• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heb jij 1 MILJOEN over voor een Jaguar XJR-15 uit NL?

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 22 juni 2018 om 10:59 – 37 Reacties

Afbeelding Heb jij 1 MILJOEN over voor een Jaguar XJR-15 uit NL?Afbeelding Heb jij 1 MILJOEN over voor een Jaguar XJR-15 uit NL?Afbeelding Heb jij 1 MILJOEN over voor een Jaguar XJR-15 uit NL?Afbeelding Heb jij 1 MILJOEN over voor een Jaguar XJR-15 uit NL?Afbeelding Heb jij 1 MILJOEN over voor een Jaguar XJR-15 uit NL?Afbeelding Heb jij 1 MILJOEN over voor een Jaguar XJR-15 uit NL?Afbeelding Heb jij 1 MILJOEN over voor een Jaguar XJR-15 uit NL?Afbeelding Heb jij 1 MILJOEN over voor een Jaguar XJR-15 uit NL?

Jaguar XJR-15
Dan heb je wel een ware klassieker in huis.

Het is een raadsel hoe bepaalde auto’s in de vergetelheid geraken. De legendarische Le Mans-racers waaraan menig autosportfan nog regelmatig terugdenkt, werden in een vrij recent verleden in beperkte oplage omgebouwd tot straatauto. We juichen dan ook om het feit dat de FIA binnen enkele jaren hetzelfde gaat doen met de LMP1-klasse.

Enfin, Jaguar Sport was één van de bedrijven die haar raceauto’s homologeerde, zodat ook haar klanten vanuit eerste hand van het geweld konden genieten. De XJR-15 is hiervan de manifestatie.

Het is niet helemaal duidelijk hoeveel exemplaren Jaguar nu daadwerkelijk heeft geproduceerd, maar volgens verschillende berichten ligt het ergens tussen de 50 en 53 stuks. Dat kleine aantal auto’s maakt de auto niet minder zeldzaam, of minder extreem. Het is een verwaarloosbaar verschil, dat we liever negeren om ons volledig te kunnen richten op de uiterst indrukwekkende XJR-15.

Hoewel autofabrikanten haar hypercars tegenwoordig het liefst uitrusten met allerlei luxe opties die het gewicht van de auto niet enorm de lucht in doen schieten, is de XJR-15 praktisch een raceauto voor de straat. Daarmee bedoelen we dat hij gemaakt is met één doel voor ogen: sturen. De ingenieurs hebben klaarblijkelijk rekening gehouden met het duidelijke gebrek aan comfort waarmee de bestuurder en inzittende te maken zullen krijgen. Het meest opvallende voorbeeld hiervan, hangt over de kop van de stoelen.

Heb jij één miljoen over voor de iconische Jaguar XJR-15?

Jawel, wil je met je bijrijder communiceren, dan zul je dat moeten doen middels een intercomsysteem. De XJR-15 is zó luidruchtig, dat praten zonder een headset met microfoon een onmogelijke opgave is. De reden hiervoor vinden we vlak achter de stoelen. De XJR-15 heeft namelijk ‘dezelfde’ V12 waarover de Le Mans-winnende XJR-9, waarop de auto is gebaseerd. In de straatauto produceerde de twaalfcilinder 450 pk en 570 Nm koppel, dat, zoals @willeme eerder al schreef, al laag in de toeren beschikbaar was. Reken daarbij het lage gewicht van slechts 1.062 kg en een versnellingsbak met bijzonder korte verhoudingen, en het is niet lastig te begrijpen waarom de XJR-15 een angstaanjagende machine is.

Het spreekt voor zich dat de Jaguar XJR-15 een klassieker pur sang is. Dit alles heeft de huidige eigenaar er echter niet van weerhouden zijn roofkat, die ongetwijfeld in waarde zal blijven stijgen, te bewaren. Naar verluidt wil de eigenaar zijn collectie verkleinen, dus wijst hij zijn begeerde bolide de deur. Zonde, want naast het feit dat de XJR-15 van zichzelf al een enorm zeldzame auto is, heeft dit exemplaar ook nog eens amper kilometers achter de rug. De garagekoningin, met chassisnummer 043, heeft in haar leven slechts 52 mijlen aan asfalt mogen proeven. Verbaast het je dat de verkoper er 995.000 euro voor vraagt?

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Jaguar XJR-15 gaat goed stuk op Goodwood [+video]
  • Deze epische Jag heeft wél de juiste motor
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Jaguar, Klassiekers, occasion, Racing, xjr, xjr-15, xjr-9

Vorig bericht: « Zoveel moet je betalen voor de BMW M2 Competition
Volgend bericht: LaFerrari-rijder zet z’n Bugatti Chiron op andere sloffen »

Lees Interacties

Reacties

  1. gove zegt

    22 juni 2018 om 11:04

    nee

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      22 juni 2018 om 11:11

      @gove: ik heb geen 1 miljoen over voor deze Jaguar, ik zou hem wel kopen voor dat geld!

      Login om te reageren
      • gove zegt

        22 juni 2018 om 11:35

        @rhellema: waarom om in de schuur te zetten? koop dan een 8c,
        om mee te rijden? nee want a. kun je niet mee rijden b. kun je niet parkeren c. bouwfucker met zn busje let niet op en klapt op je achter bumper-v12 kapot-weg miljoen,
        als investering- mischien

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          22 juni 2018 om 12:27

          @gove: ik neem aan dat je bouwvakker bedoelt, maar zodra hij achteruit tegen de Jag aan rijdt dan is het voor zijn verzekering om mij schadeloos te stellen dus daar maak ik me geen zorgen over. Ik zou ook gewoon lekker gaan rijden en als ik de auto ergens wil parkeren is er altijd wel een ruimte te vinden maar geloof maar niet dat ik het centrum van Amsterdam in duik, dan weet ik wel iets uitdagender te vinden waar de auto veel meer tot zijn recht komt.

          Login om te reageren
  2. fisto zegt

    22 juni 2018 om 11:19

    Leuk onderwerp, maar een matig geschreven artikel. De zinnen over het gewicht van hypercars en het gebrek aan comfort zijn tenenkrommend. Lees een artikel nog eens door voordat je het post zou ik zeggen.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      22 juni 2018 om 12:07

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        22 juni 2018 om 12:43

        @JanJansen: de artikelen volgen de reacties of is het nu andersom?

        De XJR-15 is echt een vergeten supercar. Weet niet hoe hij rijdt als hij echt onder handen genomen wordt. XJR-9 lijkt me een goede basis.

        Login om te reageren
  3. densk zegt

    22 juni 2018 om 11:21

    Een auto die ik compleet vergeten was.. Laatst kwam er ook al 1 voorbij in een artikel. Wel meteen weer goede herinneringen aan nfs hot pursuit. Maar een miljoen? Nee dat zou ik er zeker niet voor over hebben. Voor dat geld zijn er genoeg andere keuzes te maken.

    Login om te reageren
  4. e36thuglife zegt

    22 juni 2018 om 11:28

    Als je een millie vraagt voor je waggi dan kun je hem beter eerst wassen.

    Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      22 juni 2018 om 11:57

      @e36thuglife: Je doet je naam eer aan knul

      Login om te reageren
    • flashevan zegt

      22 juni 2018 om 12:05

      @e36thuglife: barnfind ?

      Login om te reageren
    • room850 zegt

      22 juni 2018 om 13:49

      @e36thuglife: inderdaad, groene aanslag op paravan, enzv

      Login om te reageren
  5. subaru555 zegt

    22 juni 2018 om 11:31

    Geen echte bekende klassieker, wel een interessant stuk historie. Geen echte pedigree (ondanks eigen race-serie) en bijna parallelle ontwikkeling van de XJ220 en deze van TWR. Deze eerdere Jag is, qua V12, natuurlijk de auto die de XJ220 had moeten worden.

    Login om te reageren
  6. occasiefapper zegt

    22 juni 2018 om 11:32

    “Heb je een miljoen?” Nee.
    “Heb je een miljoen over?” Yes, please. Take my money! Wat een apparaat is dit zeg…

    Login om te reageren
  7. e36thuglife zegt

    22 juni 2018 om 11:34

    Mooi kippengaas ziet er profi uit vriend.

    Login om te reageren
  8. torsen zegt

    22 juni 2018 om 11:35

    Gezien mijn collectie voorlopig nog niets bevat zou ik voor dit bedrag eerst een F40 op de kop tikken.

    Technisch gezien is de XJR-15 geweldig maar qua vormgeving is hij net even te lief.
    Alsof ze een Mazda MX-5 pyjama over een supercar getrokken hebben.
    Misschien zou ik zelfs nog de XJ220 voorrang geven boven deze.

    Login om te reageren
  9. kilum zegt

    22 juni 2018 om 11:35

    Nou, nee. Zelfs al had ik het geld dan zou ik liever een Ferrari F40 kopen. Die kost ook ongeveer 1 miljoen.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    22 juni 2018 om 11:37

    Ideaal om samen met mijn vrouw ritjes te maken! Ik zet m’n koptelefoon wel uit.

    Login om te reageren
  11. Rohrl-fan zegt

    22 juni 2018 om 11:39

    Kleine (detail)opmerking…

    Strikt genomen is dit geen Jaguar, maar een Jaguarsport. Was een joint-venture van Jaguar & TWR.

    Zalige machine trouwens wel!

    Login om te reageren
  12. ericc zegt

    22 juni 2018 om 11:41

    Op foto 4 zie ik een zeer slecht afgewerkte rooster voor de ventilator zitten. Jaguar niet waardig. Jammer.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      22 juni 2018 om 11:52

      @ericc: dit is geen XJ he…

      Login om te reageren
  13. jorden zegt

    22 juni 2018 om 11:45

    Als ik me niet vergis was deze auto zo impopulair omdat, het echt geen doen was op de openbare weg en wonderschoon is tie ook weer niet.

    Login om te reageren
    • flashevan zegt

      22 juni 2018 om 12:07

      @jorden: in die tijd was geen een supercar populair

      Login om te reageren
  14. allesmetturbo zegt

    22 juni 2018 om 11:51

    Gaaf ding! En maar iets over de 1000kg, geniaal

    Login om te reageren
  15. 2wheeler zegt

    22 juni 2018 om 11:54

    Gaaf ding he! Ik vind dit leuker dan een F40, veel meer hardcore. Maar de kentekens zou ik niet nodig hebben, op de openbare weg lijkt het me een rampending.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      23 juni 2018 om 10:01

      @2wheeler: wat is hier meer hardcore aan eigenlijk?

      Login om te reageren
  16. Robert zegt

    22 juni 2018 om 12:18

    Het zou Munsterhuis hebben gesierd als ze hun beste detailer een dagje aan het werk hadden gezet op deze auto.

    Verder verbaast het me niks, dat men zo’n auto enkel nog koopt als beleggingsobject; als er maar 52 mijl op de teller staat geeft dat wel aan dat het ding a) té hardcore is om mee te rijden en b) eigenlijk niet te verzekeren is voor deelname aan het verkeer. Want zóu je deze auto total loss rijden, dan vergoedt het geld misschien veel, maar daarmee heb je de auto eigenlijk nog niet terug. En zeker niet z’n ‘beleggingswaarde’.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      22 juni 2018 om 15:49

      @RRRobert: detailer = poetser. Net als een Interieurverzorgster gewoon een schoonmaakster is.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        22 juni 2018 om 18:10

        @ikleesookoverautos: haha… ik zou mn vriendin niet met een polijstmachine op de auto loslaten, een detailer ecjter wel.

        Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    22 juni 2018 om 12:19

    Prachtige auto. Maar waarom is er niet mee gereden? Ik begrijp het knaken verhaal wel maar kom op zeg, gebruiken dat ding! Ik wacht wel tot de volgende eigenaar er +100.000 km op heeft gezet en deze auto voor een prikkie te koop is….

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      22 juni 2018 om 12:48

      @pomoek: na de eerste drempels ben je er snel klaar mee denk ik

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        22 juni 2018 om 13:38

        @koekwaus: heb je wel een punt. Ik zag hier een paar dagen geleden dat ze een de la ferrari aan het uitladen waren. Moest over een paar aanrijplaten een stoepje over worden gereden. Die moet je waarschijnlijk standaard op je passagier stoel vervoeren…

        Login om te reageren
  18. luciano_borello zegt

    22 juni 2018 om 12:51

    Nou, ze hadden hem wel even mogen poetsen voor de fotoshoot. Of was de stagiar ziek?

    Login om te reageren
  19. ghost zegt

    22 juni 2018 om 17:20

    Die oordoppen heb je ook echt nodig bij deze auto. Ik heb deze als klein jongetje in actie mogen zien op zandvoort, dikke 20 jaar geleden inmiddels. Enige wat ik nog weet is dat ik geen doppen op had en nu ws een gehoorschade eraan over heb gehouden.

    Login om te reageren
  20. autospotterkerkrade zegt

    22 juni 2018 om 17:55

    Wat is er misgegaan in deze wereld dat de McLaren f1 de “beste auto ooit is” (?)

    Login om te reageren
  21. jaso013 zegt

    22 juni 2018 om 18:37

    Ff kijken…. nee ik heb daar precies 1134,56 voor over. Na de 26ste is dat iets meer.

    Login om te reageren
  22. schreute01 zegt

    22 juni 2018 om 19:22

    Nee dus. Stuur zit aan de verkeerde kant en de wagen is niet mooi. Dit moest ik toch ff kwijt als Jaguarfan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North