Fans van zelf schakelen moeten het doen met de gewone GT3.
Of een projectje beginnen om zelf een handbak te installeren in een GT3 RS, zoals een held eerder al deed met een pre-facelift 991 GT3 RS.
Voor puristen is het jammer dat Porsche in haar meest ‘pure’ model weigert een handbak aan te bieden, maar de redenatie van Porsche is dat een flipperbak tegenwoordig gewoon sneller en beter is dan jouw hiel en teen. Technische Porsche-bigwig Andreas Preuninger windt er geen doekjes om in gesprek met Car Advice. Volgens hem zou hooguit vier à vijf procent van de clientèle opteren voor zelf roeien:
RS means Renn Sport, which means it has to be quick on the track, that it’s all about fast times on the track, and that means the PDK. The PDK has advantages on the track that can’t be beaten by a manual, and the ones who prefer the manual transmission are not typically the track rats as we call them, but they are those who like to enjoy their cars on the normal public roads. I would say a GT3 RS with a manual option would have a four or five percent share of the market, we couldn’t justify that.
Vrij vertaald: zeuren over een handbak is geneuzel voor internethelden op fora die toch geen 911 GT3 RS kopen. Het is echter opvallend dat Porsche haar belofte om nog even door te gaan met de handbak nakomt met de ‘gewone’ GT3 (rijtest) en niet met de non plus ultra GT3 RS. Is de GT3 dan bedoelt voor puristen en de GT3 RS voor cultuurbarbaren met veel geld?
65 reacties
2 weken geleden een 0-100 sprintje gedaan waarbij het schakelen perfect ging, dat vervult mij dan toch met trots, iets wat ik met automaat nooit zou hebben.
PDK is prima, maar zoals anderen hierboven ook al opmerken: het geeft gewoon veel meer voldoening als je hard gaat én perfect zelf weet te schakelen.
Maar ik ben maar een internetheld die dingen roept op autofora, dus let niet op mij @jaapiyo!
Een heel klein deel van hen rijdt ermee op circuit.
Van dat deel kan ik het aantal dat echt snelle/en dus relevante tijden kan neerzetten echt op 1 hand tellen. Ze hebben skills, nood aan adrenaline, ergens een enorme volharding om op zoek te gaan naar die paar tienden, ze hebben tijd om veel trackdays te doen en ze hebben geld waardoor ze met een dure auto echt op de limiet durven rijden.
Snelle tijden neerzetten, komen dus maar heeeel weinig mensen toe.
Sommige van hen racen ook in officiële klassen. En daar zie je uiteraard alleen automatische bakken. Het is dan ook het professioneel milieu.
Maar als hobby? Heb zelf het geluk gehad met veel supercars te kunnen rijden en ben grote fan van manueel gebleven. Mijn Ariel (toch een auto geschikt voor rondetijden) zou ik nooit met Sadev uitrusten. Het geeft mij zoveel meer voldoening om heel and toe te kunnen doen en perfect te schakelen.
Zelfs voor mijn daily (en doe toch 55000km per jaar) hou ik manueel. Gewoon omdat er dan een paar bochten per dag zijn waar ik een glimlach op mijn gezicht heb. Dat heb ik niet met een automaat.
Hij is trager en je hebt steeds een hand los van het stuur. Niet de dingen die je wil op een trackday speeltje.
Of in andere woorden ‘Because racecar!’
Gewoon even wachten tot autonome racers te krijgen zijn, hoef je ook geen andere essentiële zaken meer te doen. Zoals remmen. Of gasgeven. Of sturen.
Ik zou voor de GT3 handbak gaan, ook een veel betere investering.
Laat ik voorop stellen dat ik een handbak ook zou prefereren als ik een Porsche zou kopen. Ikzelf vind namelijk ook niets leuker dan dat. Alleen het blijkt wel uit de verkoopcijfers dat de handbak steeds minder verkozen wordt. Je ziet het ook bij andere merken. Een Lamborghini of Ferrari valt ook niet met handbak meer te bestellen. Het is een uitstervend soort en dat is wel jammer.
Uitstekend samengevat, de essentie van het verhaal in een notendop +1
Wil je de techniek van een GT3 voor elke dag bestel je zo’n Touring pakkettje op je gewone GT3.
Dus ook bij een RS liever een handbak.
Dan welf maar wat tegengas komen geven. Voor mij is het wel geen zwart-wit verhaal waar slechts een van de 2 versnellingsbakken de enigste juiste is. Dit is voor mij wel een heel lange discussie waar je uren over doet aan de bar.
Voor zowel manuele bakken als automaten zijn imo afhankelijk van bepaalde situaties en type van wagen. Natuurlijk wil ik een automaat in een limo om elke dag in de file te staan maar voor het weekend wil ik wel graag een leuke sportwagen met een manuele bak. Dan heb je natuurlijk de combinatie van motor en versnellingsbak dat een grote invloed heeft.
Maar waarom ben ik niet anti-manueel is simpelweg de betrokkenheid en uitdaging.
Een manuele bak is als een choreografie, waar je benen en hand een prachtig stuk bewegingsstructuur vormen. En ja, je krijgt wel dat dat prachtig gevoel waar mens en machine 1 geheel vormt.
De uitdaging is dan om de choreografie goed uit te voeren. Ik schaam mij niet om te zeggen dat ik eens slecht heb geschakeld of slecht tussengas heb gegeven maar daar ligt de uitdaging juist om het goed te doen, de beloning is dan zoveel voldoening.
Wat Porsche doet, kan ik wel volledig volgen. De rs koppelen aan een automaat voor net die laatste secondes van jouw laptime te halen een de “gewone” gt’s voor de enthousiasteling.