• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grote Volkswagen krijgt schitterend interieur en klein motortje

Auteur: willeme, gepost 10 februari 2023 om 09:02 – 17 Reacties

Grote Volkswagen

Deze grote Volkswagen krijgt en schitterend interieur, doch een klein motortje. Vinden wij dat erg?

Toevallig hadden we van de week een Volkswagen Tharu. Kennen jullie die niet? Zie dat als een symbiose tussen een Skoda Karoq en de bijna-premium-beleving van een Volkswagen-logo. Zonder gekheid, het is een keurig compact crossovertje dat precies tussen de T-Roc en Tiguan inpast. We vragen ons oprecht af waarom wij de Tharu niet in Nederland kunnen krijgen. Bij deze grote Volkswagen Atlas is het ook heel erg jammer. Maar wie weet, de auto is zojuist gefacelift en eigenlijk ook perfect voor de Europese markt.

De Atlas kwam in 2016 in de Verenigde Staten op de markt en in 2020 was daar de eerste facelift. In 2020 kwam er ook een Atlas Cross Sport, een ‘coupé-SUV’. Mooie term, want in technische zin is dat geen coupé en geen SUV.

Grote Volkswagen

Nu krijgt deze grote Volkswagen weer een opfrisbeurt. Net als de Tharu is de Atlas nu door de Wolfsburgers voorzien van een nieuw sportief neusje met minder chroom en meer hoogglans zwart. Ook zijn de koplampen groter dan voorheen.

Meer afstand van die andere enorme VW

Bijzonder is dat de Atlas nu meer afstand neemt van de Terramont. Dat is ook een grote Volkswagen, voor de Chinese markt. De Atlas en Terramont waren ooit identieke auto’s, maar krijgen andere facelifts waardoor ze iets uit elkaar groeien.

Net als de Brothers Grimsby. We houden een heel kleine slag om de arm. In dit geval hebben we namelijk alleen afbeeldingen van een heel dik aangeklede R-Line.

Grote Volkswagen
Grote Volkswagen
Grote Volkswagen
Grote Volkswagen

Het uiterlijk is typisch Volkswagen: lekker rechttoe rechtaan en vrij tijdloos. Het is duidelijk een vorm van evolutie, geen revolutie. Wel ziet het geheel er keurig uit. Aangezien de grote Volkswagen voor de VS bedoeld is, moet je rekening houden met een plastiekeriger interieur, maar op de foto’s lijkt daar geen sprake van te zijn.

Kijk, moderne autofabrikanten, zo kan het ook. Een keurig, zakelijk interieur met een groot centraal digitaal scherm en voldoende fysieke knoppen voor de belangrijke functies. Het is complete armoede als je de stoelverwarming of ruitbediening via een menu moet doen.

Grote Volkswagen
Grote Volkswagen
Grote Volkswagen
Grote Volkswagen

Motor van de Grote Volkswagen

Dan de techniek. Van de Volkswagen Atlas wisten we dat dit een van de laatste modellen was die je kon krijgen met een VR6-motor. Die is helaas verdwenen naar de eeuwige jachtvelden. Er is nu één motoroptie, die 2.0 TSI. Deze is voor de gelegenheid wel opgepept naar 273 pk en 370 Nm.

Voor de broodnodige context, de VR6 had 280 pk en 360 Nm. De 2.0 TSI levert het koppel ook nog eens veel vroeger, waardoor je sneller en zuiniger bent met de nieuwe motor. Overigens is het in China nog lekkerder: de Terramont krijgt daar de VR6, maar dan met turbo!

Grote Volkswagen
Grote Volkswagen
Grote Volkswagen
Grote Volkswagen

Dan rest nu de vraag: mag deze naar Europa komen? De Touareg is een geweldig apparaat, maar misschien een beetje overkill. De Atlas is weliswaar iets groter, maar staat op en eenvoudiger MQB-platform.

De Atlas is lichter en zuiniger dan de Touareg. Dus in principe mag deze grote Volkswagen wel ons kant op komen. Zeker met dat interieur.

Dit is het oude model:

Meer lezen? Dit zijn de 10 ultieme vrekkenmobielen!

Ook interessant!

  • Atlas Sport Cross
    Atlas Cross Sport is Volkswagen's X6-tegenhanger
  • De ruige VW Atlas Basecamp is van het pad geraakt
    De ruige VW Atlas Basecamp is van het pad geraakt
  • Volkswagen Atlas
    De Volkswagen Atlas is officieel
  • dikke VW Atlas
    Dikke VW Atlas heeft gepeperd motortje en 22 inch wielen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

atlas, facelift, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Chinezen patenteren heel herkenbaar autootje
Volgend bericht: Oude Bentley kan heel erg betrouwbaar zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. karhengst zegt

    10 februari 2023 om 09:34

    Schitteren doet het wel met dat zwarte glansplastic, net een Mercedes zo.

    VW lijkt inderdaad weer de juiste weg te zijn ingeslagen wat ergonomie betreft. Kan je mening enkel onderstrepen Willem. Al denk ik dat de gemiddelde Europese consument liever een zwart interieur heeft en het hout in z’n kachel gooit.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      10 februari 2023 om 09:43

      Je kunt veel van Volkswagen vinden, maar op het gebied van ergonomie heeft VW eigenlijk nooit echt steken laten vallen. Ik heb er meerdere gereden en ook in verschillende andere merken, maar in een willekeurige VW vind je eigenlijk altijd en goede zit en alles precies daar waar je het verwacht.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        10 februari 2023 om 10:23

        Ook in de ID3?

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          10 februari 2023 om 11:14

          Nee, die nog niet.

          Login om te reageren
      • karhengst zegt

        10 februari 2023 om 11:22

        Alles met enkel een aanraakscherm zonder Idrive module is een ergonomisch drama voor de bestuurder. Zeker als het systeem ook nog eens trager is dan bevroren ruitenwisservloeistof door een sproeier.

        Ergo, VW heeft flink wat steken laten vallen.

        Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        10 februari 2023 om 19:41

        @Robert,

        Als je een maand in een andere auto rijdt ben je die weer gewend.

        Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    10 februari 2023 om 09:46

    Het interieur vind ik helemaal niet zo geweldig. Zeker het infotainmentscherm niet. Die lijkt, met de dikke randen, al 3 jaar oud te zijn.

    Login om te reageren
  3. flyerbunch zegt

    10 februari 2023 om 10:13

    Ziet er netjes uit, maar het uiterlijk typisch VW? Voor de VS line-up mss wel, maar dit lijkt niet echt op z’n Europese evenknie. Als je die Tharu schuin vanachter bekijkt herken je zowaar de lijnen van een stiefbroer, de Urus?

    Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    10 februari 2023 om 10:25

    Sinds we hier in onze contreien meer Ukrainers zien, heb ik al vaker zo een VW Atlas gezien. Ze hebben ook vaak de Amerikaanse of internationale versies van wagens dan wij in de EU.
    Ook zie je soms een VW Passat in US Spec rondrijden.

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      10 februari 2023 om 11:37

      Komt omdat zo’n beetje elke US spec auto in oost europa een geimporteerde schadebak is die daar opgelapt word.
      Soms kan je via kenteken het VIN achterhalen en bij Copart invullen zodat je ziet hoe die verkocht is als schadevoertuig.

      Login om te reageren
  5. drom zegt

    10 februari 2023 om 10:26

    Deze mag van mij direct naar Europa komen. De coupé versie mag in de US blijven

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    10 februari 2023 om 10:43

    Best een knappe kar dit. Maar ik gok dat de gemiddelde Amerikaan toch voor een Ford Explorer gaat.

    Login om te reageren
  7. xj220 zegt

    10 februari 2023 om 11:35

    Fraai auto die Atlas, mag zeker komen! Zijn er partijen in NL die deze via grijze import halen?

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    10 februari 2023 om 11:48

    Met ‘een klein motortje’ dacht ik toch eerder aan een 1.2 driecilinder ofzo

    Login om te reageren
  9. dromedaris zegt

    10 februari 2023 om 13:35

    Maar wrs suckt het infotainmentsysteem monkey balls, zoals altijd bij VW.

    Login om te reageren
  10. vpowert zegt

    10 februari 2023 om 15:51

    Fysieke knoppen? Waar dan? Touch knoppen op het stuurwiel en sliders voor de temperatuurinstelling, dat is juist de nachtmerrie. Fysieke deurhendels zijn er nog wel, maar moeten we daar de vlag voor uithangen tegenwoordig?

    Login om te reageren
  11. B00G1E zegt

    10 februari 2023 om 17:48

    Leuke auto maar een groot nadeel van dit soort motoren is dat je premium moet tanken. Kost al gauw $4 per gallon ipv $3.30 oid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North