Mercedes wilde niet dat je deze G-Wagon te zien kreeg.
Badges vertellen al een tijdje niet meer hetzelfde verhaal als vroeger. Zo kon je er een jaar of tien geleden vanuit gaan dat een Merc met ’63’ op de rug de M156-motor (6.2 liter V8) onder de kap had liggen. Later kwam de 5.5 liter achtcilinder en nu heeft de nieuwste G 63 AMG een 4.0 liter V8. Maar voor een select groepje kopers bouwde Mercedes stiekem een G-klasse met V12-motor (M137-E63). Eentje daarvan gaat in de verkoop. Laat dat nou net de witte Mercedes hierboven zijn.
Volgens de beschikbare informatie bouwde Mercedes slechts vijf stuks van deze G-klasse met V12. Naast de exclusieve G-Wagons kregen 70 S-klasses en 26 CL’s deze krachtbron. Het frappante aan het verhaal is dat Mercedes niets naar buiten bracht over de speciale V12 G-klasse. Klanten zouden persoonlijk door AMG zijn geselecteerd en uitgenodigd om de G-klasse te kopen. Waarom Mercedes dit model geheimhield, is niet bekend.
Een van de gelukkigen was de koninklijke familie van Dubai. De prinsen zagen de G-klasse wel zitten en lieten er een in 2001 naar Dubai komen. Vervolgens kreeg de G-klasse een kentekenplaat met nummer 1 erop en ging de weg op. En dan bedoelen we ook echt de weg op, want er staat nu ruim 44.000 kilometer op de teller.
Specificaties van de G-klasse met V12
De twaalfcilinder produceert 444 pk, 620 Nm koppel en zit vast aan een automaat met vijf versnellingen. Verder staat de G-Wagon op 18-inch vijfspaaks wielen, is de koets van staal en zijn er naast de ”Alabaster” witte lak wat accenten van chroom en RVS.
Na twee decennia bij de koninklijke familie van Dubai is het tijd voor een nieuwe eigenaar. De Mercedes wordt op 1 december geveild bij RM Sotheby’s in Dubai. Het veilinghuis verwacht dat de G-klasse met V12 tussen de € 330.000 en de € 375.000 gaat opleveren. Of ga je liever voor een jong gebruikte AMG-roadster met vier cilinders minder?
alloallo zegt
Is dit met of zonder turbo??
kennone zegt
Zonder! Deze geven ook een oldschool F1 geluid als je de Kats en dempers weg haald👌🏼👌🏼👌🏼
tortuga zegt
Mits de juiste collector
kniesoor zegt
Dit is zo goed als zeker een atmosferische V12, anders zat-ie boven de 600 peekaa.
potver7 zegt
Hoezo zijn ze er ‘echt de weg mee op gegaan’? 44000 km in ruim 20 jaar. Mijn fiets doet per jaar meer dan dat….
kniesoor zegt
Opgevoerde fatbike ? 😁
cossiekiller zegt
Doe me dan toch maar één van die CL’s met een V12. In een G heb je het best nog de V8 diesel van 15 jaar geleden…
tortuga zegt
Even ter verduidelijking. De 6.2 liter motor is er nooit geweest in de G-wagon.
De G55 had de 5.5liter
De G63 de zelfde maar met TURBO´S
Maar inderdaad de echt 63AMG modellen hadden een 6.2
Wist niet dat de 65 zo zeldzaam was.
Captain zegt
Dit artikel gaat niet over de G65, die heeft de welbekende v12 6.0 met turbo’s en daar zijn er wel wat meer dan 5 stuks van gemaakt. Dit gaat over een ‘geheime’ v12, die ongeveer 15 jaar voor de G65 op de markt kwam, en dus slecht 5 keer geproduceerd. Het artikel mocht de G65 wel even vermelden, ik snap de verwarring.
Fernando zegt
inclusief invoerrechten en btw ben je dan evenveel kwijt als een Nieuwe Brabus. Nou ik ga dan wel naar Bottrop
560pk zegt
UAE kenteken “1”: dat is sheik Mohammed bin Rasjid Al Maktoem hoogstpersoonlijk. Betere, of i.i.g. solidere, heritage dan “de voormalige 7 serie van een voetbal legende” (en de daaropvolgende 6 eigenaars).
shellplc zegt
Was toen ook een Arabier die het blok van een SLR in een g 55 had laten leggen, ook leuk.
https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-g55-amg-met-slr-power-11591
https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-g55-amg-met-slr-power-part-2-13603