Ze doen Tesla echt in alles na, nietwaar? De goedkoopste Lucid Air kan namelijk weleens een tikkeltje duur worden
Het is duidelijk dat Lucid een soort luxe Tesla wil worden. Oud-werknemers van Tesla, elektrisch, afkomstig uit Californië, focus op software: de paralellen zijn talrijk. Er zijn ook verschillen. Waar Tesla zich op de massa richt, is de Lucid meer een premium-merk. Eentje die zich richt op de petrolhead. Daarmee bedoelen we niet zozeer iemand die benzine verbrand, maar autorijden daadwerkelijk heel erg leuk vindt.
Zo werd bij het ontwikkelen en afstemmen van het onderstel de BMW M5 (E39) als maatstaf gesteld. Kijk, dan weet je dat je met goede mensen te maken hebt. De Lucid Air wordt nu eindelijk uitgeleverd. Uiteraard zijn eerst de dure modellen beschikbaar. Aangezien de productie in het beginstadium nooit op volle toeren draait, wil je per unit zo veel mogelijk omzet genereren.
Goedkoopste Lucid Air
Het begon met de krankzinnig snelle en dure Dream Edition, die 1.111 pk sterke versies zijn inmiddels vergeven. Maar nu is het tijd voor de meer betaalbare varianten. Zo komt er een Lucid Air Grand Touring (met 819 pk), Air Touring (620 pk) en de benjamin van het gamma, de Air Pure. Nu klinkt die laatste uitvoering meer als een luchtverfrisser dan als een auto, maar het is wel een belangrijke.
Het is namelijk de goedkoopste Air. Eindelijk! Uiteraard en je ook heel erg benieuwd hoe goedkoop die dan daadwerkelijk is. Nou, niet zo voordelig als wij hadden gehoopt. Voor 89.050 dollar heb je namelijk de meest eenvoudige Lucid.
Vreemde propositie
Nu is dat aanzienlijk goedkoper dan andere modellen, maar 2 jaar geleden beloofde men een vanafprijs van 69.000 dollar. De meest eenvoudige Lucid Air heeft 480 pk en enkel achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is overigens optioneel mogelijk.
Met de prijs van de goedkoopste Lucid Air zit het merk een beetje met een rare propositie. De Tesla Model S Long Range heeft meer range en betere prestaties en kost 79.900 dollar in de States. Sterker nog, de prijs van de Lucid komt in de buurt van de 104.500 dollar die je betaalt voor een Mercedes-Benz EQS. De auto komt naar Nederland toe, maar prijzen of leveringsdata zijn nog niet bekend.
Meer lezen? Deze 11 EV’s kunnen het snelste laden!
tortuga zegt
Je krijgt wel meer auto gevoel als je het dashboard zo ziet. En niet een desktop met pinker en ruitenwisser schakelaar. Is de Lucid ook niet ruimer als een model S?
Denk dat Lucid meer een concurrent van Mercedes gaat zijn dan Tesla.
CYBRTRK zegt
De wielbasis is gelijk bij beide, maar de Tesla is iets breder, hoger en langer
Richmond zegt
Kunnen we gewoon richtingaanwijzer zeggen
tortuga zegt
Neen sorry. Verbruikt meer energie in mijn vingers.
Op foto lijkt deze groter maar afmetingen zeggen dus het tegenovergestelde. Eigenlijk enkel nog maar in de roadster gezeten van Tesla en dat is al 9 jaar geleden.
redbeams zegt
Zal het in het echt moeten zien van de lucid maar de model s vond ik zelf krap achterin wat beenruimte betreft voor dit formaat auto.
Habanero zegt
Lucid Air rijm erg goed op rare. Dat gaat het worden.
pietertjep85d zegt
Stuk mooier dan een MB EQS, en zeker het interieur vind ik ook mooier dan dat van een Model S.
Habanero zegt
Zowieso zijn die nieuwe lichting electrische Mercedessen een beetje UFO’s, vreemde auto-dingen, atypisch voor een merk dat normaliter met berline-modellen een extreem klassiek publiek tracht te paaien. Het verschrikkelijke design dat alleen bedoeld kan zijn voor rijkere statement-makers en kan mij alvast niet paaien, Tesla en zeker Lucid Air ook niet hoor.
rogier_hentenaar zegt
Helemaal mee eens!
p993 zegt
Ik denk dat ze van beide juist geen concurrent zijn. Het klinkt een beetje als ‘worst of both worlds’….daarbij zal de echte petrol head voorlopig nog zijn verbrandingsmotor koesteren!
Richmond zegt
Wat heeft de petrol head hiermee te maken? De wereld die autos koopt is groter dan alleen petrol heads.
redbeams zegt
Wat het ermee te maken heeft? Nou dat zal ik je vertellen zoals het erbij staat…de ware petrolhead zal dit niet gauw kopen 😉
Richmond zegt
Daar gaat het artikel toch ook niet over? Dus ik zie het verband niet. Maar goed, dus stel je hebt een petrol head, in zijn garage heeft hij een dikke bak of diverse dikke bakken zijn. En op een dag denkt hij dat (dat zal echt wel gebeuren) dat hij voor het woon – werk verkeer zo’n lucid wel ziet zitten. Hij wil niet leeg lopen op benzine ofzo. Dan is hij meteen petrolhead af volgens jouw logische argumentatie?
redbeams zegt
Wat begrijp jij niet aan “gauw”
Richmond zegt
Wat maakt gauw nou weer uit? Zijn alle tesla rijders sinds dat Tesla er is per definitie geen petrol head? Kan iemand die in een 208e rijdt niet ook in het weekend genieten van een 106 rally of 205 GTI?
redbeams zegt
Zoals ik al zei “niet gauw” en er staat nergens nooit dus maak je niet druk joh
p993 zegt
In de tweede alinea staat dat Lucid zich (met hun premium pricing) richt op de petrol head!
Jeroen zegt
Ik denk dat Tesla een betere propositie heeft voor het geld en technische snufjes. De Mercedes geeft meerwaarde alleen al vanwege de naam en historie. Ik denk dat de Lucid dus van alles het net niet gaat zijn ben ik bang.
mashell zegt
Heb al eens in zo’n Lucid Air dream edition gezeten, 2,5 ton is dat echt niet waard maar 90k is eigenlijk best een goede prijs voor zo’n auto.