Henrik Fisker komt binnenkort met een nieuwe auto [updated]

Auteur: , 15 Reacties

De Deense ontwerper is klaar op het automotive speelveld opnieuw te betreden. Ditmaal met een muscle car.

Henrik Fisker

De 51-jarige auto-designer maakte de afgelopen jaren vooral naam met het door hem en Bernhard Koehler opgerichte Fisker Automotive, makers van de appetijtelijke Karma. Na een donkere periode waarin de geldnood groter was dan ooit, besloot Henrik het bedrijf in 2013 te verlaten na een meningsverschil met het bestuur. Fisker ging verder zonder Fisker, maar legde daarna al snel het loodje. Inmiddels wordt het merk door de Chinese onderdelengigant Wanxiang langzaam weer gereanimeerd en zijn er reeds nieuwe Karma’s beloofd.

Henrik Fisker heeft sindsdien niet stilgezeten. Hij freelancete eerder dit jaar voor motorfietsenbedrijf Lauge Jensen de Viking Concept bij elkaar, en zal op de Los Angeles Autoshow volgende maand zijn comeback in de autowereld maken.

‘Ultimate American Muscle Car’

Wat we weten is dat Henrik Fisker een samenwerking met Galpin Motors is aangegaan. Galpin Motors is gevestigd in LA en staat bekend als de grootste Ford-dealer ter wereld. Het is tevens de drijvende kracht achter Galpin Auto Sports (GAS), die vorig jaar furore maakte met de €1 miljoen kostende GTR1 op basis van de Ford GT en eerder hofleverancier was van MTV’s Pimp my Ride.

Wat Henrik Fisker precies bij elkaar heeft getekend/gekleid is nog niet bekend. Onze Amerikaanse collega’s hebben opgevangen dat het wordt aangemerkt als de ‘Ultimate American Muscle Car’. Ford + Galpin Motors + Henrik Fisker = heel veel om naar uit te kijken. We zijn daarom best benieuwd wat ze op 20 november gaan laten zien.

Waarom het er toe doet als Henrik Fisker weer auto’s gaat ontwerpen? Wel, hij was het creatieve brein achter onder meer de BMW Z8 en de Aston Martin DB9. Meer creaties van de tekendeen vind je in dit overzicht met de beste ontwerpen van Henrik Fisker.

Update 12-11: Fisker heeft een eerste schets de wereld in gestuurd. De auto gaat ‘Rocket’ heten, en belooft een Mustang met veel koolstofvezel te worden.

Fisker Rocket



15 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
jagmaseratiferrari
De Fisker Latigo CS, Karma, Artega GT en de DB9 zijn niet de minste ontwerpen dus ik ben benieuwd.
@jagmaseratiferrari: de z8 is ook niet lelijk hè.
jagmaseratiferrari
@rolov:Je hebt gelijk de z8 is ook fraai, maar de z8 en de db9 stonden al in de tekst. Ik was meer benieuwd naar auto’s waar hij ook verantwoordelijk voor was. Inderdaad het zijn niet de minste
@jagmaseratiferrari: dus hij heeft die luchtbel van Victor Muller getekend?
“New American muscle car” dat kan ik als USA fetisjist alleen maar toejuichen! Fuck yeah!!
@str8six: ultimate American muscle car batuurlijk
@str8six: batuurlijk!
@str8six: USA fetisjist met “str8six” als nickname? :-)
@Brammer:
Waarom niet, de straight six heeft best een uitgebreide Amerikaanse geschiedenis, zelfs in de eerste Corvette lag er een.
@Brammer:

De Ami’s gebruikten voor de hele power revolutie na 1955 eigenlijk exclusief lijnmotoren.
In 1953 en ’54 werd de Hudson Hornet (een wat?!) nog kampioen met een 5.0L straight six in het V8-walhalla dat NASCAR heet.
http://www.thisweekinmotors.com/wp-content/uploads/2011/02/hudson31.jpg

Daarbij was de straight of (Slant voor MOPAR mannen) six tot halverwege de jaren ’80 nog altijd te krijgen als basismotor bij The Big Three.
Ultimate American Muscle Car’, met Ford?
Sorry, MOPAR or no car ;)
@RazorHead:
Bedoel je Fiat?
@RazorHead:

Beetje vreemde profielfoto heb je, voor een MOPAR man.
@carmasterr:
Hehe I know, Ik haalde gewoon een algemene uitspraak aan.
GM of MOPAR is voor mij eender, als het maar geen Ford is ;)
@RazorHead:

Ik vind alles van The Big Three wel mooi in de musle en pony sector.
En daarbuiten…AMC heeft met de Javelin/AMX, Rebel “The Machine” en Matador ook geen misselijke wagentjes neergezet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).