Het verhaal van een miskende coupé

Auteur: , 53 Reacties

Wij, de kopers, zijn zelf verantwoordelijk voor de ondergang.

Toyota Celica (ZZT230) '03

Betaalbaar, betrouwbaar en bijzonder. Het is een combinatie van factoren waarvan we blij zijn als we ze in een auto tegenkomen. Het wil nog nog niet zeggen dat zo’n auto dan automatisch een gigantische hit gaat worden. Een lichtend voorbeeld is de laatste generatie Toyota Celica. Tot en met de zesde generatie was er eigenlijk nog niet zoveel aan de hand met de Celica. Net als modellen als de Corolla, Crown en Camry was de Celica zo’n model dat Toyota al jaren in de aanbieding had. De Celica was sportief, zag er goed uit en reed net even wat leuker dan de andere Toyota’s.

Toyota Celica Evolution

Over het uiterlijk van de voorlaatste Celica kunnen we veel zeggen, maar het valt niet te ontkennen dat deze auto zijn roots heeft liggen in de jaren ’90. Werkelijk alles is rond aan het model. Eind jaren ’90 was Toyota sowieso lekker bezig. Met de nieuwe Corolla durfden ze er dan eindelijk een bijzondere auto van te maken: de neus kenmerkte zich met ronde koplampen en guitige grille. Vergeet niet dat Toyota’s veelal saaier gestileerd waren dan koelkasten, afwasmachines en drogers.

Toyota Celica (ST202) '02

De verwachtingen voor een nieuwe Celica waren dan ook hooggespannen. De eerste glimp die men kon opvangen van de auto was in de eerste maand van 1999. Toen introduceerde Toyota namelijk de XYR-Concept. Het ontwerp was enorm bijzonder. Enorme, lange koplampen domineerden het strak gesneden front. Aan de zijkant viel de speelse lijn op, die na de deur iets omhoog liep. De achterkant was eveneens even slikken voor velen. De traditioneel brede achterlichten waren nergens te bekennen.

Toyota XYR Concept '99

Het enige dat overgebleven was, waren twee compacte achterlichten die rond afliepen. Verder viel aan de achterkant de nogal groot uitgevallen spoiler op. Het was op en top de mode in Japan: veel auto’s hadden dergelijke spoilers. De twee uitlaten waren weggewerkt in de achterbumper en centraal gepositioneerd. De auto stond op, voor die tijd, enorme 17” velgen.

Toyota XYR Concept '99

De Celica werd in 1999 gelanceerd en stond aan het einde van dat jaar ook bij ons in de showroom. Daar kon je zien dat de auto veel op de XYR concept leek. Sterker nog, op details na leek de Celica identiek te zijn. Het productiemodel had een minder heftige bodykit en ook een spoiler was niet aanwezig. Tevens waren de wielen wat kleiner. Maar toch, dit was een keurige coupe die er ontegenzeggelijk moderner uitzag dan veel van zijn concurrenten. En dat voor een Toyota!

Toyota Celica (ZZT230) '00

Aanvankelijk was de Toyota Celica (fabriekscode: ZZT230) slomer dan dat ‘ie eruit zag. Onder de motorkap lag namelijk de 1ZZ-FE, een 1.8 viercilinder zonder enige vorm van assistentie in de vorm van een turbo of mechanische compressor. Wel had de auto de beschikking over VVT-i, variabele kleptiming. Een technologie die Toyota veel meer zou gaan toepassen. De motor was daardoor goed voor 143 pk (bij 6.400 toeren) en een maximum koppel van 172 Nm, dat pas beschikbaar was bij 4.200 toeren.

Toyota Celica '00

De Celica was absoluut geen racemonster met die motor, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat de auto wel degelijk vlot aanvoelde en dat eigenlijk ook wel was. Toyota wilde namelijk dat de nieuwe generatie sportwagens (de MR-2 werd namelijk rond dezelfde periode geïntroduceerd) een stuk lichter waren dan voorheen. Dat bevorderde niet alleen de acceleratie (8,7 seconden naar de 100 km/u) en de topsnelheid (205 km/u), maar het zorgde bovenal voor prettigere rijeigenschappen. Het klinkt niet zo spectaculair, maar onthoud dat een Celica met een paar opties al voor je deur stond voor een kleine 30 mille (met een paar opties, airco was namelijk niet standaard).

Toyota Celica (ZZT230) '00

Het kon overigens wel sneller, als je dat wilde. Dik een jaar later kon je de auto namelijk ook bestellen als ’T-Sport’. Dat was destijds de sportieve badge van Toyota. Een badge overigens die geen lang leven was beschoren. Er was een Yaris T-Sport en Corolla T-Sport. De Yaris T-Sport kreeg nog een opvolger, de rest niet. Op de Celica T-Sport was de badge overigens het meest gerechtvaardigd. Naast de T-Sport badge, was de ‘Toyota’ nu in het rood geschreven. De T-Sport kreeg zijn eigen fabriekscode, namelijk ZZT231.

Toyota Celica T-Sport (ZZT231) '01


Hoogtepuntje was natuurlijk de motor van de T-Sport. In basis was het dezelfde 1.8 dubbelnokker als in de reguliere Celica. Echter hielp Yamaha mee aan de ontwikkeling van het blok. De auto werd nu voorzien van VVT-Li, variabele timing voor de nokkenas. Op zich was dat hetzelfde principe als Honda’s befaamde VTEC.

Toyota Celica T-Sport (ZZT231) '01

Omdat de motor op veel punten anders was, kreeg de auto zijn eigen motorcode: 2ZZ-GE. De 1.8 motor leverde een enorm hoog specifiek vermogen: 106,7 pk per liter. Ongeveer op het niveau van de BMW M3 E46, bijvoorbeeld. De trekkracht stelde overigens niet zoveel voor. Ondanks alle inspanningen steeg het koppel van 172 Nm naar 180 Nm. Het nadeel was alleen dat je nu nog veel meer toeren moest maken, het maximum draaimoment kwam pas vrij bij 6.800 toeren. Bij 7.800 toeren had je de beschikking over alle 192 paarden.

Toyota Celica T-Sport (ZZT231) '01

Het had absoluut zijn invloed op de prestaties, want nu kon je van 0-100 knallen in 7,4 seconden en de topsnelheid was nu een veel meer Autobahn-fahige 225 km/u. Het karakter van de motor was er wel voor verantwoordelijk dat je constant volgas moest rijden voor een beetje vaart. Sukkelde je gewoon met het verkeer mee, dan kon je behoorlijk zuinig rijden met de auto. Althans, dat was de bedoeling. De auto was niet alleen sneller, de T-Sport was ook aanzienlijk luxer aangekleed. Naast grotere velgen (die de Celica écht nodig had) was de auto ook voorzien van meer uitrusting, waaronder automatische airco.

Toyota Celica T-Sport (ZZT231) '01

In 2002 werd de Toyota Celica onderworpen aan een facelift. Deze was vrij subtiel, wat aangeeft dat de klanten (en dus Toyota) te spreken waren over het model. De voorbumper werd strakgetrokken en de achterbumper was iets anders vormgegeven. In het interieur werd wel het een en ander verbeterd om te zorgen dat de ambiance aan boord iets beter was. Voor een Japanner was het (meer dan) keurig, maar in vergelijking met de Audi TT viel het een beetje tegen.

Toyota Celica T-Sport (ZZT231) '03

Nog altijd was er de keuze tussen een gewone Celica en een Celica T-Sport. In Nederland was het geen groot succes. In 2000 werden er nog bijna 900 nieuwe Celica’s verkocht in 2001 kwamen daar dik 300 Celica’s bij. Daarna raakten de cijfers nogal in het slop. Van het facelift model zijn er minder dan 140 verkocht in Nederland. Mede daarom kregen we geen extra uitvoeringen, zoals in Engeland, waar de Celica GT verkocht werd. Een auto met grote velgen, indrukwekkende bodykit en enorme spoiler. De auto stond 30 millimeter lager op zijn wielen voor een fraaie stance en was standaard uitgerust met lederen bekleding.

Toyota Celica GT (ZZT231) '06

In 2006 werd de Celica van de markt gehaald in Europa. Alleen in Japan werd de auto nog een jaartje verkocht. Daarna was het over en uit en kwam er geen opvolger. Hartstikke zonde natuurlijk, want een leuke, betrouwbare en betaalbare auto is altijd welkom. Toyota zag in commercieel opzicht geen heil meer in deze klasse. Kijken we naar de verkoopcijfers van de GT86, dan kunnen we helaas concluderen dat ze gelijk hadden.



53 reacties

Dat zie je nu ook niet vaak meer, uitlaten die in de achterbanden worden weggewerkt ;)
@henk123456: Tesla doet het ook met hun auto’s.
@henk123456: zie je inderdaad bijna nooit meer, het principe van de roterende uitlaten is ooit bedacht door Dhr Gatling om zo veel mogelijk lood uit te kunnen stoten.

Met de opkomst van de loodvrije brandstof is dit principe echter een stille dood gestorven; maar zo nu en dan; zoals bij deze Celicas zie je het weer eens voorbij komen; in dit gebal weggewerkt in de banden.

Aston Martin heeft dit bv ook een tijdje gehad, oa weggewerkt achter de nummer plaat en in de knipperlichten.
@henk123456: wat je ook nooit tegenkomt zijn tweedehands celica’s met een acceptabele km stand.
@mikje90: zie de link die ik verderop heb geplaatst. Dat is de uitzondering die de regel bevestigt ;-)
Had ooit de eerste 2 versies, de rode “liftback”op de foto was mijn lievelings auto. 19jaar oud en dan in 1 ruk naar Kroatie
@audicoupe84: nice. Zou wel lekker effe een nachie ergens gaan slapen.
@henk123456: elke dag, ik heb er 1op mijn rug staan
Wat denk ik het belangrijkste breuk was met het verleden was dat het geen rally monster meer was. Die hadden ze op gebouwd met 3 succesvolle generaties GT4’s. Laatste was een monster (Subaru-killer) met tuningspotentieel. Dat jan en alleman dan de iets goedkopere kocht is iets anders.
Bij dit laatste model was het geen 4wd meer, alleen voorwielaandrijving. Het sprak wat minder tot de verbeelding. Ook maakte alles een goedkopere indruk. De Celica en MR2 waren natuurlijk wel een heel stuk lichter geworden, zeer welkom.
Ze hadden echter niet die 140pk instapper moeten aanbieden maar als basis die 192pk. En dan die compressor versie gewoon aanbieden met 230pk o.i.d. Dan was hij destijds 1 van de snelste denk ik.

Ik heb de voorgangers gehad toen ik aan autorijden begon. Eerst de T18 jaren 90, nog met echte klapkoplampen.
Dat was feitelijk een schaap in wolfskleren, want onderhuids was het gewoon een 1.6 Corolla. Maar een verstandige eerste auto dus. Daarna de 2 liter versie in het rood. Kleine jochies dachten dat het een Ferrari was. Deze was een stuk sneller met 156pk.
Toen de T20 uit ’95 (zoals die gele banaan). Ik dacht dat ik meer van hetzelfde kocht. Maar nee. 175pk, airco, limited slip differentieel en dubbele draagarmen (superstrut). Hierdoor kreeg je meer camber als je harder de bocht in ging!
Mijn eerste voorwielaandrijver waar je ook gepast gas bij kon geven in de bochten, tot een zeker limiet uiteraard.
Ik had hem geupdate met Japanse verlichting (weg oranje knippers) en goed vullende velgen, juist geen spoiler waardoor het er erg netjes uit zag.
Vervolgens werd ik vaak uitgedaagd door rijders van Duitse auto’s die veel nieuwer en duurder waren. Kon ik meestal nog wel bijhouden ook, tenzij het natuurlijk een M3 was o.i.d.
Ook was deze auto zeer comfortabel op 200km/u te rijden. Ik denk dat deze laatste generatie van dit artikel meer moeite moet doen en minder comfortabel zal rijden.

Maar ach, misschien doet het allemaal niet ter zaken. De coupe tijd was een beetje over in Nederland en men had liever een snelle versie van een normale auto.
@fanboy: goed verhaal
@fanboy: ja mooi verhaal. Die “Ferrari” was de MR2 toch. Leuke wagens die Celica’s, met de MR2 en Supra een mooi stel.
@hotze: Nee mijn MR2 is blauw. Het was de rode Celica, nog met klapkoplampen, die vergeleken werd met Ferrari door kleine jochies en grote mensen die werkelijk niks van auto’s wisten haha.
@fanboy: ok, die dus ook vergeleken met een F. Doelde eigenlijk op de MR2 mk2: die werd altijd getypeerd als een kleine Ferrari. Gaaf dat je een MR2 hebt!
@hotze: Inderdaad de mr2 mk2 werd het meest vergeleken. En de goed te tunen turbo versie was ook nog eens ranzendsnel.
Grootste voordeel is dat het rijdt als een Ferrari met middenmotor en achterwielaandrijving, maar dan iets langzamer en goedkoper :D
Ik heb zelf de eerste generatie. Leuke pure hoogtoerige rijdersauto. Je kunt makkelijk snellere auto’s vinden maar hoe dat ding rijdt is echt fantastisch.
Over de jaren over een hoop auto’s gedacht: cool om die te hebben!
Celica GT-FOUR bijv.
Maar dit ding? Nooit een seconde over gedacht en eigenlijk ook nooit een versie gezien die er een beetje dik uitzag.
@gregorius:
Dan mis je behoorlijk wat. Deze wagen reed goed, schakelde goed, was licht en agiel en tevens verrassend ruim (zowel achterin als qua koffer)…
@gregorius: in de tijd dat Need for Speed nog cool was had ik een oogje op een 1.8 en dan wilde ik er de Veilside kit op hebben. Supergeil (toen ik 18 was)!
http://automotorpad.com/toyota/320729-toyota-celica-veilside-front-bumper.html
Leuk dat de Celica behandeld wordt in een topic.

Wel kleine opmerking, ook de T-Sport stond op 16” velgen. In Engeland werd hij wel op 17” velgen geleverd.
Altijd lelijk hok gevonden… niet moeilijk dat die slecht verkocht!
Persoonlijk vind ik het een vreselijke auto. Erg gehorig met geluid vanuit de achterkant, resoneert nogal. Een van mijn beste maatjes zijn moeder had er destijds 1. Veel mee gereden maar het heeft mij nooit echt kunnen bekoren of overtuigen.
@ghost: zo, sportief dametje die moeder van je maat.
Is het al zaterdagavond ?
Ik vind de modellen voor deze allemaal toffer/leuker/mooier. Dit was ook de enige die geen rally historie oid heeft geloof ik. Althans, niet zoals de eerdere Celica’s en Corolla’s dat hadden. Een van m’n klanten, zijn zoon had zo’n 90ties model (met de klapkoplampen) GT-Four. En dan ook nog fors getuned. Ding ging echt sick hard. Mooi 16v geluid ook.
@e34m5touring: Zo’n 1st gen vind ik echt superdik. Zeker als ze em een beetje period tunen. Kan het goed hebben vind ik.
https://goo.gl/images/pQ2JUM
@E34M5Touring: 😍😍😍😍
@E34M5Touring:
Inderdaad. Schitterende auto.
Mijn oom had er eentje toen ik klein was, een rode.
Good memories.
Zowel de 1ZZ als de 2ZZ waren voorzien van variabele kleptiming. Het bijzondere van de 2ZZ was juist dat naast de variabele timing ook de klephoogte werd aangepast. Dus voor beide motoren geoptimaliseerde ademhaling naar gelang het toerental, voor de 2ZZ naast die optimalisatie ook nog eens dieper ademhalen. Heb die 2ZZ overigens in mijn Elise liggen, loopt fantastisch en echt dikke pret. Hoewel hele korte haarspeldbochten (Stelvio) eigenlijk 1e versnellingswerk worden (of een compressor erop…) als je echt serieus wilt opschieten haha. Maar als je hem in de sweet spot weet te houden…. Heerlijk!
@joostvdwater: beetje half gelezen maar staat ook niet helemaal lekker in de tekst. vvt dus variabel en vvtL variabel + lift :-)
Veel jongeren willen wel zo’n auto als deze Celica, maar hebben doorgaans geen geld om zo’n wagen nieuw aan te schaffen.

En als ze eenmaal genoeg geld ervoor hebben is de wens zo’n coupé te hebben meestal helemaal naar de achtergrond verdwenen zijn omdat door de levensfase waarin je je dan bevind heel andere eisen aan een auto gaat stellen. Óf komt er een echte sportwagen op de oprit.
@moveyourmind: Ik had hem als student. 3 verschillende Celica’s gehad. Erg mee vermaakt.
@fanboy: Het punt is natuurlijk dat jij ze als student vast niet nieuw bij de dealer ophaalde. Daar kan Toyota moeilijk Celica’s voor blijven ontwikkelen, mensen die ze graag n-de hands willen hebben. En precies dat is de doodsteek (geweest) voor veel auto’s waar wij liefhebbers voor warm lopen. We willen ze wel, maar kopen ze niet nieuw. Dan houdt het een keer op natuurlijk.
@vaakbenjetebang: Inderdaad.

Zo ook de GT86. De sportauto voor de normale man. Helemaal perfect gebalanceerd enzo. De jongere kopers hebben het geld niet en de wat oudere kopers hebben een gezinswagen nodig.
@fanboy: Zo’n GT86 rijdt ook echt geweldig, dat hebben ze helemaal goed gedaan daar in Japan. Maar het is en blijft helaas een kleine, moeilijke markt. De gemiddelde ‘jongere’ die GT86-geld te besteden heeft voor een nieuwe auto zal om allerlei redenen toch vaak met ‘iets Duits’ thuiskomen, want imago, status, premium, noem de jeukwoorden maar op. Het ècht leuk rijdende alternatief laten ze links liggen, ‘want te weinig vermogen’. Zodoende zijn er ook na aardig wat jaren nog altijd geen GT86’s voor studentengeld te koop. En dat is jammer.
@vaakbenjetebang: In Japan zie je de auto trouwens wel behoorlijk veel in het straatbeeld Daar is hij goed verkocht.
Hier amper en dan vaak ook nog ket automaat…
@fanboy: Klopt, ik stond er zelfs een beetje versteld van hoe veel er daar rondreden, zeker als je ziet dat er verder toch vrij weinig leuk spul rondrijdt. Gek genoeg ook vrijwel allemaal Toyota’s en vrijwel geen Subaru’s.
@fanboy: de oudere kopers hebben vaak ook niet het geld voor een (nieuwe) gt86 in Nederland…
@fanboy: In Australië zijn ze ook niet aan te slepen. Komt voornamelijk door het BPM beleid in NL; ipv een leuke budget sportwagen wordt hij hier gewoonweg te duur.
@fanboy: Dat geloof ik graag. Zo’n Celica is gewoon een fantastisch ding als je jong bent.
Hey wat leuk! Een (mini) special!
Krijg al helemaal dat weekend gevoel.
Ik heb er wel eens naar gekeken, maar al gauw kwam ik tot de conclusie dat behalve het ontbreken van een hatchback, een MX-5 gewoon meer biedt.
Ik vind dit soort artikels echt fantastisch leesvoer. Super goed in elkaar gezet en erg interessant.
Leuk leesvoer. Wel leuk om even te melden dat ik dat model Corolla heb met de rond gestijlde koplampen, G6R look btw. Maar daar was het met aanpassen bij gebleven, de 3sgte van de celica gt4 (st205) zit nu in het vooronder. Tuning potentieel is er zeker maar met 300 pk houd het met standaard internals wel op. Heb ook verschillende keren met celica tsport gereden, leuke beleving die (2zz) motor maar echt een downgrade tov de gt4
Ik kijk al tijden uit naar een onverprutste Celica met de 192 pk motor. De looks van deze auto zijn echt tijdloos en de snerp van de motor bij 6000 toeren maakt het een uniek pakket. Helaas zijn ze steeds lastiger met een fatsoenlijke kilometerstand te vinden.
@dare2think: heb het getimed, 8,6 seconden:

https://www.autoscout24.ch/de/6209771
@dare2think: veel plezier met je nieuwe auto!
@jochempie: Hee dankjewel! Ik was inderdaad vergeten erbij te zeggen ‘in de buurt’ .. ;)
@dare2think: Dan klinkt je toch niet echt toegewijd! ;)
Ik vind dit ook geen mooi model van de Celica.
Buiten de eerste serie ( die je tegen kunt komen op Japanse auto meetings) vind ik het liftback model van rond 1988 het meest aansprekend en ook het mooist ogen. Ik dacht dat deze serie ST162 heet of iets dergelijk.
Wie wil een Celica als er auto’s als een GT-86 en MX-5 zijn?
@tazmania: Iemand die wat langere voorwerpen wil meenemen maar iets mis vindt met een Corolla T-Sport.
Voor iedereen die net als ik meteen alle autoportals afstruint op zoek naar zo’n auto: https://www.almostclassiccars.nl/product-page/toyota-celica-1-8-16v-vvtl-i-t-sport
Het is tussen neus en lippen door al een beetje gezegd in de comments, maar deze Celica heeft geen Rally roots. Er zijn echter weldegelijk autosport roots bij het 192pk blok. Die werd namelijk groot ingekocht door Lotus en werd zodoende geleverd in de Lotus Elise 111R. Ik heb daar wel eens mee gereden; echt een bommetje! Ik heb ook met hetzelfde blok gereden in de Celica; nog steeds een erg lekkere motor met het ouderwetse V-TEC effect. Maar dan wel in een veel comfortabelere en meer praktische auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).