Helaas: ook nieuwe Porsche 911 GT3 RS krijgt géén handbak

Auteur: , 48 Reacties

Dus, Porsche garandeert aan de ene kant nog minimaal 10 jaar een handbak, maar stopt hem vervolgens niet in de hardcore GT3 en über-haardkoor GT3 RS? What angle you workin' here, Porsche?

Porsche 997 GT3 RS x 2

Puristen mogen zich graag opwinden over het gebrek aan manuele transmissies in moderne sportwagens, maar doorgaans zijn dezelfde puristen niet echt degenen die zich ooit een nieuw exemplaar kunnen permitteren. Misschien daarom wel zegt Porsche, om maar eens een boyband-idool/acteur/danser te citeren: Cry me a river.

De RS komt altijd driekwart jaar na de GT3, dus verwacht de 991 GT3 RS aan het begin van 2014, na de nieuwe 911 Turbo en 918 Spyder, die beide nog dit jaar volgen.

Niet alleen verwachten we dat deze GT3 met-nog-een-beetje-extra wederom de wieltjes wat verder uit elkaar heeft staan, en nog iets meer paarden ophoest dan de 475 stuks in de GT3, we weten al zeker dat hij er ook komt met PDK-bak en elektrische besturing (want met de hydraulische variant heb je een pompje nodig dat weer brandstof verbruikt), want dat heeft Porsche zelf gezegd tegen Car Magazine.

Anders nog iets? Ja, reken maar dat er een ‘5’ voor het aantal pk’s van de 991 GT3 RS staat, want de RS 4.0 wordt ‘minimaal gematcht’, verwacht een ginormous achtervleugel, en, oh ja, er komt een titanium uitlaatsysteem onder te hangen. Hell yeah. Zo, en nu allemaal even jengelen over het ontbreken van de handbak!

Foto: autojunk.nl



48 reacties

=( ben nooit de grootste RS-fan geweest maar zonde van die handbak weer! hoe zit het met de Turbo? en de GT2?
Een gt3 rs met een handbak en elektrische stuurbekrachtiging.. En maar zeuren op ferrari met hun technologie.. Maar snap het wel hoor, de handbak blijft natuurlijk voor de gt3 rsr 4.5 clubsport S+ edition..
Ik vind dit getuigen van minachting van de clientele.
Porsche zegt hiermee eigenlijk dat ze incapabel zijn en niet kunnen schakelen….
@jrk68: Oftewel: Porsche zegt hiermee haar clientèle te kennen…
@jrk68:

Dat zegt porsche niet, volgens mij zeggen ze dit is het beste wat we kunnen maken, hiermee zal je het snelste kunnen zijn/het meeste plezier aan beleven.
@jrk68:
De dealers houden nog steeds vol dat weldra ook een handbak op de GT3 verkrijgbaar is, zou Autoblog dus niet te hard geloven…
@StijnB: Inderdaad, want dealers liegen nooit om mensen naar de showroom te krijgen…..
@E34M5Touring:
Bevriende dealers die je al jaren kent niet meteen nee…
@StijnB: Waarom zou Porsche zelf zeggen geen handbak te leveren terwijl de dealers zeggen van wel. Slaat dus nergens op.
@E34M5Touring:
Ik zie hier nergens een verwijzing naar een persbericht…
@StijnB: Dan zou ik het linkje naar Car Magazine is opengooien.
@jrk68: Nee, dit is gewoon velen malen sneller als een handbak, het wordt gebruikt in de racerij en ook de klant heeft inderdaad geen zin om achter te blijven. Als je een RS bouwt moet die gewoon zo snel mogelijk zijn en niet vasthouden aan oude technologieen omdat ze ze mooi zijn (voor 1 op de 100). Zijn ook nog steeds handgeschakelde motoren en zal vast leuk zijn maar het schiet natuurlijk niet op.
Auto voor bejaarden dus, kan wel kloppen als je de gemiddelde leeftijd van 911 rijders ziet.
@norge: bejaarden met geld dan iig. Kan je niet zeggen van mensen met een Hyundai.
@eduardovich: nee, die heten nederlanders :D
Geen handbak is voor bejaarden en andere mensen zonder voet hand coördinatie. Het is kansloos dat er geen handbak komt, zelfs niet als (peperdure) optie. Die paar Porsches kan het milieu er ook nog wel bij hebben. En gejank over dat een automaat sneller schakelt is al helemaal kansloos. Het gaat niet alleen om efficiëntie maar vooral om gevoel, daarom wil je bijvoorbeeld ook achterwiel aandrijving. Natuurlijk ga je met vierwielaandrijving harder, daar gaat het niet om! Dit soort auto’s worden bereden om emotie op te wekken, niet om kil en koud het slimste jongetje van de klas te zijn!
Nu nog een mongool die roept dat Porsche voor petjes zijn…
@schnitzelexpert46: Met ruitjes…
Wat een gezeik weer hier. Ruim 90% bestelde al PDK! Dat is wat de klanten willen.
Gevoel hier, gevoel daar… Gelul voor ouwe lullen die niet vooruit willen!
@reactief: Dat is wel zo, maar toch jammer dat ze al niet meer de keuze geven.
@adyton: Klopt. Ben ook wel benieuwd of ze het volhouden om het zonder handbak te leveren. Vooral in de VS is een handbak voor een sportwagen een must. (wat ik zo hier en daar hoor, en de M5 was daar ook als Manual i.t.t. hier)
@reactief: In de VS een handbak een must..? Dat klinkt mij toch niet echt logisch.
@72bug: Is het ook niet. Maar het werkt ongeveer zo: Wil je transport, koop je een MPV. Ben je stoer, koop je een PickUp. Ben je ‘verfijnd’, rijd je Europees. Alledrie automaat.
Ben je macho, rijd je American Muscle, rijd je rechtdoor – automaat natuurlijk.
Ben je ‘sportief’, rijd je Europees sport, houd je van bochtjes. En handbak.
@mout:
Jep, maar voor de Porsche GT3 rijder lijkt het me dus wel een must in de VS. Anders ook wel een vreemde strategie geweest van BMW om toch maar de M5 met handbak te leveren daar.
@reactief: mee eens, en de bak schakelt als een sequentiele bak, en dat klinkt gewoon als pure porno.

Stelletje jankerds hier.
Met genoeg vraag zal het vast wel goed komen. Als BMW voor klanten een handbak ontwikkeld voor de M5 F10 dan zal Porsche al helemaal een handbak in de GT3 RS hangen bij genoeg vraag.
Straks laten ze de rolkooi ook nog achterwege om nog meer bloempjes uit de uitlaat te laten groeien…

Ik vraag me af waar alle puristen zijn gebleven. Niet bij Lotus, want daar zijn ze te druk met het opruimen van de slagvelden die Bahar heeft achter gelaten. TVR is doodgebloed. Bij BMW M blijkt het lelijkste een eendje (1M) de best rijdende. Zouden ze allemaal een 991 C2 met handbak hebben gekocht? Van de echte puristen-Porsche, de Cayman, wordt 80% met PDK verkocht…

Ik wist het wel, ik kocht gewoon lekker een 964 RS.
@Gideon:


Geen 930?, wat een watje ben je toch :p

Waar de puristen zitten? Ofwel houden die zich bezig met oude rommel ofwel gaan ze mee met hun tijd.
Een enkeling ziet mss nog heil in een ‘vette C7′ en al de rest heeft hot hatches om mee te boenderen en coupe’s om vol automatisch mee te driften.
Nooit geweten dat Michael Bublé een boyband-idool/acteur/danser is.
@rotarypowah: is t ook niet knuppel xd
Hij heeft t over justin timberlake! Haha
Prima, de auto is bedoelt als circuit auto en op een circuit hoor je hard te gaan. Gezien je harder gaat met de moderne flipper bakken dan een handbak snap ik de keuze wel van porsche

Nou praat ik makkelijk want ik vind een handbak 3x niks, veel te veel poespas rijd zelf veel liever met een flipper bak. je kan zelf kiezen wanneer je schakelt. Je schakelt sneller en toch hoef je niet te kloten met rev matchen met de koppeling of in de file ermee te kloten. Flipperbakken FTW!
@spykerboy:

Je weet toch ook dat 99% hier z’n mening vormt door te luisteren naar die grote (en bij momenten best wel entertainende) aap van top gear en hoe die flipperbakken haat.
@Hupke: Heb de laatste 3 seizoenen van Top Gear niet gevolgd. En ja, ik wil een handbak.
@sir_smokalot: “Niet alleen verwachten we dat deze GT3 met-nog-een-beetje-extra wederom de wieltjes wat verder uit elkaar heeft staan”

Is dat zo? Meende ergens gelezen te hebben hier op autoblog, dat de GT3 de body had van de Carrera, en de GT3 RS de body had van de Carrera 4S ( die inderdaad breder is ), maar dat dat niet meer was vanaf een bepaalde versie ( 997 facelift? ), en dat de gewone GT3, ook al de body van de 4S meekreeg.

Ik ben niet zeker overigens, maar meende hier toch ergens iets over gelezen te hebben…
@SimonMc: Heb het speciaal voor je nog even opgezocht. De 997 is hier het uitgangspunt, aangezien we nog geen 991 GT3 RS hebben. Uit Porsches officiële info:

A particular highlight of the new RS compared with new 911 GT3 is extra body width of 44
millimetres or 1.73″ at the rear. Beneath this muscular rear end lurks the car’s even wider
track not only improving roll stability, but also enhancing the lateral acceleration of this
thoroughbred two-seater Coupé. And despite its unique body, the 911 GT3 RS is 20 kilos
or 44 lb lighter than the 911 GT3, weighing only 1375 kg kilos or 3032 lb in road trim with
a full tank.

De breedte van de 997 GT3 is 1808 mm, van de 997 GT3 RS 1852 mm.
De huidige (991) GT3 is inderdaad “44 millimetres wider than a 911 Carrera S
in the area of the rear axle”, maar dat is de 4 (S) ook.

De buitenmaten heeft Porsche nog niet bekend gemaakt, maar het zou me niet verbazen als deze gelijk zijn aan de 991 Carrera 4 (S): 4491 mm x 1852 mm x 1296 mm, met een wielbasis van 2450 mm. (dit was voor de 997 GT3: 4460 x 1808 x 1280 wielbasis: 2355 mm)
Weet je waarom men nu ineens een automaat erin gaat leggen? Heel simpel, en meteen ook de enigste reden :

Omdat het mooier staat op papier met betrekking tot de acceleratie van 0-100.

Dat is het.
Oh ja, en weet je wat straks nog de enige wagens voor de puristen gaan zijn?

De nieuwe corvette, en de nieuwe Viper.

Die hebben tenminste nog een handbak ( de Corvette doet wa
@SimonMc: Oh ja, en weet je wat straks nog de enige wagens voor de puristen gaan zijn?

De nieuwe corvette, en de nieuwe Viper.

Die hebben tenminste nog een handbak ( de Corvette doet wat Porsche had moeten doen met hun sportiefste modellen. Een 7-bak !)
@SimonMc: Het aardige is dat deze drie merken/modellen tegen elkaar uitkomen in s’werelds grote GT races en wat hebben de Vipers en Corvettes daar? Sjuust, schakelflippers aan ’t stuurwiel.

Allemaal leuk en aardig hoor, dat nostalgische geleuter over ‘het pure autorijden’ maar feit is dat die pure autorijders tegenwoordig wel de langzamere autorijders zijn.
Dat is gelijk ook de reden waarom Porsche dus tegenwoordig enkel nog semi-automaten in hun sportieve vlaggenschip levert.
Gelukkig dat er nog een Noble M600 bestaat!
Ik zou nooit een GT3 (RS) bestellen met PDK. Vind schakelen veel te leuk, zeker in leuke auto’s is dat veel leuker. We hebben nu een S320 CDI met dus een automaat en het rijdt leuk, maar ik zou toch graag een handbak er naast hebben staan. Niet dat ik in een S-klasse zou willen schakelen, dat hoort natuurlijk niet… Maar wat de huidige trend betreft; laat de selecte groep roerfans lekker die handbak kunnen bestellen!
Als ik dan toch al zoveel geld zou uitgeven aan een porsche, doe mij dan maar een singer 911, niet sneller, maar wel mooier en een handbak ;)
Tja, geen handbak. Weet je wat, doe me er toch maar eentje, ik ben ook blij met de pdk bak, geen punt. Doe me maar zo’n mooie auto, maar liever niet oranje.
op dit blog wil iedereen een handbak (..) , de clientele voor 95 % de PDK. Daabij richt Porsche vooral zijn peilen op de VS en daar is een handbak hetzelfde als in het openbaar over sex praten .
Ik snap dat ge-emmer over die handbak niet zo. In zo’n auto is het toch juist leuker om te flipperen? Moet bekennen dat ik alleen nog maar handbak en volledig automaat heb gereden maar toch, dat flipperen lijkt me veel toffer
Hoeveel circuit raceauto’s hebbben nog een handbak?? Sequentieel is gewoon sneller, meer Race met een grote R.
De 991 GT3 (RS) krijgt een close-ratio, hardcore versie van de PDK die schakelt als een sequentiele racebak. Grote flippers vast op de stuurkolom, mogelijkheid om te ontkoppelen (clutch dump) tijdens het rijden, geen kruip als je geen gas geeft vanuit stilstand. Een bak waar je zelf volledige controle hebt – wat wil je nog meer – en helemaal niet te vergelijken met een zompige automaat van oud.

Wacht maar tot Harris er een rondje mee doet…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).