Met zijn vieren (plus de hond) op pad, in stijl. Met een V12 uiteraard.
Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik koester hatelijke gevoelens jegens de Lamborghini Urus. Er is gewoon iets chronisch mis met de auto. Ja, er staat Lamborghini op, maar er missen een paar Lamborghini chromosomen. Net als zijn concerngenoten hebben ze last van een veel te dunne bloedlijn: de Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg lijken gewoon te veel op elkaar, omdat het dezelfde auto is. Op elke autobeurs heb je het idee door Volendam of Urk te lopen: natuurlijk zijn er verschillen, maar potjandrie wat lijkt het veel op elkaar.
Bij de Urus is overduidelijk te zien dat het een Audi Q8 is met heel erg veel make-up. Waarschijnlijk hebben ze nét voldoende aan de Urus gedaan om de klanten te overtuigen dat het ding 280 ruggen waard is. Voor de goede orde, een Audi Q8 is er al vanaf 110 mille. Maak niet de illusie te denken dat je met de Urus een ‘Lamborghini’-motor krijgt, want dat is pertinent niet waar. Het is gewoon de V8 uit de Audi S8 Plus, in dit geval goed voor 650 pk.
Natuurlijk, Lamborghini gaat ontzettend scoren met deze auto. Er is kennelijk behoefte aan en wie is Lamborghini dan om daar niet aan te voldoen? Het is zo jammer, want het had zoveel fraaier gekund als het gaat om een praktische Lamborghini. Natuurlijk, we kennen de LM002. Maar die laten we even links liggen. Vandaag gaan we het hebben over de Lamborghini Faena.
Ondanks dat wij Lamborghini’s associeren met bijzonder vormgegeven supercars, is het merk destijds begonnen met Grand Tourers zoals de 350 GT, 400 GT en Islero, We gaan even terug naar de late jaren ’60. In 1968 komt namelijk de Espada (afbeelding boven) op de markt. Een luxe GT die plaats moest bieden aan vier personen. De door Marcello Gandini getekende lijnen zijn nog altijd indrukwekkend: er is nog geen auto die er op lijkt.
Op de Salon van Turijn in 1978 verschijnt er een nog familie-vriendelijkere Lamborghini. Het was niet Lamborghini zelf, maar een project van Frua. De auto wordt Lamborghini Faena genoemd. Dat is uiteraard niet toevallig gekozen. Het is een naam die, hoe kan het ook anders, verwijst naar het stierenvechten. Faena is een ritueel, een serie handelingen alvorens de stier sterft.
Het koste Pietro Frua en zijn team 8 maanden om een reguliere Espada om te bouwen tot Lamborghini Faena. Het chassis werd verlengd met 17,8 centimeter. Mede daardoor en de afwijkende neus was de totale wagenlengte 5,49 meter. Met een breedte van 1,90 meter en een hoogte van slechts 1,25 had de auto zeer bijzondere, maar uitermate fraaie proporties. Dankzij die extra lengte was er ruimte voor twee extra deuren. Normaal gesproken zien extra deuren er gekunsteld uit bij dit soort auto’s.
Zo niet bij de Faena. Mede dankzij de proporties van de standaardauto valt de extra lengte niet zo erg op. Sterker nog, we puur naar het zijaanzicht kijken, kunnen we dan niet stellen dat de Faena zelfs iets mooier is? De Faena is in elk geval niet sneller dan de Espada. Dankzij de extra deuren en centimeters werd de auto namelijk zo’n 200 kilogram zwaarder.
De neus van de Faena was (destijds) futuristischer dan die van de Espada, maar om eerlijk te zijn is de neus niet het meest geslaagde onderdeel van de Faena. Achter de neus ligt overigens de bekende, hemels klinkende, Bizzarinni V12 met een slagvolume van 3.929 cc. Deze was gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en leverde 350 pk. De Faena moest in staat zijn om 6,5 seconden van stilstaand naar 100 km/u te accelereren. De topsnelheid bedroeg 243 km/u.
Het zou bij één exemplaar blijven. De auto is verkocht en schijnt eigendom te zijn van een Zwitserse verzamelaar. Lamborghini ging vervolgens weer verder met waar het goed in was: bijzondere sportwagens bouwen. De LM002 was een ideetje om inkomsten te genereren, wat niet helemaal lukte. Daarna zou het een tijdje lang stil blijven rondom een praktische Lamborghini.
In 2008 was daar ineens de Lamborghini Estoque, een spirituele opvolger van de Faena. Ook de naam ‘Estoque’ is een verwijzing naar het stierenvechten, het is een type zwaard dat de matadors gebruiken. De Estoque maakte gebruik van een hoogtoerige 5.2 V10 (560 pk), afkomstig uit de Lamborghini Gallardo. Volgens Lamborghini was de auto dusdanig ontworpen dat een V8 of V12 ook mogelijk was.
Net als bij de Faena zou het bij dit ene concept blijven. Er gingen geruchten over de productie, maar de Estoque bleek slechts een testcase om te kijken naar de mogelijkheden voor een praktischere auto in het gamma. Daar bleek in principe wel behoefte naar, maar dan in cross-over vorm. De Estoque werd niet doorontwikkeld, maar de Urus kreeg wel een kans.
viezefreddyw zegt
Praktische Lamborghini of niet. Gewoon mooie verhalen tijdens oudejaarsavond. Ik zit hier met die dikke op de bank met schoonfamilie om me heen naar een of andere schele vent op tv te kijken. Zogenaamd doen alsof het zo leuk is en lachen.
Ja mensen. Daarom ben ik AB zo dankbaar. Tot in de late uurtjes gewoon artikelen online gooien die heerlijk weg lezen. Bedankt!
willeme zegt
@viezefreddyw: graag gedaan! @autoblogger had (waarschijnlijk per ongeluk) een lekkere fles Laphroaig laten liggen in de redactie kantine. Als dank maar even een artikeltje getypt ;-).
mikje90 zegt
@viezefreddyw: is die van jou ook drachtig?.
viezefreddyw zegt
@mikje90: Drachtig en komt uit de buurt van Drachten. Ik heb het niet getroffen.
marinepower zegt
@viezefreddyw: als jezelf uit de omgeving Wymbrits komt, dan is alles richting de Wâlden al gauw een teleurstelling.
mikje90 zegt
@viezefreddyw: oh god dat is inderdaad niet best. Maar alsnog gefeliciteerd, de mijne is net 4 dagen geleden bevallen van een zoon. En ik moet zeggen, dat het een van de mooiste dingen is die er bestaan.
viezefreddyw zegt
@mikje90: Wauw, gefeliciteerd! En hoe heet kleine mikje? Helemaal gezond en wel?
mikje90 zegt
@viezefreddyw: Hij heet thije, is 7 pond 51cm lang en alles zit erop en eraan. En we hebben ook de mazzel “tot nu toe” dat hij relatief rustig is. Is Alfa Romeo merchandise babykleding kindermishandeling?. Of zou dit worden beschouwd, als goede opvoeding?.
viezefreddyw zegt
@mikje90: Super om te lezen. En nee, geen kindermishandeling maar gewoon een duwtje in de goede richting.
SpiderIV zegt
@mikje90: van harte gefeliciteerd en graag wat jong-Alfa-bloed!
Edge zegt
@mikje90: Mooi man, gefeliciteerd met de kleine! En gewoon aanhijsen, die Alfa Romeo rompertjes! Worst case scenario heeft ‘ie de gezonde afwijking dat ‘ie van Alfa’s houdt ;)
henrie zegt
@mikje90: Ik vroeg me iets dergelijks af toen ik afgelopen zomer op het Into The Grave festival in Leeuwarden een baby-/kindershirt zag liggen van de band Dying Fetus…
Aan de andere kant, het ook wel humor… :P
lekkaah zegt
@viezefreddyw: LOL hed je hem al zitten maat
viezefreddyw zegt
@lekkaah: Heb jij het ook gezellig?
lekkaah zegt
@viezefreddyw: heb niks te klagen op dit moment, maar toch idd ff peeken op ab, soort tik geworden
viezefreddyw zegt
@lekkaah: Om de zoveel minuten pak ik hem er even bij ook. Net tabak.
mikje90 zegt
@lekkaah: we kennen het ;)
fmgarcia zegt
Ja Willem, bedankt voor je input dit jaar!
fmgarcia zegt
Had die Estoque liever gezien dan de Urus.
ArnoldH zegt
@fmgarcia: amen!
dondeboer zegt
@fmgarcia: jammer dat ik je maar 1 plusje kan geven. De Estoque is een plaatje, zeker in het echt. De Urus is een nijlpaard met sideskirts.
ttr6 zegt
Schitterend artikel op een avond dat er geen barst op de tv is. Goed besluit om ab te openen ipv middels bagger tv te wachten op 00.00
rikus zegt
Dit is zo’n gemiste kans van Lamborghini. De Estoque had een onwaarschijnlijk groot succes kunnen hebben. Maar ook deze ronde durft Porsche wel en brengt ons de Panamera. We kunnen gerust zeggen dat dat een succes is geworden toch? Hoeveel lef Lamborghini durft te hebben qua design, zo bang zijn ze met het uitbrengen van nieuwe modellen. Jammer. De Urus had jaren geleden al moeten komen. Mét het gedurfde design van de concept én met een Lamborghini motorblok. Wederom is dit een fail.
jerry zegt
Het maakt tegenwoordig niet meer uit hoe de lambo er uit ziet. De naam verkoopt toch wel.
aalt zegt
Dat de Estoque alweer z’n 11e jaar in gaat….. wat gaat de tijd toch snel… leest weer lekker weg!
carlovdh zegt
Mehh. Het is niet de mooiste auto van die tijd.
raoufff zegt
Dit zijn pas Lamborghini’s en niet de handtasjes wat ze nu produceren.
Edge zegt
Willem, bedankt voor alweer het zoveelste artikel in een reeks van toffe specials en “verhalen van”. Het leest zoals gewoonlijk weer heerlijk weg en is inderdaad een welkome afleiding van al die rommel op TV!
crashingduke zegt
Om met een of andere schele vent op TV te spreken, vroegûh was alles beter.
eaudi zegt
Prachtig stuk! Daar gaat het Italiaanse hart sneller van kloppen.
rollingstoned zegt
Mooi artikel weer zo op de valreep van dit jaar. Bedankt willeme (en de rest van de autoblog crew.) ??
lincoln zegt
Hou van de marketing achter dit soort meuk ..
Dingen zijn altijd “uitverkocht” ..
Zijn altijd “investeringen” ..
Zijn altijd “uniek” ..
Word klakkeloos overgenomen door oa veel mensen op deze site ..
Geweldig is dat ..
Auto marketing is op alle fronten mooier dan de producten zelf ..
Heb hier duizenden folders en originele advertenties vanaf 1902 ..
Zo er aan 1tje genoeg hebben ..
Staat nml overal hetzelfde in ..
Fijn 2019 ..
Een nieuw jaar vol same old automotieve bullcrap ..
lekkaah zegt
Fijne jaarwisseling alvast iedereen, inclusief @mashell die altijd in is voor een interessante discussie
ghengiskhan zegt
Het is volstrekt irrelevant wat er op TV is. Dat is meestal al zo, maar helemaal nu aflevering 21 van Project Binky vanavond om 2100 online kwam.
OT: ik ben elke keer weer verbaasd een auto tegen te komen die ik nog niet kende. Nu even het artikel lezen. Dank, @willeme.
jeroenwz zegt
Leuk artikel weer! En dat dankzij een fles whisky!
Die Espada is en blijft één van de mooiste Lambo’s ooit…
sgs555 zegt
De hele geschiedenis van de auto staat hier:
http://www.pietro-frua.de/1978_lamborghini.htm
amersfoorter zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pindakoning zegt
Vind de Q8 serieus een stuk fraaier dan de Urus. Heeft Audi goed gedaan.
Over het algemeen kunnen SUVs mij best goed bekoren (zelfs Cayenne, Macan, Q8, Bentayga, RR etc.) maar die van die Urus en Levante hoef ik niets te hebben
barkingiron zegt
Mooie uitsmijter
dick1980 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lincoln zegt
@willeme ..
Bovenstaande Lamborghini had zo uit 1966 kunnen komen ..
Misschien (wil ik je al heel lang vragen) is het wel informatief/smeuïg om het tijdsbeeld wat duidelijker in beeld te brengen ..
Met name de popcultuur is altijd heel belangrijk geweest voor de marketing en design afdeling .. konden daar gratis op meeliften ..
Sommige auto’s ademen Rod Stewart of the Smith of ABBA of verzin het maar ..
milon zegt
Toch vind ik de espada wel lijken op de amc javelin
Rohrl-fan zegt
@Willeme: Is de LM002 anders geen ‘special’ waard?
Blijft immers toch boeiend en apart project, niet? ?
henrie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dtwo zegt
Echt doodzonde dat die Estoque nooit in productie is genomen.