• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het mysterie van Porsche’s nieuwe Hocheffizienzmotor

Auteur: jaapiyo, gepost 2 augustus 2017 om 18:03 – 17 Reacties

Porker


Porsche werkt aan een nieuw aggregaat, maar wat zijn ze ermee van plan?

Nu Porsche besloten heeft te stoppen met Le Mans zitten er op de motorsport-afdeling van het merk opeens wat mensen met hun duimen te draaien. Oké, dat Formule E team is een leuk projectje, maar daar heb je maar een paar Günthers voor nodig. Gelukkig hebben ze bij Porsche wat geschikte bezigheidstherapie gevonden voor de medewerkers.

Porsche ontwikkel-honcho Michael Steiner bevestigt in het Magazine Auto-Motor-und-Sport namelijk dat het merk bezig is met de ontwikkeling van een zogenaamde Hochleistungs-Effizienzmotor. Wat het merk echter van plan is met de motor, daar wil of kan Steiner niks over zeggen. Voor de Formule 1 is de motor volgens Michael in ieder geval niet bedoeld:

“Onze ploeg in Weissach is momenteel niet bezig met de ontwikkeling van een F1-motor, maar werkt wel aan een ‘Hochleistungs-Effizienzmotor’ op concept niveau, zonder dat we een besluit hebben genomen wat we met deze motor gaan doen. Of de motor in de rensport wordt ingezet of voor productiemodellen is nog niet besloten.”

Steiner geeft verder desgevraagd te kennen dat Porsche weliswaar de gesprekken van de FIA bijwoont over het nieuwe F1-motorenreglement voor 2021, maar dat hij er niet vanuit gaat dat Porsche daadwerkelijk de F1 instapt:

“Ik ga er niet vanuit [dat we F1 gaan doen]. Maar daarover is niks definitief besloten.”

Blijft de vraag waar de motor dan voor bedoeld is, als het niet de F1 is en niet Le Mans. Ervan uitgaande dat het een verbrandingsmotor betreft blijven er dan niet veel klasses over. Gaat Porsche met Fernando Alonso naar de IndyCar-serie? Gaan ze het WTCC in met de Macan? Heeft Vettel er iets mee te maken?

Hoe dan ook is het vrijwel zeker een goede zaak dat Porsche dadelijk een motor op de plank heeft liggen zonder duidelijke bestemming. Vanwege dezelfde reden ontstond immers ooit de Carrera GT.

Ook interessant!

  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Porsche Paint to Sample Plus
    Porsche heeft nieuwe manier gevonden om geld te verdienen
  • Porsche online
    Porsche verkoopt steeds meer nieuwe auto's online
  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

michael-steiner, motor, Porsche

Vorig bericht: « Ferrari boekt een bak winst van jewelste
Volgend bericht: F1 Test Hongarije: Kubica, Verstappen en veel debutanten »

Lees Interacties

Reacties

  1. henk_he zegt

    2 augustus 2017 om 18:41

    Ach, de beste uitvindingen zijn gedaan die oorspronkelijk een ander doel dienden. Penicilline, post-its, spijkerbroeken, het internet. Wie weet waar de motor van Porsche toe gaat leiden. Voor de engineers lijkt me het geweldig om gewoon te maken en ontdekken wat je wil.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      2 augustus 2017 om 19:19

      @henk_he: ik heb het! http://m.ebay.ie/itm/171323185273?_mwBanner=1

      Login om te reageren
    • kenner zegt

      2 augustus 2017 om 20:05

      @henk_he: Facebook

      Login om te reageren
  2. robin147gta zegt

    2 augustus 2017 om 18:43

    Meerdere malen soort van tegenspreken dat je de F1 in gaat…. Porsche gaat dus gewoon de F1 in!

    Login om te reageren
  3. rijnounsdoor zegt

    2 augustus 2017 om 18:46

    Porsche en Red Bull? Zit wel een Oostenrijks tintje aan beiden…

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      2 augustus 2017 om 18:58

      @rijnounsdoor: Red Bull heeft zich onlangs nog gebonden aan Aston Martin. Aint gonna happen dus.

      Login om te reageren
      • MDA zegt

        2 augustus 2017 om 19:26

        @viezefreddyw: ja maar Aston haalt zijn motoren ook weer uit het schap van BMW voor zijn straatauto’s, dus ik gok niet dat ze de motoren van RB gaan leveren. En MB al helemaal niet. Dus er is wel degelijk ruimte voor Porsche hier.

        Login om te reageren
        • MDA zegt

          2 augustus 2017 om 19:26

          @mda: uit het schap van MB natuurlijk…

          Login om te reageren
  4. mashell zegt

    2 augustus 2017 om 19:05

    Je kunt me veel wijs maken maar niet dat er bij Porsche mensen doelloos een motor zitten te ontwikkelen en geen idee hebben of het een V8 race motor moet worden of toch een nieuwe 4 cilinder instapper voor de Cayman.

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      2 augustus 2017 om 19:45

      @mashell: Precies dit. Zou Mansour Ojjeh in Weissach gezien zijn?

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      3 augustus 2017 om 08:24

      @mashell: als je één goede cilinder ontwikkelt kun je die relatief makkelijk overal toepassen. Het kan dus best dat ze dat wel ontwikkelen, ook wel de plannen hebben waar die in te zetten maar nog ff de markt afwachten of ze voor plan a of plan b gaan.

      Login om te reageren
      • rickthestig zegt

        3 augustus 2017 om 11:59

        @lekbak: Relatief makkelijk? Vraag ff de mensen van Honda, die dachten ook een geweldige 1 cilinder bedacht te hebben. Zie het resultaat…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          3 augustus 2017 om 20:41

          @rickthestig: relatief makkelijk ja. Kijk eens naar nagenoeg alle merken die er zijn. Ze gebruiken massaal modulaire motoren. Één cilinderinhoud per cilinder en het aantal cilinders aanpassen als je meer of minder wilt.

          Heb je 1 cilinder efficiënt dan is het daarna een kwestie van de kopieermachine aanzetten en de boel trillingsvrij en goed gekoeld aan elkaar zetten. Veel minder moeilijk dan een efficiënte èn schone verbranding verzorgen in een cilinder.

          Login om te reageren
  5. allesmetturbo zegt

    2 augustus 2017 om 19:40

    Vag en doelloos iets ontwikkelen, lijkt mij sterk.

    Login om te reageren
  6. p993 zegt

    3 augustus 2017 om 07:19

    Als je het citaat leest is het ook weer niet zo duidelijk dat ie niet voor f1 bedoeld is…en waarom niet gewoon voor een productieauto? Daar is geld te verdienen.

    Login om te reageren
  7. olivierc zegt

    3 augustus 2017 om 10:06

    Denk niet dat Alonso nog een projectje ziet zitten met een gloednieuwe motor.

    Login om te reageren
  8. freeze zegt

    3 augustus 2017 om 15:43

    Opvolger van de 918?! Mclaren werkt ook aan een nieuwe P1 naar het schijnt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North