dan bij 50? Even los van de vraag of je überhaupt 30 of 50 haalt in hartje Amsterdam?

    Login om te reageren
  18. turbokniene zegt

    7 april 2014 om 16:28

    Zolang die 30 kilometer maatregel maar in Amsterdam blijft en niet naar de rest van Nederland overwaait…

    Login om te reageren
  19. wieowie zegt

    7 april 2014 om 17:19

    Uit recent onderzoek van TNO in opdracht van het ministerie blijk dat verbrandingsbrom- en snorfietsen meer schadelijke stoffen uitstoten dan beloofd door de fabrikanten. Brommers en scooters stoten per seconde meer ultrafijn stof uit dan vrachtwagens en twee keer zo veel als een gemiddelde auto. Dus begin met het uitsluiten van die groep dan is de binnenstad al een stuk schoner. De auto’s kunnen dan gewoon 50 blijven rijden.

    Login om te reageren
  20. smulders zegt

    7 april 2014 om 18:29

    Je kunt meer bereiken door 2-takt te verbieden. Maar dat is natuurlijk geen optie, gezien de complete PvdA achterban daar op rondrijdt.

    Login om te reageren
  21. Sorcerer zegt

    7 april 2014 om 18:36

    Op de meeste plekken kun je al niet veel harder. Ik neem aan dat een paar doorgaande wegen wel 50 km/h blijven, anders voorzie ik wel serieus gezeur en opstoppingen bij de afritten van de A10 enzo…

    Verder:
    – 30 km/h is minder zuinig dan 50 km/h in mijn auto (1:8 vs 1:9 ofzo?)
    – kan me voorstellen dat lagere snelheid vaak onvolledige verbranding en dus minder schone uitlaatgassen met zich meebrengt
    – heel leuk, auto weren, maar zakelijk gaat er echt niet veel minder gereden worden… tenzij de boel echt zo veel dichtslibt dat ik sneller ben met de trein als ik er moet zijn (1x per maand ofzo)

    Login om te reageren
  22. rob68 zegt

    7 april 2014 om 19:56

    Ik kom dus nooit meer in Amsterdam…

    Login om te reageren
  23. michelinman zegt

    7 april 2014 om 22:26

    Gezellig voor de wielerterroristen…

    Login om te reageren
  24. mashell zegt

    7 april 2014 om 23:19

    Was dat nog niet overal dan? Hier in Twente zijn volgens mij alle woongebieden al een 30 zone, alleen de doorgaande wegen zijn nog 50.
    Ik heb het al vaker gezegd, de grachtengordel van Amsterdam moet gewoon autovrij worden. Wordt het als toeristisch gebied (want het is natuurlijk eigenlijk gewoon een openluchtmuseum) aantrekkelijker van.

    Login om te reageren
  25. baasbas zegt

    7 april 2014 om 23:35

    Even een reality-check: ben ik de enige verdorven geest die naar de topicfoto kijkt en geen rollatorrace ziet?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North