
Ze passen de vakantieplannen aan vanwege de EV.
De leaserijder is verreweg de grootste gebruiker van elektrische auto’s in Nederland. Van de 132.200 nieuwe EV’s die in 2024 zijn verkocht, staat maar liefst 87.200 (66%) op naam van leasemaatschappijen, aldus cijfers van de VNA (Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen). En laat nou net die grote groep EV-rijders een stuk minder enthousiast worden over hun auto als de vakantieperiode aanbreekt.
Uit nieuw onderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt dat een groeiende groep leaserijders hun elektrische auto thuislaat als ze op reis gaan. Waar vorig jaar 35 procent de EV liet staan, is dat dit jaar gestegen naar 40 procent.
Belangrijke reden om EV thuis te laten
De groep EV-leasers laat de elektrische auto thuis vanwege de brakke laadinfrastrucuur in het buitenland (in vergelijking met Nederland dan) en de tegenvallende actieradius bij lange ritten. Tja, die snelwegkilometers doen nou eenmaal extra pijn bij de EV.
Maar de belangrijkste reden om niet met de geleende auto op vakantie te gaan, is bijtelling. De ondervraagden geven deze reden vaker op dan bijvoorbeeld files of drukte. De extra belasting die zakelijke rijders betalen voor privégebruik van hun auto was ooit een reden om voor een EV te gaan. Dat voordeel gaat veranderen in een reden om nog even weg te blijven bij de EV. Vanaf 2026 stijgt de bijtelling naar 22 procent. Het is daarom te verwachten dat nog meer zakelijke EV-rijders hun elektrische auto thuis zullen laten zodra de hogere bijtelling van kracht wordt.
Hoe gaan de leasers dan op vakantie?
Wat doe je dan als de lease-EV op de oprit blijft staan? Ruim 40 procent van de geënquêteerden huurt een andere auto voor de vakantie, wat in de meeste gevallen een benzineauto is. En bijna de helft kiest zelfs voor het vliegtuig in plaats van een autoreis.
Als je dan toch met de EV op vakantie gaat, wil je ook weten wat zo’n rit met de actieradius doet. Een tijdje terug hebben we dit voor je uitgetest. De beelden vind je hieronder.
Via BNR





tjee wat een verrassing. Ooit kon je elke werknemer nog te pakken nemen met mooie beloften en toen dat uit kwam kon het met allerlei regeltjes en uitzonderingen. Zo kon de bijtelling ontstaan en de daaropvolgende complexiteit door allerlei politieke korte termijn douceurtjes.
Met de komst van internet en doe-het-zelf-alles-want-niemand-doet-het-in-jouw-voordeel ging ook dat steeds lastiger. Ieder voor zich en de overheid vooral niet voor allen en dus de voordelen plukken en de nadelen aan een ander overlaten. Dus de burger concentreert zich niet meer op zijn of haar taak maar moet overal wat van weten, vinden en besluiten: dus wel EV maar ook CO2 heftig vliegen. Vanaf over de grens waar die vliegtaks niet geldt natuurlijk, en naar maakt niet uit waar als het maar goedkoop is. Ook al is dat ten koste van anderen (samengevat in: CO2 onvriendelijke samenlevingen)
kortom: dit was te verwachten, net zoals de export van de gesubsidieerde (PH)EV’s en vervanging door derdehands boodschappenwagentjes of iets in de lease zodat de afschrijving in de brij van de financiele wereld afgewenteld wordt.
De mogelijkheid om niet bij te tellen door niet prive met een auto van je werkgever te rijden bestaat al lang. Had altijd al een idiote eis om elke km te registreren maar dat gekluns wordt steeds aantrekkelijker. Pak die leasebak van de zaak en koop er wat leukers bij. Oftewel: een accubakje waar je niet onderuit komt en dan een lekkere V6 uit het buitenland halen. Nu die MRB op basis van gewicht de deur uit en we kunnen we normaal gaan doen.
Wat een verhaal! Moet jij misschien boeken gaan schrijven?
@pietertje123 maar als je een auto zonder bijtelling zakelijk rijdt, dan maakt het niks uit of het een EV of verbrandingsmotor is. Je gaat er dan natuurlijk niet mee op vakantie.
Ze hadden in dit artikel het hele woord EV weg kunnen laten.
First world problems.
Behalve dat de laadinfra in het buitenland voor stress kan zorgen gaan veel Nederlanders met de sleurhut op vakantie. Dat is ten eerste moordend voor je batterij en ten tweede moet je iedere laadbeurt die hut weer van de haak halen en ergens neerzetten. Onhandig is dan nog makkelijk uitgedrukt.
In welke landen heeft u laadstress?
ik heb inmiddels elektrisch gereden in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Italië, Oostenrijk, Tsjechië… Nergens ooit een moment laadstress. Van collega’s weet ik dat het niet anders is in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Portugal, Kroatië, UK. Dus waar dat fabeltje over gebrekkige laadinfra in het buitenland vandaan komt? Mij een raadsel.
Wij rijden diverse keren per jaar naar ons appartement in Oostenrijk. Ik vertrek hier dan met ca 90% en laad onderweg 2 X bij en heb bij aankomst nog voldoende prik in de accu. Dus zo problematisch is het niet om met een EV op vakantie te gaan. Het zijn allemaal vooroordelen. Gewoon doen en dan zal je zien dat het prima kan. In Duitsland stikt het van de grote laadparken. Bij Willroth b.v. staan bijna 100 laadpalen. Tesla, Ionity, Aral en Allego staan er gebroederlijk samen op een groot terrein pal onder aan de afslag. En zo zijn er vele van die grote laadparken.
Niet iedereen heeft dagen de tijd om electrisch hok op te laden
Onze tankstops duren altijd langer dan wat een moderne EV in die tijd kan laden. Sterker nog met wachten, tanken en betalen kost het vaak meer tijd dan stekker erin en badge ervoor.
Pas bij een lange rij krijgt tanken een voordeel maar persoonlijk heb ik nooit ervaren dat de snellader vol was. Bij het tankstation is direct kunnen tanken schaarse momenten.
Vreemd ik sta echt vrijwel nooit te wachten om te kunnen tanken. Ik ben sowieso altijd sneller weg dan een EV.
vreemd, ik zie iedere vakantie weer files bij de pompen
Vroeger reed ik ook +8 tot 12 uur met misschien een obligate plaspauze en vlug iets eten. Na zo lang rijden ben je echt een doodvermoeide zombie. En persoonlijk had ik na enkele vakanties het gevoel dat het onverantwoord werd. Een mens is gewoon niet gemaakt om zoveel uren aan een stuk geconcentreerd werk te doen.
Nu gewoon met de ev om de 2 a 3 uur een 20 minuutjes laden. Je kan vlug iets drinken, eten of plassen en het is al direct om. Maar ook wel als een mens toekomen, direct genieten van vakantie bij de aankomst zonder doodvermoeid te zijn. Vakantie moet geen race zijn.
Verschiet wel van de cijfers hierboven, vermoed dat het inderdaad aan ofwel caravans, ofwel ev’s met een veel te beperkt rijbereik/traag laden of gewoon angst voor het onbekende ligt.
Ik begrijp de negatieve reacties niet goed. Ik ben al naar Frankrijk, Duitsland en Noorwegen gereden met mijn Model 3. Laden is nooit een probleem geweest. Na 2-3u rijden is het toch tijd om pauze te nemen, naar toilet te gaan, iets te drinken. Duurt snel 20min en dan is die wagen weer opgeladen. Ondertussen zie ik ICE voertuigen aanschuiven om een pomp te bemachtigen.
Ik zie enkel elektrische wagens met aanhangwagens prutsen om te laden, voor de rest is reizen met een elektrische wagen super eenvoudig tegenwoordig.
‘Hok’ duidt op jaloezie en ‘dagen laden’ op onkunde!
dagen? kost letterlijk 15 minuutjes. Terwijl in het hoogseizoen brandstofauto’s geregeld langer bezig zijn met file voor de pomp en vervolgens file voor de kassa en file voor het toilet (die laatste heb ik ook, maar kan ik doen tijdens het laden dus kost mij geen extra tijd).
Als iemand die regelmatig naar buitenland is geweest met een EV, raad ik het iedereen af om te doen, ik pak nog liever het OV naar buitenland dan dat ik met een EV ga ivm het ellenlange en vele laden onderweg.
Sterker nog, sinds wij weer van een EV terug zijn gegaan naar een ICE, merken we dat we veel meer dingen buitenhuis doen, omdat de belemmering van rijbereik en laadtijd niet meer bestaat voor ons
Wat voor EV had je? Daar ben ik wel benieuwd naar. Want met een Nissan Leaf op vakantie is huilen, maar ik ben wel weggeweest met een auto die tot 200kw kan laden, en een vrij vlakke laadcurve heeft. Range was niet geweldig, maar toch geen centje pijn.
Als iemand die heel Europa al doorgeweest is met de EV raad ik het iedereen juist van harte aan. Zo verschrikkelijk veel prettiger rijden, nooit ergens laadstress gehad, ook niet ton de EV nog wat beperkter was in range. De reistijd is nauwelijks langer bij de huidige generatie EV’s en je hebt op heel veel plekken voordelen zoals dichtbij en/of goedkoper of zelfs gratis parkeren. Lange tijd kon je als elektrisch rijder ook gratis zo’n tolbadge krijgen, dat is er helaas niet meer.
Zo lang je maar geen aanhanger, dakkoffer of fietsendrager meeneemt kan het inderdaad prima. Trekhaakbox is een twijfelgeval omdat je dan bij Superchargers niet altijd lekker erbij kan en je achterrijcamera mist.
Je camera mist… Serieus?
Is het niet zo dat de grootste groep EV-rijders helemaal geen EV wil? Maar moet van de baas of het stadsbestuur of een andere klimaatdrammer?
Zeker goed punt, zodra wij de kans kregen terug naar een benzine te gaan (niet eens plugin) hebben we de EV meteen terug gegeven en diezelfde middag nog een benzine auto “besteld”….
Merken sindsdien ook weer dat we er veel vaker op uit gaan voor een dagje dan toen we de EV hadden, het laden kwa tijd en geringe rijbereik waren voor ons een reden om veeel meer thuis te blijven dan als je een ICE hebt die zo vol zit en weer door kan
Hoeveel kilometers rijdt u tijdens ‘een dagje uit’?
@petroldrinker Welke EV had had je? Volgens mij zit daar het probleem. Ik durf te wedden dat het geen model was met 800V of meer dan 600km rijbereik. Als je daarmee geen dagje weg kan, dan is er iets mis met je.
Een dagje uit is voor jou naar Parijs heen en weer?? Ik kan letterlijk iedere plek in Nederland bereiken zonder laden, en grofweg 75% van het land red ik het zelfs om zonder laden op de plek bestemming gewoon weer thuis te komen. En red ik dat eens niet dan is het max 10 minuten aan de snellader. Als dát he tegenhoudt om een dagje weg te gaan is er iets heel anders aan de hand dat niks met de EV te maken heeft…
Nee hoor. ik zit in zo’n werkveld waar de EV verplicht is als leasebak. Klaagt letterlijk niemand over.
Iedereen die ik ken met een EV gaat ermee op vakantie… en dat zijn veel ev’s
precies dit… Tenzij het verre vakanties zijn, maar alle collega’s rijden elektrisch en allen gaan vooral met de auto op vakantie… en nog nooit heeft iemand ergens problemen gehad met laden…
De complete electrificering is niets anders dan een politiek systeem wat ‘de gewone man’ wel even verteld hoe we moeten leven. Het wordt letterlijk door je strot geduwd door een paar 100 klimaatdebieltjes in Brussel / Strasbourg. Heb me altijd verbaasd dat voor zo’n vrijgevochten volkje als de Nederlanders wij zo met ons laten omgaan. Terug naar de VOC mentaliteit – ik heb de NL vlag lekker buiten hangen
Europa is afhankelijk van import van energie, met elektrische auto’s kunnen we die afhankelijkheid verlagen. Hoog lonen voor onderhoud van ICE helpt ook niet mee om het betaalbaar te houden.
tuurlijk jochie. en ik weet al op wie jij gestemd hebt. waren de alu hoedjes uitverkocht?
Na meer dan 1,5 miljoen km in diesels en benzine, rij ik nu al jaren electrisch, zonder ooit 1 seconde bezorgd te zijn over range of laadtijden bij een SuC (door heel Europa, van noord naar zuid).
Voor mij is de EV als daily driver ideaal. Dagelijks 200km woon-werk zonder ooit maar 1 seconde ergens te moeten laden (thuisladen). Nooit meer op een koud en winderig tankstation staan te verkleumen. Voor het gemak hebben we inmiddels een 2e EV voor kleine ritjes erbij genomen.
Ook op vakantie is het ideaal. Om de 2,5 a 3 uur stoppen om naar de wc te gaan en een kop koffie te drinken, waarna de auto alweer rijklaar staat, zonder dat ik bij de auto moet staan om te tanken. SuCs door heel Europa, en genoeg uitwijkmogelijkheden mocht het nodig zijn.
Maar een EV is niet altijd voor iedereen de beste situatie. Een eigen laadplek thuis is niet noodzakelijk, maar toch wel heel wenselijk. Ook een behoorlijke range is wenselijk. Op vakantie gaan met een max range van 300km is niet wat je warm laat lopen voor een EV.
Maar zoals vaker hier gezegd, tegenstanders blaten iets te vaak over ongemakken die er in veel gevallen gewoon niet zijn, die vaak ingegeven worden door populair meepraten met de meute. De range is voor veel mensen echt meer dan voldoende voor dagelijks verkeer in Nederland, mits je makkelijk kunt laden (thuis). Maar aangezien niet iedereen in de gelukkige omstandigheid is dat ze thuis kunnen laden, moet je dit punt altijd afwegen. Ook de prijs is nog steeds een flinke drempel voor mensen.
Voor mij zou electrisch NAAST benzine moeten komen, en voorlopig zeker nog niet als complete vervanging. Het is een andere voortbrenging die voor- en nadelen heeft. Net zoals diesel, benzine en gas ten opzichte van elkaar.
Voor de fun heb ik nog wel een kleine oldtimer uit 1961, dus ook qua benzine en olie kom ik nog steeds aan mijn trekken, als autoliefhebber.
Waarom denken EV rijders dat het altijd koud en waaierig is bij tankstations?
Ga jij maar lekker elke dag met die stekker in de weer. In de regen, kou en wind. Lekker man, zo’n vieze natte kabel in de auto. Elke dag maar weer opnieuw.
De meeste ev-rijders laden niet dagelijks. Meestal is 1 of 2 x per week voldoende. En dat vaak comfortabel thuis.
Maar als bijtelling de grootste oorzaak is, geldt dat natuurlijk ook bij ICE modellen. Als je die puur zakelijk rijdt ga je daar natuurlijk ook niet mee op vakantie.
Wij hebben een Grand Picasso op benzine, ruime goede reis wagen, En een EV, M3 SR+. Wij gaan altijd met de M3 op vakantie gewoon omdat die goedkoper en schoner rijdt. Plus het is veel relaxter vanwege de laadstops en de autopilot. De camping spullen passen er goed in. Wel 7x een kwartiertje laden voor 1100km naar Zuid Frankrijk. Maar ja, het is vakantie.
Die vakantie besteed ik dan liever op de plaats van bestemming dan bij een laadpaal.
goed tezien wie echt een EV bezit en weet hoe ermee op VAKANTIE te gaan.
Ook voor ons is de reis met een EV veel relaxer.
Model Y rwd 57kW.
7 x 15 min over 1100km?? Ga je leeg weg?.
Ik rijdt een Tesla S lrplus. Nee de WLTP van 650 heb ik nooit gehaald op de snelweg met 120-130. Dan haal ik ca 450-550 (afhankelijk van weer en verkeer). Maar ik ga weg voor een lange rit (o.a. naar Portugal paar keer per jaar) met 100%. Laden bij Parijs na 500km. Laden naar ca 85% en dan na 400km verder nog een keer naar 85%. Dus 2 x 30min laden en dan ben ik bij het Hotel 1300km verder. Totaal dus uurtje langer tov benzine/diesel.
In de winter periode laad ik 3 x 25 min voor dezelfde rit. Verbruik is dan door winterbanden en kou wat hoger…
Als mijn rit tijdens de vakantie zoals hierboven wordt beschreven, inhoud dat ik iedere 2-3 uur 20 minuten moet stoppen. Ben ik 3 extra vakantiedagen kwijt.
Want jij gaat met de auto naar Zuid-Afrika?
Wat vaker stoppen zorgt er voor dat je meer ontspannen aan komt.
Ice rijders denken vaak te weten welke problemen ev rijders (niet) hebben.
wat? Ik rij gemakkelijk 5 uur op een lading, dus dat is bij een vakantie tripje 1 a 2 keer een half uurtje laden. Als het tegenzit misschien 40 minuten. Wat is het probleem? Met de EV heel Europa al doorgeweest
Lekker milieu bewust. Het aantal benzine / diesel huur autos neemt toe en het aantal vlieg vakanties neemt tevens toe. Grrrrreat😺
Of je koopt er een leuke youngtimer bij voor de plezier reisjes. Op de zaak km registreren met je elektrisch hok zodat je de bijtelling uitspaart. Daar kun je vaak al een leuke auto voor kopen
huh?? Ik heb al menig roadtrip gedaan door heel Europa met de EV, nooit ook maar ergens iets van problemen met laden. Zelfs niet in de voorgaande wagen die écht niet verder kwam dan 250 km en nadat in Frankrijk een groot deel van de laadpalen uitgezet was wegens brandgevaar. Inmiddels rijdt mijn EV bijna 600 km op een accu. Kom dus op vrijwel iedere vakantie bestemming met onderweg één, hooguit twee keer laden. En overal in Europa vind je zo om de maximaal 10-20 kilometer wel weer een snellader. Dus wat zeuren mensen??