Haal deze Renault R5 Turbo 2 Evo terug naar Nederland!

Auteur: , 47 Reacties

En snel.

Eigenlijk kunnen we alleen maar glimlachen over het feit dat er in het verleden raceklasses bestonden, waarvoor autofabrikanten een bepaald aantal exemplaren moesten homologeren. De legendarische Group B-klasse van het Wereldkampioenschap Rally hoort thuis in deze categorie. Wanneer een autofabrikant wel oren had naar een deelname, moesten er 200 straatlegale bolides verkocht worden om de auto daadwerkelijk mee te laten doen aan het kampioenschap.

Sommige fabrikanten hadden moeite deze aantallen te halen, waardoor we een aantal potentieel fantastische straat- en rallyauto’s uiteindelijk hebben misgelopen. Omdat Renault minder moeite had een dergelijk volume te halen, kunnen we vandaag de dag genieten van de R5 Turbo 2 Evolution.

Zodoende spreekt het voor zich dat het exemplaar voor onze neus één van deze 200 geproduceerde Evolution-modellen is. In het specifiek draagt de gehomologeerde Renault 5 chassisnummer 049. De bolide heeft de speciale 8221-uitrusting, waardoor hij aanzienlijk lichter is dan de meer gebruikelijke modellen. Het meest opzienbare verschil vinden we bij het dak; welke volledig uit aluminium is opgebouwd.

Niet onbelangrijk is dat de Evolution in kwestie grotendeels origineel is gebleven. De auto staat nog altijd op zijn fabrieksvelgen en ook het interieur is nagenoeg onaangetast. Dat gezegd hebbende, de huidige eigenaar heeft de boost van de Garrett-turbo die aan de 1,4-liter vier-in-lijnmotor is verbonden iets opgeschroefd.

Hoewel niet exact bekend, vermoeden we dat de auto zijn eerste vijf jaren op aarde in Nederland heeft doorgebracht. De auto is in 1985 gebouwd, maar is pas in 1990 naar de Verenigde Staten verhuisd. Hier staat de auto momenteel te koop. Het hoogste bod rust op het moment van schrijven op 50.000 dollar. Een waar koopje, gekeken naar andere exemplaren die we in het verleden hebben besproken. Heb je interesse de auto terug naar Nederland te halen, dan moet je echter snel beslissen. De hamer valt over twee dagen.

Met dank aan Peter voor de tip!



47 reacties

Heb liever dit dan 12 Brabus G-klasses (klassen?)
Ik ben op zoek naar een klein klassiekertje. Deze voldoet aan bijna al mijn vereisten….. het enige waar hij niet in past is het budget.
@tenaci: ik sta trouwens open voor crowdfunding om mijn laatste vereiste te halen. Als tegenprestatie organiseer ik dan een meet-and-greet met de 5 waar alle funders mogen komen!
@tenaci: dus ergens geld investeren om vervolgens een keer te mogen kijken? Succes ermee ;)
@chriscross: hoho…. je hebt ook de eeuwige roem dat je mee geholpen hebt deze voor Nederland te behouden!
@tenaci: Interessant redement! Hoe en waar kan ik het geld storten?
@tenaci: mooi.
Zou ‘t geen oud Portugees kenteken kunnen zijn? Die leken namelijk ook erg op die van ons.
@utregcity:
Nee, hun platen zijn zwart en de letters zijn wat groter en grover.
Chapeau, je hebt je goed ingelezen, de Turbo 2 Evo is inderdaad rete-zeldzaam en heeft een aluminium dakplaat net als de Turbo1. Alleen geen aluminium deurplaten en een gewoon 5 Alpine Turbo dashboard, stuur en stoelen.
Enkele van deze bodies zijn waarschijnlijk ook voor de Maxi-Turbo gebruikt, het laatste groep B evolutie model na de Cévennes en de Tour de Corse die allebei van de Turbo 1 afgeleid zijn.
In de VS zijn ze overigens goed wakker geworden wat waarde betreft voor dit soort auto’s.
@desjonnies: ik vind het wel een auto voor jou! Jij bent een Renaukt liefhebber pur sang!
@desjonnies: *Renault
@desjonnies: btw wordt zo een als deze ook in de James Bond Never say never again gebruikt?
@rufctr01:
Ja maar dat is een Turbo 1 waar Fatima Blush in rijdt.
Ik ben eerlijk gezegd ruimte aan het maken, mijn Renault R8S en mijn 106 Rallye worden verkocht, de twee-deurs Impreza Sti type R wil ik alleen nog houden als klassieker.
@rufctr01:
Ja maar dat is een Turbo 1 waar Fatima Blush in rijdt.
Ik ben eerlijk gezegd ruimte aan het maken, mijn Renault R8S en mijn 106 Rallye worden verkocht, de twee-deurs Impreza Sti type R wil ik alleen nog houden als klassieker.
@desjonnies: dit is toch echt een pareltje om te bezitten. Als je het kunt…dan zou ik zo’n R5 Turbo willen bezitten
@desjonnies: Maar wel een chassis dat plooit terwijl je er naar kijkt.
@wimof:
Daarom kwam er ooit een loojig wegend kistje aan uit Dieppe.
Met genummerde stukjes staal.
En een tekeningetje van het toen nog verse Renault-Sport.
En zaten we wekenlang iedere avond te lassen om de body naar Groep B specs te bouwen.
Rolkooien zaten toen nog geschroefd en maakten nog geen integraal deel uit van de constructie.
Hoe anders is het nu.
Bij Prodrive werkte één man, een Ier de rolkooien mocht lassen.
Wat een gave auto om te bezitten, dit is een bijzondere collectors item!
Hoe kan deze prachtige auto blauwe platen hebben?

In 1985 hadden we toch reeds gele nummerplaten
@alloallo: deze zijn ook niet legaal… blauwe platen kunnen alleen als je kenteken is opgebouwd uit 2 letters en 4 cijfers… maar het ook gewoon wat klassieker natuurlijk
@hans75: Wat je zegt klopt niet Hans.
@evdw: wat klopt dan wel?
@gasskaas: Wat v6ti zegt, hieronder.
@evdw: nee… niet compleet.. zie website rdw.. het kenteken moet ook aan de 2letter conditie voldoen.. een import die geen klassiekernummer heeft mag dus geen blauwe platen voeren!.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/de-kentekenplaat/donkerblauwe-kentekenplaten
@hans75: Die krijg je automatisch dus de enige voorwaarde is die datum van voor 1-1-1978.
@evdw: neee…dus echt niet. waarom heeeft deze R5 dan een PR-nummer? het is tegenwoordig bij import automatisch,, maar dat is pas sinds kort

het is dus andersom, een 2-letter nummer kun je alleen krijgen als je auto voor 78 is…
@hans75: Dit PR nummer is het orginele nummer dat hij kreeg toen hij in 1985 zijn eerste eigenaar kreeg. Maar dat was gewoon geel, hij heeft er zelf een blauwe van gemaakt, illegaal.
Dit is dus een foto van toen de wagen nog in nederland was, jaren geleden.

En wat is nou precies andersom volgens jou? Het enige wat ik gezegd heb is dat je auto van voor 78 moet zijn om een blauw nummerbord te mogen dragen, import of niet.
@alloallo: deze zijn ook niet legaal… blauwe platen kunnen alleen als je kenteken is opgebouwd uit 2 letters en 4 cijfers… maar het ook gewoon wat klassieker natuurlijk
@hans75: blauwe platen mag als je auto van voor 1-1-1978 is.
@alloallo: die kun je nog steeds gewoon laten persen. Alleen is dit niet legaal om te voeren op de openbare weg.
Tis jammer dat deze waarschijnlijk voor mijn portemonnee en de grote duim van mijn vriendin niet haalbaar is. Anders was dit toch wel de dikste daily die ik ooit gehad had
No service records are included in the sale….
Devil Exhaust System….
Upgraded Brakes….
AutoMeter oil pressure and boost gauges have been added to the center console…..

Zonde zeg…. en dom….
Één van de mooiste auto’s uit de sportstal van Renault. Alleen al vanwege de techniek, het met een turbo opgevoerde motorblok achterin gezet en natuurlijk de looks.

Gelukkig zijn voor de bijzondere Michelin TRX velgen nog steeds banden beschikbaar, al kosten die per stuk net zoveel als een complete set banden voor een 17/18 inch breedset van tegenwoordig. Maar ze zijn er tenminste nog wel. En op de prijs van deze 5 zijn dat de kosten niet.
No service records are included in the sale….
Devil Exhaust System….
Upgraded Brakes….
AutoMeter oil pressure and boost gauges have been added to the center console…..

Zonde zeg…. en dom….
Redactie: die dak?
Wat zou zo’n wagen in NL kunnen opleveren?
@peter911: wat de gek ervoor geeft. En de staat waarin die is.

Denk dar je tegenwoordig wel aan een vraagprijs van 6 cijfers (voor de komma) kan gaan denken
Hadden jullie niet even een beetje research moeten doen voor je klakkeloos het persbericht van het veilinghuis napraat? Dit bericht staat tjokvol met grote fouten. Om te beginnen kan een Turbo 2 helemaal geen Evolution zijn…
@mistermention: wat staat er volgens jou dan nog meer allemaal fout?
Goed dat ie in Amerika staat, hier was ie weggeroest.
Soms komt er weleens iets geniaals uit Frankrijk. En meestal is dat van Renault.
@ikleesookoverautos: Zou eerder Citroen zeggen.. Revolutionair waren ze in de jaren 60 & 70
Zo! Die staat er even lekker stoer op. Het eerste wat door mijn gedachten gaat is: Retro versie uitbrengen! Zo lekker brutaal. Die kan het de Mini Cooper moeilijk maken!
staat op $90K nu met nog 17minuten te gaan, wie durft?
@b00g1e: uiteindelijk voor 125k verkocht..
poging gedaan, maar 125k usd was voor mij too much

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).