• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hier, een eerste blik op de rijdende stofzuiger

Auteur: Loek, gepost 9 mei 2019 om 17:53 – 37 Reacties

Dyson


De eerste patenttekeningen.

Sinds men onder de knie heeft hoe elektrisch rijden betaalbaar wordt, kun je als autobedrijf niet anders dan een elektrisch model ontwikkelen. Ook schieten nieuwe merken of zustermerken van bestaande merken als paddenstoelen uit de grond, de meeste met als doel om de wereld eens op te schokken (pun intended). Dat kennen we allemaal wel. Het is pas echt merkwaardig dat merken uit een andere sector zich ineens vol gaan storten op elektrische auto’s, zoals smartphonegigant Apple of iets verrassender: stofzuigergigant Dyson. Of nou ja, verrassend: een stofzuiger is ook maar een miniatuurautootje met een stekker. Goed, Apple is al een tijdje bezig maar horen we weinig concreets over, terwijl James Dyson sinds 2017 zich vol inzet op elektromobiliteit.

Dat levert op dat we voor het eerst kunnen kijken naar een patentschets. Dit is om aan te tonen dat het stofzuigermerk innovatief wil zijn, maar uit diverse interviews met Bloomberg en Autocar komt naar voren dat James Dyson ook een manier heeft om de auto in de markt te plaatsen. Je moet immers uniek zijn zodra iedereen aan hetzelfde gaat werken. Zoals eigenlijk elke EV is het speerpunt de actieradius. Je kunt er lang of kort over zijn, maar dat blijft toch de meest omstreden factor voor potentiële elektrokopers. Daarnaast wil Dyson inzetten op comfort aan boord van de auto. Ook moet de auto een beetje goed kunnen sturen.

Tot zo ver niks nieuws als je kijkt naar de doelstellingen. Het patent is echter vrij misleidend, bijna vertekend zelfs. De eerste Dyson-auto wordt een flinke SUV, want de wielen worden naar verluidt zo’n 23 of 24 inch(!). Afgekeken van de Amerikaanse tuning-scene, misschien? Anyway, grote velgen in combinatie met smalle banden lijken het meest efficiënt. Kijk maar naar de I-PACE of BMW i3. Nu je een beeld hebt van de wielen op de foto, kun je zien dat de wielbasis vrij groot is, wat dan weer de ruimte binnenin ten goede komt. Verder is de auto zoals een ‘conventionele EV’: een dubbele bodem waar de accupakketten in passen en de motoren direct bij de wielen. Ruimtegebrek zal je dus niet hebben in de corpulente stofzuigerauto.

Waar het écht innovatief schijnt te worden is de batterijen. Je moet ondergetekende even excuseren dat hij geen natuurkunde heeft gestudeerd, want het is vrij lastig om te begrijpen en daarna weer uit te leggen in Jip-en-Janneke-taal. Het komt erop neer dat er een andere manier van elektriciteit opwekken plaatsvindt, waardoor de batterijen veel rendabeler zijn dan de welbekende li-ion batterijen. Simpel gezegd: minder batterijen, meer kracht en actieradius. Verdere technische details zijn nog niet bevestigd, de auto staat op de planning voor 2021.

Ook interessant!

  • Nieuwe G-klasse 4x4² gaat los in de sneeuw [video]
  • Dít wordt de nieuwe Renault Megane!
  • Jawel: de nieuwe BMW M5 gaat aan de stekker
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

dyson, Elektrisch, patent, velgen

Vorig bericht: « Japanse shop doet magnifieke dingen met Mercedes W124
Volgend bericht: Heeft de Porsche ‘GT5’ iets te maken met de Cayenne Coupé? »

Lees Interacties

Reacties

  1. legoblokje zegt

    9 mei 2019 om 17:59

    Hoop toch echt dat ze een andere merknaam aan de auto’s gaan hangen…denk dat ze anders nooit van de term ‘rijdende stofzuiger’ afkomen…

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      9 mei 2019 om 18:02

      @legoblokje: ja en dat zuigt

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      9 mei 2019 om 18:08

      @legoblokje: Och, is die Franse pepermolenmakers ook gelukt.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        10 mei 2019 om 08:45

        @bernoulli: Logisch, gepeperde motoren doen het altijd goed in hothatches.

        Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    9 mei 2019 om 18:01

    U bedoelt een Roomba?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      9 mei 2019 om 22:05

      @faalhaas: Nee, een Vroomba.

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    9 mei 2019 om 18:12

    Bijzonder bedrijf ..
    Absoluut bij de 10 unieke hedendaagse toko’s ..

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    9 mei 2019 om 18:16

    Het verhaal van James Dyson is echt de moeite waard om te luisteren. Hier de podcast en oordeel zelf:
    https://www.npr.org/2018/03/26/584331881/dyson-james-dyson?t=1557418489511

    Login om te reageren
  5. gokartmozart zegt

    9 mei 2019 om 18:19

    Hoop dat ze de aanjager van de ventilatie wel goed aansluiten en dat ie op blazen staat ipv zuigen…..ik zie het al voor me. De afdruk van het ventilatierooster in de wang…… wegligging zal ook wel top zijn….. verkoper: ” meneer de auto zuigt zich vast aan de weg “…..

    Login om te reageren
  6. 911targa zegt

    9 mei 2019 om 18:34

    Het zij de redacteur vergeven, dat hij geen natuurkunde heeft gestudeerd. Het lijkt mij een knap lastige studie! Zou wel leuk vinden, wat het verschil is met Lithium Ion batterij. Kan er niets over vinden. Wel over de afmeting van de auto:
    Das Dyson-Auto soll knapp fünf Meter lang werden, der Radstand dürfte bei rund 3,30 Meter, die Gesamthöhe aber bei nur etwa 1,65 Meter liegen.

    Login om te reageren
    • Romano zegt

      9 mei 2019 om 20:01

      @911targa: de auto gaat een solid state batterij gebruiken. Waar normaal de elektrolyten drijven in een vloeistof. Zitten deze nu in een vaste stof, waardoor je er meer in de zelfde ruimte kan proppen. Er is echter nog geen enkele solid state batterij op de markt..

      Login om te reageren
      • jpoers zegt

        9 mei 2019 om 22:21

        @romano: niet in automobielen toepassingen. Samsung komt volgens mij dit jaar nog met een telefoon met zo’n accu.

        Login om te reageren
      • japiejo zegt

        9 mei 2019 om 23:53

        @romano: Nou heb ik er weinig kaas van gegeten, maar naar mijn weten worden solid state batterijen wel degelijk toegepast; bijv. bij elektrische bussen https://www.google.nl/amp/s/www.groen7.nl/mercedes-levert-elektrische-bussen-aan-duitse-provinciestad/amp/
        Solid state zegt volgens mij ook niet zoveel: het bestaat al, maar de uitdaging is om de potentie van de techniek verder te benutten, om écht goede solid state batterijen te maken die 2x zoveel energie kunnen leveren en 2x zo klein zijn.

        Login om te reageren
      • masterevo zegt

        10 mei 2019 om 08:29

        @romano: Bollore maakt elektrische deelautos die wel degelijk solide state batterijen gebruiken.

        Login om te reageren
  7. dees zegt

    9 mei 2019 om 18:35

    Van de man die voor de Brexit was en nu opeens gaat verhuizen naar een belasting paradijs

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      9 mei 2019 om 18:36

      @dees: Komt-ie naar Nederland?

      Login om te reageren
      • 911targa zegt

        9 mei 2019 om 18:46

        @frank2b: ja, NL is officieel een belastingparadijs n.a.v. een motie ven Paul Tang in Europees parlement. Cyprus, Malta, Luxemburg en Ierland staan er ook tussen. Goed: dat paradijselijke geld niet voor de gewonen man/vrouw.

        Ter volledigheid: https://nos.nl/artikel/2277661-nederland-is-een-belastingparadijs.html

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          9 mei 2019 om 20:08

          @911targa: Luxemburg zou ik oprecht willen wonen, en dan niet eens voor de belastingvoordelen. Het is gewoon een prachtig land!

          Login om te reageren
          • doublechevron65 zegt

            9 mei 2019 om 20:58

            @ghost: alleen een beetje truttig

            Login om te reageren
            • ghost zegt

              9 mei 2019 om 21:18

              @doublechevron65: ik hoef niks te compenseren, dat scheelt.

              Login om te reageren
  8. frank2b zegt

    9 mei 2019 om 18:35

    Misschien dat van die accu’s toch maar in grotemensentaal proberen uit te leggen dan?

    Login om te reageren
    • galgootje zegt

      9 mei 2019 om 21:33

      @frank2b: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vastestofbatterij

      Login om te reageren
  9. frank2b zegt

    9 mei 2019 om 18:39

    Omdat steeds meer en meer Avantime …..

    Login om te reageren
  10. eklasse zegt

    9 mei 2019 om 18:49

    Als die auto net zo goed wordt als de draadloze Dyson reserveer ik ‘m direct! Beste stofzuiger ooit!
    Tenminste, deze moet je ook bestellen toch?

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      9 mei 2019 om 21:00

      @eklasse:
      Ik hoop alleen dat dat deze iets degelijker gebouwd is dan die gammele stofzuigers van ze, en dat de auto ook wat minder lawaai maakt. Man man man, die stofzuigers klinken als een straaljager en voelen qua degelijkheid aan als een 14e eeuws Fiat.
      Neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben naar de auto, als ze er in slagen om een ruime familieauto op de markt te brengen met een grote actieradius ben ik zeker geïnteresseerd!

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        9 mei 2019 om 21:45

        @stationcar: gammel? Heb jij er een van de action? Ik heb nog nooit eerder zo’n huishoudelijk wonder gehad!

        Login om te reageren
  11. flutterby zegt

    9 mei 2019 om 18:55

    Ben benieuwd. Accu’s maken is niet gelijk aan elektrische auto’s maken.. Misschien kunnen ze beter een partner zoeken en enkel aandrijflijnen verkopen. Bijv Mazda.

    Login om te reageren
  12. RiKe zegt

    9 mei 2019 om 19:57

    Ziet er aardig uit als de ID.3

    Login om te reageren
    • suzikubelona zegt

      9 mei 2019 om 21:17

      @rike: Precies mijn gedachte. Alleen een beetje langer, maar voor de rest wel heel veel gelijkenissen.

      Login om te reageren
  13. bernoulli zegt

    9 mei 2019 om 20:01

    En profil is het net een Spyler D12 Peking-to-Paris Estate.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      9 mei 2019 om 20:01

      SpyKer

      Login om te reageren
  14. camber24 zegt

    9 mei 2019 om 21:45

    Lekkere artikelen vandaag, @720s !

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      10 mei 2019 om 10:29

      @camber24: merci!

      Login om te reageren
  15. wimof zegt

    9 mei 2019 om 22:07

    Als Audi als boksbeugel door het leven moet , kan stofzuiger ook voor Dyson, tenminste een kompliment.

    Login om te reageren
  16. ericc zegt

    10 mei 2019 om 08:33

    Patenttek heeft wat weg van de Lotus-SUV. Waarom zoekt Dyson geen partner in de bestaande autowereld ipv alles alleen te willen doen. Zo profiteren beide merken en gaat de gemiddelde CO2 van de partner-fabrikant naar beneden. Zo helpt Dyson een fabrikant die de norm niet haalt in Europa!

    Login om te reageren
  17. duckmefaddy zegt

    10 mei 2019 om 08:45

    Is dit niet gewoon de veegwagen van de toekomst?

    Login om te reageren
  18. Gulli zegt

    10 mei 2019 om 15:35

    Hoop dat je dan eindelijk een knopje krijgt waarmee de stekker zich snel oprolt in de auto ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North