Hats! Kiss & Ride op Schiphol mag géén geld kosten

Auteur: , 41 Reacties

Een keiharde tegenspraak van de burgemeester goeit roet in het eten van de luchthaven.

Hats! Kiss & Ride op Schiphol mag géén geld kosten

Een tweetal maanden geleden werd reizend Nederland opgeschrikt door de aankondiging dat Schiphol op korte termijn van plan was parkeergeld te gaan heffen bij de Kiss & Ride-afzetplaats. Inmiddels blijkt dit zo gemakkelijk niet te gaan. De gemeente is namelijk helemaal niet op de hoogte gesteld van dit besluit en gaat er zodoende een stokje voor steken.

Althans, dit blijkt uit antwoorden van de geliefde van Albert Verlinde burgemeester van gemeente Haarlemmermeer, Onno Hoes, tegenover de lokale fractie D66, zo schrijft NH Nieuws.

De antwoorden van Onno Hoes op de vragen van D66 schijnen licht op de ietwat verwarrende situatie. Volgens de burgemeester heeft Schiphol de plannen bekendgemaakt zonder deze eerst voor te leggen bij de gemeente. Wellicht dachten de kopstukken van de luchthaven dat ze binnen hun recht handelden, maar dit is allerminst het geval. Het Kiss & Ride-gedeelte van de luchthaven ligt namelijk aan de openbare weg. Hierom kan er niet zomaar geld worden gevraagd aan reizigers die besluiten kortstondig ergens te parkeren.

Luchthaven Schiphol communiceerde bij aankondiging van het plan om parkeergeld te gaan heffen, dat hiermee de chaos en luchtvervuiling teruggedrongen moesten worden. De meeste weldenkenden zagen dit echter als wéér een manier om de reizigers geld afhandig te maken. Onno Hoes lijkt zich ook bij deze mensen te voegen. De burgemeester wist namelijk nog te vertellen dat Schiphol verder geen andere plannen heeft gedeeld hoe ze reizigers willen ontmoedigen met de auto naar de luchthaven te komen.

Beeld: Rolls-Royce Wraith bij Schiphol, via @brianrs



41 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Mooi! Schiphol dacht even makkelijk geld te verdienen en probeerde daar ook nog eens er argument “groener” (openbaar vervoer zou stijgen) voor te misbruiken. Boefjes.
@chrisvonmeer: weer een verdienmodel naar de gallemiezen. Minder bonus voor de top
@chrisvonmeer: niet te vroeg juichen. tussen de regels lees ik dat het plan wordt aangepast, vervolgens wel bij de gemeente wordt ingedient en voila. De goedkeuring is een feit.
@blo3to3t: ik lees dat de gemeente het zelf instelt en handhaven gaat. Iets met begrotingstekorten aanvullen.
@blo3to3t: Schiphol zal wel een aardige lobby in de gemeenteraad hebben… Drukken ze het er alsnog doorheen.
@chrisvonmeer: ach, ze pakken wel ergens een euro’tje ergens anders..
Mooi, dus geen AFZETplaats meer!
@utregcity: Heel Schiphol is toch één grote afzetplaats?
Haha… geld vragen voor de Kiss & Ride om de luchtvervuiling te verminderen…
Op een f*cking vliegveld…
die elke regel probeert om te buigen zodat er nog meer vliegtuigen op en aan kunnen vliegen voor minder €’s dan een Big Mac menu…
@reactief: My thoughts exactly and more… +1
@reactief: Dit, en wat dacht je van al die grondvoertuigen op het schipholterrein? Die rijden allemaal op kerosine omdat dat lekker goedkoop is en prima werkt in een dieseltje. Maar dat is nou niet bepaald goed voor het milieu. De meeste van die voertuigen zijn eeuwen oud dus een roetfilter hebben ze al helemaal niet van gehoord. En je dan druk maken over de luchtvervuiling van de k&r? Rot toch een eind op.
@MrSkyline: alle voertuigen rijden op rode diesel. Voertuigen met een kenteken voor de openbare weg rijden op normale diesel. Langzaam heel langzaam komen er meer voertuigen op electra. Niet dat diesel zo goed is maar op kerosine rijden 🤣 hoe verzin je het.
@isn1981: ik steek de brandhaard aan met kerosine.
@isn1981: rode diesel lijkt mij ook niet, dat is toch moet meer verkrijgbaar?
@rrk147: jawel, het is namelijk op het terrein van schiphol “gratis tanken” met een transponder. En de rode diesel is om te voorkomen dat mensen stiekem toch gaan tanken met een “geleende” transponder.
@isn1981: dus Schiphol is de enige afnemer van rode diesel? Want de hele agrarische sector reed op rode diesel, maar dat mag al heel wat jaren niet meer..
@crosscabouter:
Dat komt door het gelijkheids principe wat we in Nederland hanteren :
“Iedereen is gelijk, alleen zijn sommigen gelijker dan anderen “, hebben we ooit van de communistische landen overgenomen.
@desjonnies: Sommigen meer dan anderen, namelijk personen & instellingen met miljarden op de bank die niet te beroerd zijn smeergeld en mooie baantjes aan politici te geven …
@crosscabouter: Vergeet de binnenvaart niet.
@MrSkyline: zit niet zoveel verschil tussen kero en diesel.
@mrskyline: Niet helemaal correct, alle bussen zijn volledig elektrisch en alle bagagetrekkers zijn ook elektrisch. En die vertegenwoordigen ruim 50% van het wagenpark wat daar rondrijdt. En dan zal ik allicht nog wat ander vervoer vergeten..
Hier was ik al bang voor…

Ik had juist gehoopt dat de Kiss & Ride parkeerplaatsen heel duur zouden worden per uur omdat mijn baas nogal op de centen is. En ik dan eindelijk van dat urenlange gelebber af zou zijn waar hij me toe dwingt als ik hem op Schiphol moet afzetten iedere keer als hij op een snoepreisje gaat op kosten van de belastingbetaler. Helaas kan ik dat kleffe gedoe niet weigeren, anders ontslaat hij me.

En zie maar eens een andere baan als privéchauffeur te krijgen als je Onno Hoes als laatste werkgever op je CV hebt staan.
@moveyourmind: je kunt er nog altijd lastig van zitten lees ik uit je commentaar 😜
@carwax: Jaja, je hebt denk ik een beetje teveel fantasie…
@moveyourmind: heeft Onno niet nog een paar …maatjes die een gezellige knul zoeken?
@w0o0dy: Ik zou het niet weten, maar ik kan het Onnieponnie morgen wel vragen als ik hem naar zijn werk breng.
@moveyourmind: * Toyboy
Schiphol heeft alleen nog maar een plan om kiss&ride parkeerders te laten betalen, en Onno Hoes heeft alleen gezegd dat dit plan alleen met toestemming van de gemeente doorgang kan vinden. Dus neem van mij aan dat dit plan nog niet van de baan is…
@vroaaar: Polderbaan?
@gulli: precies, die is er uiteindelijk ook gekomen ;)
En tercht
Als ze het doorvoeren bestel ik wel een TCA taxi, scheelt mij weer fl5,-
Ik heb hier een beetje dubbel gevoel bij. Ik zou het onzin vinden als ze geld vragen voor elke minuut die je daar staat.

Maar stel ze maken de eerste 10-15 minuten gratis en alles daarboven duur. Dan ben ik het er wel mee eens. Ik kom daar redelijk vaak om klanten af te zetten (studentchauffeur). Maar zie daar met grote regelmaat lege auto’s staan.

Het principe van K&R is dat je mensen snel afzet en daarna meteen weer vertrek. Niet je auto langer dan 10 min laat staan
Ik denk dat de burgemeester fout zit. Ik heb net een akkefietje gewonnen bij de rechter ivm een boete op Schiphol doordat de borden niet kloppen. Borden worden geplaatst door de gemeente Haarlemmermeer omdat Schiphol daaronder valt maar volgens de gemeente moet de regiekamer Schiphol dit oplossen omdat Schiphol een zelfstandig opereerd. Dus ook de kiss and ride is een zelfstandig iets buiten de gemeente om
@moveyourmind: heeft Onno niet nog een paar …maatjes die een gezellige knul zoeken?
Ik begreep laatst dat de K&R alleen voor wegbrengen is en niet voor ophalen. Dat zou dan ook niet kloppen?
Ik weet de oplossing: de gewone K&R behouden een een ‘premium’ K&R ernaast, waar je lekker de ruimte hebt.
Onno Hoes: some shit falls up
minder luchtvervuiling. bij een vliegveld XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Dan gaat er toch wat anders omhoog.
Ze zullen je toch wel krijgen!
Als het via de voordeur niet lukt dan wel via de achterdeur.
@octaan64: Natuurlijk komt er een verhoging, ze hebben dat budget allang virtueel verdeeld en uitgegeven … schijnheilige, niet-integere en laffe graaiers dat het zijn. Als je kan sjoemelen met vliegbewegingen, geluidsoverlast, milieuoverlast en vriendjespolitiek – en komt je er al jaren mee weg – dan krijg je dit er ook wel doorheen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).