
Liever een Chinees dan een Amerikaan, het is echt zo…
Eén op de drie Nederlanders ziet zichzelf liever in een Chinese auto dan in een Amerikaan. Dat blijkt uit een onderzoek onder meer dan 1000 mensen, door een bedrijf dat Chinese auto’s verkoopt. Dat dan weer wel. Dus stel je voor: je buurman die nu nog stoer in z’n Tesla Model 3 rijdt, zit straks misschien net zo blij in een BYD Dolphin. Of een MG, want ja, die zijn allang niet meer Brits maar gewoon Chinees.
En alsof dat nog niet genoeg is: een kwart van ons volk heeft serieus overwogen om een Chinees koekblik in de oprit te parkeren.
Dat klinkt misschien gek, maar eigenlijk ook weer niet. De Chinezen hebben de laatste jaren namelijk niet stilgezeten. Alles daar is elektrisch, en qua batterijen en innovaties lopen ze gewoon een straatlengte voor, zeker op de gemiddelde Amerikaan. KPMG rekende al uit dat hun marktaandeel in Europa groeit van vier procent in 2023 naar tien procent in 2030.
De meneer die de Chinese wagentjes verkoopt en dit onderzoek heeft laten doen ziet dat ook in z’n showroom. Volgens hem helpt het gedoe met Trump en Musk enzo in de VS ook nog eens mee: mensen kijken sneller naar alternatieven, en daar profiteren de Chinezen vrolijk van.
En het is niet alleen maar Tesla en Ford die moeten opletten. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat merken als BYD, Xpeng en Dongfeng ook serieuze alternatieven zijn voor de vertrouwde Volkswagen of Peugeot. Jazeker, niet alleen de Amerikaan moet oppassen, ook de Europeaan, zelfs met hun onmogelijke namen.
Vooral jongeren tot veertig jaar hebben daar geen moeite mee, die denken gewoon: goedkoper, beter, waarom niet. Toch blijft er ook twijfel. Een derde van de Nederlanders vertrouwt de beloofde veiligheid en actieradius niet helemaal. Maar goed, dat vertrouwen moet je als nieuwkomer natuurlijk ook even opbouwen.
De aantrekkingskracht zit ’m vooral in de prijs-kwaliteit. Chinees betekent vaak net wat meer waar voor je euro. Onderhoud en onderdelen zijn goedkoper, batterijen kunnen ze als geen ander bouwen, en bovendien: waar je auto vandaan komt is eigenlijk allang niet meer relevant. Nee…
Een oer-Europese Volkswagen Polo wordt namelijk ook half in Mexico en half in Spanje in elkaar geschroefd. Kenners benadrukken dat die scheidslijn tussen ‘Westers’ en ‘Chinees’ sowieso vervaagt, want heel veel Europese EV’s hebben toch al Chinese accu’s en chips aan boord.
Kortom, wen er maar aan: je volgende auto zou zomaar 100% Chinees kunnen zijn.





De alternatieven op elektrisch gebied waren er ook gewoon vaak niet.
Ik wil graag een sedan of station en dat aanbod was er gewoon nog niet of te duur. Toen ik mocht kiezen was het een Model 3, Polestar 2 of een BMW i4. De i4 had de voorkeur maar paste niet in het budget. De Model 3 is de model 3 dus uiteindelijk voor de Polestar 2 gegaan.
Bij een volgende keuze kunnen we daar nu een CLA en een A6 E-tron aan toevoegen. Deze passen beide in het budget dus grote kans dat het dan weer Europees wordt. Al sluit ik een Polestar 4 ook nog niet uit.
Is de A6 goedkoper dan de i4?
Ja qua prijs start de i4 eDrive 40 bij €63k terwijl de A6 E-tron start bij €58,5K.
Qua leaseprijs scheelt het uiteindelijk behoorlijk waardoor de i4 helaas niet past. Al vind ik de A6 Sportback ook best een mooie wagen.
Kijk a.leens eens naar de afwerking en het comfort,, dan ren je weg bij de yanken
Maar dan hoef je nog niet naar de Chinezen te rennen.
Zeker wel, omdat de Europese merken een absoluut idioot hoge prijs rekenen voor hun pauper plastic delen terwijl dat bij de Chinezen vaak toch wat beter afgewerkt is
Juist, je betaalt bij de Duitse merken vele procenten meer enkel omdat hun naam er op staat
Er zijn meer dan genoeg Europese alternatieven voor de Duitse merken.
Mensen zijn naïef en/of moraalridders voor de bühne. Want oei wat is Kim toch een eng mannetje, met zijn kernwapen testjes. En wat vinden we Poetin toch een klootzak, viva Oekraïne. Maar dan wel een auto kopen bij de grootste bondgenoot van die twee. Gemaakt zonder winstoogmerk om onze eigen industrie kapot te maken. Enkel omdat het je een paar euro scheelt. Nou goed bezig hoor. Het is nu China’s laatste kans om Taïwan in te nemen, over 25 jaar is de bevolking te oud en vergrijsd. Zit je straks met je Chinese auto, terwijl ze het eiland omsingelen en bombarderen. De VS weet ook wel dat dat gaat gebeuren, want die zijn als een malle ASML aan het leegkopen zodat ze zelf hun chips kunnen maken. Lekker je geld naar toe sturen.
Ik koop niets dat in China gemaakt is. Maar ik ben niet zo naïef om te denken dat mijn leven China vrij is, onderdelen van mijn in Zuid Korea gefabriceerde telefoon komen vast uit China hoor. Zo realistisch ben ik dan ook weer.
Ben je niet gewoon in de Amerikaanse anti China propaganda getrapt? De VS is maar voor één ding bang en dat is iemand haar positie als wereldmacht overneemt. Dat kan op twee manieren gebeuren, als Europa zich verenigd. Daarom sponsoren de Amerikanen allerlei nationalistische partijen in Europa. En sat kan gebeuren als China verder groeit. Vandaar dat er een berg onzin over China gespuid wordt. Er zijn geen concrete aanwijzingen dat China Taiwan gaat aanvallen. Chinese auto’s worden gemaakt voor de Chinese markt, daarom steunt de Chinese regering Chinese fabrikanten (niet eens veel anders als hoe Duitsland met VW omgaat en Frankrijk met Renault) en wij mogen die auto’s ook kopen maar dat doen we bijna niet. De realist zou zeggen dat we China te vriend moeten houden en niet moeten gaan boycotten voor dingen die ze niet gedaan hebben.
Alhoewel je een aantal dingen zegt die kloppen, en de VS is ook geen lieverdje nee, het ligt altijd genuanceerder dan een hollywoodfilm met goed vs slecht, ik denk dat ik prima punten maak. China is de grootste bondgenoot van Rusland en Noord Korea. China is een invasie aan het plannen, kijk bijvoorbeeld deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=1taDYPj8Sbc
Zijn openbare satellietbeelden, je kan het allemaal natrekken als je wilt. Ik vind het juist bijzonder hoe weinig anti-China geluiden er zijn. Er gaat geen dag voorbij dat we niet horen over de uithongering in Gaza, maar China die haar hele Moslimpopulatie aan het afmaken is in het westen van het land, lijkt niemand wat te kunnen boeien. Oeh we mogen geen Russische olie meer kopen, maar producten gemaakt met deze olie kopen we aan de lopende band.
Dat nationalistische partijen in Europa oprukken komt denk ik vooral doordat veel mensen in Europese landen de massa immigratie zat zijn. En we kunnen niet ontkennen dat massa immigratie voor problemen heeft gezorgd. Of het voor alle problemen heeft gezorgd die de rechtse partijen benoemen is de vraag, ook daar, nuance. Nu ook weer, meisje van 17 vermoord, is het volgens de media de schuld van onszelf, omdat we de steden hebben laten ontwerpen door blanke mannen. Iedereen prikt nu dwars door dit soort onzin heen en stemt op een tegengeluid.
Wel wat (behoorlijk) te kort door de bocht je reactie. We geloven maar al te graag van alles, zo blijken we met z’n allen ook te geloven dat Iran een kernbom zou maken (Netanyahu roept al sinds de jaren 80 dat Iran ”enkele maanden” verwijderd zou zijn hiervan). Toen Anne Faber werd vermoord door een blanke man, ging het niet over de afkomst, identiteit, religie of wat dan ook van de dader. Maar nu vermoed wordt dat de dader uit Nigeria afkomstig is, is alle ellende de schuld van de immigranten.
Feit is dat het hele Afrikaanse continent en ook grote delen van Azië door de westerse koloniën zo arm zijn als ze nu zijn. Tel daarbij op dat er burgeroorlogen in stand worden gehouden door de wapenindustrie van de welbekende westerse landen en Rusland, dan is het niet gek dat burgers elders in de wereld een beter bestaan willen opbouwen. Dat is voor een groot deel onze eigen schuld.
On-topic: ik vertrouw Chinese auto’s vooral niet omdat ik het gevoel heb dat de kwaliteit er niet is. Althans, ik ben nog niet overtuigd.
https://youtu.be/Mzmtdwsef8s?si=exiIollReAVC4YTT
Concrete aanwijzingen dat er een aanval gaat plaatsvinden vinden we met z’n allen blijkbaar ook niet nodig, zie Israel vs Iran. En we stonden als Nederland massaal achter de aanval.
Bij mij gaat het er ook niet in dat we het Chinese regime gaan sponsoren dat ondertussen massaal onze bedrijven en overheden ligt te hacken
“In the manufacturing sector, it said, industrial espionage and cybertheft of trade secrets constitute up to 94 percent of all cyberattacks. The summary cites estimates that cyber espionage is costing Europe up to €60 billion in economic growth — a figure that would rise as European companies digitize their services.”
https://www.politico.eu/article/europe-raises-red-flags-on-chinas-cyber-espionage/
Dat de Russische oorlogsmachine mee helpt rechthouden en letterlijk zegt dat ze geen nederlaag van Rusland kunnen veroorloven omdat ze gelijkaardige plannen hebben
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/07/04/russia-ukraine-china-wang-yi-donald-trump-eu-europe/
Zo leveren ze o.a. massaal motoren voor de drones die Oekrainse burgers doden en omschrijven deze in de transportdocumenten als “airco’s”
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/chinese-engines-shipped-cooling-units-power-russian-drones-used-ukraine-2025-07-23/
Industrie in Amerika is hopeloos verouderd en dat zie je aan alles terug.
Ik rij sinds kort electrisch en werkelijk geen enkele seconde getwijfeld om dan maar een Chinees te kopen.
Dus er staat gewoon iets Europees voor de deur.
Dan heb je jezelf tekort gedaan.
Principes mogen best wat extra kosten en voor mij persoonlijk voelt het gewoon niet lekker om Chinees te gaan rijden.
De Amerikanen verpesten het momenteel voor zichzelf. Zij waren in ons Westeuropese vak, maar rennen keihard naar een dictatuur. Musk voorop als de ware opportunist en samen met ex-bromance lover Trump, de narcist die geketend zit aan zijn vrindje Poetin. Want die weet teveel van Trump. Blijft over dictator Xi. Maar dat was hij samen met z’n partij al tientallen jaren. Dus niks nieuws. Weinig of niet te beïnvloeden. De USA misschien nog wel.
Daarom koop je uit irritatie geen Amerikaan, want ze presteren slechter en slechter. En die slechte houding van de Chinezen was er altijd al. Dus dat valt niet meer zo. Hun producten worden wel beter. En dat valt wel op.
Maar, koop Europees. BMW, Renault, VAG, Mercedes en de Europese merken van Stellantis. Keuze zat.
Over m’n lijk met je flutonderzoek. 10x liever een Amerikaan dan een wegwerp Chinees. En als ‘de consument’ zoals dit onderzoek beweert de chinees prefereert, bevestigt dat alleen de wansmaak en verkeerde prioriteiten van de Nederlander, en da’s bepaald niet nieuw. En bepaald niet iets om trots op te zijn. Vies ook, trots. Tis toch te gek!?! Slapende suffe Hollanders; Als je móét kiezen, Amerika of China?
Ik eet ook liever van de Chinees dan van de Amerikanen.
Na 4 jaar een (volledig elektrische) Mercedes EQA gereden te hebben, rij ik nu, sinds 4 maanden, een Chinese elektrowagen; een XPENG G9 Performance met alle toeters & bellen. (Alternatief was een Mercedes EQE SUV, maar die was ruim €40.000 duurder)
En ik ben zéér tevreden over de auto.
Qua afwerkingskwaliteit is hij top (en ik mag daarover oordelen, heb zelf als Quality Manager Prototyping Quality bij een interrieurbouwer gewerkt), qua rijden is ook alles goed voor elkaar (550pk, 2kamers luchtvering, 2 motoren 4WD)
Maar vooral wat betreft de software; super goed, vooral als ik die vergelijk met de software van de Stellantis-groep zoals die in de elektrische Fiat 500E van mijn vrouw zit.
Behalve de Mercedes EQE SUV had ik ook een andere Chinese auto op het oog; een Nio EL6.
Ook zeer goed, kwam er alleen door de rare accu-huur constructie qua leasebedrag niet uit.
Het klinkt natuurlijk heel goed allemaal. Je noemt 2kamers luchtvering bijvoorbeeld. Maar ik vraag me dan toch af of de materialen en onderdelen die de Chinezen gebruiken wel van hetzelfde kwaliteitsniveau zijn als een premium Duitser. Op papier zitten alle opties erop; de vraag is of alles na 5 jaar ook werkt.
Zal niet onderbouwd sentiment zijn, maar krijg bij die Chinese gebakjes toch altijd het Landwind gevoel. Het feit dat je nergens dealers of servicepunten ziet helpt ook niet mee. Best vreemd, gezien de beweerdelijke (toekomstige) afzet. Eerst zien dan geloven.
Landwind was onveilig maar in crash tests blijken courante Chinese auto’s met zo veilig als Europeanen. Nergens servicepunt of dealers kan lastig zijn maar je kunt je afvragen hebben we wel zoveel verkooppunten nodig? En service hoeft kan ook bij een merkloze garage in plaats van een dealers op een dure A1 locatie langs de ringweg. We mogen best eens nadenken of het huidige dealer concept geen geldverspilling is.
Liever een Chinees dan een Amerikaan, het is echt zo…
Eén op de drie Nederlanders ziet zichzelf liever in een Chinese auto dan in een Amerikaan.
Die andere twee op de drie zeggen dan andersom?
Dan is het liever een Amerikaan dan een Chinees, het is echt zo…
Het zien van de volgende beelden helpt ook niet echt bij het vertrouwen in de Chinese merken: https://www.youtube.com/watch?v=TCbmaJM67YE
Xiaomi SU7 met 637 pk waarvan de remmen het begeven midden in de lap, airbags die niet openen en kennelijk is ook een stoel in de auto doormidden gebroken.
Edit: de bestuurdersstoel gaat kapot bij impact, goed te zien in de slowmotion beelden.
De kleine groep mensen die prive een nieuw auto kopen (60+ grotendeels) zijn wel vaak ook de mensen die braaf elke avond de staatstelevisie aanzetten om zich te laten vertellen dat Trump/Musk het ergste is sinds Hitler, dat elke blanke schuldig is, dat joden slecht zijn, etc. Dus het onderzoek zou kunnen kloppen. Tegelijk hebben meerdere van deze mensen ook nog een moestuin, dus dat zou het onderuit halen…
Komt ook alleen maar omdat de chinezen goedkoop zijn hier en amerikanen niet, puur en alleen om die verschrikkelijke bpm
wij zouden bijv een Xiaomi YU7 graag wel willen, Veel liever iets uit de EU of USA dan China, maar dan krijg je niks vergelijkbaars in dat budget
In eerste instantie gaat het natuurlijk om de beschikbaarheid. In Europa is een Chinese auto goed beschikbaar, daarbij komt ook nog dat de euopese merken bijna allemaal in Chinese handen zijn. Broekzak, vestzak dus.
Er wordt door de EU enorm gepushed naar EV’s, door de belasting maatregelen zijn ICE’s onbetaalbaar aan het worden.
Het omgekeerde gebeurt hier, ik zou wel een EV willen, maar ze zijn gewoon domweg te duur. De EV versie van de bestaande ICE’s hier kan zomaar 20% schelen… daarbij komt ook nog dat de benzine hier gemiddeld €0,95 kost…
En ik rij met mijn pickup ongeveer 12K km per jaar, en ja, dan rij ik ongeveer 1 op 6.
Dat ga ik met een EV echt niet terug verdienen
Honey, should we drive the Viper tonight?
Honey, should we drive the Dolphin tonight?
Wat zou jij verkiezen?