De versoepeling van één jaar schiet bij de gemeentes in het verkeerde keelgat.
Alsof onze regering nog niet genoeg problemen heeft, creëren de beleidsmakers nu een nieuwe reden tot hoofdpijn. Eind vorige week maakte staatssecretaris Chris Jansen bekend dat dieselbusjes nog een jaartje langer in zero-emissiezones mogen komen. Hij wil daarmee meer tijd kopen voor ondernemers om over te stappen op een elektrische bedrijfswagen. De gemeenten die dit beleid zouden uitvoeren, zijn totaal niet gediend van dit idee.
Vanaf 1 januari 2025 willen veertien gemeenten emissiezones invoeren voor vrachtwagens en bestelbussen. Dit zijn de gemeentes Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle, Leiden, Maastricht, Delft, Gouda en Assen. In een gezamenlijke verklaring spreken de besturen zich uit tegen het voorstel.
De gemeenten aan het woord
In een gezamenlijke verklaring laten de gemeenten weten dat de plannen gewoon doorgaan. De bestuursleden hebben de staatssecretaris verteld dat de eerdere uitzondering op de dieselbedrijfswagens niet eerlijk is tegenover ondernemers die nieuwe busjes hebben gekocht of een ontheffing hebben aangevraagd. Ook zijn de gemeenten ‘overrompeld door de manier van werken’ van de staatssecretaris.
Ashley North, wethouder van de gemeente Leiden, zegt: ”We waren bereid tot het maken van nadere afspraken maar de staatssecretaris vraagt het onmogelijke. Onmogelijk omdat vele ondernemers door het voorstel van de staatssecretaris gedupeerd raken, maar ook onmogelijk omdat het ten koste gaat van de betrouwbaarheid van gemeenten.”
Wethouder Robert Barker van Den Haag zegt dat Janssen ”zand in de ogen van ondernemers” strooit. Toch wil Barker wat water bij de wijn doen. Hij stelt dat er ‘een boetevrije periode van vier maanden” komt in Den Haag. Dat verandert niet door het voorstel. Ook in Rotterdam komen overgangsregelingen, uitzonderingen en ontheffingen. Het mogen duidelijk zijn: de gemeenten gaan gewoon door met de emissiezones. Misschien dat er daardoor nog wat elektrische busjes worden verkocht met subsidie.
Foto: Rode TDI op dikke jetsers gespot door @emping
Bron: Het Parool
Robert zegt
Even de broodnodige nuance (die in het bovenstaande artikel helaas weer ontbreekt): een eerste voornemen tot het instellen van deze zero-emissiezones is al genomen in 2015. In oktober 2020 werden de basisafspraken hiervoor in een brief aan de Kamer gedefinieerd.
De conclusie is dus gerechtvaardigd, te stellen dat elke ondernemer die hierop niet is voorbereid, dat toch voor een heel groot deel aan zichzelf te wijten heeft. En de ondernemer die wèl de moeite, tijd en financiële investeringen heeft gedaan om aan de komende wetgeving te voldoen, zal zich enorm gepakt voelen door deze opnieuw als onbetrouwbaar opstellende overheid, die met deze gedoogconstructie feitelijk concurrentievervalsing in de hand werkt.
giulia64 zegt
In de regios Den Haag blijkt 95% al te voldoen. Iedereen heeft heel veel tijd gehad om zich voor te bereiden. Dus inderdaad prima dat die gemeenten dit gewoon doorzetten.
harrie zegt
95%, heb je een bron? Lijkt me heel erg veel eigenlijk.
Waar is dat op gebaseerd, ondernemers die daadwerkelijk een vestiging in de zone hebben oid?
audirs3 zegt
@harrie de komende jaren worden euro6 dieselbusjes ook nog geaccepteerd.
perry_snijders zegt
Met tien jaar tijd om je voor te bereiden kun je inderdaad moeilijk klagen dat het te snel wordt ingevoerd. Buiten dat: ik woon in een van die veertien gemeenten en vind het helemaal prima om van die stinkende dieselbusjes verlost te worden. Het aantal van die busjes dat tijdens het laden en lossen ‘gewoon’ de motor laat draaien is ongelooflijk.
kniesoor zegt
Gemeentes zíj́n (een onderdeel van) de overheid. Dus de titel heeft aanpassing nodig. Bijvoorbeeld door ‘overheid’ te vervangen door ‘de rijksoverheid’.
Lambrusco zegt
Tja en een oto ís een auto 😉
potver7 zegt
Vreemde situatie. Het Rijk moet toch ook gewoon de wet uitvoeren?
Ondernemers zijn ongetwijfeld niet blij met deze maatregel, maar veel ondernemers hebben zich dus wél al aangepast. En die hebben nu dus voor niks, of veel te vroeg, extra investeringen gedaan. En die ondernemers worden nu dus feitelijk op een achterstand gezet… Ondernemers zijn niet blij met wetgeving die geld kost – maar waar ondernemers een nog veel grotere hekel aan hebben is een zwalkende overheid.
heckblende zegt
ahh tis zo’n achterlijke PVV’er
je moet wel echt een hekel hebben aan buitenlanders hebben om de rest van die amateuristische zooi op de koop toe te nemen.
cloverleaf zegt
Ik denk dat de meeste ondernemers zich al voorbereid hebben op de emissiezones. Alleen is het natuurlijk een regel die helemaal nergens op slaat! Dat je oude diesels wilt weren daar kan ik helemaal inkomen, dat je moderne verbrandingsmotoren weert is een hartstikke dure oplossing voor een probleem wat er niet is. Sterker nog, je creëert een ander probleem. Deze ev’s zijn zwaarder, hebben minder volume en je zult dus iets vaker in en uit moeten rijden.
verdebosco zegt
Gelukkig laat een sterke gemeente niet meteen de oren hangen naar iedere nieuwe regering. Immers, dat is democratie en daarvoor heb je 4-jaarlijkse verkiezingen.
Ik ben ook niet zo blij met al die milieuzones, maar wel tevreden dat beleid consistent is, gericht op de langere termijn, en bovenal gericht op schone lucht.
monsieurleloure zegt
Bestelautp verkocht en een 6 cilinder dieselbeuker op geel kenteken privé gekocht.
Keer 2 euro kilometervergoeding uit op de zakelijke kilometers.
Ze bekijken het maar even met hun milieuzones….
Dit willen ze.
Lambrusco zegt
Good for you! Dat zal ze leren!
zjos zegt
Hoe meer je als rijksoverheid je bevoegdheden overdraagt aan lokale gemeenten des te onleefbaarder wordt het.
Sinds de Omgevingswet wordt dat steeds meer duidelijk. Er gaan zoveel verschillen optreden op planologisch, milieu, sociaal en mobiliteitsgebied dat je per gemeente dusdanige verschillen krijgt dat straks niemand nog begrijpt hoe het zit.
Het rijk moet het heft weer in handen nemen en die locals weer in het gareel krijgen.
mashell zegt
Dictatuur nu! Beetje vreemd dat burgers niet over de leefomstandigheden in hun eigen stad mogen beslissen…
De regering in Den Haag moet gewoon de kaders zetten en zo was het ook.
Probleem is alleen dat de partij voor de dictatuur met de ironische naam en zijn trawanten die regeren onder motto “is het goed voor de mensen of het milieu, dan zijn wij tegen!” de boel weer wil aanpassen.
Fernando zegt
Een ban op oude stinkdiesels kan ik nog begrijpen maar moderne diesels weren is wacko.
Zekerst in gemeentes als Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Maastricht waar veel scheepvaart is, diesellocomotieven tot in het station in het centrum komen, cruiseschepen welkom zijn en andere onzin.
Vooral de steden waar cruiseschepen welkom zijn maar wel een LEZ zone installeren kunnen mijn part de hoogste boom in.
zjos zegt
Precies. de hypocrisie viert daar hoogtij, zeker in steden als Rotterdam en Amsterdam. de mega hoeveelheden fijnstof, stikstofoxiden en zwaveloxides van cruise schepen zijn zelfs als ze in de haven aan de wal liggen zo mega dat ze meer uitstoten dan alle auto bij elkaar ook al stoken ze dan in de haven zwavel arme brandstof .
mashell zegt
Dat is natuurlijk what aboutisme ten top en je gaat er voor het gemak helemaal aan voorbij dat die schepen en treinen per vervoerde kilo of passagier een veel lagere uitstoot hebben dan zo’n pakketbezorgersbus.
De economische bijdrage van die schepen is ook vrij groot. Bovendien is er niks mis mee om verandering te beginnen waar dat het gemakkelijkst gaat, elektrische cruise schepen bestaan nog niet (de nieuwere wel op aardgas) en een spoorlijn elektrificeren kost ook erg veel terwijl betaalbare elektrische busjes naast de diesels in de showroom staan.
rrk147 zegt
Ja, maar omdat het alternatief nog niet bestaat, laten we de oude cruise schepen nog steeds maar toe, is ook een te gemakkelijke redenatie. Je zou dan toch soms milieu boven economische argumenten kunnen keizen, maar dat willen we niet.
De electrische bus voor een aannemer is ook nog niet een echte goede vervanger, want het laadvermogen met een aanhanger erbij is zeer beperkt icm met de actieradius. Ik vind ook dat ze ruim de tijd hebben gehad tot aanschaf, maar het beleid is gemaakt in een tijd dat electrisch vervoer nog op gang moest komen. Hetzelfde geldt voor de vrachtwagen: Renault en Mercedes hebben modellen met tot 600 actieradius, das natuurlijk feitelijk niet veel, waar dieselvrachtwagens soms tot ruim 3000 km gaan. Voor bestelbussen en vrachtwagens maken we echter geen uitzondering.
Volvo_440_turbo zegt
Hier in België waren er plannen voor een LEZ-zone in Wallonië, dit is volledig geschrapt, Brussel krijgt voor Euro 5 diesel nu twee jaar extra uitstel dankzij de verkiezingen, Antwerpen een jaar extra en Gent ook voor Euro 5 diesel. Ik hoor en lees berichten dat men LEZ-zones volledig wil afschaffen hier om de reden dat de meest vervuilende auto’s toch al lang niet meer op de straat rondrijden. Die rijden nu bijvoorbeeld in Litouwen rond en dagelijks wordt er vanuit de Brusselse kanaalzone veel naar Afrika geëxporteerd, ondanks zogezegde intenties om daar de meest vervuilende auto’s de bannen.
Dus… jullie Nederlanders moeten gewoon voor de juiste partij kiezen om dit ook voor mekaar te krijgen!