Hier, de 302 autofabrieken van Europa

Auteur: , 26 Reacties
Hier, de 302 autofabrieken van Europa

Ook in Europa is de auto-industrie nog steeds springlevend.

Bij autofabrieken denken we al gauw buiten Europa. Die staan toch in China of Noord-Amerika? Fout! Ook Europa is nog steeds een belangrijke speler. De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) brengt ons continent in beeld. De cijfers zijn afkomstig uit 2017.

We hebben 302 autofabrieken in Europa, waarvan 230 fabrieken zich binnen de EU bevinden. Duitsland is koploper met 41 fabrieken. Daarna volgt het Europese gedeelte van Rusland (36 fabrieken), het Verenigd Koninkrijk (34 fabrieken) Frankrijk (33 fabrieken), Italië (26 fabrieken) en Turkije (18 fabrieken). Nederland doet het met 10 autofabrieken als klein landje zeker niet slecht. Daarmee doen we het beter dan landen als Zweden (9 fabrieken), Oekraïne (9 fabrieken) en het Europese gedeelte van Kazachstan (8 fabrieken).

In Nederland werken zo’n 21.000 mensen (2015) in de automotive industrie. Ons land kent diverse bedrijven die internationaal bekend zijn onder kenners in de sector. Denk aan VDL Nedcar in Born en het assemblagecentrum van Tesla in Tilburg. Ons land verbleekt echter met een automotive grootheid als Duitsland, waar maar liefst 850.000 mensen werkzaam zijn in de auto-industrie. Naast Duitsland zijn Italië, Frankrijk, Spanje, Roemenië, Polen, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk grootmachten in de automotive. Al deze landen hebben meer dan 100.000 mensen werkzaam in de autosector. De resterende data uitpluizen doe je met de de infographics van de ACEA hieronder (klik voor groot: 1, 2).

ACEA

ACEA

Foto: BMW X1 rolt van de band bij VDL Nedcar



26 reacties

Zie NXP er niet zo snel bij staan. Een hele grote in de automotive, zij bieden een geweldig platform voor automotive, die dat dus kunnen inkopen voor hun eigen ontwikkelingen.

S32 platform, wat ik begreep al gekocht door 9 van de 15 echt supergrote automotive partijen.

Smullen: https://www.nxp.com/products/processors-and-microcontrollers/arm-based-processors-and-mcus/s32-automotive-platform:S32
@marklevinson: maar NXP maakt chipjes. Geen auto’s. In elke auto zitten wel meer dan 1 NXP chip. Misschien niet hun dure S32 (die zet je ook alleen maar in als het echt moet, voor de buitenspiegel bediening is het redelijk overkill) maar wel veel andere NXP controllers.
@mashell: lees dan nog maar eens de link dan. Zit al in nieuwe ontwikkelingen van BMW/MB/TESLA en nog een hele rits.
@marklevinson: BMW, MB ontwikkelen helemaal niks met een chip er in. Dat besteden ze allemaal uit aan toeleveranciers.
@mashell: exact! Ze leveren soms de R maar niet de D. Wel/geen Asic chipset etc.. Leven hele rits beursgenoteerde bedrijven van: Rood Microtec, NXP, Dr Honle, Technotrans, Neways en nog een stuk of 100 alleen al in NL en DLD.
@marklevinson: jammer dat ook NXP weer overgenomen wordt door een partij buiten Europa (Broadcom/Quallcom).
@vondick: ja helemaal mee eens. En dan ook nog eens voor het bedrag. Als je kijkt naar ons technologische erfgoed zijn het allemaal afsplitsingen van Philips, en wat een juweeltjes. Neways, Rood, NXP, ASML, ASMI en ga nog maar even door.

Super zonde.
Schrok me kapot bij het zien van het aantal arbeiders in Tsjechië, totdat Duitsland in beeld kwam. Ongelooflijk zeg!
Wel een groot applaus voor België dat het beter doet naar tewerkstelling dan Nederland, Griekenland, Cyprus, Luxemburg, Kroatië, Denemarken, Estland, Ierland, Estland en Litouwen samen.
@White_Lightning: Applaus? Betekent gewoon dat ze meer dom volk hebben die geschikt zijn lopende baanwerk.
@ikleesookoverautos: Tsja. Ik heb nog nooit een intelligent iemand dit soort stompzinnige uitspraken zien doen. Dus ja, over wie zegt zo’n reactie dan wat, hè?

Ik laat het antwoord wel aan een moderator. Heb het iig gerapporteerd, hopelijk helpt het.
@piebepost: ah, een “slimme” Belg met een opinie.

Zie je niet vaak…

En dan ook nogeens rapporteren, heb je ook Duits bloed?

Tja, in België ontmoet je natuurlijk niet vaak intelligente personen, maar meer van die schijnheilige betweters.
@ikleesookoverautos: Pfff.. Eerst maar eens de stemgerechtige leeftijd halen voor je je stemmetje laat klinken knul.
@ikleesookoverautos: Gaat het allemaal wel goed thuis?
@ikleesookoverautos: Lekker kortzichtig… Je zou ook kunnen zeggen dat ze meer mensen hebben die liever werken dan thuiszitten, slimmerik.
@justthelaw: dat is helaas niet waar. Werkeloosheid in NL is lager dan in B. Niettemin een nare opmerking van je voorganger.
@ikleesookoverautos: Probeer anders al eens een foutloze zin te maken vooraleer je anderen als dom verwijt.
@white_lightning:
Als je bedenkt dat België fabrieken heeft van Audi en Volvo vind ik het niet eens zo veel meer dan Nederland. Door de sluiting van Ford, Opel en Renault is het aantal werknemers in BE al veel lager dan het ooit was.
Ik weet niet hoe ze tellen, maar ik kom zo gauw niet aan 10 NL fabrieken.
@mout: Nedcar, Tesla, Donkervoort, Daf, Scania en misschien nog wat waar ook wel eens iets met 3 of 4 wielen een schuur uit gerold is als Vencer, Carver en Spyker.
@mout: het lijstje van Mashell…

plus Terberg, Ginaf en Spykstaal
Roemenië maar liefst 168.689 mensen die in de automotive werken…

Daarvan werken er zo’n 30.000 bij Dacia…

Nog eens een kleine 10.000 bij toeleveranciers van Dacia…

En de rest, een kleine 130.000 man zijn aan de autosector verbonden door in het schnabbelcircuit een graantje mee te pikken…
@moveyourmind: Continental en Visteon hebben ook grote bedrijven daar. Omdat autofabrikanten vrijwel niks zelf doen, ze doen eigenlijk alleen het staal (de carrosserien, de motorblokken), de assemblage en natuurlijk het bedenken wat ze willen hebben) is de hoeveelheid mensen die bij toeleveranciers werken vele malen groter dan bij de fabrikanten zelf.
@moveyourmind: tja ze moeten toch al die Audi’s die in Nederland zijn gestolen verpatsen
Kleurverschilletje op die hatch😮
@schnellerbitte: oh t is een X1 ipv 1er

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).