Helaas: ook Porsche 991.2 GT3 RS krijgt geen handbak

Auteur: , 65 Reacties
911-GT3

Fans van zelf schakelen moeten het doen met de gewone GT3.

Of een projectje beginnen om zelf een handbak te installeren in een GT3 RS, zoals een held eerder al deed met een pre-facelift 991 GT3 RS.

Voor puristen is het jammer dat Porsche in haar meest ‘pure’ model weigert een handbak aan te bieden, maar de redenatie van Porsche is dat een flipperbak tegenwoordig gewoon sneller en beter is dan jouw hiel en teen. Technische Porsche-bigwig Andreas Preuninger windt er geen doekjes om in gesprek met Car Advice. Volgens hem zou hooguit vier à vijf procent van de clientèle opteren voor zelf roeien:

RS means Renn Sport, which means it has to be quick on the track, that it’s all about fast times on the track, and that means the PDK. The PDK has advantages on the track that can’t be beaten by a manual, and the ones who prefer the manual transmission are not typically the track rats as we call them, but they are those who like to enjoy their cars on the normal public roads. I would say a GT3 RS with a manual option would have a four or five percent share of the market, we couldn’t justify that.

Vrij vertaald: zeuren over een handbak is geneuzel voor internethelden op fora die toch geen 911 GT3 RS kopen. Het is echter opvallend dat Porsche haar belofte om nog even door te gaan met de handbak nakomt met de ‘gewone’ GT3 (rijtest) en niet met de non plus ultra GT3 RS. Is de GT3 dan bedoelt voor puristen en de GT3 RS voor cultuurbarbaren met veel geld?



65 reacties

Ik snap die voorliefde voor handbakken echt niet. Klinkt leuk, maar als je in dezelfde auto zowel met handbak als automaat gereden hebt dan kies je altijd voor de automaat. Die schakelt zo lekker direct waardoor je nog veel meer kan focussen op harder het circuit rond gaan. En dat is uiteindelijk 10 keer leuker dan je linkerbeen lekker onstabiel in de bocht op je koppeling gooien omdat je weer eens te laat bent. Maar ieder mag het zelf weten. Als jij je was nog met de hand wilt doen, prima joh :)
@stefje: Dit dus.
@Stefje: het is niet alleen de handbak die je mist maar ook je koppeling. Bij mijn daily driver zou ik 100% voor een ouderwetse automaat met koppel omvormer gaan. Maar voor een fun wagen wil ik echt een roerbak!!
@kennone: als je dan toch het budget hebt, doe dan meteen een Viper ACR. Handbak, weinig electronische hulp en dus veel fun….
@Stefje: omdat het perfect terugschakelen met heel and toe 100x meer voldoening geeft dan die 0.5s die je sneller hebt gereden in je laatste rondje. Die 0.5s merk je niet. Elke downshift en upshift voor en na elke bocht merk je constant. Zeker als je het een beetje oefent is het ontzettend leuk. Zelfs in mijn daily driver 330d rev match ik nog voor elke bocht. In een de 328i 6 met spaghettispruitstukken en Eisenmann is het nog leuker.
@jzaero: helemaal gelijk, het plezier van perfecte rev match en heel and toe downshift kan niets tegen op.. rij BMW E91 330i daar zitten die pedalen ook echt perfect op zelfde hoogte ervoor. Na 2 jaar in deze auto rijden, ken je je bak ook door en door. NEVER NOOIT NIET EEN AUTOMAAT 😂
@Stefje: ik heb eerst een 997 Tiptronic gereden en toen ik mijn 964 ging ruilen geen seconde nagedacht een automaat te nemen. Handbak is toch echt veel leuker vind ik.
2 weken geleden een 0-100 sprintje gedaan waarbij het schakelen perfect ging, dat vervult mij dan toch met trots, iets wat ik met automaat nooit zou hebben.
@p964: @p964: nu is de oudere TipTronic ook wel écht een goede manier om voor het leven te genezen van automaten in sportieve auto’s ;)

PDK is prima, maar zoals anderen hierboven ook al opmerken: het geeft gewoon veel meer voldoening als je hard gaat én perfect zelf weet te schakelen.

Maar ik ben maar een internetheld die dingen roept op autofora, dus let niet op mij @jaapiyo!
@p964: appels en peren. Een tiptronic zou ik in mijn circuitauto ook niet willen. Maar pdk > handbak.
@Stefje: ik ken veel mensen met snelle auto’s.
Een heel klein deel van hen rijdt ermee op circuit.
Van dat deel kan ik het aantal dat echt snelle/en dus relevante tijden kan neerzetten echt op 1 hand tellen. Ze hebben skills, nood aan adrenaline, ergens een enorme volharding om op zoek te gaan naar die paar tienden, ze hebben tijd om veel trackdays te doen en ze hebben geld waardoor ze met een dure auto echt op de limiet durven rijden.
Snelle tijden neerzetten, komen dus maar heeeel weinig mensen toe.

Sommige van hen racen ook in officiële klassen. En daar zie je uiteraard alleen automatische bakken. Het is dan ook het professioneel milieu.

Maar als hobby? Heb zelf het geluk gehad met veel supercars te kunnen rijden en ben grote fan van manueel gebleven. Mijn Ariel (toch een auto geschikt voor rondetijden) zou ik nooit met Sadev uitrusten. Het geeft mij zoveel meer voldoening om heel and toe te kunnen doen en perfect te schakelen.
Zelfs voor mijn daily (en doe toch 55000km per jaar) hou ik manueel. Gewoon omdat er dan een paar bochten per dag zijn waar ik een glimlach op mijn gezicht heb. Dat heb ik niet met een automaat.
Dit kan ik wel begrijpen. Of het gaat om hoe snel een auto is waarbij alle techniek daarop gericht is, of het gaat om hoe snel de rijder is waarbij het gevoel/plezier/kunde primeert boven de effectieve snelheid.
Ik snap dat zelf roeren nooit als ‘beleving’. Met een goede bak (en de PDK’s zijn echt heel goed) is er niets voor te zeggenom een handbak te hebben.
Hij is trager en je hebt steeds een hand los van het stuur. Niet de dingen die je wil op een trackday speeltje.

Of in andere woorden ‘Because racecar!’
@airc: als je het circuit op wilt gaan wil je risico’s nemen. En daar hoort een hand aan het stuur ook bij!!
@kennone: Wat? Als ik kon racen zonder risico’s zou ik dat zeker doen hoor! En een hand van het stuur afhalen is wel echt een risico. Niet voor niets zijn alle racers tegenwoordig op het stuur geschakeld.
@airc: je kan racen zonder risico’s. Gewoon een PlayStation kopen.
@airc: Dat klopt absoluut niet
Vind risico er wel bij horen. Dat maakt de race ook spannend. Goed en een tikkeltje extreem voorbeeld is de Isle off Man TT. Die kijk je ook graag vanwegen het risico en de stalen ballen van de coureurs.
@airc: je verwart “beleving” met “efficiëntie”.

Gewoon even wachten tot autonome racers te krijgen zijn, hoef je ook geen andere essentiële zaken meer te doen. Zoals remmen. Of gasgeven. Of sturen.
@airc: als je echt tijden wil zetten dan koop je geen gt3rs. Dan koop je een cupcar met veel meer downforce en racing slicks
Zo is het toch gewoon? Iedereen die een handbak wilt in zo’n ding, zijn de mensen die hem niet betalen kunnen en dus ook niet zullen afnemen. Op misschien een enkeling na. Dan kan je de afweging maken als fabrikant zijnde, maar als het niet rendabel is…
@viezefreddyw: En die mensen kunnen wel een GT3 betalen? Zo groot is het prijsverschil ook weer niet.
Ik zou voor de GT3 handbak gaan, ook een veel betere investering.
@viezefreddyw: Nee, een handbak is puur.. een automaat is voor sukkeltjes die niet kunnen rijden.. voor rijke stinkerds die hem opslaan in een garage.. ik ga dan ook bij deze bij elke spot op autojunk van een GT3 RS trollen om mijn afgunst aan te tonen. Mijn gazelle is overigens ook handgeschakeld.. 7 versnellingen wat is er..
@lekkaah: Lekker boycotten die hap.
@viezefreddyw: helaas heb je gelijk. Maar tegelijkertijd: Porsche bood de 911R alleen met handbak aan en die was uitverkocht voordat de prijs bekend was. Dus het is ook geen afknapper voor die rijke mensen die hem wel kunnen betalen. Porsche moet het gewoon gaan zien als een stukje verplichte opvoeding ;)
@casperh: Maar de 911R werd door vele kopers gezien als investeringsobject. Dat zagen we wel een tijdje terug over een man die zijn 911R alweer op Ebay aanbood nog voor het ding gebouwd moest worden. Hadden jullie nog een artikel over geschreven. De 911R was een speciaaltje. In gelimiteerde cijfers gebouwd en daar zijn investeerders natuurlijk dol op..

Laat ik voorop stellen dat ik een handbak ook zou prefereren als ik een Porsche zou kopen. Ikzelf vind namelijk ook niets leuker dan dat. Alleen het blijkt wel uit de verkoopcijfers dat de handbak steeds minder verkozen wordt. Je ziet het ook bij andere merken. Een Lamborghini of Ferrari valt ook niet met handbak meer te bestellen. Het is een uitstervend soort en dat is wel jammer.
@viezefreddyw: klopt wat je zegt, maar wat ik maar wil zeggen: mensen kopen het nog steeds wel. Men wil in bepaalde kringen gewoon altijd het nieuwste en dat heeft veel meer te maken met hoe iets in de markt gezet wordt dan met de daadwerkelijke techniek. Als Porsche de 991.2 GT3 RS zou presenteren met alleen een handbak, zouden ze hem net zo goed flink verkopen want “Het is de nieuwste Porsche GT3 RS “.
@casperh: Dat is ook weer waar. Maar Porsche wilt ook laten zien hoeveel potentie het ding heeft en hoe snel het kan zijn. En cijfers (0 naar 100 km/u etc.) zijn tegenwoordig bij de meeste kopers van zo’n ding veel belangrijker. Dus is de automaat natuurlijk de betere en efficiëntere keuze. En laten we eerlijk zijn. De PDK-bak he? Dat is misschien wel de allerbeste automaat ooit geproduceerd. Zo ongelooflijk snel, zo ongelooflijk accuraat. Daar heb ik ook wel veel respect voor.
Dus, gaat dit nu over een GT3 RS of een GT2 RS?
@n54coupe: nieuwe 991.2 gt3 rs
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@n54coupe: Elke RS wordt pdk en de gewone gt’s manueel.
@fuxhound: *optioneel manueel
Ik dacht eigenlijk dat er van deze generatie überhaupt geen RS meer kwam.. Maargoed in een echt circuitwapen hoort gewoon de pdk. Een handbak is leuk in een Mazda MX-5.
@trustmeiamanengineer: Iemand die het begrijpt. Een handbak in zo’n trackweapon is alleen relevant voor de tiener puristen en de reviewers die niet meegaan met de tijd. Dat gelul over emotie en rijplezier is altijd zo’n flauw kul.
@romeoalfa: Een handbak voor een auto voor de plezier zou nog eventueel kunnen (en moeten) maar een automaat is gewoon veel handiger in the daily vooral in druk stad verkeer en files .
@romeoalfa: Dat, en voor de Amerikanen die per se sportief willen rijden. Die vinden blijkbaar dat dat alleen kan in een handbak…
@romeoalfa: BS, net mn 535i ingeruild op een 1M, veel gaver een handbak.
@cazzo046: 1M is geen trackweapon. Wel een gaaf ding trouwens.
@romeoalfa: hoeveel GT3 RS’en zien regelmatig het circuit? Het zou me verbazen als het meer dan 1:5 is.
@casperh: Daar gaat het niet om. De auto is door Porsche ontworpen voor het circuit en om die 1:5 die m toch het circuit op mikt niet teleur te stellen zit een een PDK in.
Het tijdsverschil is gewoon te groot geworden. Dat merk je in een relatief simpele sprint uit stilstand naar 100 km/u, maar dat wordt versterkt op een technisch circuit. Tegenwoordig gaat het zo hard dat er eigenlijk niet tegen op valt te schakelen. Ik geef Porsche wel gelijk in deze situatie. Met een handbak ben je sowieso niet de snelste, dus dan voldoet een GT3 ook.
@robbert01:
Uitstekend samengevat, de essentie van het verhaal in een notendop +1
@Robbert01: jep. Toch is het jammer dat de keus verdwijnt. Als ik op een circuit rijd doe ik dat niet om de allersnelste te zijn. Ik doe dat omdat ik mezelf wil verbeteren. En dan daag ik mezelf meer uit als ik óók zelf moet schakelen.
Zelf schakelen is vermoeiend wie rijdt er nog voor zijn plezier ?!
Weten de autobloggertjes alhier ook gelijk bij welke minderheid ze horen.
@eelco74: Tot nu toe zijn de handbakken wel gewilder als collectors car word een moeilijk verhaal in de toekomst
@599gto: wordt
@eelco74: ik heb nog weinig reacties gelezen van reaguurders die vóór een handbak zijn.
@eelco74: we horen bij de overgrote meerderheid: die geen GT3 RS kan betalen. En dus er geen enkel probleem mee heeft een stelling te nemen in een uitsluitend hypotetische discussie.
Toen automaten nog trage dingen waren die niet deden wat je wilde of nodig had, waren de handbakken superieur. Inmiddels heeft de techniek met dubbele koppelingen de handbak al lang en breed achter zich gelaten.
@henk_he: Wel beter, niet leuker.
Handbakken zijn achterhaald, al helemaal met snelle autos als dit maakt een bak als de pdk een rondje veel sneller, daar zijn ze eenmaal voor, je kan je zo veel meer focussen op de lijnen en rempjnten dan als je ook nog moet schakellen etc…. ik snap de rage van handbakken niet, zelfs in de E46 m3 vond ik smg al veel beter en sneller dan een handbak, en vele andere autos ook die met beide geleverd zijn.
Begrijpelijk. De 911 GT RS is voor het circuit. Dan wil je net schakelen maar de handen aan het stuur houden.

Wil je de techniek van een GT3 voor elke dag bestel je zo’n Touring pakkettje op je gewone GT3.
@willeme: RS is voor op het circuit, maar niet om te racen, dan koop je een Cup.
Dus ook bij een RS liever een handbak.
@cazzo046: Dan zul je een occasion moeten kopen of naar RUF gaan. Ik snap wel dat Porsche is overgestapt op de PDK. Beste DCT op de markt, ook veel sneller dan een handbak, (acceleratie en op het circuit). Voor het klassieke gevoel kun je nog een Touring kopen of een 911 T ;)
@willeme: Doe ik, die groene 997RS MK1 gaat er ooit komen…
@cazzo046: dat zijn de doelen.
Handgeschakeld voor dagelijks is ruk. In de tijd dat een automaat net zo snel (of sneller) is als een handgeschakelde zal het grote deel kiezen voor een automaat. Voor het circuit gebruik je dan maar die flippers achter je alcantara stuur…
Niet verwacht dat er zoveel anti-manueel zijn en notabene op autoblog.
Dan welf maar wat tegengas komen geven. Voor mij is het wel geen zwart-wit verhaal waar slechts een van de 2 versnellingsbakken de enigste juiste is. Dit is voor mij wel een heel lange discussie waar je uren over doet aan de bar.

Voor zowel manuele bakken als automaten zijn imo afhankelijk van bepaalde situaties en type van wagen. Natuurlijk wil ik een automaat in een limo om elke dag in de file te staan maar voor het weekend wil ik wel graag een leuke sportwagen met een manuele bak. Dan heb je natuurlijk de combinatie van motor en versnellingsbak dat een grote invloed heeft.

Maar waarom ben ik niet anti-manueel is simpelweg de betrokkenheid en uitdaging.
Een manuele bak is als een choreografie, waar je benen en hand een prachtig stuk bewegingsstructuur vormen. En ja, je krijgt wel dat dat prachtig gevoel waar mens en machine 1 geheel vormt.
De uitdaging is dan om de choreografie goed uit te voeren. Ik schaam mij niet om te zeggen dat ik eens slecht heb geschakeld of slecht tussengas heb gegeven maar daar ligt de uitdaging juist om het goed te doen, de beloning is dan zoveel voldoening.

Wat Porsche doet, kan ik wel volledig volgen. De rs koppelen aan een automaat voor net die laatste secondes van jouw laptime te halen een de “gewone” gt’s voor de enthousiasteling.
@fuxhound: amen.
Je hebt een GT3 met een handbak en een snellere GT3 RS met een automatische bak die ook sneller schakelt. Lijkt me volkomen logisch en dat hiermee alle klanten naar behoren bediend kunnen worden. Als je een GT3 hebt en je denkt een GT3 RS nodig te hebben om de dames aan de bar wel voldoende onder de indruk te brengen dan moet je eens je haar wassen.
al die sukkels die jammeren over de ontbrekende handbak, hebben nog nooit een snelle ronde op circuit gereden en hebben nog nooit meer dan honderd euro in de poeplap gehad laat staan geld voor een GT3 RS. Voor trouwe F1 adepten geen nieuws want die zien Max V. Ook flipperen.
@barry355gtb: daarom rijd ik een dikke Volvo Station met een 4traps automaat. Dat ding da gaai!!!
Is de PDK van porsche zoveel beter dan andere automaten? Met de TCT, DSG en ZF 8 bak gereden. Maar alle drie zou ik niet boven een handbak kiezen.
@martingtv: Ja, de PDK van Porsche is ongelooflijk goed. Hoe snel zo’n ding kan schakelen is bizar. Wordt door velen geprezen en benoemd tot misschien wel de beste automaat die er is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).