Heb jij drie ton over voor platte lampen?

Auteur: , 54 Reacties

Dan hebben we namelijk goed nieuws.

Tegenwoordig vinden we een Turbo op bijna elke Porsche 911, maar er is een tijd geweest dat de naam ‘Turbo’ vergeven was voor de enige Porsche met een, je raadt het al, turbo. In de jaren ’80 nam het imago van de 911 Turbo mythische proporties aan. De 911 Turbo was een van de eerste sportwagens met een turbocompressor. In tegenstelling tot nu waren die motoren niet dociel en lekker soepel onderin. Onderin de toeren gebeurde er niet zo heel erg veel. Wilde je vermogen, dan moest je gas geven. Dan ontstond het tweede probleem: de turbo kwam er behoorlijk hard in. Heel erg spectaculair, maar niet als je met een milkshake op schoot over een rotonde moet rijden in de regen.

In de jaren ’80 waren er tuners die de 911 Turbo voorzagen van een platte neus. Porsche was daar zelf de initiator van met de 935/75, een monster met een platte voorkant. De kenmerkende koplampen ware vanwege aerodynamische redenen verhuist naar de bumper. Uiteraard wilde Porsche daar ook een graantje van meepikken. Op speciale bestelling was het mogelijk om een ‘Flachbau’ te laten leveren. Aangezien het meeste werk met de hand gebeurde, was het een vrij prijzige optie. Veelal werden op deze modellen meer aparte opties besteld, zoals bijvoorbeeld de performance kit waarmee het vermogen naar 335 pk steeg.

Porsche 911 Turbo Flachbau (930) '85

Of dit Robijnrode exemplaar ook die kit heeft, weten we niet. Het maakt eigenlijk ook niet uit. Dit ding is namelijk zo ontiegelijk fout dat ‘ie weer gaaf is. Werkelijk alles is tot in de puntjes jaren ’80 fout. Waarschijnlijk ligt er in in het handschoenenkastje een paar kilo heerlijke, onversneden cocaïne. Het interieur bestaat uit crème wit en donkerrood. De houtafwerking is zwaar over de top en geweldig tegelijkertijd. Het is zo’n auto waarbij elke optie besteld is, zonder erover na te denken of het daadwerkelijk ook mooi staat.

Porsche 911 Turbo Flachbau (930) '85

Dit exemplaar komt uit 1985 en is een van de 948 Flachbaus die geproduceerd zijn. Van origine komt deze 911 uit de Verenigde Staten. Daar heeft de auto niet heel veel gereden, overigens. De teller is blijven steken op 7.057 km. Zeldzaam, aparte kleurstelling, Uber-chique BBS-velgen weinig kilometers zijn een garantie voor hoge prijzen. In dit geval is dat niet anders, de Porsche dealer wil er namelijk graag 329.000 euro voor ontvangen. De advertentie kun je hier bekijken.



54 reacties

Dit is zoveel mooier dan die dikke poep die tegenwoordig uit Stuttgart komt. Zonde, was ooit een mooi merk!
@gebruikersnaam3: Volgens kenners is ie nog veel mooier in het groen!
@pallas:

Zijn dat die kenners die Alpina vooral geen marketing truukje van BMW vinden ??
@pallas: iedereen op het internet mag zich tegenwoordig wel ‘kenner’ noemen…
@gebruikersnaam3: zulke dikke radio’s bouwen ze tegenwoordig ook niet meer.
@gebruikersnaam3: gelukkig is smaak persoonlijk. Ik vind behalve de 996, iedere generatie 911 wel mooi. De ene wat mooier dan de andere, vooruit.
@sirprize: dat dus, al kan een een 996 Carrera 4S of Turbo ook wel weer waarderen.
@flatsixx: de 996 maar met heldere koplampen (dus geen oranje knippers) is redelijk te pruimen.
@sirprize: na de 996 zijn ze imho veel te groot en log geworden. De 996 gt2 vind ik juist de beste ooit gemaakt. Relatief compact. En snel genoeg. Naarmate werden ze snel dikker, letterlijk niet figuurlijk.
Platte lampen? Doe mij dan toch maar een paar lekker bolle koplampen…
@donvincenzo: mee eens. Die platgeslagen neus geeft ‘em een hoog kitkar-gehalte…
@donvincenzo: I see what you did there 😁👍
Verkoper had em beter volgende week in de verkoop kunnen gooien ..
Is ie het dubbele waard ..
@lincoln: nee ..
Deze week is het moment ..
Volgende week prikken kenniseconomen de bubbel lek ..
Klapkoplampen voor mensen die alleen op een heldere dag aerodynamisch willen zijn…
@pallas: of clown en acrobaat zijn…
Vind ’t de radio eigenlijk ’t mooist. Kost vast ook een fortuin. 🤔
@drdre1: een heuse jaren 80 stereotoren!
Geen liefhebber van Flachschnauzers. Ding heeft wel een kek Clarion-torentje, dat dan weer wel.
Goede kleuren (hoewel, dat hout op het dash is iets té misschien) en wielen. Dit is en blijft ook mijn favoriete gen 911. Maar ik vind die vlakneus niks. Dus ik laat ‘m maar staan.
@jaapiyo: inderdaad, krijgt een rare vorm met de vlakneus. Verder wel een paar fraaie onderdelen. Stuur, stoelen, eindstuk vd uitlaat en uiteraard die grote reflector tussen de achterlampen.
Ik vind zo’n Flachbau niet mooi, ik heb liever een normale 911
De enige met zo’n neus die mij kan bekoren is die Porsche met die walvis-vorm.
@ghost: 935 😋 (moby dick)
@jaapiyo: thanks! Ik kwam er even niet meer op! Die dus👌🏼
Laatst al die Porsche met enorm gave vintage Alpine CD-speler… Maar de Clarion installatie die hier in zit is helemaal geweldig!
Zo’n fantastische set hadden veel audioliefhebbers destijds graag thuis gehad, inclusief mezelf.

Ik de rest van de Porsche nog niet eens goed bekeken doordat mijn ogen als een magneet naar de middenconsole getrokken werden. Dat ga ik nu eerst maar even doen.
@moveyourmind: wat zijn die onderste componenten, in de middenconsole?? Heb zulke spullen niet eerder in ’n porsche gezien, ken ’t meer van 1000SEL’s, van die lekkere over the top-limo’s uit beter tijden..
@davelepeef: Volgens mij VU-meters (Voltage unit meters) van de versterker. Thuis versterkers hadden dat vroeger soms ook, met voor links en rechts een analoge meter met wijzerplaat. Vraag niet wat je eraan hebt, maar het staat wel heel interessant.
@moveyourmind: OK, maar wat heb je daar aan?
@davelepeef: Denk dat het in de auto vooral voor de show is.
@moveyourmind:

Armoedig kutding ..
Moet minimaal 12 schuifjes op je equalizer hebben om je geluid te verkloten ..
En zonder bassboost button ben je sowieso nix met 4×12 watt output ..
@lincoln: Had van jouw beter verwacht ..

Een mooi verhaal over de politiek en nivellering ..

Omdat dat het ultieme equalizen is ..

Of zoiets ..
@moveyourmind:

Nivelleren is zooo 2017 ..
Ik moest bij foto 17 aan een botsautootje denken.
Dit is toch zoveel gaver dan welke moderne Porsche dan ook!
Ik vind het een van de gaafste 911’s maar deze sla ik ff over. Liever een originele witte 911 Turbo. Zie mezelf nog dat modelletje plakken en kleuren. Zucht, fijne herinneringen.

Maar even wat anders, ik was nog te jong om daar serieus mee te vogelen, maar wie heeft er ervaring met hoe lang je bezig was met die equalizer lekker te stellen? Om bij het volgende bandje het weer te moeten doen? Ik ben pas bij het individualiseren van de preset digitale equalizers echt auto gaan rijden namelijk. #durftevragen
@bischero: een goede radio heeft die opties nog steeds alleen dan natuurlijk via een menu. Je kan er mee blijven vogelen, zeker als je wisselende kwaliteiten speelt :)
@bischero: trebile op 0 en bas op 2 rechts een beetje harder als links zetten met de balans en als je wat zwaardere speakers achter hebt kun je met je fader spelen wat lekker klinkt
Maar waar is dat derde, verstopte uitlaatje voor (zie foto 19)? Of is dat gewoon een stuk chassis?
@posthumus: lijkt de overdruk afvoer. Net als de middelste pijp van een F40.
@eaudi: Je hebt gelijk, thanks! En van de F40, dat wist ik nog niet. (Denk je wel een over auto’s te weten).
Op Zwischengas.ch staat net een 911Turbo zonder platte lampen. Een gewone dus. In minder ‘opvallende’ kleurencombinatie. Iets meer km maar nog altijd ruim onder de ton, prijs ligt ook reuzehoog maar toch ‘slechts’ op twee derde van de vp van deze 911. Vragen staat vrij, toch?
Heel apart, maar ik vind t origineel mooier. Hopelijk zijn tussentijds wat rubbertjes en pakkinkjes vervangen. Anders komt er nog wel 25 mille aan kosten bij. Want het een na t ander kan en gaat kapot…
Een 911 heeft kikkerogen. Voor mij geen flachbau.
10, 15 jaar geleden waren ze toch een nulletje minder. Ze zijn in die jaren trouwens nooit mooier geworden.
Zo’n turbo die er in ramt, dat zou in wel eens willen ervaren…
@tjorque: Spectaculairder wordt t niet
@tjorque: waren hele heftige auto’s. Ooit in een een 930 van de eerste generatie gereden. De 3.0 versie. Die waren nog met een vierbak. Geweldige ervaring maar niet een auto voor onervaren of overmoedige bestuurders 😄
@mpgc: ai, dan ben ik twee maal af! 😆
Onervaren, ja want nog nooit met een substantiële pk/kg verhouding gereden die er ineens in knalt.
Overmoedig, zonder twijfel…
Nee.
329.000 en niet eens DAB+
Voor dat geld liever een RWB
@toyotafortuner: ben jij serieus?! dat kan je niet mooier vinden dan dit
prachtige wagen heb hier zeker 3 ton voor over alleen zou ik er wel weer fuchs onder doen want die bbs’jes vind ik zonde

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).