Audi A6 nu ook leverbaar met “betaalbare” benzinemotor

Auteur: , 35 Reacties

Voor niets gaat de zon op.

De nieuwe Audi A6 (rijtest) is inmiddels alweer een tijdje op de markt, maar betaalbaar kunnen we de auto nog altijd niet noemen. De auto kreeg bij introductie een minimumprijs van ruim 75.000 euro en daarmee was de gladde zakensedan zeker niet voor iedereen binnen handbereik. Mettertijd is Audi steeds meer uitvoeringen en configuraties van de A6 gaan onthullen. Recentelijk kregen we de allergoedkoopste versie van de auto in de vorm van een diesel, maar nu komt Audi met een beter betaalbare optie die niet rijdt op satansap.

Hoewel de 40 TDI-diesel nog steeds het goedkoopste model in de line-up is met een prijs van 61.245 euro, is de 45 TFSI er niet al te ver van verwijderd. De A6, die aangedreven wordt door een viercilinder benzinemotor, kost tenminste 65.860 euro in Nederland. Dit bedrag betaal je voor de A6 Limousine. Heb je behoefte aan een grotere kofferruimte, dan moet je 69.260 euro afrekenen voor de Avant.

Omdat we nog altijd weinig begrijpen van de benamingen van Audi’s verschillende motorconfiguraties, is het goed om te verduidelijken wat ’45 TFSI’ nu precies betekent. De viercilinder benzinemotor, met een inhoud van twee liter, is direct ingespoten en heeft een turbo. Audi weet echter niet te communiceren hoeveel vermogen de vierpitter produceert, want in het persbericht staat zowel 245 als 254 pk. Aan de hand van een specifieker gegeven (180 kW) kunnen we gelukkig uitzoeken hoeveel pk de mild hybride viercilinder. Maar wat blijkt? Wanneer we het omrekenen, komen we uit op 241 pk. Handig. We hebben in ieder geval geen twijfel over de prestatiecijfers. Daarover is Audi heel kort en concreet. De A6 45 TFSI snelt in precies 7 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 250 km/u. Schakelen geschiedt een zeventraps S-tronic-automaat.

Vanaf begin 2019 wordt de Audi A6 45 TFSI geleverd.



35 reacties

180kw * 1,36 = 244,8 pk
@marsm104: Inderdaad….
@thomas20vt: ze hebben BHP berekend.
In de configurator staat er 245 pk
70000 euro voor een audi met slechts een viercilinder, is wel erg aan de dure kant. Ik zou dan gaan voor een alpine 110 met dakkoffer.
@mikje90: ja dit is ook een viercilinder, maar een leukere auto voor het geld.
@mikje90: 70k was de introductieprijs destijds. Dat was een nieuwe A6 met 3.0TFSI of 3.0TDI.

Nu is er dus de 2.0 4-cil die 61k ofwel 65k kost afhankelijk van Sedan of Avant.
@mikje90: 65k of 69k. Excuses. 61k is de Ultra variant met dieselblok.
@mikje90: probeer daar maar eens een paar kinderen en een hond in te proppen
@mikje90: als je nog een tip voor een dakkoffer hebt…
@a110: thule ;)
Potverdorie, da’s een mooie klap geld. Gemiddeld net een duizend of 3 duurder dan een BMW 5 volgens mij, maar ik vraag me af of je er meer uitrusting voor terug krijgt… Daarnaast is een basis 520i natuurlijk ‘al’ vanaf 55K te krijgen, dus audi moet nog even een 40TFSI bouwen.
@racerx: Die 190pk gaat er ook vast komen, en ook voor dat bedrag waarschijnlijk.
Wat is die typebenaming van Audi toch een ongebegrijpelijk potje. Hoe kan het dat tussen de slimme koppen in Ingolstadt geen enkele Frank met gezond verstand zat om te vragen « wat er mis is met een auto met 2000cc gewoon een 2.0 te noemen? »
Vraag me af wanneer de farce eindelijk wordt afgevoerd.
@trigger565: ontopic – potjandorie dat is veel geld voor een audi met een viercilinder. +60k€ associeer ik meestal met luxewagens met 6+ cilinders, niet met een mid-management leasert
@trigger565: dat ga je nergens meer redden voor 60k ben ik bang..
@trigger565: precies. Het mooie van Audi vond ik altijd dat de typeaanduiding altijd duidelijk was en overeenkwam met de cilinderinhoud. Iets wat ze bij de concurrenten niet deden..
@trigger565: 45 klinkt beter dan 2.0. Ff wennen en dan is het prima.
@stefje: de logica is alleen ver te zoeken.. Als Audi rijder met een 45 TFSI maak je geen enkele kans tegen een AMG 43 of BMW M40i en daar gaat het toch om bij die getalletjes
@trigger565: BMW doet dit logischer, nee de type aanduiding geeft geen indicatie meer van de motorinhoud. Maar geeft wel een goed beeld van de te verwachten prestaties. Zo is een *18i al jaren een motorblok met zo’n 136pk. Dit was al zo bij de E46 318’s.
Zelfde geld voor de *40i motor; vroeger was dit een v8 met een ~300 pk, nu is het al jaren een 6 in lijn met een >300pk. De configuratie veranderd (van 4 naar 3 cilinder, van 8 naar 6 cilinder) maar de te verwachten prestaties zijn vrij logisch imo?.
@rudy: Dan kan je beter de eerste twee cijfers van het vermogen in de type aanduiding gebruiken.

314i 140 pk 525i 250 pk enz.
@Rudy: dat is dan toch hetzelfde? Bij Audi geeft de type aanduiding ook het vermogen aan. Bij beide geldt, als je weet hoe het zit, is het duidelijk. Ik weet bij BMW ook echt niet meer wat voor motor waar inzit. Een 18i is tegenwoordig een 1.5 enz.
@trigger565: degene die de benamingen verzonnen heeft was niet goed bij z’n paasei, maar degene die er akkoord op gegeven heeft nog veel minder!
@trigger565: Maakt sjoemelen makkelijker…..
@trigger565: omdat dezelfde motorinhoud wordt gebruikt voor verschillende vermogens. Het is wat mij betreft een mislukte poging van Audi om Volvo te volgen met hun D/T2 tm D/T8 typering.
Betreft die prijzen: “zoveel geld voor een *******”

Jazeker. Wen er maar. Alles dat een beetje leuk is, is schreeuwend door. En word duurder. Ook aan de andere kant van het spectrum betaal je veel te veel voor een gepromoveerde brommobiel als de VW Up.

Bij deze de vermelding om niet een nieuwe auto te kopen. Over een paar jaar haal je er eentje uit Dld met de kop eraf en minder belasting omdat je veel werkt.

Oh ja, #ontslajackplooij
Poh,, gelukkig is mijn Volvo nog steeds sneller dan de instap A6😊
@kennone: ook een stuk meer charme en minder bling bling. Vind ’t tof dat je zo idolaat bent over je Zweed!
Een betaalbare Audi is eigenlijk gewoon een Volkswagen of Skoda!
Die nieuwe Audi vermogens vermeldingen slaan echt op kaas. 40 TDI dan denk je toch minstens een 6 cilinder. Met mijn 225d(zonder type aanduiding & de juiste aandrijving) laatst een A4 40 TDI aardig vernederd bij het stoplicht
@alfonso_alfist: Was met m’n Rica gekietelde V70 D5 ook wel gelukt denk ik?
@alfonso_alfist: zo heb ik laatst een Punto 60 helemaal zoek gereden…. krijg ik nu een lolly?
@nautique206: bij de Punto was het iig nog logisch 60pk, kan me ook de Marea 105 JTD herinneren die 105 pk had. Bij BMW en Mercedes wist je vriegee iig dat een 325i of C250 iets van 200pk had met een motorinhoud van ca 2.5liter. Er is bij Audi geen logica te vinden een 35 (1.5) TFSi heeft bijvoorbeeld 150pk, 40 (2.0)TDI 204pk en 50 (3.0)TDI 286pk
In ieder geval krijg je geen lelijke platten bank-stoelen zoals bij BMW zonder enige vorm waar je na 15 min rijden al rugpijn hebt en je je dood ergert aan de navigatie uit 2004. Of een nieuwe Mercedes waarbij iedereen denkt huh is dat nou een e/c/cla of een s ? Ja die 40/45.50 slaat nergens op maar je koopt wel iets met de juiste afwerking.
@20klepper: ben je echt serieus? Je wilt die boksbeugel wat eigenlijk gewoon ren VW is vergelijken met BMW EN VOORAL MET MERCEDES?? hahahaha dude please dream on.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).