• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gewürzstraminer: nieuwe Macan wordt volledig elektrisch

Auteur: willeme, gepost 26 februari 2019 om 14:47 – 41 Reacties

Porsche Macan S (95B)


Het is eindelijk officieel.

Van alle sportwagenmerken is Porsche al behoorlijk ver met elektrische aandrijflijnen. Het is natuurlijk wel een beetje vals spelen. De elektrificatie wordt vooralsnog alleen toegepast op de Porsche Cayenne en Panamera, twee gigantische auto’s waarbij het relatief eenvoudig is om een elektromotor plus accu te monteren. Een tijdje geleden werd de Taycan onthuld, een geheel nieuwe en volledig elektrische auto.

Daar komt er eentje bij en het is er een die wij al kennen, de Porsche Macan. De huidige generatie (95B), staat op het MLB platform. Met eigen motoren en transmissies kan Porsche er nog wel een unieke draai aangeven, alhoewel dat niet geldt voor de standaard Macan (met Audi viercilinder), toevallig ook een zeer populaire uitvoering. Met de volgende generatie wordt alles anders. Deze nieuwe generatie zal namelijk een volledig elektrische auto worden.

Porsche Macan

Dat heeft de Raad van Toezicht van Porsche AG besloten. De productie van de tweede generatie Macan vangt aan in het begin van het nieuwe decennium. De Macan krijgt net als de Taycan SUV 800-volttechnologie en staat op het PPE-platform, dat Porsche in samenwerking met Audi heeft ontwikkeld. De Macan wordt gebouwd in de de fabriek in Leipzig. Naast het Macan-nieuws weet Porsche te melden dat de Taycan aan het einde van dit jaar in productie gaat. Niet veel later moet de Taycan Cross Turismo volgen.

Ook interessant!

  • Dit is de Porsche Taycan Cross Turismo!
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche online
    Porsche verkoopt steeds meer nieuwe auto's online
  • Porsche Taycan Sport Turismo
    Huh? Nog een nieuwe Porsche Taycan?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

cross-turismo, Elektrisch, macan, Porsche, Taycan

Vorig bericht: « De Huracán Evo Spyder is helemaal officieel
Volgend bericht: Koop de RS4 (B8) Sedan die Audi niet wilde maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. wahltiroler zegt

    26 februari 2019 om 14:53

    Lekker hoor, uiterst smaakvol!
    Zowel die Macan als de Gewürztraminer?

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    26 februari 2019 om 14:59

    Porsche kennende zal het meteen de fijnste elektrische SUV zijn welke we ooit gezien hebben. En flink aan de prijs natuurlijk.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      26 februari 2019 om 17:30

      @dutchdriftking: ik wacht nog op een instappertje/Porsche voor de gewone doorsnee man. Oh wacht…priemieumm.

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        26 februari 2019 om 18:22

        @ghost: sinds wanneer maakt porsche autos voor de doorsnee man?

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          26 februari 2019 om 20:10

          @mab: het ligt eraan in welk dorp je rondrijdt. In sommige is het de grijze Golf namelijk ?

          Login om te reageren
      • rolov zegt

        26 februari 2019 om 19:55

        @ghost: wacht maar op de audi

        Login om te reageren
    • karaya zegt

      26 februari 2019 om 17:49

      @dutchdriftking: Porsche kennende? (verder dan hybride zijn ze tot nu toe niet gekomen)

      Laten we het eerst maar eens afwachten.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        26 februari 2019 om 18:10

        @karaya: Klopt, maar dat was wel meteen de allerfijnste hybride in de klasse. Zowel de 918 als de Turbo S-E Hybrid

        Login om te reageren
  3. rlnl zegt

    26 februari 2019 om 15:05

    Komt er een volledig elektrisch model of uitsluitend een elektrisch model?

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      26 februari 2019 om 17:04

      @rlnl: dat vroeg ik me ook af. Kan me niet voorstellen dat ie nu al volledig elektrisch wordt…

      Login om te reageren
    • nofxke zegt

      26 februari 2019 om 20:17

      @rlnl: volgens car throttle : electric only

      Login om te reageren
  4. poes zegt

    26 februari 2019 om 15:06

    Hoe kan de raad van toezicht (een dergelijk) besluit nemen? Bijzondere functie hebben ze dan. Wie houdt toezicht op de besluiten van de toezichthouders? De raad van bestuur? ;-)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 februari 2019 om 15:16

      @poes: normaal gesproken zitten in een raad van toezicht daar inderdaad slechts wat stropdassen die voor een modaal jaarsalaris 6 keer per jaar interessant babbelen over cijfers. Maar bij Porsche zitten in de raad van toezicht de twee families die grootaandeelhouders zijn.

      Login om te reageren
      • poes zegt

        26 februari 2019 om 17:18

        @mashell: dat maakt het tot een mooi kliekje; grootaandeelhouders die zetel hebben in de RvC/RvT. Dat moet je echt niet willen als organisatie…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 februari 2019 om 07:18

          @poes: maar als grootaandeelhouder is het natuurlijk precies wat je wilt hebben. Overigens hecht ik niet veel waarde aan de RvC en RvT’s. In mijn ervaring staan die op te grote afstand, beoordelen ze alleen financiële plaatjes die een accountant heeft voorgekookt en komen ze daarom vrijwel altijd tot dezelfde conclusie als het bestuur.

          Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      26 februari 2019 om 15:23

      @poes: Een RvT heb je in NL bij stichtingen en verenigingen. Bij kapitaalvennootschappen heb je een Raad van Commissarissen. Naar mijn weten is dit in Duitsland niet anders geregeld.

      Login om te reageren
      • poes zegt

        26 februari 2019 om 17:17

        @berlinetta: het punt is dat een RvC (en RvT) dergelijke strategische en operationele besluiten niet kan (en mag) nemen. Dat doet de RvB. De RvC toetst vervolgens de RvB.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          27 februari 2019 om 08:43

          @poes: Daar heb je zeker gelijk in.

          Login om te reageren
  5. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 februari 2019 om 15:19

    Zozo, wat modern. Voor een Duits merk.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    26 februari 2019 om 16:16

    Porsche durft nu al het aan om hun meest verkopende model alleen nog als electrowagen uit te brengen. Dat noem ik overtuiging. Als het zo snel gaat dan zal de 992 ook wel de laatste generatie 911 met benzinemotor zijn.

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      26 februari 2019 om 16:21

      @mashell: Ik denk niet dat dat voor de 911 zal gelden. Reden is namelijk dat er moeilijk onderscheid te maken is tussen een turbo, GT2, GT3 etc.
      Daar zitten nog te veel rijdeursauto’s tussen om dat ineens overboord te gooien. En face it de Macan is gewoon een hip boodschappen autootje voor trophy wives.

      Login om te reageren
      • gebruikersnaam3 zegt

        26 februari 2019 om 16:21

        @gebruikersnaam3: rijdersauto’s dus

        Login om te reageren
    • hotze zegt

      26 februari 2019 om 17:06

      @mashell: ze hebben al eens geroepen dat de 911 de laatste auto met een verbrandingsmotor gaat worden.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        26 februari 2019 om 20:07

        @hotze: Dat heb ik nog nergens gelezen (en ik lees nogal wat op autogebied). Wel ken ik deze uitspraak van dhr. Porsche zelf: “Das letzte Auto, das gebaut werden wird, wird ein Sportwagen sein.” 

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          27 februari 2019 om 21:21

          @vaakbenjetebang: tja, stond enige tijd terug in een autoblad, weet zo niet meer welke. Misschien 1 van de specifieke Porsche-magazines. Zal een Porsche-techneut zijn geweest. Op zich kan ’t denk weinig kwaad als sportwagens een verbrandingsmotor behouden; er worden relatief weinig kilometers mee gemaakt.

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            27 februari 2019 om 21:23

            @hotze: Zo zal het ook gebeuren denk ik, sportwagens (iets breder: hobbyvoertuigen) houden hun verbrandingsmotor en mogen dan X dagen per jaar de weg op, uitgezonderd woon-werkverkeer, of een variant op dat thema. Een beetje als bij klassiekerverzekeringen.

            Login om te reageren
            • hotze zegt

              27 februari 2019 om 21:40

              @vaakbenjetebang: vind ’t prima zolang er geen blauwe walm uit de pijp blaast. Dan mogen ze van mij naar ’t museum (of een motorrevisie ?)

              Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 februari 2019 om 07:26

        @hotze: kan toch ook? De 992 is het laatste geïntroduceerd en is dus als laatste weer aan een update toe.

        Login om te reageren
  7. marklevinson zegt

    26 februari 2019 om 16:19

    Nederlandse regering is volledig van de pot gerukt.

    Net meer dan 2000km door DLD gereden, en in een grote stad verbleven. Alle dikschepen zijn diesel, je wordt dood gegooid met 5 serie, E/S klasse en A4/A6. Allemaal diesels. Geen Tesla of andere electromeuk gezien. Totale waanzin!

    Groot deel van de huizen in DLD stoken nog op meest smerige dieselstookolie, vliegtuigbrandstof is, wat ik begrijp, de meest vieze vorm van diesel/ethanol.

    Mijn volgende wordt gewoon weer een dikke diesel met tenminste 6 cylinders.

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      26 februari 2019 om 16:53

      @marklevinson: Wellicht dat er in de Heimat nog genoeg ruimte voor jou en je 6 cylindrische dikke diesel is?

      Login om te reageren
    • frederik zegt

      26 februari 2019 om 17:08

      @marklevinson: Ja en wel zogenaamd milieuvriendelijk doen met het afschaffen van kerncentrales. Intussen roken de kolencentrales lekker door…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 februari 2019 om 07:29

        @frederik: daar zijn al plannen voor om die af te bouwen, ook de bruinkoolmijnen gaan dicht. Qua wind- en zonne-energie lopen de Duitsers weer jaren op ons voor.

        Login om te reageren
    • hotze zegt

      26 februari 2019 om 17:10

      @marklevinson: de huizen/bedrijfspanden liggen wel stampvol met zonnecellen. Zwaar aan de subsidie cq. garantie voor een goede prijs bij aanleveren op het stroomnet. Als ze in Duitsland net als in NL elektrische auto’s gaan subsidieren zal ’t ook daar van de grond komen.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        26 februari 2019 om 17:51

        @hotze: Stroom opwekken op een tijdstip dat niemand het nodig heeft. En de rest mag het buitenland bijpassen.

        Login om te reageren
        • laptom zegt

          26 februari 2019 om 22:35

          @karaya: hij? overdag is de energieconsumptie het hoogste. In de avond uren neemt het af tot de laatste punt in de nacht.

          Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      26 februari 2019 om 19:05

      @marklevinson: Wat heeft de Nederlandse regering precies te maken met het modellenpalet van Porsche?

      Login om te reageren
  8. tttijn zegt

    26 februari 2019 om 16:47

    2024 is ook begin 2020….

    Login om te reageren
  9. polar zegt

    26 februari 2019 om 22:15

    Lekker voor de bijtelling

    Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    26 februari 2019 om 23:24

    zo…weer een emotieloos en geruisloos hok bij

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 februari 2019 om 07:35

      @Jantje_555: @Jantje_555: in de midden console zit een klein rond knopje met daarom een streepje. Druk daarop op en het geruisloze is afgelopen, druk dan op het pijltje naar rechts op het touchscreen tot dat dit “100%NL” weergeeft, draai dan het eerder genoemde knopje naar rechts en je hebt meer emoties dan je aan kunt.
      Emoties komen niet van bijgeluid dat een verbrandingsmotor produceert maar van zorgvuldig gecomponeerde muziek.

      Login om te reageren
      • hallokroket zegt

        27 februari 2019 om 18:20

        @mashell:
        Vind jij..

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North