• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat ‘ie kost [update]

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 mei 2019 om 12:26 – 39 Reacties

Afbeelding Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat ‘ie kost [update]Afbeelding Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat ‘ie kost [update]Afbeelding Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat ‘ie kost [update]Afbeelding Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat ‘ie kost [update]Afbeelding Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat ‘ie kost [update]Afbeelding Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat ‘ie kost [update]Afbeelding Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat ‘ie kost [update]Afbeelding Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat ‘ie kost [update]

Hier is de Ford Focus ST Wagon, en wat 'ie kost
Een maatje groter kost bij Ford bijna niets extra’s.

Na de onthulling van de nieuwe Ford Focus maakte het bedrijf toch het een en ander goed met de ST. Waar het normale model iets te tam en Koreaans voor de dag kwam, herpakte Ford zich met het gedurfde lijnenspel van de opgewaardeerde versie. Vandaag voegt het merk de grotere ST Wagon aan zijn gamma toe. Als toetje onthult het de prijzen van beide auto’s.

Een van de best rijdende auto’s in zijn klasse – zo niet de beste – is nu ook verkrijgbaar in een iets praktischere maat. Dit is dus dé optie voor rappe papa’s en mama’s die wel het enthousiasme en de extra emotie van de ST willen ervaren, maar tegelijkertijd ook kinderen en waarschijnlijk een of ander huisdier mee moeten zeulen. Net als de ST is ook de ST Wagon voorzien van een 280 pk sterke 2,3-liter EcoBoost-motor en een elektronische sperdifferentieel. Het turbobenzineblok trekt de auto in 6 seconden naar de 100 km/u.

Handig is overigens dat de Focus ST voortaan met een trekhaak besteld kan worden. In het verleden was dit niet mogelijk. De Focus ST kan geremde aangehangwagens tot 1.600 kg meenemen.

De nieuwe Focus ST heeft een behoorlijk prijskaartje, maar kost minder dan zijn concurrent. Ford wil met de nieuwe Focus ST bijvoorbeeld in het vaarwater terechtkomen van de Renault Mégane R.S. en dit is ze redelijk gelukt. De auto kost in Nederland tenminste 49.100 euro, waarmee hij iets goedkoper is dan de R.S. 280. De ST Wagon kost 1.000 euro extra. Vanaf juli staat hij in de showroom.

Ter vergelijking, hieronder een klein overzicht van de concurrentie:
Ford Focus ST, 2.3 EcoBoost met 280 pk – 49.100 euro
Volkswagen Golf GTI TCR, 2.0 TSI met 290 pk – 50.460 euro
Renault Mégane R.S. 280 GPF, 1.8 TCe met 279 pk – 50.590 euro
Hyundai i30 N High Performance, 2.0 T-GDI met 275 pk – 51.797 euro

Ook interessant!

  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, focus-st, Ford, geld, wagon

Vorig bericht: « Volkswagen Grand California is voor de rijke surfdudes
Volgend bericht: Formule 1-team helpt Triumph met nieuwe motoren »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    16 mei 2019 om 12:33

    Niet zo mooi als de oude, wel een heel gave wagen.

    Login om te reageren
  2. Onehp zegt

    16 mei 2019 om 12:36

    Nu de enige hot hatch estate zonder dat je verplicht aan de 4wd en automaat moet.
    En Ford kennende zal dit uitstekend sturen. Al helemaal met het electronische aangestuurde mechanische sperdifferentieel.

    Moest iemand mij Cupra ST om zeep helpen heb ik nu een waardige vervanger…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 mei 2019 om 12:39

      @onehp: He zal wel aan mij liggen, maar volgens mij word de Focus telkens volwassener. De eerste Focus was briljant. De tweede alsnog dikke prima. De derde was OK en de vierde is niet verkeerd. Die tendens zie je ook bij de Focus ST’s. De ST170 stuurde als een scheermes. De ST (DA3) had verslavende motor, maar was al iets meer allrounder. De derde ST is prima, maar in niets opzienbarend. Ik vrees het ergste voor deze ST. Gelukkig maakt Ford het vaak goed met de Focus RS ;-).

      Login om te reageren
      • dieselkameel zegt

        16 mei 2019 om 13:14

        @willeme: De eerste generatie ford focus is een van de fijnste auto’s waarin ik heb gereden, hoewel het interieur van een bedenkelijk niveau was, was het voor de rest echt een ontzettende fijne auto. De 2.0 Zetec was een ontzettende fijne motor, handbak schakelde heerlijk en je kon er idioot hard mee over rotondes

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          16 mei 2019 om 13:16

          @dieselkameel: Klopt. De eerste Focus waarmee ik ooit reed was een inruiler: een 1.4 wagon zonder airco. Zelfs in die uitvoering was het best indrukwekkend. Sturen met veel gevoel, schakelen was echt prettig en ondanks dat die motor niet vooruit te branden was, liep ie wel lekker in de toeren. Inderdaad een toppertje!

          Login om te reageren
          • dieselkameel zegt

            16 mei 2019 om 13:18

            @willeme: geen airco scheelt je wel weer 5 pk! Misschien had je even een paar dobbelstenen aan de achteruitkijkspiegel moeten hangen

            Login om te reageren
          • Onehp zegt

            16 mei 2019 om 13:34

            @willeme: heb nu een Transit Connect inruiler. Zelfs dat stuurt verrassend goed. Zo goed sturen als de mk1 zal wss nooit meer gebeuren. Maar deze mk4 moet beter zijn dan de mk3 ST, dat electronisch sperdifferentieel op de remmen en de kunstmatige anti-torque steer vond ik maar niks… wel leuke achterkant. Ook de laatste Fiesta ST, met sper, heeft hier hopelijk geholpen. De laatste RS stuurt niet zo puur door zijn gewicht en de ietwat inconsistente doch in gelijke mate geniale aangedreven achteras…ik vrees voor een nieuwe RS, of weet je dat ie eraan komt?
            In ieder geval, eerst rijden ermee, dan oordeel vellen…

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              16 mei 2019 om 13:47

              @onehp: Het scheelt natuurlijk per auto, maar er is een periode geweest dat standaard huis, tuin en keuken Fords wellicht iets te sportief reden. Ik vond het geweldig. Zelfs een zaaddodende Mondeo Mk2 heeft een puike wegligging.

              De sportieve ST-modellen vind ik telkens minder uitgesproken. De huidige Fiesta ST is kneithhard, dat is wel jammer. Men verward sportiviteit helaas te vaak met een strakke ophanging. Dat hoeft dus niet. Het gaat erom dat huist de balans uitstekend is. Maar ja, de standaard huidige Fiesta is aanzienlijk minder sportief dan de vorige, qua onderstel. Dus vandaar mijn betoog: het wordt allemaal wat minder.

              Login om te reageren
              • Onehp zegt

                16 mei 2019 om 13:50

                @willeme: de vorige Fiesta ST was toch harder? De laatste Fiestas nog niet gereden…

              • willeme zegt

                16 mei 2019 om 13:56

                @onehp: Standaard Fiesta is nu zachter dan voorheen. ST juist harder.

              • Onehp zegt

                16 mei 2019 om 13:58

                @willeme: Wat betreft de ST spreek je dan wel alle reviews tegen die ik heb gezien. Huidige Fiesta ST 1.5 vs de oude 1.6 die veel harder was. Naar het schijnt.

              • willeme zegt

                16 mei 2019 om 14:17

                @onehp: Beide zijn geen wonder qua comfort. Het zijn ook meer nuanceverschillen. Het hangt er ook volgens mij vanaf of het de ST1, ST2 of ST3 betreft. Die laatste heeft de meeste hardware. In Nederland zijn de ST2 en ST1 niet te krijgen.

            • focusrs1 zegt

              16 mei 2019 om 21:06

              @onehp: ben ik niet met je eens de mk3 RS stuurt juist beter als de mk1+2.
              Gerucht gaat dat de mk4 RS (hybrid) volgend jaar komt…

              Login om te reageren
              • Onehp zegt

                16 mei 2019 om 21:11

                @focusrs1: ik maakte geen vergelijk, enkele dat ie zijn volle potentieel niet helemaal waar maakt (af fabriek). Misschien is de mk4 nog beter dan…

      • Dutchdriftking zegt

        16 mei 2019 om 16:52

        @willeme: Klopt helemaal, idioot zo fijn als je met een ST170 kan hoeken!

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 mei 2019 om 18:00

        @willeme: de eerste generatie Focus is gewoon de beste auto ooit gebouwd. Het verschil in weggedrag met wat de concurrentie aanbood was zo verschrikkelijk groot (ik bedoel een Golf IV gleed al over de voorwielen weg voordat je was begonnen met insturen). Latere generaties werden volwassener, minder leuk en scherp maar daarmee ook minder vermoeiend.

        Login om te reageren
  3. tommygogh zegt

    16 mei 2019 om 12:36

    Ben ik de enige die er een Audi A5 in ziet?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      16 mei 2019 om 12:40

      @tommygogh:

      Ja

      Login om te reageren
    • weetikveel zegt

      16 mei 2019 om 12:44

      @tommygogh: de koplampen hebben er inderdaad wel wat van weg!

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 mei 2019 om 13:56

      @tommygogh: Nu je het zegt, de grille en koplampen lijken identiek :-D

      Login om te reageren
    • seatibiza zegt

      17 mei 2019 om 10:38

      @tommygogh: Ik zie in het onderste deel van de bumper er vooral een beetje Seat Leon Cupra R ST in.

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    16 mei 2019 om 13:07

    Deze is veel slechter dan de oude ..

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      16 mei 2019 om 13:17

      Zelfs in dat rood is het lang niet zo flitsend als de vorige, echt jammer.
      De Focus hatchback en de nieuwste Fiesta hebben dit trouwens ook.

      Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    16 mei 2019 om 13:18

    Prima auto zo! Vind de hatch wel wat mooier dan de station (ik vind C-segment stations eigenlijk nooit geslaagd).

    Login om te reageren
    • emping zegt

      16 mei 2019 om 14:10

      @berlinetta: inderdaad c-segment stations zijn het altijd net niet.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        16 mei 2019 om 15:27

        @emping: vind de nieuwe Corolla station toch goed geslaagd. Jij niet?

        Login om te reageren
        • emping zegt

          17 mei 2019 om 07:15

          @rutgerg: die is niet verkeerd maar zal toch liever de hatchback willen of een segment hoger gaan kijken als ik echt een station nodig zou moeten hebben.

          Login om te reageren
  6. RiKe zegt

    16 mei 2019 om 13:30

    Lijkt me een leuke, aangename auto om mee te rijden. Helaas hier weer idioot duur gemaakt door de belachelijke belastingen. Zal 2 uur rijden verderop wel rond de €30/35k komen, wat een prima prijs zou zijn.

    Login om te reageren
  7. birdnerd84 zegt

    16 mei 2019 om 13:44

    Wat een intens lelijk en onevenwichtig model is de Wagon toch. Gelukkig rijdt de ST top maar een mooi interieur krijg je er ook al niet eens voor terug

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    16 mei 2019 om 14:26

    50.000… Eye-watering, zoals ze in de UK zeggen.

    Login om te reageren
  9. volvaudi zegt

    16 mei 2019 om 14:57

    Voor dat geld zijn ze full led koplampen vergeten? wat een misser die halogeen lampen

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      16 mei 2019 om 18:13

      @volvaudi: Ach, er zit een echt sper op, daar heb je tenminste wat aan.

      Login om te reageren
  10. flutterby zegt

    16 mei 2019 om 15:00

    De Focus met ST line ziet er ook al goed uit, maar voor hetzelfde geld rijd je een elektrische D segment sedan die toch flink sneller is..

    Moet je alleen wel die caravan thuis laten, maar net als met de Focus moet je niet beperken met z’n mobiele baksteen.

    Login om te reageren
  11. rutgerg zegt

    16 mei 2019 om 15:24

    Ik ben geen fan van 1 bepaald merk hou van heel veel auto’s kan een Alfa, Peugeot, VW, BMW, Mercedes, Toyota, Renault, Tesla en noem maar op erg waarderen. Maar met Ford heb ik echt helemaal niets. Ik vind het zo’n nietszeggend merk. Het zal ongetwijfeld prima rijden maar ik zou er nooit 1 kopen, ik zou er nog niet eens over nadenken (net als Opel trouwens). Zo stukje ongevraagd mijn mening laten weten, weten jullie dat ook weer… ?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 mei 2019 om 18:07

      @rutgerg: dat kan natuurlijk. Zo heb ik niks met Opel, is een Renault of een Peugeot het altijd net niet, een VW te duur voor wat je voor krijgt, een Seat te somber, een Skoda te saai, de Japanners te beperkt. En dan kom je vanzelf bij de dure premium merken. Maar van alle bread and butter merken is juist Ford voor mij speciaal. Dat heeft voor mij wat extra’s, niet alleen omdat mijn opa er in reed maar ook omdat ik zelf erg goede ervaringen met die wagens heb gehad. Ze zijn gewoon leuker en prettiger dan de andere merken.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        16 mei 2019 om 20:02

        @mashell: gelukkig maar dat iedereen zo wat anders mooi vind. Anders werd het nog saaier dan t nu al is op de weg

        Login om te reageren
  12. michaelb zegt

    16 mei 2019 om 20:28

    Mooie Hyundai

    Login om te reageren
  13. b088y zegt

    16 mei 2019 om 22:06

    Had eerlijk gezegd een prijs van 40-42K verwacht. 50-55k voor een RS.
    Voor 52K koop je ook de nieuwe BMW 330i iets minder PK, maar op papier wel iets sneller.

    Login om te reageren
    • flik2punt0 zegt

      16 mei 2019 om 22:24

      @b088y: als je in het buitenland kijkt klopt dat qua prijzen ook. Hier spelen al onze belastingen en taksen op auto’s..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North