
Die zagen we niet aankomen.
Automerken vinden het fijn om over het verbruik van hun EV’s en hybrides te praten in de stad. Door het stop-and-go-verkeer en lage snelheden wordt er weinig van de accu gevraagd. De grote vijand van de EV is een lang recht stuk waar je constant 100 km/u of harder rijdt.
Omdat fabrikanten zelf niet zo snel willen uitvogelen hoe groot de keerzijde van de EV is, wenden we ons tot onze Duitse collega’s van AutoBild. Zij hebben honderd verschillende elektrische auto’s getest op de snelweg. Bij het experiment werden er tientallen kilometers achter elkaar gereden met als doel om een constante snelheid van 130 km/u aan te houden.
Betrouwbaar?
Tests in de echte wereld zijn leuk en representatief, maar er zitten ook nadelen aan. Zo heb je te maken met verkeer, maar dat is volgens Bild een verwaarloosbare factor. Er waren geen EV’s die stevig in de remmen moesten en dus ook geen auto’s die eens flink moesten accelereren.
Daarnaast heb je het weer. Geen een auto reed bij écht winterse omstandigheden, maar de Inster, E-2008 en BMW i4 zijn wel in het nadeel dankzij de koudere temperatuur tijdens hun tests. Van de andere kant: bij de Kia Niro EV was het 27 graden. Hierbij zal de airco zeker zorgen voor meer verbruik.
Gemiddeld verbruik EV op de snelweg
Als je met een elektrische auto in de stad rijdt, verbruik tussen de 10 en 20 kWh aan elektriciteit per 100 kilometer. Het gemiddelde verbruik op de snelweg uit de Duitse test zit daar uiteraard boven. De EV’s gebruikten gemiddeld 24 kWh per 100 kilometer.
Zoals vaker bij dit soort experimenten zijn er positieve en negatieve uitschieters. Leuk om te weten is dat de elektrische G-klasse veruit het meeste energie gebruikte op de snelweg. De G580 met EQ-technologie had 41,7 kWh nodig per 100 kilometer. Daarmee zou je kunnen zeggen dat de 116-kWh accu al na 278 snelwegkilometers leeg kan zijn.
De 20 zuinigste EV’s op de snelweg
Helemaal bovenaan het lijstje vinden we een verrassende winnaar. De elektrische Fiat 500 komt als zuinigste EV op de snelweg uit de bus. De 500e heeft niet echt een aerodynamische vorm of slimme kanalen die lucht afvoeren. Het lage snelwegverbruik zal vooral komen door het lage gewicht en de compacte PSM-krachtbron (Permanent bekrachtigde Synchrone Motor). Misschien moeten we toch maar weer wat meer 500e’s gaan kopen. De 500e verbruikt maar 17,2 kWh per 100 kilometer. Grappig: daarmee zou die 244 kilometer ver komen en dus minder ver dan de energieverslindende G-klasse.
Verder valt op dat de Inster ondanks de lagere temperatuur erg goed scoort. Aan de andere kant staan er ook grote jongens als de Lynk & Co 02 en Tesla Model Y aan de bovenkant van het lijstje. Bekijk hieronder de volledige top 20.
| Model | Temperatuur | Verbruik bij 130 km/u per 100 kilometer |
| Fiat 500e | 24 °C | 17,2 kWh |
| Lynk & Co 02 | 23 °C | 17,3 kWh |
| Tesla Model Y | 18 °C | 17,7 kWh |
| Hyundai Inster | 12 °C | 17,8 kWh |
| Tesla Model 3 Performance | 22 °C | 17,9 kWh |
| Smart #3 | 22 °C | 18,4 kWh |
| Opel Mokka Electric | 20 °C | 18,9 kWh |
| Peugeot E-2008 | 9 °C | 19,1 kWh |
| BMW i4 | 13 °C | 19,2 kWh |
| Kia Niro EV | 27 °C | 19,5 kWh |
| BYD Dolphin | 21 °C | 19,5 kWh |
| BYD Atto 2 | 16 °C | 19,5 kWh |
| Skoda Enyaq | 24 °C | 19,7 kWh |
| Volkswagen ID.3 | 20 °C | 19,8 kWh |
| Volkswagen ID.7 Tourer | 18 °C | 19,8 kWh |
| MG4 Electric | 22 °C | 20 kWh |
| Xpeng P7 | 20 °C | 20 kWh |
| Smart #1 Brabus | 21 °C | 20,2 kWh |
| Ford Capri | 16 °C | 20,2 kWh |
| Genesis Electrified G80 | 21 °C | 20,4 kWh |
Bron: AutoBild





Op die G-klasse na, ontloopt het elkaar allemaal niet veel.
Toch knap van Tesla.
Hoezo?
Een auto met 627pk zo zuinig weten te krijgen. Ze lopen nog steeds mijlenver voor op de concurrentie als het gaat om efficiency.
Is dat zo? Ik verbruik met mijn i7 gemiddeld 18,3 kw op 100km en daar zit ook Duitse Autobahn bij.
Op een ritje Maastricht-Uden retour kom ik zelfs onder de 16kw uit. Fijn toch, overal 100 rijden 👍🏻
Bij verbrandingsmotoren heb je slagvolume en truuks als turbo’s nodig voor veel vermogen en dat verhoogt ook het verbruik onder deellast. Maar bij EV’s is het maximum vermogen irrelevant voor het verbruik van elektrische auto’s. Tesla’s geheim is overigens niet de aandrijflijn maar het relatief lage gewicht van de auto.
Gewicht maakt nauwelijks uit bij een EV. Vraag mij niet waarom maar diverse praktijk testen tonen dat aan, met name op gebied van aanhangers is overduidelijk dat een lege aanhanger evenveel stroom kost als wanneer er 2 ton aan gewicht in ligt.
Tesla’s geheim is dat ze alles optimaliseren. Aandrijflijn, aero, warmte verwerking, etc. Op hogere snelheid gaat het vooral om aero.
Lucid doet dat nog beter, maar met een prijskaartje.
De 500e is een flop. Het is net niet zo dat je ze gratis krijgt…
Rijd fantastisch hoor, al is een cabrio niet aan te raden als je veel op de snelweg zit, herrie dakje.
Helemaal mee eens. Fiat is gewoon te duur in de markt gezet maar verder een prima auto in dagelijks gebruik.
Wat een test zonder Model 3 Standard Range, Dacia Spring of de alom geprezen Lucid Air en Mercedes CLA. Maar goed dit was dan ook maar een klein testjes van hun huidige duurtest vloot ofzo.
De Dacia Spring heeft een topsnelheid van 125 km per uur dus die deed niet mee.
Relatief is de fiat een zuipschuit. Mini auto die niets weegt, 10% minder verbruik dan in ruime SUV…
Gewicht doet ook niet heel veel op het verbruik bij constante snelheid. Het verschil (in het voordeel van de lichtere auto) wordt pas gemaakt als je het optrekken ook meetelt, wat in de praktijk natuurlijk ook steeds nodig is.
Ook dat maakt eigenlijk geen zak uit bij elektrische auto’s. Bijna alle energie die je er in stopt om de massa op gang te brengen, kun je weer terugwinnen met afremmen. Bij een brandstof auto ben je dat echt kwijt en is gewicht een fix nadeel. Bij EV’s veel minder.
Bij optrekken speelt gewicht een heel grote rol (bij regeneratief remmen deels teruggewonnen) maar ook bij constante snelheid is er effect via rolweerstand, die met gewicht toeneemt. Verder is de fiat klein, dus ook luchtweerstand is lager. Het resultaat valt dus, in tegenstelling tot de strekking van het artikel, niet mee maar tegen. Waarschijnlijk is de auto meer voor stadsgebruik ontwikkeld, op snelweg relatief inefficient.
Wat geeft meer schade als het tegen je aan knalt, een zware of een lichte auto? Juist, een zware auto. Welke heeft grotere remmen? Ook een zwaardere auto. Omdat die moeilijker te stoppen zijn als ze eenmaal rijden. Daarom is een zware auto helemaal niet onvoordelig bij een test waarbij je lang op dezelfde snelheid blijft rijden.
Wat een slecht onderzoek, die temperaturen en die verschillen zijn enorm.
Wel mee eens. Je zou ze in een lange stoet moeten rijden om het echt te weten. Of gewoon identieke omstandigheden in het laboratorium zoals WLTP doet.
De WLTP kijkt niet naar temperatuur, verwarming, koeling. De WLTP rijdt ook niet een tijd 130. Sterker nog de 130 wordt slechts 1 minuut aangetikt en bestaat uit voortdurend versnellen en vertragen. Het is nauwelijks representatief voor echt gebruik.
Voor een beter vergelijk was het beter geweest wanneer de auto’s allemaal bij dezelfde temperatuur op de weg zijn getest met 130 km/h gedurende 100 kilometer. Toch kun je aan deze lijst de zuinige broeders er wel uitpikken: zoals de BMW i4 die op minder dan de helft qua buitentemperatuur minder stroom verbruikt dan de Kia Niro EV die hierna op de lijst staat. En dat terwijl de i4 zwaarder is dan de Kia. BMW weet toch aardig efficiente EV’s te maken. Dat lieten ze al 12 jaar zien met de i3, nog steeds een hoog efficient EV wonder met weinig gewicht.
Eens, BMW heeft hier vroeg op voorgesorteerd. Die i3 met z’n bijzondere bouwwijze had natuurlijk wel een streepje voor, compact en ruim van binnen. Deze wisselende test omstandigheden maken het vergelijken lastig. 130 is voor Duitsers ook realistisch, zo’n test in NL zou ik eerder met 100 of 110 uitvoeren. Denk dat de kleine wagentjes dan ook meer tot hun recht komen.
Waar wilt u een uur lang constant 130 km/h rijden? En waarom zou je dat doen?
Niet in Duitsland, daar heb je in een uur snelweg rijden minstens twee Baustellen gehad…
Frankrijk. Om ergens te komen.
Is het niet zo dat sinds we elektrisch rijden het verhaal veel-waarde helemaal naar de achtergrond is verdwenen?
Maakt dus bijna niets uit allemaal, allemaal matig.