Niet dat het nu nog uitmaakt. De grid girls komen toch niet meer…
Maandenlang waren we in de ban van het onderzoek naar de haalbaarheid van een Formule 1 Grand Prix in Zandvoort. Alsof we met zijn allen even de illusie leefden dat áls de duurbetaalde consultants met een positief oordeel zouden komen de komst van de Grand Prix nog slechts een formaliteit was.
Toen lagen opeens de conclusies voor onze neus en bleek het antwoord op het hete issue geheel verrassend ‘joah, op zich zou het onder bepaalde omstandigheden kunnen’ te zijn. Inmiddels zijn we echter alweer wat maanden verder en lijkt de situatie eigenlijk niet veel veranderd te zijn door het onderzoek. Vastgoedmagnaat Bernhard junior is naar verluidt achter de schermen nog volop bezig zijn droom om de F1 weer naar Zandvoort te halen werkelijkheid te maken, maar we kunnen wel raden waar het (nog steeds) aan schort.
Ondertussen steelt het goede oude TT-Circuit in Assen Circuit Zandvoort’s donder. De ‘Kathedraal’ van de motorsport kwam onlangs in het nieuws omdat Charlie Whiting uit naam van de FIA de baan een lovende beoordeling heeft gegeven. Het puike nieuws kreeg meteen bijval van Robert Doornbos, ooit zelf actief in een ChampCar op het voor auto’s toch relatief krappe baantje.
Het blijft echter niet bij de mooie woorden van Bobby D. Surfend op de wilde golven van de Max-hype kondigen het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe én het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Assen vandaag aan dat ze gaan onderzoeken of de F1 naar het TT-circuit halen een goed idee is. Een extern bureau zal ruim betaald worden om in de toekomst te zeggen dat een Nederlandse Grand Prix in Assen in principe kan, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Heel lang hoeven we hier als het goed is niet eens op te wachten: al in maart moeten de resultaten op tafel liggen.
prototip99 zegt
de overheid die iets onderzoekt dat iets met auto’s en lol te maken heeft.
nou dan gaat het zoiezo niet goedkomen…
marc94 zegt
@prototip99: de Noord-Koreaanse schijtlijster zal wel moeten broeden in de derde bocht wat niet gaat met die decibels.
~
Groenlinks ft Partij voor de dieren.
autodrop zegt
@prototip99: *sowieso.
E34M5Touring zegt
Ik zou het echt super vinden, voor het TT circuit ook mooi. Mocht er een crowfunding actie voor komen, zou het de eerste zijn waar ik wel aan mee zou doen. Misschien niet de historie van Zandvoort maar verder wel vele malen haalbaarder denk ik. Zou top zijn!
jerry zegt
Ze zien al weer geld rollen…
Ingevoerde F1 auto..ahh daar moet BPM op geheven worden.
Rijdt ie niet elektrisch? Ahh dan komt ie in aanmerking voor de CO2 tax.
berlinetta zegt
@jerry: Laat staan de flitspalen langs het circuit en de trajectcontrole in de pitsstraat.
ricksmits zegt
@berlinetta: ik denk dat er geen stukje asfalt zo minuscuul scherp in de gaten wordt gehouden qua snelheid als de pitstraat tijdens een officiële wedstrijd
Edge zegt
Ik hoop dat het volledige rapport ter zijner tijd openbaar wordt gemaakt. Dat de F1 duur is en dat het alleen haalbaar is als zowel de overheid als het bedrijfsleven diep in de buidel tasten weten we natuurlijk allang. Toch ben ik wel benieuwd naar wat zij verwachten dat de F1 jaarlijks kost, waar ze het geld vandaan zouden moeten halen, of die bereidheid er onder de beoogde geldschieters is, wat de impact is op de economie van de regio assen. Dat soort zaken.
xanxion zegt
@edge: als ze het niet zelf publiceren, dan kun je altijd een Wob verzoekje indienen bij de provincie Drenthe.
henk_he zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
xanxion zegt
@henk_he: ja een beetje flauw. Niemand verplicht je om een extern adviseur in te huren. Op het tarief valt daarnaast ook genoeg te sturen.
stephane8200 zegt
Is het al april, joh?
Rick-dos zegt
Dit soort onderzoeken zijn noodzakelijk. Als men het niet doet en achteraf is het een chaos dan moeten ze kunnen uitleggen hoe ze tot het besluit zijn gekomen. Is het wel handig als je je kunt verdedigen met een “Ja maar zij zeiden…”
maferick74 zegt
Oké maar als de baan is goedgekeurd ( op wat kleine aanpassingen na) is F1 dan zo anders dan MotoGP? Oke ze moeten ruimte hebben in de paddock, maar 100.000 mensen komen naar beide evenementen, daarin zit geen verschil. Koste het niet iets van 30 miljoen om een f1 te mogen organiseren? Of was dat alleen in Bernies tijd? 100.000 man X 200 euro per kaartje, iedereen drinkt 4 drankjes a 3,00 p. st., broodje gehakt bal en patatje a 6,00. Dan zijn we toch al best op weg? Yes we can, yes we can!!!
robin78 zegt
Aan de uitslag van dat onderzoek zal je gaan zien of de gp naar nl komt. Normaal gesproken wordt er in het voor traject natuurlijk al onderzocht of het haalbaar is. Als er 1 maal in het openbaar een onderzoek wordt gedaan is de vraagstelling en opdrachtgever bepalend wat de uitslag is. Dus zitten er veel mitsen en maaren in de resultaten dan is er naar een negatief resultaat onderzocht. Is de conclusie ja het kan maar dit en dat moet worden uitgevoerd, dan is er allang beslist dat er alles aan gedaan wordt om het te laten lukken.
freshlife zegt
@robin78: daarom huurt men een onderzoeksbureau in en doet het niet zelf. Neem aan dat ze het dan objectief onderzoeken
robin78 zegt
@freshlife: wie betaald bepaald
dawwg zegt
@robin78: * Wie betaalt, bepaalt
bmwfreak038 zegt
Het was toch de gemeente en provincie Drenthe zelf die dit onderzochten?
camber24 zegt
‘Onderzoekertjes’ .. Gesubsidieerde overbetaalde maffia bedoel je ..
We missen je @lincoln ..
berlinetta zegt
@camber24: Ja leeft hij nog?
freshlife zegt
@berlinetta: weggejorrest en opgerot
barry355gtb zegt
sowieso een prachtig circuit en dat de aan en afvoerwegen al meer dan 100K bezoekers aankunnen, wordt wel weer elk jaar bewezen. De aanpassingen aan het circuit en Paddock kunnen deze alleen maar nog wat mooier maken. De kosten kunnen door het circuit gedragen worden, ze hebben een prachtig inkomen met bakken historie en dat het circuit in Assen heden ten dagen wel geschikt is om het F1 circus te hosten, zegt wel iets over het tt circuit en nog meer over de oude troep in Zandvoort, die nog steeds een komplete infrastruktuur qua aan en afvoerwegen ontbeert en dat het circuit ook geen tribunes heeft, eentje dan, geeft wel aan hoe erg het in Zandvoort gesteld is. Het is wel een komplete ouwe meuk daar, het zou me verbazen, indien er wel een positieve reaktie zal zijn.
Daantje zegt
Dutch F1 GP Assen 2020
Niet alleen uitverkocht alleen het eerste jaar, gezien wij Nederlanders er altijd een oranje familie feestje van maken!
Begint ook écht tijd te worden, de laatste Grand Prix van Nederland stamt uit 1985. Én we hebben Max!