• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hier, de 302 autofabrieken van Europa

Auteur: RubenPriest, gepost 13 maart 2018 om 17:01 – 26 Reacties

Hier, de 302 autofabrieken van Europa


Ook in Europa is de auto-industrie nog steeds springlevend.

Bij autofabrieken denken we al gauw buiten Europa. Die staan toch in China of Noord-Amerika? Fout! Ook Europa is nog steeds een belangrijke speler. De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) brengt ons continent in beeld. De cijfers zijn afkomstig uit 2017.

We hebben 302 autofabrieken in Europa, waarvan 230 fabrieken zich binnen de EU bevinden. Duitsland is koploper met 41 fabrieken. Daarna volgt het Europese gedeelte van Rusland (36 fabrieken), het Verenigd Koninkrijk (34 fabrieken) Frankrijk (33 fabrieken), Italië (26 fabrieken) en Turkije (18 fabrieken). Nederland doet het met 10 autofabrieken als klein landje zeker niet slecht. Daarmee doen we het beter dan landen als Zweden (9 fabrieken), Oekraïne (9 fabrieken) en het Europese gedeelte van Kazachstan (8 fabrieken).

In Nederland werken zo’n 21.000 mensen (2015) in de automotive industrie. Ons land kent diverse bedrijven die internationaal bekend zijn onder kenners in de sector. Denk aan VDL Nedcar in Born en het assemblagecentrum van Tesla in Tilburg. Ons land verbleekt echter met een automotive grootheid als Duitsland, waar maar liefst 850.000 mensen werkzaam zijn in de auto-industrie. Naast Duitsland zijn Italië, Frankrijk, Spanje, Roemenië, Polen, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk grootmachten in de automotive. Al deze landen hebben meer dan 100.000 mensen werkzaam in de autosector. De resterende data uitpluizen doe je met de de infographics van de ACEA hieronder (klik voor groot: 1, 2).

ACEA

ACEA

Foto: BMW X1 rolt van de band bij VDL Nedcar

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederland is Europees kampioen laadpalen
  • goedkoopste EV van Europa
    Zoveel kost de goedkoopste EV van Europa in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, belgie, europa-eu, fabriek, frankrijk, infographic, italie, nederland, Turkije

Vorig bericht: « Dit kost de opgefriste Mazda6
Volgend bericht: Boze F40-rijder klaagt verzekeringsmaatschappij aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. marklevinson zegt

    13 maart 2018 om 17:14

    Zie NXP er niet zo snel bij staan. Een hele grote in de automotive, zij bieden een geweldig platform voor automotive, die dat dus kunnen inkopen voor hun eigen ontwikkelingen.

    S32 platform, wat ik begreep al gekocht door 9 van de 15 echt supergrote automotive partijen.

    Smullen: https://www.nxp.com/products/processors-and-microcontrollers/arm-based-processors-and-mcus/s32-automotive-platform:S32

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 maart 2018 om 17:45

      @marklevinson: maar NXP maakt chipjes. Geen auto’s. In elke auto zitten wel meer dan 1 NXP chip. Misschien niet hun dure S32 (die zet je ook alleen maar in als het echt moet, voor de buitenspiegel bediening is het redelijk overkill) maar wel veel andere NXP controllers.

      Login om te reageren
      • marklevinson zegt

        13 maart 2018 om 17:51

        @mashell: lees dan nog maar eens de link dan. Zit al in nieuwe ontwikkelingen van BMW/MB/TESLA en nog een hele rits.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          13 maart 2018 om 17:54

          @marklevinson: BMW, MB ontwikkelen helemaal niks met een chip er in. Dat besteden ze allemaal uit aan toeleveranciers.

          Login om te reageren
          • marklevinson zegt

            13 maart 2018 om 18:01

            @mashell: exact! Ze leveren soms de R maar niet de D. Wel/geen Asic chipset etc.. Leven hele rits beursgenoteerde bedrijven van: Rood Microtec, NXP, Dr Honle, Technotrans, Neways en nog een stuk of 100 alleen al in NL en DLD.

            Login om te reageren
    • vondick zegt

      13 maart 2018 om 18:38

      @marklevinson: jammer dat ook NXP weer overgenomen wordt door een partij buiten Europa (Broadcom/Quallcom).

      Login om te reageren
      • marklevinson zegt

        13 maart 2018 om 18:45

        @vondick: ja helemaal mee eens. En dan ook nog eens voor het bedrag. Als je kijkt naar ons technologische erfgoed zijn het allemaal afsplitsingen van Philips, en wat een juweeltjes. Neways, Rood, NXP, ASML, ASMI en ga nog maar even door.

        Super zonde.

        Login om te reageren
  2. henkhupelschoten zegt

    13 maart 2018 om 17:28

    Schrok me kapot bij het zien van het aantal arbeiders in Tsjechië, totdat Duitsland in beeld kwam. Ongelooflijk zeg!

    Login om te reageren
  3. White_Lightning zegt

    13 maart 2018 om 17:32

    Wel een groot applaus voor België dat het beter doet naar tewerkstelling dan Nederland, Griekenland, Cyprus, Luxemburg, Kroatië, Denemarken, Estland, Ierland, Estland en Litouwen samen.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      13 maart 2018 om 18:19

      @White_Lightning: Applaus? Betekent gewoon dat ze meer dom volk hebben die geschikt zijn lopende baanwerk.

      Login om te reageren
      • piebepost zegt

        13 maart 2018 om 18:52

        @ikleesookoverautos: Tsja. Ik heb nog nooit een intelligent iemand dit soort stompzinnige uitspraken zien doen. Dus ja, over wie zegt zo’n reactie dan wat, hè?

        Ik laat het antwoord wel aan een moderator. Heb het iig gerapporteerd, hopelijk helpt het.

        Login om te reageren
        • ikleesookoverautos zegt

          13 maart 2018 om 19:21

          @piebepost: ah, een “slimme” Belg met een opinie.

          Zie je niet vaak…

          En dan ook nogeens rapporteren, heb je ook Duits bloed?

          Tja, in België ontmoet je natuurlijk niet vaak intelligente personen, maar meer van die schijnheilige betweters.

          Login om te reageren
          • piebepost zegt

            13 maart 2018 om 19:27

            @ikleesookoverautos: Pfff.. Eerst maar eens de stemgerechtige leeftijd halen voor je je stemmetje laat klinken knul.

            Login om te reageren
          • jenzen zegt

            13 maart 2018 om 19:37

            @ikleesookoverautos: Gaat het allemaal wel goed thuis?

            Login om te reageren
      • justthelaw zegt

        13 maart 2018 om 18:59

        @ikleesookoverautos: Lekker kortzichtig… Je zou ook kunnen zeggen dat ze meer mensen hebben die liever werken dan thuiszitten, slimmerik.

        Login om te reageren
        • laptom zegt

          13 maart 2018 om 19:21

          @justthelaw: dat is helaas niet waar. Werkeloosheid in NL is lager dan in B. Niettemin een nare opmerking van je voorganger.

          Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        14 maart 2018 om 01:47

        @ikleesookoverautos: Probeer anders al eens een foutloze zin te maken vooraleer je anderen als dom verwijt.

        Login om te reageren
    • LaLancia zegt

      13 maart 2018 om 18:22

      @white_lightning:
      Als je bedenkt dat België fabrieken heeft van Audi en Volvo vind ik het niet eens zo veel meer dan Nederland. Door de sluiting van Ford, Opel en Renault is het aantal werknemers in BE al veel lager dan het ooit was.

      Login om te reageren
  4. mout zegt

    13 maart 2018 om 17:39

    Ik weet niet hoe ze tellen, maar ik kom zo gauw niet aan 10 NL fabrieken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 maart 2018 om 17:49

      @mout: Nedcar, Tesla, Donkervoort, Daf, Scania en misschien nog wat waar ook wel eens iets met 3 of 4 wielen een schuur uit gerold is als Vencer, Carver en Spyker.

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      13 maart 2018 om 18:00

      @mout: het lijstje van Mashell…

      plus Terberg, Ginaf en Spykstaal

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    13 maart 2018 om 17:44

    Roemenië maar liefst 168.689 mensen die in de automotive werken…

    Daarvan werken er zo’n 30.000 bij Dacia…

    Nog eens een kleine 10.000 bij toeleveranciers van Dacia…

    En de rest, een kleine 130.000 man zijn aan de autosector verbonden door in het schnabbelcircuit een graantje mee te pikken…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 maart 2018 om 17:53

      @moveyourmind: Continental en Visteon hebben ook grote bedrijven daar. Omdat autofabrikanten vrijwel niks zelf doen, ze doen eigenlijk alleen het staal (de carrosserien, de motorblokken), de assemblage en natuurlijk het bedenken wat ze willen hebben) is de hoeveelheid mensen die bij toeleveranciers werken vele malen groter dan bij de fabrikanten zelf.

      Login om te reageren
    • hollandbest zegt

      19 maart 2018 om 12:22

      @moveyourmind: tja ze moeten toch al die Audi’s die in Nederland zijn gestolen verpatsen

      Login om te reageren
  6. schnellerbitte zegt

    13 maart 2018 om 21:03

    Kleurverschilletje op die hatch?

    Login om te reageren
    • schnellerbitte zegt

      13 maart 2018 om 21:04

      @schnellerbitte: oh t is een X1 ipv 1er

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North