Altijd al zo’n gerse Alpina op de oprit willen zetten, maar het budget gooit roet in het eten? Wellicht is dit een interessante optie.
Je kijkt naar een Alpina B3 3.3 Touring op basis van de 3-serie E46. Deze B3 3.3 werd alweer in 1999 geïntroduceerd en onder de kap ligt een opgekietelde versie van het blok uit de Amerikaanse M3 E36, goed voor zo’n 280 pk en 335 Nm. Een topsnelheid van 261 km/u is mogelijk, evenals een sprintje naar 100 km/u in ruim 6 tellen. Bovendien zou je, gemiddeld genomen, een verbruiken moeten kunnen halen van ongeveer 1 op 10. Remmerij is afkomstig van de 330i en natuurlijk rolt ‘ie op een setje 18 inch Alpina-spaakvelgen.
Dit specifieke exemplaar is afgeleverd in 2001 en is altijd onderhouden bij BMW-dealers. De verkoper geeft toe dat het geen met opties afgeladen Vollausstattung betreft, maar dat al het hoognodige erop en eraan zit. Verder valt de sleeper met 225.000 km op de teller in de youngtimerregeling. Wellicht wordt je innerlijke accountant daar warm van.
Hier en daar roest de B3 3.3 een beetje en de remmen kunnen wat TLC gebruiken, maar daar staat een behoorlijk strak interieur tegenover. Nieuwsgierig geworden? Trek 8.900 euro uit die ouwe schoenendoos en kijk daar.
UPDATE: Dat is nog eens voortvarend, niemand minder dan onze lezer @alpinab3 (what’s in a name) heeft deze fraaie E46 Alpina gisteren opgehaald. Gefeliciteerd en we zien de foto’s wel verschijnen op Autojunk.nl!
Ik zou deze laten staan en nog even doorsparen.
Een alpina zonder hout en leer! Een zeldzaamheid
@bmwkevin: De alu inleglijsten van het interieur zijn naderhand geplaatst.
@bmwkevin: is een super vader interieur. Leer is niet alles.
@paulloper: je bedoed standaard e46 sportstoelen die je in ongeveer elke e46 ziet maar dan met alpina stiksels
Waarom je kentekenplaten verwijderen voor de foto? Bang dat er gegoogled wordt?
@snorrie: lezen! Zit nog geen nl kenteken op
@drdrift: ik ging twijfelen, maar zie het nog steeds niet staan in het artikel dat ik lees.
Ik vind hem vrij kaal en een hij oogt een beetje smoezelig. Ik zou ook even doorsparen. Vooral dat roesten, liever eentje zonder…
Wat een mooie auto, en een mooie prijs
Een blok uit een M3 kietelen en dan remmen van een 330….lijkt me verkeerde besparing bij een top van 261 kmh
@stgp: Een Stock 330i loopt al bijna 250km/h. Die extra 10km/h zal het verschil niet maken hoor.
@stgp: 330 is begrensd op 250, dus die remmen kunnen dat wel aan.
@stgp: M3 US-spec was gewoon een gekietelde 325i. Daarnaast had de 330i destijds 231 en later 286 pk, dus valt dat wel mee. ;)
@stgp: valt mee, een 330i heeft 325mm en 320mm schijven, een M3 heeft dezelfde diameter, maar iets dikker. Ik heb aftermarket schijven erop zitten en mijn maat met zijn M3 heeft veel en veel eerder last van fade dan ik, ondanks dezelfde snelheid op straat.
Ik zal doorsparen
Roest? Serieus? Op een BMW van 15 jaar oud?
Ik wist dat Mercedes daar soms last van had in die periode, dacht dat dit wel een uitzondering zou zijn.
@escort77: als iets wel roest zijn het wel die BMW’s en Mercedes
@thefmanl: Mercedes absoluut waar, Bmw echt stukken minder.
@thefmanl: Ik weet niet of dat een kwaaltje van de e46 is, maar mijn e36 coupe uit ’97 heeft 0 roest..
@escort77: Wielkasten van de E46 zijn idd wat gevoelig maar het komt niet standaard voor zoals Mercedes van dezelfde jaren.
@bofkont: Kofferbakklep bij de Tourings ook wel een beetje hoor. Vooral rond de ruitenwisser en rand aan de onderkant.
@E34M5Touring: ok thx voor de info , heb enkel de sedan en coupe gehad.
@escort77: misschien moet ik even langs Hans Anders, want ik zie die roest niet.
@roppp: goed idee, ga dan voor een leesbril. In de tekst staat namelijk “Hier en daar roest de B3 3.3 een beetje”
?
Prettig weekend!
Smoezelig exemplaar, ook de originele houten inleglijsten van het interieur zijn vervangen, jammer is dat, een Alpina moet je zo origineel mogelijk houden naar mijn mening.
Had al zo’n vermoeden waar deze te koop stond adhv de foto’s. Ik laat ‘m staan.
@phaeton: Jetcars?
@baske: Nee
@baske: haha dacht ik ook gelijk aan, tot ik de link aanklikte?
Exemplaar staat al lang te koop en stond enkele duizenden euro’s goedkoper in Duitsland +-6 maanden geleden…
@geobem007: Bingo
@geobem007: wat was de prijs in Duitsland?
@alpinab3: 6,5 geloof ik. Moet eens kijken of ik er iets van terug vind.
Ik vind hem wel mooi, maar zou toch door sparen.
Volgens mij is hij verkocht want de advertentie bestaat niet meer?!
@ghost: Volgens hun Facebook is ie aan een klant verkocht, ja…
@ghost: Op autoscout staat hij er nog steeds: http://ww3.autoscout24.nl/classified/280324021
@e1000bmw523i: thanks.
Nee dank je. Een alpina is fout op een hoge level..
Van buiten is ie wel mooi maar wat een lelijke bekleding zeg. Moet nog wel wet aangebeuren om hem wat meer begeerlijker te maken.
Remmen van de 330i? Dat zijn dezelfde als de E46 325i en 330d Hmmm.. niet echt voldoende.
Vanochtend opgehaald.
Trotse nieuwe bezitter
@alpinab3: ow, nu weten we waarom de advertentie verdwenen is :) Veel plezierige km’s gewenst!
Holy-cassette-bandjes-badman :-)
Los van t feit dat ze veel puurder en duurder kunnen zijn, vind ik ‘m wel mooi hoor. Horen er geen Alpina badges op neus en kont? Zoals op stuurwiel en naafkap?
@postzegel: bij een Alpina niet. @willeme heeft hier eens verteld dat Alpina dat niet doet uit respect richting BMW.
@2wheeler: Klopt. Wel op het stuurwiel volgens mij. Maar alle Alpina badges voor en achter zijn altijd fake. Het is een BMW-Alpina, geen Alpina ;-).
Lees de FAQ maar eens door, staan interessante dingen in:
http://www.alpina-automobiles.com/en/services/faqs/
Door sparen voor een ander exemplaar
Leuke wagen, geweldige blok in, dus met het geluid zit het al goed. Mss een beetje duur, maar een liefhebber heeft het er voor… (heeft ondertussen een AB-lezer als eigenaar trouwens).
Superdikke auto, ik zou een ander kleurtje wel overwegen…