Dit zijn 12 glorieuze Gran Turismo’s

Auteur: , 46 Reacties
Maserati Gran Turismo '18

Stijlvol voor de dag komen, kies dan deze uit!

Vorige week bespraken we in dit artikel dat de Maserati GranTurismo helaas niet meer onder ons is. De vierzits tweedeurs Maserati heeft het een behoorlijk lange tijd kunnen uitzingen. De auto ging in 2007 in productie en heeft het tot medio 2018 weten vol te houden. De lofzang was uiteraard zonder wanklanken. Geheel onterecht natuurlijk, want een Maserati is als een Alfa Romeo: ondanks de (vele) nadelen houd je toch van dat gekke ding. De GranTurismo was ook geenszins perfect. Integendeel, er was echt veel mis mee. Maar de eigenschappen die er toe deden, die vervulde de GranTurismo met verve. Het was een uitstekende vierzitter, een perfecte auto voor de lange afstanden, de prestaties waren redelijk goed en het design was oogverblindend mooi.

Maserati GranTurismo '07

En dat is eigenlijk het enige waar het gaat om gaat bij een Gran Turismo. Topprestaties en Nordschleife rondetijden zijn compleet irrelevant. Een Gran Turismo moet stijlvol, relatief praktisch en capabel zijn. Een beetje bergweg moet ‘ie toch wel met speels gemak kunnen hebben. Kortom, de ideale auto voor de (iets) volwassen wordende petrolhead & gearhead. Dit zijn 12 in volledige willekeur gekozen voorbeelden van stijlvolle Gran Turismo’s, op volgorde van jaartal:

1962: Maserati 3500GTi Sebring (AM101)

In principe kunnen we deze gehele lijst volzetten met Gran Tourers van Maserati. Het autotype is een sterk onderdeel van het DNA van de Italianen. De meest fraaie en stijlvolle is in dit geval de 3500GT Sebring, alhoewel de meningen daar zeer uiteen over kunnen lopen. De Ghibli, Mexico en 5000 GT zijn slechts enkele hoogtepunten. De Sebring was elegant, gedistingeerd en zeer fraai dankzij de lijnen van Vignale, onder leiding van Michelotti. Qua pure snelheid is de Sebring niet de meest bijzondere Maserati uit zijn tijd. De zes-in-lijn motoren waren niet zo krachtig als de achtcilinders uit de grotere Maserati’s. Dat maakt niet uit, het gaat om de verhoudingen. Bij de Sebring was alles perfect op elkaar afgestemd.

Maserati 3500 GTi Sebring (AM101) '62

1968: Lamborghini Espada
Onder de leiding van Audi heeft Lamborghini een zeer indrukwekkende revival meegemaakt. Dankzij Audi kreeg Lamborghini een cashcow (Gallardo) en inmiddels een nog veel grotere cashcow (Urus). Daarnaast bleef de V12 supercar altijd in het gamma. Gek genoeg heeft de Gran Turismo van destijds geen comeback meer gemaakt. Dat is raar, want de allereerste Lamborghini, de 350GT, was juist een typische Gran Turismo! Het is ook niet een eendagsvlieg geweest, want Lamborghini heeft meerdere GT’s in het gamma gehad, zoals de 400GT, Islero en Jarama. De meest bijzondere was echter de Espada (rijtest), een Lamborghini puur bedoeld om mee te cruisen. Natuurlijk zat er een Bizzarini V12 in met veel vermogen, maar voor het echte drama kon je een Countach kopen, de Espada was voor De Heer Met Smaak.

Lamborghini Espada 400 GTE '68

1971: Alfa Romeo Montreal (105.64)
Dit Italiaanse merk heeft verrassend weinig GT’s in de aanbieding gehad, althans, na de tweede wereldoorlog. Dat komt met name vanwege het feit dat Alfa Romeo zijn coupe’s altijd wist te voorzien van de nodige sportiviteit. Bij de Montreal ging het gelukkig mis. De Montreal was namelijk niet de sportieve Alfa Romeo die je onwillekeurig zou verwachten, er lag immers een krachtige V8 in het vooronder. Gelukkig koos Alfa Romeo niet voor deze benadering en maakte het met de Montreal een van de meest bijzondere GT’s aller tijden.

Alfa Romeo Montreal '71

1972: BMW 3.0 CS (E9)
Het is erg lastig om een stijlvolle BMW te bedenken, althans, in de klassieke zin des woords. BMW’s zijn nu eenmaal een stukje sportiever en dat is niet altijd de bedoeling bij een GT. De E63 komt in de buurt, al moeten er wellicht nog 20 jaren verstrijken eer het zover is. De BMW E9 is voornamelijk bekend van de CSL batmobile, maar de standaardversie zag er veel fraaier uit. Bij de gewone 3.0 CS zijn prestaties niet het belangrijkste, alhoewel de BMW met 180 pk behoorlijk potent was destijds.

BMW 3.0 CS (E9) '72

1973: Citroen SM
Er staat nergens dat een GT altijd achterwielaandrijving moet hebben. Gezien het prestatiepotentieel is dat wel verstandig, maar dat terzijde. De Citroen SM was overigens een van de snelste voorwielaandrijvers voor lange tijd. Ook hoefde de auto zich absoluut niet te schamen ten opzichte van de concurrentie dankzij diens zeer gewillige V6 van Maserati, maar die motor is slechts een klein gedeelte van de gehele auto. Werkelijk alles in een SM is anders dan in elke andere auto. Nog altijd de gaafste auto om Zuid-Europa mee te doorkruisen. Terecht een klassieker in de dop.

Citroen SM '73

1986: Porsche 928 S4
Eigenlijk had Porsche deze auto nooit uit productie moeten nemen. Er is naast de 911 altijd wel ruimte geweest voor een comfortabelere reisauto. Natuurlijk, een Cayenne en Panamera zijn commercieel interessanter, maar absoluut niet stijlvol. De 928 was dat wel. Je kon met de 928 twee kanten op. In dit geval moet je gaan voor de 928 S4 met standaardonderstel en de automaat van Mercedes-origine. Dan kom je erachter dat het een bijzonder geschikte auto voor de lange afstanden is. Maak niet de ‘fout’ om toch voor de ‘GT’ te kiezen, die hebben de handbak met loodzware koppeling en straf onderstel.

Porsche 928 S4 '86

1995: Cadillac Eldorado TC
De Eldorado een echte Gran Turismo? Jazeker! Zelfs in dit rijtje is de Eldorado een van de beste als het aankomt op het vervoeren van passagiers op de achterbank. De Northstar motor is zeer krachtig en voornamelijk afgesteld op lekker veel koppel onderin. Het is een bijzondere auto om te rijden, met name door de voorwielaandrijving. De auto is verrassend stabiel en je kunt er een potje mee sturen, maar je merkt dat de Eldorado TC in zijn element is bij een relaxte rijstijl.

Cadillac Eldorado TC '95

1996: Bentley Continental T by Mulliner Park Ward
Eigenlijk is de hedendaagse Bentley Continental GT waanzinnig goed om de GT-rol te vervullen. De Continental GT, zeker de tweede generatie, is een schitterende auto, maar misschien niet de beste ‘Bentley’. Een Bentley moet namelijk niet zozeer goed zijn, maar onopvallend overdreven. Nee, de Continental T is dan een beter voorbeeld, een vrij onopvallende tweedeurs Bentley. Onder de kap heb je de beschikking over de 6.75 V8 met turbo en een puissant overdadige lading koppel, maar niemand die er twee keer naar om kijkt. Qua sturen is het overigens meer een vrachtwagen, maar voor een ‘oude’ Bentley is het heel sportief.

Bentley Continental T by Mulliner Park Ward '96

1998: Lexus SC400 (Z30)
Eigenlijk had hier de gloednieuwe Lexus LC moeten staan. Echter, die auto moet nog even een paar jaartjes rijpen. Wellicht dat de overdaad aan chromen glittertjes en gigantische grille niet erg gaan helpen bij het ouder worden. Een goede Gran Turismo moet namelijk fraai ‘rijpen’, net als een goede wijn. Gelukkig heeft Lexus zo’n auto gehad. Omdat Lexus absoluut een fraaie coupé wilde hebben, werd de hulp van Giugiaro ingeroepen. Hij had Lexus al geholpen met de GS300, maar met de coupé zette hij een uniek en fraai ontwerp neer. De slanke, ranke en lage coupé moet je eigenlijk in het echt aanschouwen om de lijnen te kunnen waarderen. In technisch opzicht is de auto gelijk aan de reeds genoemde GS.

Lexus SC400 (30) '98

2002: Mercedes-Benz CL600 (C215)
Dit is een heel lastige, want een Mercedes en ‘stijlvol’ is erg lastig combineren. Veel Mercedessen worden na een aantal jaren ‘sportief’ gemaakt, wat het uiterlijk niet ten goede komt. Toch willen we een lans breken voor de CL600, want qua lijnvoering is het een zeer fraaie auto. Met name het dak, de daklijn en de ontbrekende raamstijlen geven de auto een bijzonder fraai aanzien. Die iets te lange achterkant draagt bij aan de visuele feestvreugde. Het enige nadeel is misschien de keuze voor vier koplampen, die wat iel ogen. Zie het als de moedervlek van Cindy Crawford. Het is zaak om de AMG modellen te laten voor wat ze zijn. De dikkere velgen, uitlaten, bodykits en dergelijke doen afbreuk aan het stijlvolle uiterlijk. Daarbij wordt zo’n CL (aankoopadvies) toch nooit een sportieve auto, dus waarom zou je het proberen?

Mercedes-Benz CL600 (C215) '03

2004: Aston Martin DB9
Net als Maserati bouwt Aston Martin al jarenlang enkel GT’s en sportief getinte GT’s. Keiharde sportwagens hebben zelden de fabriekspoorten van Newport Pagnell of Gaydon verlaten. De meest geslaagde is een relatief moderne: de DB9. Ondanks dat het een jonge auto is, is het eigenlijk nu al een klassieker. De V12 maakt een kabaal en heeft flinke vermogensreserves, maar kan ook tevreden in het vooronder spinnen zonder al te veel drama. Ondanks de sportieve layout, is de auto overwegend comfortabel. De Vanquish is in technisch opzicht fraaier en sportiever om te rijden, maar de DB9 is minimaal net zo mooi en heeft een beeldschoon interieur.

Aston Martin DB9 Coupé '04

2011: Jaguar XK 5.0 (X150)
Jaguar heeft twee absolute hoogtepunten als het gaat om geslaagde Gran Turismo’s. De XJ-S en de XK. Vergeten we de E-Type? Nee, dat was meer een sportwagen dan absolute GT. Ditmaal gaan we voor de XK in de non-R uitvoering. Het is een van de weinige auto’s die er nu al uitziet als een klassieker, ondanks het feit dat het een moderne auto is. Het was de grootse concurrent van de Maserati GranTurismo en laten we eerlijk zijn: op de meeste punten was de Jaguar beter. De Jaguar heeft wel een compleet andere stijl dan de Maserati, dus weinig kans dat mensen zullen twijfelen tussen de Brit en de Italiaan.

Jaguar XK Special Edition '12

Meer lezen? Check ook ons artikel over de 10 mooiste Maserati’s.



46 reacties

Stuk voor stuk pareltjes, maar de BMW is mijn stille wens.
Oh de continental T, nog altijd een droomauto, dan wel met het aluminium dashboard met van die gedraaide cirkeltjes en de geruite grill. Net als de toenmalige aston martin vantage, hoog op het verlanglijstje. Schijnen beiden als een vrachtauto te rijden, maar who cares.
@jjcp:
Die gedraaide circeltjes noemt men: “engine spin” afwerking….😉
@bennyweisz: dat dus👍🏻
@jjcp: ik vind gedraaide cirkeltjes beter klinken. En inderdaad dat is echt super mooi!
Ik reed gisteren nog achter zo’n DB9, wat blijft dat toch een prachtige auto waar alles aan klopt.
@smoked: alles behalve de achterlichten
Allemaal prachtige auto’s! Moeilijk om er ééntje te kiezen als favoriet…
De caddy etc… Al jaren een zwak voor… Zo bijzonder, niets lijkt er op
Wat te denken van de C216 CL600? Dat is een waanzinnig stijlvolle auto. Hij haalt het niet bij de Britse en Italiaanse alternatieven, maar uit Duitsland zeker het beste wat ze te bieden hebben, naar mijn mening.

https://goo.gl/images/RynUry
@granlusso: Overigens een mooi lijstje, de Bentley Continental T en de Maseratie GranTurismo springen er voor mij absoluut uit. Sterker nog, de GranTurismo vind ik misschien wel de perfecte belichaming van wat een GT inhoudt.
De DB9 is uiteraard ook fenomenaal, maar die auto is al zo vaak bejubeld (ook door mij), dus die schuif ik even aan de kant voor een keertje.
@granlusso: amen!
@granlusso: 100x beter inderdaad. Die in het lijstje word genoemd lijkt net een coupe-cabriolet.
Wat zitten er fantastisch mooie auto’s tussen.

Maar die Citroën SM is toch wel iets heel bijzonders, zelfs tussen al dit moois.

Johan Cruijff reed er vroeger ook één. En was één van de eerstd Nederlandse sporters die van zijn bekendheid gebruik maakte door zich te laten sponsoren. Het verhaal wil dat Cruijff een fikse korting kon krijgen op de SM, maar Citroën een tegenvoorstel deed. Hij wilde de auto niet kopen, maar in plaats daarvan huren er honderd gulden in de maand voor betalen. Dat was belastingtechnisch gunstiger. En als tegenprestatie voor de heel voordelige huur maakte Cruijff zoveel mogelijk sluikreclame.
@moveyourmind: Hij had ook de eerste BX op NL-kenteken
@moveyourmind: hier al wel eens eerder verteld maar mijn opa vertelde dit verhaal ook altijd. Hij was destijds directeur van de Citroën dealer aan het stadionplein in Amsterdam. Het was inderdaad eerst volgens een leaseconstructie en later heeft Cruijf hem wel gekocht. Was erg goede reclame voor het merk maar alsnog zijn er niet zoveel verkocht helaas. Denk dat er te weinig mensen zoveel wilden betalen voor een Citroën, lijkt een eeuwige kwaal te zijn van de franse merken die dure auto’s toch niet echt aan de man krijgen. Weet niet of dat terecht is. Weet ook niet of ik zelf veel geld aan zou willen uitgeven.. ach ja, misschien zal ‘t nog eens veranderen
Leuk artikel! Leuk de Jaguar xjs genoemd wordt, daar moest ik als eerst aan denken!
Die Lexus is mooi oud aan het worden zo, maar ondanks dat ik een Aston Martin freak ben vind ik de Maser wel de mooiste
Wat een fantastische lijst. De keuze zou gemaakt moeten worden tussen de eerste 6. Waarschijnlijk de Sebring. Lange tijd voerden Sebring, Khamsin en Espada mijn top 3 lijstje aan , die elke petrol head heeft: ‘ als ik de centen bij elkaar heb, dan……’ en vervolgens elke keer weer een andere virtuele keuze maken, heerlijk. Totdat het geld er was en de klassieker gekte al een paar jaar bezig was. Deze lijst kon ik dus vergeten…..Vooral de Sebring doet pijn, zoveel als dat nu kost….
De Jaguar XK omdat het mijn trouwauto was in Mei 1997, een met de bijna maagdelijke km stand van 72 km, zelfs de kentekenplaat zat er nog niet op voor omdat de eigenaar er een sticker op wilde maar die er nog niet was.
En in british racing green, de eigenaar heeft hem nog steeds en goed geconserveerd.
Ik heb nooit een reet kunnen geven om die zwaarlijvige, suf getekende Granturismo, en het deert me 0,0 dat ‘ie uit productie gaat. Doet u mij maar een Gransport.
Heerlijk die Espada!
Soms denk ik; ‘Wat een lelijk ding’ en vervolgens ben ik er na bewegend beeld te zien weer verliefd op.

En als daily lijkt zo’n 928 me wel wat.
De drietand alstublieft! Wat een mooie wagen met een heerlijke soundtrack.
Ik mis de Golf GTI in deze lijst
Ai, ai, ai, @willeme, wat zeg je nu? Een Mercedes niet stijlvol? Ik denk dat je haast geen stijlvollere GT krijgt dan een W111/W112 coupé:
http://myautoworld.com/mercedes/history/1960/1961-w111-w112/1034976u2220.jpg
Maserati Granturismo, prachtige naam ook!
In plaats van de Maserati zou ik graag de Ferrari 250 GT Lusso neer willen zetten. Prachtige wagen, wat een mooie lijnen. Dat ding vind ik een van de mooiste auto’s ooit gebouwd. Misschien wel de mooiste.

Als GT uiterst capabel. Iedereen kent de 250 modellen van Ferrari wel met als bekendste de 250 GTO. Het mooie aan de Lusso vind ik dat het overduidelijk een 250 is maar met fraaiere lijnen dan alle andere 250 modellen.
@viezefreddyw: helemaal mee eens de mooiste ferrari aller tijden.

Of een 275 daytona eu spec.
@dirkiii: was de 275 Daytona niet een soort concept? En bedoel je dan niet de 275 GTB of de 365 Daytona?
@dirkiii: die bedoel ik ja😂
Als ik dit zie begint mijn zwak voor de Bentley Brooklands weer op te komen.
Na vanavond als GT, coupe of whatever met 2 deuren de Peugeot 504 coupe V6 TI.
BMW 850csi voor mij.
Er staat een Sebring naast mijn Granturismo geparkeerd in de garage, prachtige auto!
Altijd al een zwak gehad voor de BMW 3.0 CS… Helaas moet je tegenwoordig wel wat sparen voor een net exemplaar.
@willeme:
“Werkelijk alles in een SM is anders dan in elke andere auto. Nog altijd de gaafste auto om Zuid-Europa mee te doorkruisen. Terecht een klassieker in de dop.”

De SM is toch al lang een bona fide klassieker?
Ik mis de Ferrari 456 GT in dit lijstje.
De Espada.. O wat een prachtig apparaat is dat toch. Zo anders dan zijn tijdsgenoten en daarom juist zo begerenswaardig.

En die SM.. Ook al zo’n parel! Ik ga volgend jaar april trouwen en wilde graag in de enige Nederlandse SM Opera trouwen maar dat blijkt lastig. Dus dan maar een ‘gewone’ SM. Liefst een bronskleurige.
@Original_Arnoud:
Heb ooit een Espada kunnen kopen voor 7500€.
Was nog wel wat werk aan, uiteraard.
Stond bij een lokale bandenboer.
2 jaar later stond de Lambo op de Techno Classica Essen, in dezelfde toestand, voor het dubbele.
Even gevloekt toen…
Vele nadelen van een Alfa Romeo? Blijven jullie ook zo in het verleden hangen leden van de redactie? Wat mij betreft heeft Alfa Romeo met de Giulia en de Stelvio twee hele goede auto’s op de markt gebracht en zelfs mijn 156 1.9 Jtd 16v was en is nog steeds een geweldig ding. Het is vooral degene die er in rijdt en die hem onderhoud wat het verschil maakt. Ben je een hele sportieve rijder, dan wel malloot die het ding aftrapt dan ontstaan er al gauw problemen, maar dat zou je bij elk merk hebben. Ik ben in ieder geval iedere dag weer blij als ik in mijn Giulia mag stappen, een fantastische auto die meer bij mij losmaakt dan al die grijze massa modellen van de concurrentie.
@alfafan21: Indd vele nadelen zal echt wel meevallen en dat geldt ook voor de maserati.
En dan de naamgever van dit segment, de Lancia Aurelia GT, vergeten?!
@lalancia:
Jup, Lancia is wel de grote afwezige in dit lijstje. Flaminia GT had er ook tussen gekund.
Schitterend spul en met een geraffineerde techniek.
Denk dat de BMW E31 dus de eerste 8 serie ook echt een topper is voor in deze lijst…
Mooi lijstje, maar er moet eigenlijk wel een Ferrari tussen!
Mooi overzicht van de verschillende tijdperken.
De Studebaker Starliner coupe had er overigens van mij wel tussen gemogen:
http://www.vaultcars.com/wp-content/uploads/20170710_173953-800×450.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).