
Elon Musk gaat door met beloftes, maar de harde realiteit logenstraft zijn woorden.
Het heeft een jaar of zes langer geduurd dan Elon Musk had beloofd, maar de Robotaxi van Tesla rijdt eindelijk rond op de openbare weg! Dat wil zeggen, een groepje Robotaxi’s maakt een klein stukje van Austin onveilig. Met een mens op de bestuurdersstoel die in hoort te grijpen als het misgaat.
Fender bender
Tot nu toe is het tot een boel kleine incidentjes gekomen en één heuse fender bender. Maar doden en gewonden zijn er nog niet gevallen, dus dat is winst voor iedereen en vooral Tesla. Qua autoverkoop loopt het immers voor geen meter bij het merk. Dus om de aandelenkoers ietwat in orde te houden is een succesverhaal wel nodig.
Robotaxi in Californië?
Dat omhoog houden van de koers lukt Musk overigens wonderwel. Naar het schijnt zijn er toch nog een hele zwik kapitaalkrachtige adepten die de Kool Aid blijven drinken. Ook (eer)gisteren weer, toen de koers opnieuw omhoog ging, op basis van nieuws dat Tesla de Robotaxi’s binnen twee maanden ook in Californië gaat uitrollen. Met als caveat, dat de regelgeving daarvoor dan wel ruimte moet geven.
Niks aangevraagd
Electrek deed echter navraag bij de autoriteiten in Californië. En daaruit blijkt dat Tesla niet eens de bestaande benodigde vergunningen heeft aangevraagd om Robotaxi’s in de Staat in te zetten. Het California Department of Motor Vehicles (CA DMV) zegt:
To date, Tesla has not applied for either a driverless testing or deployment permit.
Als voormalig ingezetene van de Staat kan Tesla zich moeilijk verstoppen achter het feit dat men niet op de hoogte was van deze vergunningen. Wel weten we al langer dat Tesla bewust niet wil voldoen aan bepaalde regelgeving binnen de Staat. Deze verplicht onder andere dat uitbaters/fabrikanten van autonome auto’s melding maken van momenten dat de automatische piloot afgeschakeld is.
Vaporware
Het lijkt er dus op dat Musk bezig is een verhaallijntje te bouwen om Robotaxi in te zetten in Californië en straks naar de overheid te wijzen als reden dat het niet mag. Wedkantoren geven het circa achttien procent kans dat Tesla Robotaxi’s binnen twee maanden in Californië rijden. Die hebben er dus geen vertrouwen in.
Parallel hieraan is de vergadering van aandeelhouders bij Tesla verzet naar november, terwijl deze in afgelopen jaren in de zomer plaatsvond. Cynici zeggen dat Musk de slechtnieuwsshow zo lang mogelijk wil uitstellen totdat er weer wat positiefs te melden valt dan wel nieuwe vaporware voorgesteld kan worden. Waarvan akte.





Wat maakt het toch uit. Zijn die hard fans en verdedigers leven in een alternatieve realiteit waar ze zijn “waarheid” gevoederd krijgen via x en grok.
https://techcrunch.com/2025/07/10/grok-4-seems-to-consult-elon-musk-to-answer-controversial-questions/
Overbodig te zeggen, maar de vernieuwing bij Tesla is heel dun. En je ziet de inspanning vanuit Musk ook steeds verder teruglopen. Bij de Tesla 3 ging hij nog door het vuur, ook bij de Y. Maar de Y is slechts een opgehoogde 3. Dan een hele tijd weinig tot de intro van de Cybertruck. Even een piek, maar eigenlijk nu al een nu al een mislukking. Slechte kwaliteit, geen wereldwijde afzet (te breed voor de wet) en een te klein marktsegment. Vraag verdampt. Veel beloftes, weinig resultaat.
En dan nu de Robotaxi, na wat flashy Hollywood-scenes een jaar(?) geleden. Musk rijdt nu alleen nog kleine rondjes in Austin “autonoom met chauffeur” in een Y. Zoiets als vegetarische pasta met worst. Met de recent letterlijke en figuurlijke crashes (DOGE, Trump, SpaceX, Grok) zie je de exit voor Musk naderen, opdoemen uit rookwolken vol beloftes. Zijn droom vervliegen in de Voyage naar Mars, van Elon & Friends. Als hij die nog heeft. To be continued.
Klopt, en dat die inspanning van Tesla er amper nog is zie je in veel zaken. Onlangs nog een laadtest gezien die een nieuwe Y vergelijkt met de oudere tesla’s, een ford explorer en een xpeng g9. Dat die xpeng sneller laadt, dat zou je wel verwachten maar zelfs een (MEB) ford explorer laadt gewoon sneller dan een tesla model y omdat de laadsnelheid zo extreem snel inzakt.
https://youtu.be/y7MEQrCbrvQ?si=f8YfcunTrbqTUHo4
Maar Elon spreekt toch altijd de waarheid??
Wat een negativiteit weer. Hij probeert het tenminste. Lijkt wel een langspeelplaat die vastzit in een groeve: precies dezelfde commentaren als toe Tesla net om de hoek kwam kijken. Verandering is spannend hè?
Hoezo?.Van Tesla zover op hemelen dat andere fabrikanten hen gingen nadoen met slechte ergonomie, het verdwijnen van de schuifdaken en de onhandige deurgrepen zien we de zaken nu wat realistischer. Het is veel geschreeuw maar veel wol komt er niet van het Tesla schaap.