
Het gaat niet goed met de 911-bouwer, dus moeten inkomsten elders vandaan komen.
De Chinese concurrentie en de moeilijke markt daar, de kwakkelende EV-transitie en Trumps heffingen: het zijn geen makkelijke tijden voor autofabrikanten. Zelfs Porsche heeft het lastig. De situatie is niet zo penibel als aan het begin van dit millennium, maar toch is het tijd voor weer een controversiële zet. Eerder bracht de Cayenne redding, nu moeten producten voor het leger daarvoor zorgen.
Porsche presenteerde gisteren de halfjaarcijfers en die zijn niet mals. Het groepsresultaat van Porsche SE komt neer op € 300 miljoen. Vorig jaar was dat nog € 2,1 miljard. Het tegenvallend resultaat zorgt ervoor dat Porsche voor de derde keer de vooruitzichten aanpast.
Porsche gaat geen tanks bouwen
Bij het lezen van de investeringen in de defensiesector van Porsche heb ik meteen ChatGPT gevraagd om een afbeelding van een Cayenne-tank. Dat had er best goed uit gezien op het slagveld, toch? Helaas blijft het bij een AI-render. Porsche legt uit waarom en op welke manier er geïnvesteerd wordt in defensie.

De EU is druk bezig om haar lidstaten zover te krijgen om miljarden te investeren in defensie zodat er meer militaire hulp naar Oekraïne kan, om de Europese veiligheid te waarborgen én om het gat dat Amerika achter laat te vullen. In totaal moet er € 800 miljard vrijkomen voor defensie. Ka-ching!
In deze ” veranderende geopolitieke situatie” ziet Porsche kans om een naam op te bouwen in de defensiesector. Zoals Porsche het verwoordt: ”Op weg naar een gediversifieerd investeringsplatform volgen we de domeinen defensiecapaciteit, veiligheid en Europese veerkracht nauwlettend.”
Oké, er komen geen Cayenne-tanks maar wat gaat Porsche dan wel maken voor de Europese soldaten? De focus bij Porsche-defensieproducten ligt op zaken als cyberveiligheid, bevoorradings- en verkenningssystemen. Als deze investering bevalt gaat Porsche onderzoeken of de defensiehoek interessant genoeg is voor nog meer investeringen. Als dat zo is kan het een ”strategisch belangrijk gebied” worden voor de sportautomaker.
911’jes blijven het belangrijkst
Vergis je niet: de focus van Porsche blijft gewoon op auto’s bouwen volgens voorzitter Hans Dieter Pötsch. We hopen natuurlijk op een succes voor Porsche in de defensiewereld. Als het merk daar wat pegels kan oppakken, kunnen ze dat geld weer investeren in een boxermotor die nog jaren mee kan.





Altijd zo mooi hoe auto fabrikanten huilie huilie doen tijdens een paar iets mindere jaren.
De jaren dat record na record tav. winsten werden afgekondigd zijn ze ineens vergeten
‘t Zijn niet zozeer de fabrikanten zelf, maar meer de externe aandeelhouders. Vooral dié willen record rendementen. Iedere keer weer.
Best apart. Ik snap dat ze een deel van de pot met geld willen, maar waarom onder de Porsche vlag. Ze hebben 0 expertise op dit gebied. Defensiecontractors doen jaren over het binnenhalen van een concessie. Dus om dit te laten vliegen zullen ze een hele bulk aan expertise, ideeën en mankracht moeten binnenhalen. Wellicht kunnen ze in plaats daarvan wat vriendelijker geprijsde auto’s op de markt brengen.
In een ver ver verleden was Porsche bezig met hybride tanks. Daarnaast zijn er genoeg andere merken met een breed portfolio aan industriële zaken naast personenautos(meeste zijn inmiddels wel losse bedrijven) denk aan Rolls Royce, Saab, Lamborghini
Familie Porsche heeft flink ervaring op dit gebied, dat was dit jaar 80 jaar geleden en dat hebben we groots gevierd.
Porsche SE is een holdingmaatschappij met diverse belangen. Ze zijn een van de grootste aandeelhouders van VW (waar Porsche AG onder valt) en een van de grootste aandeelhouders van Porsche AG. Dus ze bezitten direct en indirect Porsche AG voor een groot deel. Porsche SE heeft vele andere belangen ( bijv Flixbus).
De holding zal investeren in defensie-ondernemingen, niet Porsche AG zelf.
In oorlogstijd is het best “normaal” dat fabrieken van autofabrikanten (maar ook andere zaken die ook maar een beetje in de buurt komen) al dan niet gedwongen ingezet worden om wapentuig uit te braken. Of daar dan de naam Porsche op moet staan is een tweede inderdaad. Ook al omdat je tegenwoordig van die ‘moreel verantwoorde’ investeerders hebt die alle bedrijven die wapentuig maken uit hun portfolio gooien (totdat de Russen dan wel Chinezen aan de grens staan natuurlijk).