• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hertz in diepe schulden, vraagt faillissement aan

Auteur: Loek, gepost 23 mei 2020 om 09:35 – 29 Reacties

Ford Fiesta en Focus Hertz

We komen in de fase dat bedrijven kopje onder gaan in de coronacrisis. Autoverhuurbedrijf Hertz vraagt faillissement aan.

Het is een zware tijd: de economie ligt op zijn gat. Inkomend geld wordt compleet stopgezet en daarmee zijn er in bijna elk geval meer uitgaven dan inkomsten. Om nog maar te zwijgen over al uitbetaalde investeringen. Kleine bedrijven (neem Spyker) gingen al vrij snel failliet, nu lijken de megabedrijven met megaschulden aan de beurt te zijn.

Hertz failliet

Het autoverhuurbedrijf Hertz vroeg namelijk gister faillissement aan. Het bedrijf had zo’n 17 miljard dollar aan schulden wat steeds net wel of net niet over het randje van terugbetalen zat. Nu de inkomsten compleet stilliggen moest het US Bankruptcy Court ingrijpen. En vis maar ergens 17 miljard dollar vandaan: het schip in gaan leek zo onvermijdelijk.

Niet het einde?

Toch blijven Hertz en hun onderbedrijven Dollar, Thrifty, Firefly, Hertz Car Sales en Donlen gewoon open en running, dat laat Hertz weten. Ook gaat het specifiek om de Amerikaanse tak van het bedrijf. De aparte afdelingen van Hertz in Europa, Australië en Nieuw-Zeeland hebben een eigen management en hebben niks te maken met dit faillissement.

Frisse start

Nu moet dus blijken of het bedrijf interessant genoeg is om te redden. Zelf heeft het bedrijf nog zo’n 1 miljard dollar over om de boel op gang te brengen. Maar vind nu maar eens iemand die even 17 miljard dollar aan schulden kan oplossen. Dan kunnen wij weer genieten van blubberdikke Mustangs.

Ook interessant!

  • Hertz bestelt 100.000 (!) Tesla Model 3's
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Thuisladen: doe het niet voor het geld!
    Thuisladen: doe het niet voor het geld!
  • Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
    Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Coronavirus, faillissement, geld, hertz

Vorig bericht: « Autoblog garage: nieuwe duurtester van willeme
Volgend bericht: McLaren zit in de problemen door geld en verpande auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    23 mei 2020 om 09:50

    Zodra de behoefte om je persoonlijk te verplaatsen zal toenemen, hebben autoverhuurbedrijven natuurlijk weer recht van bestaan. Maar voor nu is stilstand van je kapitaal natuurlijk killing. Ik maak me meer zorgen om de luchtvaart. Zonder vaccin, gaan mensen niet bovenop elkaar zitten in het vliegtuig. Ruimer zitten kost geld. Die 4 miljard die KLM is toegezegd, is weggegooid geld. De hele luchtvaart zal zeker 30-50% moeten inkrimpen. Vergeet de afname en dus bouw van nieuwe vliegtuigen.

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      23 mei 2020 om 10:39

      De bouw van nieuwe vliegtuigen niet zo zeer, maar er zijn nog al wat luchtvaartmaatschappijen die met ouder spul goedkoper vlogen. Die laatste groep gaat het niet meer redden en andere oudjes zullen versneld afgeschreven worden, en dat is een goed iets.

      Login om te reageren
      • gummertje zegt

        23 mei 2020 om 11:49

        @knapzuur: wat een onzin, ‘oudere’ vliegtuigen hebben goedkopere Total running costs. Na 9-11 werden idd de orders voor nieuwe vliegtuigen uitgesteld/bijgesteld en werd er langer doorgevlogen met ‘oudere’ kisten.
        Ps een 2e hands auto is ook veel goedkoper te rijden dan een nieuwe….ivm kosten van de afschrijving.

        Login om te reageren
        • amauryg zegt

          23 mei 2020 om 18:29

          Daar zou ik graag toch eens een bron van zien. Als ik me niet vergis is brandstof verreweg de grootste kost voor een luchtvaartmaatschappij, en zijn nieuwere vliegtuigen toch een pak efficiënter dan die oudere schuiten. Dus fuel is groot deel van TCO, vandaar dat de Ryanair’s en Easyjet’s van deze wereld niet met 30 jaar oude toestellen vliegen. + de vergelijking met restwaarde van tweedehandsauto gaat volgens mij niet op. But correct me if I’m wrong.

          Login om te reageren
          • sprankel zegt

            25 mei 2020 om 11:37

            Fuel was een grote kost maar dat is niet perse de grootste kost. De vergelijking met 2dehands auto’s gaat inderdaad totaal niet op, als je die auto gaat onderhouden zoals je vliegtuig, de aankoopwaarde van je auto zakt diep weg als je iedere 75 000 km je motor moet reviseren. Onderhoud is duur, zeker aan de motoren waardoor toestellen met 4 motoren een lastig te verkopen geheel blijft.

            Stilstand is killing, zet een nieuw vliegtuig 6 maanden stil zonder ernaar te kijken en het is zo goed als economisch total loss omdat je het zo goed als helemaal uit elkaar mag gaan halen. Dan is het gewoon winstgevender om het als scrap te verkopen.

            Wat ook een rol speelt, hoe gemakkelijk is het om piloten te vinden die gecertificeerd zijn op dat type vliegtuig? Als je iedere keer een volledig opledingstraject moet volgen en vervolgens moet krabben om je piloten genoeg uren te laten kloppen om hun toelating te behouden, speelt ook een enorme rol en is ook een van de oorzaken van het Max drama geweest (gefoefel om geen aparte opleiding te moeten geven).

            De A380 is daar een mooi voorbeeld van, prachtig toestel, prachtige engineering maar veel te veel onderhoud nodig, teveel motoren, aparte opleiding en te niche waardoor het 15 jaar geleden op de markt kwam, er nu bijna geen enkele meer vliegt en het binnen een paar jaar, als het nog zo lang gaat duren, defenitief gedaan is.

            De vergelijking met een 2de hands auto gaat dus zeker niet op. Budget maatschappijen willen zowel lage fuel cost, lage opleidingen & lage onderhoudskosten nodig wat inhoud dat men voor heel courante 2 motorige vliegtuigen kiest van Airbus of Boeing, nieuw is doorgaans goedkoper omdat ze geoptimaliseerd zijn voor laag onderhoud en verbruik. Maar er speelt nog meer mee, wat is de kost als een vliegtuig in panne staat, er is een verschil als je met 180 of met 360 gestrande passagiers staat en net zoals de gezegde, als je geen airco hebt kan de airco niet defect gaan, hoe complexer een toestel hoe meer risico op panne.

            In ieder geval, de huidige corona gaat als een schokgolf door de luchtvaart en eerlijk is eerlijk, ik zou momenteel niet teveel vliegen, het mes staat op hun keel, toestellen aan de grond, choas in de logistiek, ik was niet verbaasd over de crash in Pakinstan, vermoedelijk door gebrekig onderhoud, laat ons hopen dat het bij 1 blijft.

            Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 mei 2020 om 11:05

      @ericd: zodra het mag, gaan mensen massaal weer vliegen.vaccin of niet.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      23 mei 2020 om 11:12

      @ericd: wellicht dat de kosten voor vliegen dan eindelijk weer naar een wat meer normaal tarief gaan, in plaats van dat de treinrit naar het vliegveld meer kost dan de vlucht naar een leuke stad in zuid Europa.

      Mochten die kosten echt doorberekend worden en vliegen twee of driemaal duurder worden dan voorzie ik een flinke groeiende markt om op in te spelen. Onder andere voor verhuurbedrijven.

      Login om te reageren
    • tge2 zegt

      23 mei 2020 om 13:48

      @ericd: Ik stap zo weer een vliegtuig in als het weer kan.

      Login om te reageren
    • rickknows zegt

      23 mei 2020 om 15:36

      Neem jij dat vaccin?
      Ik heb 13 jaar in deze industrie gewerkt en kan je verzekeren, dat mRNA vaccin is levensgevaarlijk.
      Normaal doorloopt de ontwikkeling van een vaccin tot wel 18 jaar en dan kleven er nog steeds enorme risico’s aan (lees de bijsluiter maar eens).
      Dat Corona vaccin moet binnen 1 tot 2 jaar beschikbaar komen. Er worden speciaal hiervoor complete medische veiligheid protocollen verwijderd.
      Dus ga jij lekker die spuit halen, ben wel bang dat je daar enorm veel spijt van gaat krijgen.
      Weet niet of je iets weet van RNA versus DNA, maar de code die dit vaccin in je lijf uitschrijft kun je niet meer terug draaien.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 mei 2020 om 06:28

        @rickknows: wat gezellig, anti vacsers in een Max Verstappen artikel.

        Login om te reageren
        • rickknows zegt

          25 mei 2020 om 11:03

          Interessante reactie, je schrijft niet “he, iemand die reclame maakt voor vaccins op een Verstappen artikel”.

          Login om te reageren
    • retetikker zegt

      23 mei 2020 om 15:36

      Komt wel goed hoor. Komende jaren zal de luchtvaart gewoon weer als een gek gaan groeien, met de tekorten aan vliegtuigen en personeel die daar bij horen.

      En over tien jaar zullen de nu geredde maatschappijen weer op omvallen staan…

      Login om te reageren
  2. harrie zegt

    23 mei 2020 om 09:54

    17 miljard maar? Komt goed, dat creëert de FED met 1 druk op de knop en koopt alle bad loans op.

    Login om te reageren
  3. HIM zegt

    23 mei 2020 om 10:33

    Ik heb net ff snel gekeken maar tevergeefs.

    Login om te reageren
  4. macchina zegt

    23 mei 2020 om 10:35

    Hertz was pre corona al praktisch failliet. Er was nog een activistische investeerder die het wilde redden, maar met zo’n bult schuld en een verouderd bedrijf dat niet meekon met Uber, Lyft, turo etc is corona slechts een excuus, niet de reden

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      23 mei 2020 om 18:43

      @macchina: precies zoals het is! Ze hadden al 17 miljard schuld voordat Corona toesloeg. Ik hekel alle bedrijven die door slecht management en zakkenvullerij failliet gaan tijdens Corona en de schuld daarvan vervolgens bij de financiële situatie van nu leggen. Waarschijnlijk hebben ze ook eerst nog ff het handje opgehouden om steun vanuit de overheid te misbruiken!
      Ik zou wensen dat juist bedrijven die de crisis op eigen middelen overleven, omdat het management bijv jaren lang een deel van winst oppot (om beschermd te zijn tegen dit soort risico’s), extra beloond en gesubsidieerd worden maar helaas…. geen verlies (van minimaal 60% (België)) dan knapste het maar zelf op ??

      Login om te reageren
      • ruudvandermeer zegt

        24 mei 2020 om 10:46

        @mp014: mee eens. Met deze schuldenlast ben je al een brekebeentje met waarschijnlijk geen bestaansrecht.

        Login om te reageren
  5. sleurhut zegt

    23 mei 2020 om 10:36

    Hertz zal als Amerikaans icoon écht niet zomaar verdwijnen. Dit lijkt me eerder een gevalletje creatief boekhouden om zo veel mogelijk schulden weg te kunnen schelden.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      23 mei 2020 om 10:47

      @sleurhut: zoals ze zeggen: “never waste a good crisis”

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        23 mei 2020 om 10:52

        @mpgc: inderdaad. Reken er maar op dat er partijen staan te trappelen om de vloot aan auto’s uit de faillissementsboedel over te nemen en een frisse (her)start te maken, zodra de crisis weer een beetje is weggeëbd.

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          23 mei 2020 om 12:22

          @RRRobert: Onder dezelfde naam :-)

          Login om te reageren
  6. frederik zegt

    23 mei 2020 om 11:33

    Jammer, want Hertz was juist een van de minst slechte autoverhuurders. Hier had je nog kans ook daadwerkelijk de auto te krijgen die je geselecteerd had.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      23 mei 2020 om 13:17

      Weet je, ik heb nog nooit slechte ervaringen gehad met auto verhuurders. Hertz, Alamo, Europcar, Avis, Budget; noem ze maar op. Ze zijn allemaal even goed/slecht. Het zijn allemaal sjacheraars, met hun ingewikkelde voorwaarden en eindeloze kleine lettertjes, maar ik heb nog nooit gezeik gehad.

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        23 mei 2020 om 14:32

        In 1 reactie “nooit slechte ervaringen gehad met auto verhuurders” en “Het zijn allemaal sjacheraars” ………………. Best apart.
        Veel naar de VS gereisd vooral Westkust en me altijd verbaasd voor hoe weinig geld je een knappe bijna nieuwe bak rijdt. Vooral met Hertz en Alamo ervaring en die is uitstekend. Goede shuttles, snelle afhandeling (vooraf zorgen dat je reservering hebt) meestal keuze uit een forse serie auto’s (diverse types, kleuren wel of geen leer) vaak gratis update (je kiest maar) kortom in mijn optiek geen sjacheraars maar zeker op de grote luchthavens bedrijven die uitstekende service leveren voor vaak (te) weinig geld.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          23 mei 2020 om 14:54

          @SpiderIV
          Je kunt prima zaken doen met een sjacheraar hoor, tis allemaal een beetje sketchy / vaag, maar niet per definitie slecht ;-)
          Want zeg nou zelf, weet jij precies waarvoor je je handtekening zet als je een auto huurt? Of dat geouwehoer met al dan niet optionele verzekeringen? Gebruik van tolwegen is ook een berucht addertje onder het gras. Anyway, erg transparant is het allemaal niet…

          Login om te reageren
  7. Rob zegt

    23 mei 2020 om 13:12

    Een Amerikaans icoon. Maar ook iconen kunnen omvallen. Zeker in een tijd waar alle prijzen voor iedereen inzichtelijk zijn, is het moeilijk vechten tegen de prijsvechters.

    Anyway, een goud/zwarte Mustang is ontzettend sexy. Doen mij het 2006 model maar:
    https://bringatrailer.com/listing/2006-ford-mustang-17/

    Login om te reageren
  8. slickrick zegt

    23 mei 2020 om 14:00

    Handig om in 1 klap van je verplichtingen af te komen, te veel personeel en te veel huur verplichtingen van kantoren en parkeergarages op lege vliegvelden.

    Let maar op dat Hertz gewoon weer terugkomt indien de economie weer aantrekt

    Login om te reageren
  9. iphonistvongates zegt

    23 mei 2020 om 15:51

    Ik dacht dat Hertz NIET de eigenaar is van de vloot huurauto’s maar de verschillende grote leasemaatschappijen. Het zijn juist deze leasemaatschappijen die aangestuurd hebben op de Hertz Chapter 11 in Trumpistan en Canada. Het is inderdaad hetzelfde concept als met de vliegtuigmaatschappijen die vrijwel allemaal hun vliegtuigen leasen. Elke maand moet er wel afgerekend worden richting die leasemaatschappijen terwijl de vloot auto’s/vliegtuigen nutteloos geparkeerd staan.

    Login om te reageren
  10. pascalio92 zegt

    26 mei 2020 om 10:12

    Hehe kunnen de agenten lekker hun eigen materiaal verrot rijden heb ze dingen zien doen met die busjes …. Ja dan is de huur n schijntje en niet gek dat dan ook faliet gaat niemand wilt zo.n ding huren als ze n keer op de bon zijn geslingerd met behulp van zo.n hertzbusje

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North