Hopeloos oude bakken scoren beter dan ooit

Auteur: , 36 Reacties

Que? Wie had dat gedacht. Oh ja, Sergio Marchionne.

Hellcat

Er was eens een tijd dat Mercedes en Chrysler innig met elkaar de liefde bedreven. Er was in de jaren ’90 een hype dat merken elkaar moesten overnemen of juist gingen fuseren. Dat laatste gebeurde tussen Daimler-Benz en Chrysler. Voor Chrysler zaten hier een een paar grote voordelen aan. Men kon de beschikking krijgen over hoogstaande techniek en betere inzichten in de Europese markt. Wat Daimler ooit in de samenwerking heeft gezien, blijft eigenlijk onduidelijk. Het huwelijk strandde jammerlijk. Toch kwamen er een paar liefdesbaby’s uit voort.

Een van de meest bekende is de Chrysler 300. Deze auto moest de 300 M opvolgen. De 300 M was een typische jaren ’90 Chrysler: een cab-forward design, generiek ontwerp en belabberde rij-eigenschappen. Het was ook geen trotse Amerikaan: de motoren leverden niet zo veel power, de sterkste variant leverde 253 pk. Met de 300C werd dat allemaal weer rechtgezet. De basis van de 300C was de Mercedes-Benz E-Klasse van de W210 generatie. Niet het meest moderne platform destijds (er was al een W211), maar het voldeed prima. Zo konden de prijzen van de 300C lekker laag gehouden worden.

Chrysler 300S '17

Op basis van de 300C kwamen ook drie Dodge derivaten: de Magnum, Charger en Challenger. Die laatste twee (en de 300C zelf) staan allebei nog in de showrooms in de VS. Je zou denken dat werkelijk niemand zit te wachten op die zwaar verouderde auto’s. Ja, ze zijn gaaf, maar we leven inmiddels in 2019 en je moet met je tijd meegaan, toch? Niet als het aan de Amerikaanse clientèle ligt, want 2018 was een absoluut topjaar voor Chrysler, volgens het Amerikaanse Road & Track.

Dodge Challenger GT AWD '18

In totaal werden er 178.663 exemplaren verkocht van de 300, Charger en Challenger. Daarvan zijn 115.000 een sedan (Charger of 300). Dat is opmerkelijk, want de sedan wordt juist telkens minder populair. Dat betekent ook dat de 300 op dit moment populairder is dan toen de auto net werd gelanceerd. Dat was in 2005! Ook het succes van de Challenger is bijzonder te noemen, want grote coupé’s zijn uit. Ook heeft de Challenger te maken met een nieuwe generatie Muscle Cars (Camaro en Mustang), terwijl de Challenger nog niet vernieuwd is.

Dodge Charger SXT BlackTop '16

Naar het schijnt wordt de lineup nog een allerlaatste keer voorzien van een (technisch) update, om er zo nog vijf jaar tegenaan te kunnen.



36 reacties

Tja, het is nog altijd de mooiste musclecar, ook al heb je er geen hout aan.
@dutchdriftking: Waarom niet ? Als van een mooie auto houd met tot 800pk is het imo toch niet heel slecht.
Stoplichtsprintkeizers !! De Charger de mooiste bang for the buck sedan die er te koop is.
Blijven schitterende auto’s! 🇺🇸🇺🇸🇺🇸
Worden ze dan ook Chrysler 300 Tour genoemd? Net als bij de 2e generatie Skoda Octavia?
Nog altijd dikke auto’s om te zien. En na 14 jaar zullen ze wel helemaal uitontwikkeld zijn en een stuk betrouwbaarder en door die tijdspanne waarschijnlijk ook best een goede aanbieding tov compleet nieuwe modellen. Maar dat terzijde toch heel knap dat ze er juist nu zoveel van verkopen.
Rood doet het wel super goed op alle 3 de auto’s. Ben niet zo van de Amerikanen maar dit heeft wel wat.
zeker met die hellcat motor hebben ze een mooie stap in de goede richting gemaakt. iets dat europese merken alsmaar minder en minder doen. zeker als het aankomt op veel power, RWD en manueel
@jantje_555: Red eye Hell Cat komt bijna in de showrooms hier 797 USA PK’s ik schat zo’n 820 EU PK’s dus :0 voor rond de $80.000 !! Wide body kit erop klaar.
Ik begrijp het wel. Een kale Chrysler 300 doet evenveel als een kale VW Passat daar in de VS. En is dat behelpen, zo’n kale 300? Niet bepaald. Je krijgt weliswaar geen lederen bekleding, maar voor dat geld rijd je in een 292HP sterke V6 en horen zaken als dual zone climate control, een touchscreen navigatiesysteem, elektrisch verstelbare stoelen en cruise control met stuurwielbediening tot de standaarduitrusting. En dat voor 26.000 dollar. In een kale Passaat krijg je weliswaar lederlook bekleding, maar krijg je dan weer geen dual zone climate control (maar gewoon standaard airco), krijg je ruim 120 paardjes minder onder de kap en een auto met een veel stoffiger imago dan de Chrysler. Tel daarbij op dat je omgerekend 40 eurocent per liter benzine betaalt en de keuze voor een 300 is al snel gemaakt.
Ik vind ‘m ook erg gaaf die Challenger. Wat ook wel opvallend is: Chevrolet heeft de bal duidelijk misgeslagen met de lift van de ‘Maro. Verkopen zijn flink ingezakt in plaats van gestegen. Daar profiteert de Challenger wellicht ook een beetje van.
@jaapiyo: de bal misslaan is de USA variant op de plank misslaan?
@ralfast: de bal laten vallen.
Tja, de gemiddelde Amerikaan koopt een SUV of een Pickup ala F150. Als dat te duur is dan wordt het een van de voor elkaar inwisselbare Koreanen of Japanners als een Yaris of Sentra. Altijd in zilvergrijs.

Ik denk dat deze sedans inmiddels echte penopauze wagens zijn geworden en gekocht worden omdat nostalgie. Niet heel toevallig dat Walter White voor zichzelf een 300C en een Challenger voor Jr. heeft gekocht…

https://www.topgear.com/sites/default/files/styles/16x9_1858w/public/images/gallery-migration/2014-03/B51C332C-8FE9-405E-8613-F104811FA4E5.jpg?itok=vBYaWXD2
@pomoek: Gemiddeld inderdaad… dan heb je nog 150 miljoen potentiële kopers over.
@bassx: er is natuurlijk maar één gemiddelde Amerikaan. Dat zou dus betekenen dat er 319.999.999 Amerikanen niet in een F150 rijden.
@pomoek: Nope ze kopen deze auto’s NAAST hun Pick-up voor hun vrouw om in te rijden door de weeks en er samen mee in het weekend van te genieten.
@robusa: wat ik zeg. Een penopauze mobiel.
Mn vader rijd al jaren een 300c station met Hemi. Verrassend fijne auto die veel vlotter is dan hij doet vermoeden. Inmiddels al ruim 400.000km verder en er mankeerd weinig aan.
@aquila2003: leuk, toch een stiekeme droom van mij…
Het zijn zo langzamerhand de laatste personenauto’s met achterwielaandrijving en leverbaar met V8. Van Amerikaanse merken dan. Ford en GM maken ze niet meer.
@galverink: Mustang?
Durf te wedden dat zeker 50% van die 300C’s een rental is geworden. Oja, de 2018 modellen gingen met bijna 5k premie en incentives de deur uit. Nog voor onderhandeling. Dus wel verkocht, maar zeker niet met een knappe marge. Dodge stunt ook op de 18 modellen maar dan met een heel scala aan actiepakketten en ‘speciale’ uitvoeringen. Blijkbaar werkt het, denk alleen dat de marges geen vetpot zijn. De 2019 modellen zijn qua infotainment en interieur wel een stuk vooruit gegaan weer. Wel een stuk minder keuze in modellen maar dat zal nog wel komen.
@e34m5touring: Ben je al onderweg of reeds in Atlanta ?
Dat ze goed verkopen heeft ermee te maken dat er op dit moment maar 3 full size Amerikaanse sedans zijn, de Impala en de 300/Charger. Van die drie hebben alleen de Chrysler en de Dodge achterwielaandrijving en de optie voor een V8. Nu Ford is gestopt met het bouwen van sedans in de VS hebben deze dus de hele markt voor zichzelf. Had vorig jaar zo’n 300 als rental in de VS en had niets te klagen. Vermogen genoeg, zelfs met de basis V6 en heerlijk comfortabel.
@mopar: Ik vond het ook een prima auto in de VS. Niet zo scherp als mijn eigen 535i maar wel een fijne V6, redelijke wegligging en alles zit best goed in elkaar. Gewoon plezierig en niet heel saai om te rijden.
Had verwacht dat ze ondertussen nieuwe versies op basis van het Giorgio platform zouden bouwen. Blijkbaar is dat te momenteel te duur.
Duh! Ze zijn goedkoop en lekker! Net als donuts. :-p

Ik zou ook zo’n dikke Challenger kopen als ik daar woonde… Heerlijk bruut.
Ik snap het wel. De meeste consumenten kiezen liever verouderde techniek in een mooi jasje, dan vooruitstrevende techniek in een lelijk jasje. Lezen jullie mee, designers van Toyota, Honda en Subaru?
Terecht, er zijn maar een handvol nieuwe auto’s die ik zou kopen en de Challenger staat vrij hoog op die lijst. Ik ben geen fan van hyper modern design en SUVs, dan toch liever een mooie wagen ook al is hij technisch 15 jaar oud.
Vergeet de Maserati Ghibli en Quattroporte niet in dat rijtje. Ook gebaseerd op het LX platform en voorzien van gekietelde Pentastar V6’en. Ze gieten de boel in Michigan en laten het in Modena in elkaar schroeven. Oh wacht, die dingen verkopen voor geen meter natuurlijk.
Ik snap het wel. Mopar!
@mopar70: och, dat verschilt in service en voorzieningen niet veel van GM of Ford USA, denk ik. Maar die constatering is aan iemand met jouw nickname waarschijnlijk niet besteed, hè.
@RRRobert: Klopt ben redelijk bevooroordeeld , maar spuug ook niet op Ford of GM hoor.
Twee weken Dodge Challenger gehad als huurauto in Charlotte NC, heerlijk brute bak.
heb helemaak niks met amerikaanse auto’s. Heb veel liever een Duitser, Italiaan of een Engelse

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).