• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heb jij drie ton over voor platte lampen?

Auteur: willeme, gepost 12 februari 2019 om 19:05 – 54 Reacties

Afbeelding Heb jij drie ton over voor platte lampen?Afbeelding Heb jij drie ton over voor platte lampen?Afbeelding Heb jij drie ton over voor platte lampen?Afbeelding Heb jij drie ton over voor platte lampen?Afbeelding Heb jij drie ton over voor platte lampen?Afbeelding Heb jij drie ton over voor platte lampen?Afbeelding Heb jij drie ton over voor platte lampen?Afbeelding Heb jij drie ton over voor platte lampen?

Porsche 911 Turbo Flachbau (930) '85
Dan hebben we namelijk goed nieuws.

Tegenwoordig vinden we een Turbo op bijna elke Porsche 911, maar er is een tijd geweest dat de naam ‘Turbo’ vergeven was voor de enige Porsche met een, je raadt het al, turbo. In de jaren ’80 nam het imago van de 911 Turbo mythische proporties aan. De 911 Turbo was een van de eerste sportwagens met een turbocompressor. In tegenstelling tot nu waren die motoren niet dociel en lekker soepel onderin. Onderin de toeren gebeurde er niet zo heel erg veel. Wilde je vermogen, dan moest je gas geven. Dan ontstond het tweede probleem: de turbo kwam er behoorlijk hard in. Heel erg spectaculair, maar niet als je met een milkshake op schoot over een rotonde moet rijden in de regen.

In de jaren ’80 waren er tuners die de 911 Turbo voorzagen van een platte neus. Porsche was daar zelf de initiator van met de 935/75, een monster met een platte voorkant. De kenmerkende koplampen ware vanwege aerodynamische redenen verhuist naar de bumper. Uiteraard wilde Porsche daar ook een graantje van meepikken. Op speciale bestelling was het mogelijk om een ‘Flachbau’ te laten leveren. Aangezien het meeste werk met de hand gebeurde, was het een vrij prijzige optie. Veelal werden op deze modellen meer aparte opties besteld, zoals bijvoorbeeld de performance kit waarmee het vermogen naar 335 pk steeg.

Porsche 911 Turbo Flachbau (930) '85

Of dit Robijnrode exemplaar ook die kit heeft, weten we niet. Het maakt eigenlijk ook niet uit. Dit ding is namelijk zo ontiegelijk fout dat ‘ie weer gaaf is. Werkelijk alles is tot in de puntjes jaren ’80 fout. Waarschijnlijk ligt er in in het handschoenenkastje een paar kilo heerlijke, onversneden cocaïne. Het interieur bestaat uit crème wit en donkerrood. De houtafwerking is zwaar over de top en geweldig tegelijkertijd. Het is zo’n auto waarbij elke optie besteld is, zonder erover na te denken of het daadwerkelijk ook mooi staat.

Porsche 911 Turbo Flachbau (930) '85

Dit exemplaar komt uit 1985 en is een van de 948 Flachbaus die geproduceerd zijn. Van origine komt deze 911 uit de Verenigde Staten. Daar heeft de auto niet heel veel gereden, overigens. De teller is blijven steken op 7.057 km. Zeldzaam, aparte kleurstelling, Uber-chique BBS-velgen weinig kilometers zijn een garantie voor hoge prijzen. In dit geval is dat niet anders, de Porsche dealer wil er namelijk graag 329.000 euro voor ontvangen. De advertentie kun je hier bekijken.

Ook interessant!

  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
  • Porsche 80 miljard
    Zou je een ton EXTRA betalen voor een 911 Turbo?
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
    BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Klassiekers, lampen, Porsche, rood, turbo

Vorig bericht: « Dit is de fraaiste GT86 tot nu toe
Volgend bericht: Dit is de kekke Honda Tomo »

Lees Interacties

Reacties

  1. gebruikersnaam3 zegt

    12 februari 2019 om 19:09

    Dit is zoveel mooier dan die dikke poep die tegenwoordig uit Stuttgart komt. Zonde, was ooit een mooi merk!

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 februari 2019 om 19:10

      @gebruikersnaam3: Volgens kenners is ie nog veel mooier in het groen!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        12 februari 2019 om 19:15

        @pallas:

        Zijn dat die kenners die Alpina vooral geen marketing truukje van BMW vinden ??

        Login om te reageren
      • cortinaracing zegt

        13 februari 2019 om 07:38

        @pallas: iedereen op het internet mag zich tegenwoordig wel ‘kenner’ noemen…

        Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      12 februari 2019 om 19:21

      @gebruikersnaam3: zulke dikke radio’s bouwen ze tegenwoordig ook niet meer.

      Login om te reageren
    • sirprize zegt

      12 februari 2019 om 19:23

      @gebruikersnaam3: gelukkig is smaak persoonlijk. Ik vind behalve de 996, iedere generatie 911 wel mooi. De ene wat mooier dan de andere, vooruit.

      Login om te reageren
      • flatsixx zegt

        12 februari 2019 om 19:31

        @sirprize: dat dus, al kan een een 996 Carrera 4S of Turbo ook wel weer waarderen.

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          12 februari 2019 om 19:45

          @flatsixx: de 996 maar met heldere koplampen (dus geen oranje knippers) is redelijk te pruimen.

          Login om te reageren
      • gebruikersnaam3 zegt

        12 februari 2019 om 19:47

        @sirprize: na de 996 zijn ze imho veel te groot en log geworden. De 996 gt2 vind ik juist de beste ooit gemaakt. Relatief compact. En snel genoeg. Naarmate werden ze snel dikker, letterlijk niet figuurlijk.

        Login om te reageren
  2. donvincenzo zegt

    12 februari 2019 om 19:12

    Platte lampen? Doe mij dan toch maar een paar lekker bolle koplampen…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      12 februari 2019 om 19:16

      @donvincenzo: mee eens. Die platgeslagen neus geeft ‘em een hoog kitkar-gehalte…

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      12 februari 2019 om 19:57

      @donvincenzo: I see what you did there ??

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    12 februari 2019 om 19:13

    Verkoper had em beter volgende week in de verkoop kunnen gooien ..
    Is ie het dubbele waard ..

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      12 februari 2019 om 19:18

      @lincoln: nee ..
      Deze week is het moment ..
      Volgende week prikken kenniseconomen de bubbel lek ..

      Login om te reageren
  4. Pallas zegt

    12 februari 2019 om 19:18

    Klapkoplampen voor mensen die alleen op een heldere dag aerodynamisch willen zijn…

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      12 februari 2019 om 23:02

      @pallas: of clown en acrobaat zijn…

      Login om te reageren
  5. drdre1 zegt

    12 februari 2019 om 19:19

    Vind ’t de radio eigenlijk ’t mooist. Kost vast ook een fortuin. ?

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      12 februari 2019 om 23:03

      @drdre1: een heuse jaren 80 stereotoren!

      Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    12 februari 2019 om 19:22

    Geen liefhebber van Flachschnauzers. Ding heeft wel een kek Clarion-torentje, dat dan weer wel.

    Login om te reageren
  7. jaapiyo zegt

    12 februari 2019 om 19:22

    Goede kleuren (hoewel, dat hout op het dash is iets té misschien) en wielen. Dit is en blijft ook mijn favoriete gen 911. Maar ik vind die vlakneus niks. Dus ik laat ‘m maar staan.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      12 februari 2019 om 21:29

      @jaapiyo: inderdaad, krijgt een rare vorm met de vlakneus. Verder wel een paar fraaie onderdelen. Stuur, stoelen, eindstuk vd uitlaat en uiteraard die grote reflector tussen de achterlampen.

      Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    12 februari 2019 om 19:30

    Ik vind zo’n Flachbau niet mooi, ik heb liever een normale 911

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    12 februari 2019 om 19:35

    De enige met zo’n neus die mij kan bekoren is die Porsche met die walvis-vorm.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      12 februari 2019 om 19:45

      @ghost: 935 ? (moby dick)

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        12 februari 2019 om 19:48

        @jaapiyo: thanks! Ik kwam er even niet meer op! Die dus??

        Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    12 februari 2019 om 19:40

    Laatst al die Porsche met enorm gave vintage Alpine CD-speler… Maar de Clarion installatie die hier in zit is helemaal geweldig!
    Zo’n fantastische set hadden veel audioliefhebbers destijds graag thuis gehad, inclusief mezelf.

    Ik de rest van de Porsche nog niet eens goed bekeken doordat mijn ogen als een magneet naar de middenconsole getrokken werden. Dat ga ik nu eerst maar even doen.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      12 februari 2019 om 20:06

      @moveyourmind: wat zijn die onderste componenten, in de middenconsole?? Heb zulke spullen niet eerder in ’n porsche gezien, ken ’t meer van 1000SEL’s, van die lekkere over the top-limo’s uit beter tijden..

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        12 februari 2019 om 20:15

        @davelepeef: Volgens mij VU-meters (Voltage unit meters) van de versterker. Thuis versterkers hadden dat vroeger soms ook, met voor links en rechts een analoge meter met wijzerplaat. Vraag niet wat je eraan hebt, maar het staat wel heel interessant.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          12 februari 2019 om 21:33

          @moveyourmind: OK, maar wat heb je daar aan?

          Login om te reageren
          • moveyourmind zegt

            12 februari 2019 om 21:43

            @davelepeef: Denk dat het in de auto vooral voor de show is.

            Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 februari 2019 om 20:25

      @moveyourmind:

      Armoedig kutding ..
      Moet minimaal 12 schuifjes op je equalizer hebben om je geluid te verkloten ..
      En zonder bassboost button ben je sowieso nix met 4×12 watt output ..

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        12 februari 2019 om 20:47

        @lincoln: Had van jouw beter verwacht ..

        Een mooi verhaal over de politiek en nivellering ..

        Omdat dat het ultieme equalizen is ..

        Of zoiets ..

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          12 februari 2019 om 20:52

          @moveyourmind:

          Nivelleren is zooo 2017 ..

          Login om te reageren
  11. evdw zegt

    12 februari 2019 om 19:45

    Ik moest bij foto 17 aan een botsautootje denken.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    12 februari 2019 om 19:45

    Dit is toch zoveel gaver dan welke moderne Porsche dan ook!

    Login om te reageren
  13. bischero zegt

    12 februari 2019 om 20:01

    Ik vind het een van de gaafste 911’s maar deze sla ik ff over. Liever een originele witte 911 Turbo. Zie mezelf nog dat modelletje plakken en kleuren. Zucht, fijne herinneringen.

    Maar even wat anders, ik was nog te jong om daar serieus mee te vogelen, maar wie heeft er ervaring met hoe lang je bezig was met die equalizer lekker te stellen? Om bij het volgende bandje het weer te moeten doen? Ik ben pas bij het individualiseren van de preset digitale equalizers echt auto gaan rijden namelijk. #durftevragen

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      12 februari 2019 om 20:09

      @bischero: een goede radio heeft die opties nog steeds alleen dan natuurlijk via een menu. Je kan er mee blijven vogelen, zeker als je wisselende kwaliteiten speelt :)

      Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      13 februari 2019 om 18:41

      @bischero: trebile op 0 en bas op 2 rechts een beetje harder als links zetten met de balans en als je wat zwaardere speakers achter hebt kun je met je fader spelen wat lekker klinkt

      Login om te reageren
  14. posthumus zegt

    12 februari 2019 om 20:18

    Maar waar is dat derde, verstopte uitlaatje voor (zie foto 19)? Of is dat gewoon een stuk chassis?

    Login om te reageren
    • eaudi zegt

      12 februari 2019 om 20:25

      @posthumus: lijkt de overdruk afvoer. Net als de middelste pijp van een F40.

      Login om te reageren
      • posthumus zegt

        12 februari 2019 om 21:23

        @eaudi: Je hebt gelijk, thanks! En van de F40, dat wist ik nog niet. (Denk je wel een over auto’s te weten).

        Login om te reageren
  15. eaudi zegt

    12 februari 2019 om 20:29

    Op Zwischengas.ch staat net een 911Turbo zonder platte lampen. Een gewone dus. In minder ‘opvallende’ kleurencombinatie. Iets meer km maar nog altijd ruim onder de ton, prijs ligt ook reuzehoog maar toch ‘slechts’ op twee derde van de vp van deze 911. Vragen staat vrij, toch?

    Login om te reageren
  16. hbk62 zegt

    12 februari 2019 om 21:00

    Heel apart, maar ik vind t origineel mooier. Hopelijk zijn tussentijds wat rubbertjes en pakkinkjes vervangen. Anders komt er nog wel 25 mille aan kosten bij. Want het een na t ander kan en gaat kapot…

    Login om te reageren
  17. 100octane zegt

    12 februari 2019 om 21:09

    Een 911 heeft kikkerogen. Voor mij geen flachbau.

    Login om te reageren
  18. rikus zegt

    12 februari 2019 om 21:21

    10, 15 jaar geleden waren ze toch een nulletje minder. Ze zijn in die jaren trouwens nooit mooier geworden.

    Login om te reageren
  19. tjorque zegt

    12 februari 2019 om 22:02

    Zo’n turbo die er in ramt, dat zou in wel eens willen ervaren…

    Login om te reageren
    • hbk62 zegt

      12 februari 2019 om 23:18

      @tjorque: Spectaculairder wordt t niet

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      13 februari 2019 om 06:52

      @tjorque: waren hele heftige auto’s. Ooit in een een 930 van de eerste generatie gereden. De 3.0 versie. Die waren nog met een vierbak. Geweldige ervaring maar niet een auto voor onervaren of overmoedige bestuurders ?

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        13 februari 2019 om 07:29

        @mpgc: ai, dan ben ik twee maal af! ?
        Onervaren, ja want nog nooit met een substantiële pk/kg verhouding gereden die er ineens in knalt.
        Overmoedig, zonder twijfel…

        Login om te reageren
  20. hetzwartesaabvandefamilie zegt

    12 februari 2019 om 22:04

    Nee.

    Login om te reageren
  21. alfisstii zegt

    12 februari 2019 om 22:33

    329.000 en niet eens DAB+

    Login om te reageren
  22. toyotafortuner zegt

    13 februari 2019 om 08:12

    Voor dat geld liever een RWB

    Login om te reageren
    • josvts zegt

      13 februari 2019 om 09:26

      @toyotafortuner: ben jij serieus?! dat kan je niet mooier vinden dan dit

      Login om te reageren
  23. josvts zegt

    13 februari 2019 om 09:27

    prachtige wagen heb hier zeker 3 ton voor over alleen zou ik er wel weer fuchs onder doen want die bbs’jes vind ik zonde

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North