• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM in stukken, scheidt het goede van het kwade

Auteur: Alwood, gepost 5 april 2009 om 11:53 – 20 Reacties

GM pieces

De problemen voor de autofabrikanten zijn nog lang niet over. Er wordt nog volop vergaderd en berekend hoe bepaalde merken überhaupt kunnen blijven bestaan. Een van de grootste ‘slachtoffers’, General Motors, lijkt steeds drastischer stappen te willen nemen. Plannen zoals “beter aanbod naar vraag” zijn allemaal van later zorg, eerst het bedrijf redden. Althans… een deel van het bedrijf.

Het is op het moment nog slechts een plan. Een drastisch maar niet heel onwerkelijk plan. Er moet toch betrekkelijk snel en ingrijpend gehandeld worden om het bedrijf weer naar de toekomst toe te kunnen laten werken.

Als GM gaat opsplitsen dan worden er een goede en een slechte helft gemaakt. De slechte, kansarme, verlies lijdende bedrijven worden in het ‘kwade’-GM gestopt en de levensvatbare merken in het ‘goede’-GM. De aandeelhouders worden tevreden gehouden door ze nieuwe opties in het nieuwe GM aan te bieden. De ‘goede’ merken worden niet meer door ‘de rest’ omlaag getrokken. Opel wordt nog niet in de plannen genoemd.

De merken die in ieder geval bewaard blijven zijn: Cadillac en Chevrolet. Ook de bedrijfswagentak van GMC wordt behouden en Buick omdat het merk het goed schijnt te doen in China. Hummer, Saturn en alle overbodige fabrieken en nutteloze kostenposten worden in het ‘slechte deel’ gedumpt. Het slechte deel wordt vervolgens aan stukken gereten en overgeleverd aan de beesten.

Een dergelijk plan brengt echter de nodige risico’s met zich mee. Om te beginnen moet namelijk het hele bedrijf faillissement aanvragen. Alleen als er duidelijke afspraken zijn gemaakt kan de ‘goede’ tak vervolgens weer door. (bron: businessweek.com)

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Chevrolet, GM, Hummer, Opel

Vorig bericht: « Snelle Audi voor het gezin: A5 Sportback
Volgend bericht: The end of an era: Volvo S60 is even niet meer »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rinus zegt

    5 april 2009 om 11:56

    Goed nieuws. Dit zijn gewoon de beste oplossingen. Gewoon falliet laten gaan en vervolgens kan je makkelijker doorstarten met goede merken. Zo laat je gewoon de markt het werk doen.
    Hadden ze veel eerder moeten doen i.p.v. zinloos geld er in pompen.

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    5 april 2009 om 11:57

    Misschien ook tijd om op dat moment aan een nieuwe naam te denken? General Motors geeft ondertussen zo’n negatieve vibe als je het uitspreekt…

    Login om te reageren
  3. cardesigner@USA zegt

    5 april 2009 om 12:03

    Nieuwe naam: Sunshine Automotive :)

    Login om te reageren
  4. EJS zegt

    5 april 2009 om 12:09

    Dit is denk ik uiteindelijk wel een van de betere oplossingen, zo niet de beste, zo door blijven gaan heeft namelijk beslist ook geen zin!

    Login om te reageren
  5. BmwMPower zegt

    5 april 2009 om 12:09

    Jammer dat HUMMER toch weg gaat.
    Kunnen ze niet iets van een nieuw model uitbrengen voor het Amerikaanse leger?

    Login om te reageren
  6. VivelaFRANCE zegt

    5 april 2009 om 12:15

    Goed plan, waarschijnlijk een van de weinig methodes die ze nog kan redden.

    Login om te reageren
  7. cardesigner@USA zegt

    5 april 2009 om 12:15

    @BmwMPower, de G-klasse gaat ook al 30 jaar mee. De Humvee kan nog wel even doorgaan.

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    5 april 2009 om 12:20

    @BmwMPower: Het bedrijf dat de Hummers in elkaar zet, AM General, blijft bestaan hé. Dus HMMWV’s (de originele, militaire variant) zullen wel nog een tijd blijven bestaan. En ze zullen waarschijnlijk wel bezig zijn met de ontwikkeling van nieuwe militaire voertuigen ook. Alleen de H2 en H3, die eigenlijk toch maar gebaseerd zijn op grote GM-SUV’s, verdwijnen. De H1, wat tenminste nog een echte Hummer kon genoemd worden, wordt al een tijd niet meer gemaakt.

    Login om te reageren
  9. Die_Bart zegt

    5 april 2009 om 12:36

    scheidT :P

    Login om te reageren
  10. Papa zegt

    5 april 2009 om 12:38

    Rising Sun Corp.

    Login om te reageren
  11. cardesigner@USA zegt

    5 april 2009 om 12:45

    Het is trouwens scheiD, want het is gebiedende wijs.

    Login om te reageren
  12. bleegh zegt

    5 april 2009 om 13:35

    waarom hebben ze dit niet eerder gedaan? Welk ander bedrijf komt weg met het houden van verlieslijdende delen?

    Login om te reageren
  13. Race_Kees zegt

    5 april 2009 om 14:33

    @ bleegh heel veel bedrijven hebben verlieslijdende onderdelen. Zoek maar eens op de ‘Boston matrix’, een heel simpel modelletje die je het wellicht duidelijk maakt.

    Login om te reageren
  14. Een betere ontwerper zegt

    5 april 2009 om 14:40

    Of je blijft met legerrangen, niet General Motors maar Commander Vehicles. xD.

    Alhoewel, dan heb je meer aan Hummer dan aan Chevrolet…

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    5 april 2009 om 16:38

    ik heb ook een bedrijfje ..
    en ik doe nix anders dan de lusten van de lasten scheiden ..

    ben ik nu ook heeeeeeel slim ??

    Login om te reageren
  16. Cantago zegt

    5 april 2009 om 16:45

    Nee… Niet Hummer weg doen!!

    Login om te reageren
  17. ChryslerFan zegt

    5 april 2009 om 19:05

    Dit lijkt mij echt een goed plan.
    Ik hoop dat het gaat werken want ik vind dat de dikke cadillacs en de chevrolet corvet moet blijven rondrijden want zeg nou zelf? het zou tog zonder zijn als er geen cadillacs meer rond rijden?

    Login om te reageren
  18. Mikeee zegt

    6 april 2009 om 02:16

    @ cardesigner@USA

    Scheidt is hier prima, zij het een tikje formeel.
    Bevelend: “Scheidt u!”

    Login om te reageren
  19. audi a5 zegt

    6 april 2009 om 09:57

    Goede van het kwade scheiden?

    Ha! Laat me niet lachen!

    Zonder miljardensteun was het ‘goede’ deel van GM ook allang failliet gegaan.

    Tuurlijk, lekker blijven wijzen op het vermeende grootschalige banenverlies dat optreedt als het gehele bedrijf failliet gaat.

    Alsof dit het excuus is om een in en in slecht geleid bedrijf maar niet failliet te laten gaan…

    Nu niet failliet laten gaan, maar laten ‘doormodderen’ is een slecht bedrijf belonen voor decennialang wanbeleid.

    En het bedrijf laten voortbestaan omwille van een aantal autoliefhebbers die een bepaald Amerikaans merk adoreren, is natuurlijk al helemaal belachelijk.

    Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    6 april 2009 om 10:10

    Faillissement is inmiddels onafwendbaar…

    GM zit momenteel in een nare spagaat: om te overleven moeten er veeeel mensen ontslagen worden, en intussen vragen ze miljardensteun aan bij de overheid met als reden het behoud van banen!!

    De oplossing: na alle miljardensteun toch faillissement aanvragen en alsnog de helft van de mensen eruit…

    Dat heet van 2 walletjes eten, en is op dit moment de enige redding voor GM.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North