• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

10 klassiekers die het predikaat ‘powersedan’ verdienen

Auteur: Dizono, gepost 25 mei 2015 om 22:44 – 86 Reacties

Mercedes 300 SEL 6.3


Vergeet de M5, de RS6 en de Aston Martin Rapide. Deze klassiekers met vier portieren lieten decennia geleden al menig sportwagen in het stof bijten.

Nog niet zolang geleden trakteerde collega Smoke jullie op een lijstje met de elf heftigste powersedan’s van het moment. Die hebben stuk voor stuk een topsnelheid van ruim 300 kilometer per uur en daar gaan deze oude vierwielers niet aan komen. Toch zijn de snelheden die deze sedan’s haalden, ze staan voor het gemak gerangschikt op leeftijd, indrukwekkend. Een topsnelheid van 200 kilometer per uur mag nu niet meer bijzonder lijken, in 1961 ging je daarmee bijna dubbel zo hard als met de gemiddelde middenklasser. Daarom bij deze een eerbetoon aan de bekende én minder bekende powersedan’s van welleer.

Facel Vega Excellence (1958-1964 – 200 km/u)
Facel Vega Excellence
De Facel Vega Excellence was een prachtige wagen, maar had één groot manco. Door het ontbreken van een b-stijl gingen de deuren na verloop van tijd moeilijk open en dicht. Dankzij een van Chrysler afkomstige V8 met 390 pk, was de Excellence allesbehalve langzaam.

Lagonda Rapide (1961-1964 – 200 km/u)
Lagonda Rapide
Waarschijnlijk de enige reden dat David Brown naast Aston Martin ook Lagonda kocht, was om de motoren van de Britse fabrikant. Er moest immers iets in het vooronder van de Aston Martin DB2 komen te liggen. Toch heeft het merk nog wel enkele leuke auto’s gebouwd na de overname. Zoals deze Rapide met 4-liter zes-in-lijn, met het voor toen aanzienlijke vermogen van 236 pk. En nu weet je ook gelijk waar de Aston Martin Rapide zijn naam vandaan heeft.

Maserati Quattroporte (1963-1970 – 226 km/u)
Maserati Quattroporte
De vierdeurs Maserati, het beestje werd gewoon bij de naam genoemd. Onder de kap eerst de 4.1 V8 met vier bovenliggende nokkenassen, toen in 1967 de Ghibli een 4.9 V8 kreeg, mocht de Quattroporte meeprofiteren. Ondertussen zijn we aan generatie zes bezig, al haalde de Quattroporte II nooit het productiestadium.

Iso Fidia (1967-1975 – 220 km/u)
Iso Fidia
Niet moeders mooiste, maar dankzij de 5.4 V8 van Chevrolet of de 5.8 V8 van Ford wel behoorlijk rap. Overigens werd de wagen al in 1967 gepresenteerd, maar door problemen tijdens de productie kon de pers pas in 1969 voor het eerst sturen met de enige vierdeurs die Iso ooit bouwde.

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (1968-1972 – 216 km/u)
Mercedes 300SEL 6.3
De Mercedes W108/W109 is de voorloper van de S-Klasse, maar was destijds niet het grootste wat Das Haus te bieden had. Die eer was voorbehouden aan de onder wereldlijders/dictators zo populaire Mercedes-Benz 600. Op een lovenswaardig moment vroeg iemand bij Mercedes zich af wat er zou gebeuren als je de 6.3 V8 uit de 600 in de 300 SEL zou lepelen. Er kon in ieder geval prima mee geracet worden, maar ook op de Autobahn kwam de 300 SEL 6.3 tot haar recht. Tot op heden gebruikt Mercedes de typeaanduiding 63 voor haar AMG-modellen, als eerbetoon aan deze auto.

De Tomaso Deauville (1970-1988 – 230 km/u)
Detomaso Deauville
Bijster origineel is het ontwerp van de De Tomaso Deauville niet, vooral schuin van achteren lijkt de wagen verdacht veel op een Jaguar XJ van die dagen. Moest de XJ het aanvankelijk doen met zescilinder lijnmotoren, de Deauville kwam met een dikke Ford V8 onder de kap. Over de productiejaren is wat onenigheid: wie met voldoende geld wapperde, kon er eentje krijgen. Niet dat veel mensen dat deden, er werden er slechts 320 van gebouwd.

Monteverdi High Speed 375/4 (1971-1977 – 235 km/u)
Monteverdi
Hoeveel automerken uit Zwitserland ken je? Tenminste één op dit moment, want Monteverdi is een correct antwoord op die vraag. Dankzij een gigantische 7,2-liter V8 met tussen de 310 en 380 pk, doet de High Speed 375/4 zijn naam in ieder geval eer aan. Het wat uit proportie zijnde koetswerk is ongetwijfeld een van de redenen dat er niet meer dan 19 exemplaren werden gebouwd.

Monica 560 (1973-1974 – 240 km/u)
Monica 560
Luxe sedan’s en Frankrijk, ze gaan slecht samen. Dat ondervond ook Jean Tastevin (op de foto te zien achter het stuur van zijn eigen exemplaar), die zijn droom naleefde en een vierdeurs coupe bouwde. Hoe mooi en snel de Monica ook mocht zijn, problemen met de speciaal voor deze auto ontworpen motor draaiden de fabriek al na een jaar de nek om. Slechts acht Monica’s zijn er in die tijd gebouwd.

Aston Martin Lagonda (1976-1990 – 225 km/u)
Aston Martin Lagonda
Nadat Aston Martin het eerst probeerde met een vierdeurs DBS, kwamen ze in 1976 met de buitenaardse Lagonda op de proppen. De bekende naam van welleer mocht dus weer even zijn opwachting maken. Alhoewel, even? De Aston Martin Lagonda bleef liefst 14 jaar in productie, ongeveer de tijd die de Britse ingenieurs nodig hadden om alle elektronica aan boord storingsvrij te maken.

BMW M535i (E12) (1979-1981 – 230 km/u)
BMW M535i
Laat je niet foppen. Zowel van de eerste 5 Serie (E12) als de flink gemoderniseerde tweede generatie (E28) bestaat een M535i. Alleen in het geval van de E12 gaat het om een door M Motorsport gebouwde wagen, maar dan met ‘gewone’ 3.5-liter BMW-motor. Eigenlijk is dit dan ook de eerste M5, ook al draagt de wagen die naam niet. De M535i van de Baureihe E28 is niets meer of minder dan een BMW 535i met andere velgen, een spoilerpakket en wat M-logo’s en mist dus het fijne door Motorsport ontwikkelde onderstel.

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin hypercar
    Aston Martin hypercar krijgt Mercedes motor
  • Aston Martin kaapt aerodynamica-baas weg bij Mercedes
  • Koop de Aston Martin Lagonda van Saddam Hussein

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

300SEL, Aston Martin, BMW, de-tomaso, facel-vega, iso-rivolta, lagonda, lijstjes, Maserati, Mercedes, quattroporte, rapide, top10

Vorig bericht: « Bagageruimte Ferrari Enzo niet toereikend voor lantaarnpaal
Volgend bericht: Skoda Superb Combi is officieel de überfamiliekar »

Lees Interacties

Reacties

  1. philipf zegt

    25 mei 2015 om 22:49

    Wat een fantastische wagens allemaal zeg! Heerlijk artikel!

    Login om te reageren
  2. bartteeuwen zegt

    25 mei 2015 om 22:51

    Das toevallig, net met die 300SEL 6.3 geraced in project Cars haha

    Login om te reageren
    • poarneemn zegt

      26 mei 2015 om 07:15

      @bartteeuwen: das een goeie driftbak in dat spel als je de tuning goed doet

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      26 mei 2015 om 11:53

      @bartteeuwen: haha inderdaad, moest er net tegen racen met een escort rs1600

      Login om te reageren
  3. ttcate2 zegt

    25 mei 2015 om 22:52

    Niet eens de XJ12 uit 1972?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      25 mei 2015 om 23:17

      @ttcate2:
      touché !

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      25 mei 2015 om 23:40

      @ttcate2: ik zit nog in die kartfase in dat spel..schiet niet op!!

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    25 mei 2015 om 22:57

    Bizar te vernemen dat de Lagonda tot 1990 gemaakt werd ..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 mei 2015 om 23:04

      @lincoln: ondanks de ellendige kwaliteit zou ik er dolgraag eens eentje willen bezitten. Wat een mooie verschijning is dat toch.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        25 mei 2015 om 23:12

        @lekbak: ik begeer de buurvrouw .. Getrouwd zijn met haar laat ik liever aan de buurman over ..

        Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    25 mei 2015 om 23:02

    Ondanks dat de 300SEL 6.3 er al in staat mag eigenlijk de 450SEL 6.9 van een generatie later ook niet ontbreken. De opvolger van de 6.3 en toen ook gewoon de snelste sedan ter wereld. Ging nog relatief goed de bocht om ook…

    Verder een erg leuk lijstje, ik hou wel van dit soort onzin auto’s.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      26 mei 2015 om 01:44

      @lekbak: Mijn 280 SE 4.5 loopt ook 200 (heb het getest, loopt als een tierelier) kunnen we die er ook bij doen

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 mei 2015 om 08:29

        @henkhupelschoten: niks ten nadele van jou 450 hoor maar die kan je toch echt niet vergelijken met de 6.9. De 6.9 was toen de snelste sedan ter wereld, dan hoort deze zeker in het lijstje.

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          26 mei 2015 om 10:35

          @lekbak: je hebt 2 verschillende wagens voor je, waar ik in rijd is een W108 (1967)en die jij voor je hebt is een W116 (1975). maar ik snap je punt wel hoor haha.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            26 mei 2015 om 10:50

            @henkhupelschoten: natuurlijk, anders had je het wel als 450SE(L) geschreven, stom van me. Ik wist eigenlijk niet eens dat de 108 met de 4.5 geleverd was, ik dacht alleen met de 3.5 V8.

            Login om te reageren
            • henkhupelschoten zegt

              26 mei 2015 om 11:28

              @lekbak: 3.5 was voor de Europese modellen de 4.5 voor amerikaanse modellen. vergelijk het maar met de s500 en de s550

              Login om te reageren
              • E550 zegt

                26 mei 2015 om 11:37

                @henkhupelschoten: Alleen heeft de 550 dezelfde motor als de 500.

  6. fj272 zegt

    25 mei 2015 om 23:04

    Ik mis er een… De Lotus Omega..

    Login om te reageren
    • fj272 zegt

      25 mei 2015 om 23:05

      @fj272: weliswaar nog niet zo heeeeel oud als de rest..

      Login om te reageren
      • maferick74 zegt

        26 mei 2015 om 04:41

        @fj272: ferrari 400/412 anyone?

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          26 mei 2015 om 14:48

          @maferick74: Is geen sedan.

          Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      25 mei 2015 om 23:07

      @fj272: meer youngtimer denk ik…

      Login om te reageren
      • fj272 zegt

        25 mei 2015 om 23:33

        @scottishcarspotter2000: Ja klopt.. Youngtimer powersedan?

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 mei 2015 om 23:13

      @fj272: En om in dat tijdsgewricht te blijven met een knipoog naar de rijtest van vandaag; de Alpina B10 Biturbo.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 mei 2015 om 23:16

      @fj272: Das inderdaad ook een hele mooie

      Login om te reageren
  7. silver zegt

    25 mei 2015 om 23:08

    Geweldig artikel dizono! De Deauville heb ik goede herinneringen aan, die had iemand bij mij in het dorp. De Monteverdi 375/4 heb ik in een afgesloten gedeelte van het Monteverdi-museum gezien, en de AM Lagonda zit ik regelmatig in, die heeft een klant van me. Zelf zou ik die 300 SEL 6.3 wel willen hebben, graag in die staat en kleur…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      25 mei 2015 om 23:12

      @silver: Schreef die dorpsgenoot toevallig ook columns voor een of ander autoblad dat hier niet bij naam genoemd mag worden? ;)

      Login om te reageren
      • silver zegt

        26 mei 2015 om 00:51

        @dizono: dat denk ik niet, woonde veel te luxe voor een autojournalist ;-)

        Login om te reageren
  8. scottishcarspotter2000 zegt

    25 mei 2015 om 23:09

    Ik vind die 300 SEL AMG raceversie echt briljant, ideetje voor Mercedes: een in racetrim uitgevoerde S63/S65 bij t GT3-kampioenschap?

    Login om te reageren
    • robgooi zegt

      26 mei 2015 om 10:07

      @scottishcarspotter2000: daar hebben ze al een keer iets mee gedaan. Eerbetoon.
      Check http://www.benztuning.com/2011/01/mercedes-benz-s63-amg-thirty-five-meets.html?m=0

      Login om te reageren
  9. thomcarspotter zegt

    25 mei 2015 om 23:14

    Toen waren de snelle sedans nog mooi!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 mei 2015 om 23:26

      @thomcarspotter: Jaguar Porsche maserati MB Chrysler300 zijn toch echt wel onderscheidender dan die jaren 70 meuk die er een beetje hetzelfde uitzagen ..

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    25 mei 2015 om 23:15

    Mooi artikel over mooie wagens.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    25 mei 2015 om 23:16

    Mis de allereerste, de stamvader van de Sports Sedan : de Jaguar Mk II en zijn kleindochter de XJ12 .
    De M5 is in mijn wereld de spirituele opvolger van de Jaguar Mk II

    Verder staat er een zootje van zulk verschrikkelijk onbetrouwbaar etterig spul van Italiaanse en Britse komaf tussen, dat ik ze alleen maar zou durven rijden met een sleepwagen op de achterhand en dat terwijl ik een Anglofiele Italiaans-Franse afwijking heb.

    Daarom had de nederige Alfa Giulia 1600 er ook wel tussen gemogen, de power sedan voor de gewone man.
    En voor die Giulia laat is die Mazzeratti, Iso Fidiaal , Monteverdi NoSpeed (is een Zwitsers merk) en de Aston Dragonder staan.
    Evenals de Monica en vier deurs Facel.
    (Een Facel Vega is tweedeurs klaar uit !)

    Trouwens die Oldsmobile F-85 Jetfire Turbo had er zeer zeker tussen mogen zitten, heel wat vooruitstrevender dan het meeste van deze ‘craftsman’ meuk .

    http://hagleyserver.org/vinson/wp-content/uploads/2012/12/20121207_0010021.jpg

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      25 mei 2015 om 23:19

      @desjonnies: Turbo Turbo! Ja, en als we toch op Amerikaanse tour gaan: de 300 Letter Series van Chrysler… Helaas hebben de Olds en die Chrysler een setje deuren te weinig. Voer voor andere mooie lijstjes!

      Zo’n Giulia is overigens een fantastische wagen. Schijfjes rondom, heerlijke Nord-blokje, maar een voor de wat langere medemens niet fantastische zitpositie. Pas nog als navigator een rittensport-rally mee gewonnen. Een Giulia met Alfaholics-goodies staat vrij hoog op mijn dromenlijstje…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 mei 2015 om 23:32

        @dizono:
        Gek eigenlijk, werd er laatst aan herinnerd dat ik ooit een blauwe maandag een Ferrari 308 heb gehad. was dat ding vergeten, was eigenlijk een irritante rot wagen.
        Maar mijn Innocenti Mini en de Alfa Giuila zitten nog heel diep omdat ze alles gaven ondanks hun nederige afkomst,
        Bij die 308 had ik eigenlijk het gevoel van : Is dit alles wat er is ?
        Of misschien begrijp ik het nobele of de extra dimensie van dat soort auto’s niet.
        Was blij dat ik er toen wat op kon winnen van een man die dat ding moest en zou hebben.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          25 mei 2015 om 23:51

          @desjonnies: Laat me nu in m’n droom. Een vroege, glasvezel, 308 GTB staat hoog op m’n wensenlijstje…

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            25 mei 2015 om 23:56

            @dizono:
            ik heb hem toen voor iets meer dan twintig mille verkocht 22 geloof ik guldens
            en was een week in extase ! was wel een blikken sorry staal exemplaar !

            Login om te reageren
          • silver zegt

            26 mei 2015 om 07:31

            @dizono: staat bij The Gallery te koop!

            Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 mei 2015 om 23:20

      @desjonnies: 55er Chryslers ..

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 mei 2015 om 23:27

        @lincoln:
        yep, zulk mooi spul toen in de States en zo ontieglijk goed gemaakt en ver vooruit op ons, Mijn jeugdvrienden Fokke en Sukke hun vader had een 60ér Olds 98, onze Peugeot 403 was een zielig karretje vergeleken bij die Amerikaan met zijn airco, elektrische ramen en courtesy lights.
        Een lichtblauwe droom…..

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 mei 2015 om 23:21

      @desjonnies:
      Was net opzoek naar een plaatje.
      http://www.automotivated.ca/wp-content/uploads/2014/02/1950s-Jaguar-Mark-2-car.jpg
      De stamvader van dit segment mag eigenlijk niet ontbreken.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      26 mei 2015 om 11:41

      @desjonnies: ik mis er ook nog wel een paar.
      – Renault Dauphine Gordini
      – Renault 8 Gordini
      – Renault 12 Gordini
      – BMW 2000ti(i)
      – BMW E3 3.0Si
      – …

      Login om te reageren
  12. kapiteinaudi zegt

    25 mei 2015 om 23:18

    Heerlijk! De Quattroporte en Excellence zijn toch mijn favorieten. Ik mis misschien nog de Bristol 405D en nog wat Amerikaans spul (Hudson Hornet, Buick Roadmaster, Chevy Fleetmaster,…), hoewel die al een stukje ouder zijn.

    Login om te reageren
  13. mgmgb zegt

    25 mei 2015 om 23:19

    Jag XJ12?

    Login om te reageren
  14. deladude zegt

    25 mei 2015 om 23:21

    Die Facel Vega… Rillingen..

    Heerlijk

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    25 mei 2015 om 23:24

    Ow en dit :

    Dit was het , maar wist je veel in die tijd, blij dat je er een paar centen aan kon winnen zo’n M5 :
    http://i2.wp.com/www.carhunters.tv/wp-content/uploads/2014/11/image24.jpg

    Login om te reageren
  16. e39540itouring zegt

    25 mei 2015 om 23:28

    Was het verschil in de e28 ook niet in vermogen/motor? 12 Klepper met 218 pk in de 535i en 24 Klepper met 286 pk in de M535i? (Zelfde blok als M1?) dus wel van M?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      25 mei 2015 om 23:29

      @e39540itouring: Dat staat er ook, de E12 had een blok van Motorsport, de E28 had ‘gewoon’ de standaard BMW 3.5 l6. =)

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 mei 2015 om 23:37

        @dizono:
        Ik roem je kennis van BMW’s
        Echt waar !
        Chapeau !

        Login om te reageren
  17. clarkson zegt

    25 mei 2015 om 23:28

    Die rapide zou ik graag in de garage hebben staan zeg!

    Login om te reageren
  18. jeppie zegt

    25 mei 2015 om 23:30

    Vele merken zijn niet meer

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      25 mei 2015 om 23:34

      @jeppie:

      Got zij dank !

      Login om te reageren
  19. gtwillem zegt

    25 mei 2015 om 23:36

    Ik mis een Jaguar XJ V12 of Daimler Double Six… En er waren zeker wel een paar dikke Amerikaanse power sedans. Desalnietemin: erg leuk overzicht!!

    Login om te reageren
  20. desjonnies zegt

    25 mei 2015 om 23:41

    Kende trouwens een vent met zo’n Lagonda
    Een Zweed.
    Zat toen al in de computers die vent, wisten wij veel !
    Je kon altijd zien waar dat ding had gestaan aan de olie die die gelekt had.
    Rampenplan ding, Engelse elektronica en digitaal dashboard.
    Krap als de neten van binnen en altijd en eeuwig was er iets kapot aan dat ding.

    Login om te reageren
  21. ghost zegt

    25 mei 2015 om 23:42

    Mooiste aan de Facel Vega heb ik altijd de kleine details gevonden. De spiegels bijvoorbeeld: voor die tijd niet gek dat die er niet op zaten, maar de middenspiegel zat ook nog eens laag midden op het dashboard. Nu ws niet zo praktisch maar destijds geen probleem.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      25 mei 2015 om 23:53

      @ghost:
      Hoef je geen Facel voor te kopen, Frankrijk’s op één na nederigste auto had dat ook :

      http://www.allez-y.info/pub_renault2.html

      Scheelt je een bak geld, een sloot benzine en wedden dat je daar net zoveel plezier mee hebt?

      Login om te reageren
  22. meneer zegt

    26 mei 2015 om 00:06

    Vergeet de M5…! *plaatst M5 in het rijtje*

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 mei 2015 om 00:08

      @meneer: goed idee .. Briljant gewoon ..

      Login om te reageren
  23. MaartenD zegt

    26 mei 2015 om 00:29

    Ik mis de ferrari 412i

    Login om te reageren
    • norge zegt

      26 mei 2015 om 07:01

      @maarten020: ” Deze klassiekers met vier portieren “

      Login om te reageren
  24. adhd1001 zegt

    26 mei 2015 om 00:30

    Als we nog verder terug zouden gaan, zou de Tatra T-87 ook wel in dit rijtje hebben gepast!

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      26 mei 2015 om 01:00

      @adhd1001:
      Alleen hoefde geen enkele fabrikant er moeite voor hoeven te doen om hem qua schoonheid te overtreffen.

      Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    26 mei 2015 om 00:30

    We missen nog wel wat spul.. Idd de Jaguar MkII 3.8, maar een paar amerikanen horen er ook wel tussen “375 hp special-cam 440 in a 1969 Polara sedan held the record for fastest police car, timed at 149.6 mph at the Chelsea test track”.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      26 mei 2015 om 03:51

      @w0o0dy: Chysler 300B deed in 1956 al 225km per uur.

      Login om te reageren
  26. g40freak zegt

    26 mei 2015 om 00:33

    Klein foutje in de bouwjaren bij de monica 560.
    Voor de rest leuk lijstje.

    Login om te reageren
  27. 9000cse zegt

    26 mei 2015 om 00:57

    Met de kennis van nu zeg ik: Laat dit maar aan mij voorbij gaan. Afgezien van de Mercedes en de BMW. De rest was mooi. Prachtig zelfs en zeer bijzonder. Maar de technische kwaliteit? Laat ik het beschaafd houden: Uiterst belabberd! Maar wie wist daar iets van? De dealers, ja! Maar die hielden wijselijk hun mond. Reviews bestonden nog niet. Zelfs niet in de meest futurische dromen. Mensen met (heel veel) geld kochten zo iets omdat ze het mooi vonden. Nergens anders voor. Ook niet omdat ze zo snel waren. Ja, vanwege de mogelijkheid om snel in te halen op 2-baans wegen, waarop toen nog geen maximum snelheid gold.
    Ook ik vond ze schitterend, vooral omdat ze zo apart waren en een “teller” hadden waarop het magische getal van 200 soms ruimschoots werd overschreden! Wow! Dat was me toch iets! Onvoorstelbaar!
    De auto die ik in het bovenste rijtje echter mis is niet de Jaguar XJ, maar de Mark X. Gewoon prachtig, maar technisch net zo slecht als de meeste andere.

    Login om te reageren
  28. carmasterr zegt

    26 mei 2015 om 01:01

    Uit een vreemd godvergeten KW-gestoord, burnout-happy deel van de wereld kwam destijds nog een vierdeurs zwaargewicht.
    De Australische Ford Falcon GTHO Phase I-III (1968-1971)
    Met meerdere ATCC titels en Bathurst overwinningen op zak.
    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWEpOo7qxtU7mPVxe8Z3Lm-5i7H48juzVMv9z15bIlTSRREdfQng
    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRu_c30AsD0PoP3KLBDajkUigjB0swDXf_Wk_wgNvHckfWrMuBCRQ

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      26 mei 2015 om 01:04

      @carmasterr:

      De topsnelheid natuurlijk nog: 231 kmh.

      Login om te reageren
  29. mopar zegt

    26 mei 2015 om 03:47

    Om mijn eer maar eens aan te doen: toen Chrysler in de jaren ’50 meedeed met NASCAR, moesten ze een homologatie model uitbrengen voor het normale publiek, zodoende mis ik de 1956 Chysler 300B, met 355pk en een topsnelheid van 225km/uur destijds de meest krachtige en snelste sedan in Amerika. En ziet er ook nog eens bloedmooi uit: http://www.classycars.org/Chrysler/Chrysler.1956.300B-Coupe.jpg

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      26 mei 2015 om 03:49

      @mopar: vage eerste zin…

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        26 mei 2015 om 03:54

        @mopar:

        De 300C is inderdaad een mooi voorbeeld, maar dat is toch duidelijk een Coupé in je plaatje.

        Login om te reageren
        • mopar zegt

          26 mei 2015 om 08:49

          @carmasterr: 300B, de 300C is uit 1957. En je hebt idd gelijk is een coupe.

          Login om te reageren
          • mopar zegt

            26 mei 2015 om 08:50

            @mopar: excuus, 1955

            Login om te reageren
  30. norge zegt

    26 mei 2015 om 06:41

    Doe mij die Mercedes maar, en op een aanhanger erachter de Lagonda.

    Login om te reageren
  31. thierryvth zegt

    26 mei 2015 om 08:27

    Foto 1 is project Cars foto?
    De e12 m535i is de auto waar ik in heb leren rijden, mijn ouders hadden 1 van de 7 toen in NL (’82) wat een ding was dat, opgereden door de fam en in ’93 op de sloop beland kompleet uitgewoond( rijdend dan)

    Login om te reageren
  32. hdla zegt

    26 mei 2015 om 09:55

    Alfa 1900 ti super… In de jaren vijftig met de jag mk 2 zeker een power sedan.

    Login om te reageren
  33. Hupke zegt

    26 mei 2015 om 10:42

    Over power sedans gesproken, wat met al dat amerikaans oud ijzer uit de 50’s waar gigantische blokken in het vooronder lagen. Zwaar indrukwekkende vermogens werden daar af fabriek niet gehaalt maar toch weer zoveel als sommige van de hierboven vernoemde bakken.

    Die uitlaten op die Deauville zijn echt typisch voor de tijd en getuigen van zo weinig inzicht in sterkteleer, en al helemaal van slechte smaak.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      26 mei 2015 om 11:19

      @Hupke: Komt nog bij dat de achterlichten dikwijls smolten door de hete uitlaatgassen… Gelukkig zijn die niet De Tomaso-specifiek, maar komen ze van een Alfa Romeo 2000 Berlina

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        29 mei 2015 om 00:26

        @dizono:

        Is het? Leuk weetje, wel verbazend. Zit toch nog een afstand tussen de uitlaat en lichten die me acceptabel lijkt.

        Login om te reageren
  34. E34M5Touring zegt

    26 mei 2015 om 10:58

    De Mk2 en 3 Jag moeten er eigenlijk wel in. Was toch de RS4/6 van z’n generatie. Snel en ruim. En werden dikwijls gebruikt bij overvallen etc.

    Login om te reageren
  35. mrrallycross zegt

    26 mei 2015 om 11:53

    Lekkere auto’s stuk voor stuk!

    Login om te reageren
  36. dewitt zegt

    26 mei 2015 om 13:53

    Waar kan ik een BMW e12 m535i bestellen….

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 mei 2015 om 16:00

      @dewitt:
      bij 1984……..

      Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      26 mei 2015 om 17:11

      @dewitt: onze staat ergens op een sloperij

      Login om te reageren
  37. offroad zegt

    26 mei 2015 om 20:49

    Achter het stuur van de Monica zit niet Jean Tastevin, maar Chris Lawrence.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North