• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Genesis G80 met 381 pk is sportiever en origineler dan ooit

Auteur: willeme, gepost 30 maart 2020 om 07:57 – 32 Reacties

Genesis G80

De Genesis G80 is een chique en sportieve verschijning die je doet afvragen waarom je teveel zou moeten betalen voor een A7 of CLS.

Genesis. We hebben het niet over een specifiek gedeelte van de bijbel of die progressieve rockband met Phil Collins, Mike Rutherford en Tony Banks. Nee, het is toevallig ook het luxemerk van Hyundai. Ze begonnen destijds met de Hyundai Genesis. Een grote Hyundai met extra meters leer en staal. De laatste tijd is het luxemerk serieuze stappen aan het zetten. De Genesis G90 was al een bijzonder geslaagde limousine, de iets kleinere en sportievere Genesis G80 lijkt een parel van een auto te worden.

Genesis G80

Registers

Qua styling heeft Genesis alle registers opengetrokken. Omdat de G80 een maatje kleiner is dan de G90, mocht de G80 ook iets sportiever en jeugdiger zijn. Het resultaat is bijna verbluffend. De vorige G80 was gewoon een keurige sedan, deze is gewoon erg mooi te noemen. Natuurlijk is smaak subjectief, maar de Athletic Elegance-vormtaal is origineel, ingetogen, chic en sportief. Dit alles zonder overdreven druk te zijn. Waarschijnlijk dat het ontwerp ook nog eens zeer goed op gaat drogen.

Genesis G80

Fastback-achtig

Dat komt mede door het feit dat er gekozen is voor een fastback-achtige styling, net als de Audi A7 Sportback, bijvoorbeeld. In tegenstelling tot de Audi is de G80 overigens echt een sedan, de G80 heeft een separate kofferbak, geen grote achterklep. Dat is dan wel weer jammer. Om een idee te krijgen van het formaat van de Genesis G80: de auto is 4,995 meter lang, 1,925 meter breed en 1,465 meter hoog. Langer, lager en breder dan zijn voorganger. De wielbasis is 3,01 meter.

Genesis G80

Neo-barok

Het interieur is eveneens een verfrissing. Het doet wel wat denken aan de neo-barokke stijl die Mercedes-Benz op het moment hanteert. Alleen dan is de sfeer wel even anders. Het stuurwiel is, eh, origineel en in twee kleuren uitgevoerd. Daarachter zien we een 12,4 inch klokkenwinkel, geheel in 3D uitgevoerd. Op het dashboard tref je een enorm 14,5 inch scherm aan, met uiteraard Apple CarPlay of Android Auto. Qua ruimte: dankzij het verlagen van de achterbank is er nu meer ruimte achterin dan voorheen.

Interieur

Nieuw platform

Dan de techniek. De Genesis G80 staat op een nieuw platform, een afgeleide van dat van de GV80, de crossover van Genesis. Uiteraard heeft de auto, zoals het in deze klasse betaamt, de beschikking over achterwielaandrijving. Ook moet de nieuwe G80 dik 110 kilogram lichter zijn dan zijn voorganger, want het koetswerk is geheel vervaardigd uit aluminium. De G80 is voorzien van een elektronisch geregeld onderstel. In samenwerking met de camera’s kan de G80 detecteren wat de kwaliteit van de weg is. Daarop past dit systeem de demping aan.

Interieur

Maximaal 381 pk

In motorisch opzicht is er keuze uit drie aggregaten. De minst vermogende is de 2.2 diesel. Deze levert 210 pk en 441 Nm. Deze motor is niet voor alle markten leverbaar. Een stapje hoger staat nog een viercilinder, ditmaal een 2.5T op benzine. Dit blok is goed voor 300 pk aan vermogen en 421 Nm aan trekkracht. De topmotorisering is een 3.5 V6 turbo met maar liefst 380 pk en 530 Nm. Kopers krijgen standaard achterwielaandrijving, vierwielaandrijving is een optie. De auto is ontwikkeld op de Nürburgring, dus we gaan ervan uit dat ‘ie in dynamisch opzicht niet teleur zal stellen.

Voorzijde

Welkom

De Genesis G80 staat deze week al bij de Zuid-Koreaanse dealers. Pas over een half jaar wordt het model verwacht op de Canadese en Noord-Amerikaanse markt. De Genesis G80 staat zo ver bekend niet gepland voor Nederland, maar wat ons betreft is de G80 van harte welkom.

Ook interessant!

  • Gaat deze Genesis BMW-kopers over de streep trekken?
  • Genesis GV80 als statige politieauto
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

g80, genesis

Vorig bericht: « Moeten F1 coureurs verplicht meedoen aan simraces?
Volgend bericht: Mercedes S-Klasse coupé en cabriolet op de tocht? »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    30 maart 2020 om 08:18

    Beeldscherm zowat groter dan wat ik in huis heb. Wat een joekel zeg! Maar wel een mooie auto zeg. Zou zoiets best kunnen overwegen als het in NL verkocht zou worden.

    Login om te reageren
  2. Poulusma zegt

    30 maart 2020 om 08:29

    Is het raar dat ik bij het zien van de foto’s aan de A7 denk?
    En dat vooral voor de achterkant, wat ook het minst geslaagde van de A7, dus echt een compliment kan het niet genoemd worden…

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      31 maart 2020 om 20:42

      @poulusma: smaken verschillen he?

      Login om te reageren
  3. pyrat zegt

    30 maart 2020 om 08:52

    Wanstaltige kitsch vind ik het met die glimmende grote gril met rare vormen, die ledlampen, het interieur, brrr.
    Daarbij ook nog de “schijtende hond” lijn van de A7.
    Die mogen ze van mij daar houden.

    Login om te reageren
  4. sonnybonds zegt

    30 maart 2020 om 08:58

    die gril komt me ergens bekent voor maar weet niet zo snel waarvan

    Login om te reageren
    • jipino zegt

      30 maart 2020 om 09:23

      Grille: Bentley Continental
      En profil: Audi A7
      Interieur: S-klasse
      Resultaat: een GTA V achtige Sentinel o.i.d.

      Login om te reageren
      • grasvreter zegt

        30 maart 2020 om 09:47

        Dit is precies wat ik dacht, lijkt wel een auto uit GTA. Toch behoorlijk geslaagd, vind het een prima plaatje zo.

        Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      30 maart 2020 om 11:28

      @sonnybonds: Aston Martin Lagonda Teraf

      Login om te reageren
  5. ericd zegt

    30 maart 2020 om 09:00

    Waarom moeten ze nou weer teruggaan naar kopiëren? Nergens voor nodig. Grille monsterlijk overigens, maar tegenwoordig bezondigt ook BMW zich aan het maken van oversized roosters voorop.

    Login om te reageren
  6. kminne zegt

    30 maart 2020 om 09:25

    “Sportiever dan ooit”. Kan iemand mij uitleggen wat er in ’s hemelsnaam sportief is aan een 5-deurs saaimansbak ala Audi Sportback of BMW GT?

    Login om te reageren
    • emping zegt

      30 maart 2020 om 09:37

      @kminne: staat in de tekst: De auto is ontwikkeld op de Nürburgring.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        31 maart 2020 om 22:02

        @emping: Wat een uitspraak is dat toch. Leuk om te vertellen op de golfbaan met een sigaar in je mond.

        Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      30 maart 2020 om 09:51

      @kminne: Ik heb toevallig een test uit de VS gezien. Met de v6 en awd. Ging af als een malloot, en was volgens mij $45.000. Als je even weg denkt dat het een Hyundai is, kan je dus gevoelsmatig voor de helft van de prijs in een S7 rijden.

      Login om te reageren
  7. denx zegt

    30 maart 2020 om 09:25

    Jezus, wat een grote grille! Maar ik zou er wel aan kunnen wennen. Verder gewoon een mooie auto.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    30 maart 2020 om 09:36

    Hij is fijn!

    Login om te reageren
  9. clubbtraxx zegt

    30 maart 2020 om 09:56

    Misschien IRL mooier dan op deze plaatjes…

    Login om te reageren
  10. racerx zegt

    30 maart 2020 om 10:06

    Fijne wagen hoor, toen ik vorig jaar in Zuid Korea was vond ik de G70 ook al zo’n fraaie verschijning!

    Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    30 maart 2020 om 10:07

    De grille vind ik best wel lelijk, evenals het stuurwiel. Verder vind ik hem wel geslaagd! Mooier dan de A7 waar hij zo op lijkt.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    30 maart 2020 om 10:17

    Een Audi A7 met een BMW interieur… Nou ja, er zal vast wel iemand op zitten te wachten maar Hyundai kan veel beter dan dit.

    Login om te reageren
  13. tmenges zegt

    30 maart 2020 om 10:22

    Jammer dat er tegenwoordig geen één fabrikant het infotainment scherm fatsoenlijk in het dashboard kan verwerken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 maart 2020 om 11:43

      Ehh, Volvo monteert nog in het dashboard. Maar hoe groter het scherm hoe minder goed dat in het dashboard kan, dashboard wordt er veel te massief van (Tesla Model S als voorbeeld van hoe lelijk dat er uit ziet). Ruimtelijk er boven op is ergonomischer en visueel aantrekkelijker.

      Login om te reageren
      • tmenges zegt

        30 maart 2020 om 15:59

        @mashell: dan kun je je afvragen of zo’n groot scherm daadwerkelijk nodig is. Vind die losse schermen bovenop het dashboard er nogal goedkoop uitzien.

        Login om te reageren
  14. kennone zegt

    30 maart 2020 om 10:50

    Dit is zo’n model die ik nu spuuglelijk vind en over een tijdje waarschijnlijk erg kan waarderen. Had dit ook met de A7.

    Login om te reageren
  15. flik2punt0 zegt

    30 maart 2020 om 10:50

    Verlagen van de achterbank klinkt goed. Maar dat hebben ze bij de peugeot 508 ook gedaan. En vaak hebben je benen dan geen ondersteuning, wat het dus een stuk minder maakt. Verder wel een mooie wagen.

    Login om te reageren
  16. autoriteit zegt

    30 maart 2020 om 11:25

    Een slechte kopie van de Audi A7. Waar de A7 een prachtige auto is, is deze het allemaal net niet. Erg kitscherig en als we het hebben over grote grilles..damn dit is echt too much.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      30 maart 2020 om 13:24

      @autoriteit: de A7 een prachtige auto.. Daar zijn de meningen over verdeeld

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        31 maart 2020 om 22:04

        @bierbuik: Klopt, maar bijna iedereen hier praat over de A7, grappig eigenlijk

        Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    30 maart 2020 om 11:58

    Zeer strakke bak zo!

    Doe mij die maar ipv de A7/CLS

    Login om te reageren
  18. volvo480gtt zegt

    30 maart 2020 om 12:37

    Gaaf! Gril wel iets te groot naar mijn mening maar de rest; lijnen, achterkant, interieur heel gaaf!

    Login om te reageren
  19. johnwaters zegt

    30 maart 2020 om 12:39

    Mooie auto, en gelukkig gelooft KIA/Hyundai nog in de diesel.

    Login om te reageren
  20. frank2b zegt

    30 maart 2020 om 13:19

    Kom maar door met die wagen!

    Login om te reageren
  21. Brigadier Broekhoest zegt

    30 maart 2020 om 20:33

    Kunnen nog zoveel pk’s in zitten.
    Maar het blijft een poepende hond met die bochel

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North