
Een flinke lijst voor de zondag.
Komende week begint Monterey Car Week, een groot evenement met allerlei festiviteiten waar de allerfraaiste auto’s op aarde te vinden zullen zijn. Niet alleen kunnen de bezoekers de fenomenale auto’s grondig bekijken, op een zeker moment mag er op een aantal auto’s ook geboden worden.
Twee grote veilinghuizen die we hier regelmatig bespreken, RM Sotheby’s en Gooding & Co, zijn uiteraard ook aanwezig om de nodige pareltjes onder de hamer te laten gaan. Wij verzamelden de meest smakelijke bolides die beide veilinghuizen deze week zullen veilen.
RM Sotheby’s
Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato, 1956 / $4,250,000 – $5,250,000
Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce Alleggerita door Bertone, 1957 / $350,000 – $450,000
Jaguar E-Type Series 1 3.8-Litre Fixed Head Coupe, 1961 / $500,000 – $700,000
Lancia Stratos HF Stradale door Bertone, 1974 / $600,000 – $675,000
Ferrari 250 GTO door Scaglietti, 1962 / $45,000,000 – $60,000,000
Plymouth Asimmetrica Roadster door Ghia, 1961 / $400,000 – $600,000
Nissan Fairlady 240ZG, 1972 / $60,000 – $80,000
Tucker 48, 1948 / $1,800,000 – $2,100,000
Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Cabriolet, 1971 / $275,000 – $350,000
Dual-Ghia Convertible, 1957 / $400,000 – $500,000
Porsche 550A Spyder, 1957 / $4,600,000 – $5,000,000
Mercedes-Benz AMG CLK GTR, 1998 / $4,250,000 – $5,250,000
Lamborghini Diablo, 1991 / $175,000 – $200,000
Ford GT40 Mk II, 1966 / $9,000,000 – $12,000,000
Lamborghini Miura P400 SV door Bertone, 1971 / $2,200,000 – $2,400,000
Mercedes-Benz 300 SL Roadster, 1961 / $1,300,000 – $1,500,000
Porsche 908 Works ‘Short-Tail’ Coupe, 1968/ $2,300,000 – $2,800,000
Gooding & Co.
Facel Vega Facel II, 1963 / $375,000 – $450,000
Iso Grifo GL door Bertone, 1965 / $500,000 – $600,000
Ferrari 500 Mondial Series II door Scaglietti, 1955 / $5,500,000 – $7,500,000
1967 De Tomaso Vallelunga door Ghia, 1967 / $400,000 – $475,000
American Underslung 50 HP Roadster, 1908 / $1,200,000 – $1,400,000
Mercedes-Benz 300 D Adenauer, 1959 / $75,000 – $100,000
Gulf-Mirage GR8, 1975 / $2,500,000 – $3,500,000
Maserati A6G/54 Berlinetta door Zagato, 1956 / $4,300,000 – $4,600,000
Porsche RS Spyder, 2007 / prijs onbekend
Ferrari 275 GTB/C door Scaglietti, 1966 / $12,000,000 – $14,000,000
Bugatti Type 51 Grand Prix, 1931 / $3,200,000 – $3,700,000
Porsche 550 Spyder door Wendler, 1955 / $4,000,000 – $5,000,000
Ford GT40 Mk IV, 1967 / $2,500,000 – $3,000,000
Ford / Holman & Moody Bronco Hunter, 1969 / $180,000 – $220,000
Lamborghini Countach LP400 ‘Periscopica’ door Bertone, 1976 / $1,100,000 – $1,500,000
Porsche 718 RSK door Wendler, 1959 / $3,600,000 – $4,100,000
Chrysler Royal Town and Country ‘Barrelback’, 1941 / $325,000 – $425,000
BMW M1, 1981 / $375,000 – $450,000
Bugatti Type 57C Atalante, 1938 / $2,800,000 – $3,300,000
Mercedes-Benz 300 SL Roadster, 1963 / $1,800,000 – $2,200,000
Ford GT40 Mk I, 1966 / $3,500,000 – $4,000,000
Citroën CX2200, 1975 / $50,000 – $70,000
Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport Cabriolet door Pininfarina, 1949 / $800,000 – $1,000,000
Porsche 911 Spyder door Bertone, 1966 / $700,000 – $1,000,000
Lincoln Continental Mark IV Convertible, 1959 / $60,000 – $80,000
Lamborghini Espada Series II door Bertone, 1971 / $150,000 – $180,000
Oef die Dual-Ghia en de Lincoln Continental Mark IV ???
Meer CX-en en dat soort spul (en Bronco’s natuurlijk).
Auw! Die Plymouth Asimmetrica doet pijn aan mijn ogen.
@mashell: ik vind m fantastisch
@mashell: ik vind hem wel leuk, omdat er gewoon niks van klopt :)
Wat is er aan de hand met dat achterste achterwiel van de Ford GT40 met de motorkap open? Is dat een reservewiel? Qua perspectief is het in ieder geval niet de normale plek van het achterwiel.
@jipino:
Voor Le Mans was toen een reservewiel verplicht, in de meeste wagens was ook een schep aanwezig om hem uit te graven het stierref van de zandhopen op Le Mans om het publiek te beschermen.
@desjonnies: Ah interessant, dankjewel!
Een hoop lekkers!
Vooruit, mijn 5 keuzes:
Ford Bronco
Lamborghini Countach LP400 & Espada
BMW M1
Lancia Stratos
En als bonus die Tucker!
@reactief: waarom is die Bronco zo duur, was deze van OJ S.
@lekkerlinksrijden: ik heb het verhaal gelezen over deze Bronco, ja een speciaal model maar dan zou ik nog steeds niet zoveel geld neertellen voor dit
@lekkerlinksrijden: Ik zou er ook niet zoveel voor over hebben. Maar het is toch fictief ;) Vind zo’n Bronco gewoon erg vet!
@reactief: hij ziet er zeker goed uit, dat dan weer wel
ff doorsparen nog …
Nog nooit zoveel kunst in 1 blog bericht gezien, schitterend! De CX is mooi maar loopt wel wat verloren in dit lijstje
Hopelijk gaat de CX weg voor een bedrag tussen de 50 en 70 mille.
Maar als het de helft wordt ben ik ook tevreden, dan heb ik de aanschafprijs van alle 148 er in elk geval uit…
https://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-schuur-blijkt-148-citroens-cx-te-bevatten-109024
Er zit er niet 1 tussen die ik niet zou willen. Prachtig spul allemaal!!
@e34m5touring: ik zat ook al te denken: doe mij een blinddoek voor en laat me er 3 kiezen. Teleurstelling uitgesloten.
@e34m5touring: Veel plezier met de Citroen!
@thomassnelweg: Bedankt! Gaat lukken.
Wat is zo’n Diablo nog een relatief koopje als je de rest zo ziet. Nou weet ik niet of een Diablo een soort F40/F50 is of meer een Testarossa/550maranello concurrent.
@rovadepo: Meer een TR/550 concurrent.
Oef, forse prijzen voor de Giulietta zeg ?
Maar wat een beauty blijft het.
Opvallend veel GT40 die van eigenaar moeten wisselen trouwens.
@bischero: al deze auto’s zijn in concours staat.
Allemaal veel te duur voor die oude hokken.
Sommige exemplaren hier tussen blijven toch absurd duur vergeleken met de rest? Vooral de klassieke Ferrari’s…gaat nergens meer over.
@skinnybmw: Voor die ene 250 GTO kun je bijna alle anderen bij elkaar kopen…ik wist het wel?
@skinnybmw: als je dat niet begrijpt dan zou ik zeggen ga eens naar pebble beach of een andere auction en bekijk die Ferrari’s. Het is lekker makkelijk oordelen zo, iets wat voor jou altijd onbereikbaar blijft afserveren als iets onbestaanbaars..
@giulio: Man, wat een reactie…zeg ik dat ik het niet begrijp dan? Heb veel van deze auto’s al eens in het echt mogen bewonderen (nee, niet op Pebble Beach), ze zijn (bijna) allemaal prachtig en stuk voor stuk kunstwerkjes. Maar ik zou als ik 50 tot 70 miljoen te besteden had niet die ene 250 GTO kopen, liever al die anderen bij elkaar. Snap je me m’n punt nu?
Wauw. Indrukwekkende lijst van auto’s. Mijn voorkeur gaat naar de witte 300SL, Miura en 275 GTB.
Wat is er zo speciaal aan de e-type coupé?
@flippiez06: Deze E-type is gewoon verschrikkelijk toegetakeld. Alleen al die whitewalls. Maar ook overgerestaureerd. Niets wat een E-type zo goed staat als een lichte aanraking van de tand des tijds, een licht doffe, liefst donkergroene lak, enigzins doorleeft leer, en als je de motorkap opentrekt er een ware snoepwinkel tevoorschijn komt voor de liefhebber van vintage spullen.
@moveyourmind:
Ouwe romanticus!
@flippiez06: precies mijn vraag.
1961 is het eerste productie jaar; dat wel.
Maar uiteindelijk zijn er gewoon 7000 coupes gemaakt met de 3.8 in de eerste 3 jaren (ongeveer net zoveel cabriolets). Ik zie aardige versies te koop staan voor minder dan 1 ton. Ik weet niet precies hoe goed de revisie is (en wat dan ook daadwerkelijk zin heeft); maar je kan een prachtige type 1, 3.8 voor, ‘als nieuw’, voor 250k rijden.
Zelf zou ik liever een 1.5 hebben.
Verfrissend. Geen Audi te bekennen.
@karaya: haha??
275 GTB…. Wat een plaatje
Wat een rijkdom! Wat een lijst! Heerlijk.
Mijn top 5:
(1) Lamborghini Countach LP400 ‘Periscopica’
(2) Bugatti Type 57C Atalante
(3) Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato.
(4) Tucker 48
(5) Chrysler Royal Town and Country ‘Barrelback’
Weinig vooroorlogs, trouwens…
Als ze nu eens die 250 GTO nog eens maken. Precies hetzelfde qua buitenkant en interieur, maar de techniek van de Superfast oid. Is toch mooier dan 95% van de auto’s van nu? Wat mij betreft doen ze dat met (nagenoeg) alle Ferrari’s tot de 355. Noemen ze het de reinmagined series, vragen ze er twee keer de prijs van de techniek moderne donor auto, met nog wat extras voor het bodywork.
Is beter dan de meeste auto’s die zijn gemaakt met het individuele programma
@dunhozzie:
______Jij_______Ik______
@dunhozzie: lijkt me ook een prachtig idee, waarom een one off maken die raar lijkt dan inderdaad een auto die lijkt op een auto van vroeger. Hoeft natuurlijk niet een exacte replica te zijn maar wel dezelfde stijl.
@dunhozzie: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-ferrari-m12-gto-by-michiel-van-den-brink-81093
Een van de Maserati’s, de 911, de Miura, de Tucker, de Facel Vega en zo’n GT40. Maar ja, ik ben geen (multi) miljonair.
Als er bij een veiling een Facel Vega wordt aangeboden dan ga ik bijna altijd blind voor die auto. Wat een eindeloze schoonheid!
Maar toch…. Als er een Tucker te koop komt, dan moet de Facel Vega maar even wachten!
@tenaci: Dan kom je toch gezellig in Twente wonen? Tukkers genoeg hier… ?
Eigenlijk alleen maar de Iso Grifo met de Corvette krachtbron, de latere hadden een Ford V8 waardoor er een tuinhuis op de motorkap geschroefd was en klapkoplampen.
Deez’ heeft het beste van twee werelden : Italiaans design en een betrouwbare Amerikaanse V8.
De CX-en schieten ook flink in prijs omhoog!
@rufctr01: Dit is wel erg extreem, hoe mooi en authentiek ongerestaureerd deze misschien ook is
De Stratos en de Miura graag. ?
Er staat sinds maandag een filmpje op Jay Leno’s YouTube kanaal over die Ferrari 500 Mondial Series II door Scaglietti. Want een gave auto is dat, een 4 cilinder Ferrari, zo zie je ze niet vaak
@spill1e: inderdaad! Mooi verhaal over deze auto erbij ook. Aanrader!
Wat is een okkazies?
Wat waren auto’s vroeger toch mooi. Waar een klassieke schoonheid nu een zeldzaamheid is leken ontwerphuizen, vooral uit Italië, er geen moeite mee te hebben om beauty na beauty te produceren voor de elite!
Wat is er zo speciaal aan een Nissan 240z? Is het een ex van een president ofzo? Ja oke het is best een aardige auto maar 25.000 voor een leuk gerestaureerd exemplaar is toch veel realistischer?
@maferick74: de normale 240z is niet heel bijzonder, maar de ZG is een homologatiemodel dat alleen in Japan is verkocht zodat ze ermee konden gaan racen in de Group 4 klasse. Deze heeft een meer aërodynamische neus met plexiglas kappen over de lampen, uitgeklopte wielkasten voor grotere spoorbreedte, achterspoiler en de spiegels op de voorschermen ipv bij het raam. Is er dus een waar er iets minder van gemaakt zijn.
@gulli: en deze is in concours staat
Dibs op die CLK-GTR, wat een droomauto!
Trouwens ook bizar, die Bugatti Type 57C Atalante is best kostbaar, maar zet er een andere koets op, noem hem Atlantic en hij is ineens 10x zoveel waard!
https://www.autoblog.nl/archive/2010/05/06/bugatti-type-57sc-atlantic-duurste-auto-ooit
(trouwens ook geinig, artikel uit 2010, toen was er het jaar ervoor een Ferrari 250 Testa Rossa voor 12,2 miljoen verkocht als duurste auto ooit. Oh how the times have changed…)
Ik zou voor de CX gaan, het is mogelijk een hele vroege met weinig km. op de teller,gelet op de wieldoppen, die zijn uit de 1e serie. Ik ben alleen even kwijt, of die lichtblauwe kleur er toen al was.
Wat is die Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato perfect in verhouding zeg! Iets wat niet altijd vanzelfsprekend was bij Zagato.
Ik kende deze versie nog niet. Gezien de prijs, weet ik niet of ik daar nou blij mee moet zijn of niet.
Zou je zoiets half-retro-mod mogen laten maken? Of laat Maserati dat ding dan meenemen en gooien ze hem in de schredder?