• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Huwelijk Renault-Nissan staat op springen

Auteur: machielvdd, gepost 13 januari 2020 om 15:18 – 27 Reacties

Ghosn draait zich om in zijn muziekkist.

Je kunt zeggen van Hugo Carlos Ghosn wat je wilt, maar hij wist wel jarenlang de alliantie tussen Renault en Nissan op succesvolle wijze in goede banen te leiden. Hij stuurde zelfs aan op een fusie van beide merken, maar dat bleek toch een brug te ver te zijn. Nu de topman echter ten val is gekomen, lijkt de alliantie van beide merken niet lang stand te houden. Nissan was niet alleen tegen een fusie, ze willen nu het liefst de banden met Renault helemaal breken, meldt the Financial Times. En wel zo snel mogelijk.

De alliantie van Renault en Nissan bestaat sinds 1999. Sinds 2016, toen Nissan een belang nam in Misubishi, heet de alliantie officieel Renault-Nissan-Mitsubishi. Op dit moment zijn 43,4% van de aandelen van Nissan in handen van Renault, terwijl Nissan op zijn beurt 15% van de aandelen van Renault heeft. Bij Nissan zijn ze niet blij met deze verhoudingen.

Hoewel Nissan al langere tijd van zins was om zich van Renault te ontdoen, zijn de plannen nu in een stroomversnelling terechtgekomen volgens de berichten. De plannen van Nissan zouden onder meer inhouden dat de ontwikkeling en productie volledig gescheiden wordt van Renault. De Micra wordt nu bijvoorbeeld nog in een Renault fabriek in elkaar geschroefd. Op dit moment is Nissan ook bezig aan de Ariya, een SUV die in samenwerking met Renault is ontwikkeld. Als het daadwerkelijk tot een breuk komt, kan dit dus grote gevolgen hebben voor beide merken.

Renault-Nissan-Mitsubishi kan zich nu nog tot de grootste autoconcerns van de wereld rekenen. In 2018 stond de alliantie op de tweede plaats, na Volkswagen. Met de recente fusie van PSA en FCA zijn er dus veel grootschalige samenwerkingsverbanden. Blijkbaar weerhoudt dit Nissan er echter niet van om weer volledig onafhankelijk van Renault te willen opereren.

Ook interessant!

  • Carlos Ghosn moet betalen
    Oude baas van Nissan Carlos Ghosn vangt bot
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • Nissan komt met compacte en (hopelijk) betaalbare EV
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos-Ghosn, Mitsubishi, Nissan, Renault

Vorig bericht: « Veel bruter dan dit gaan cabrio’s niet worden
Volgend bericht: Skoda Superb 2020 PHEV – rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. johnwaters zegt

    13 januari 2020 om 15:34

    Terug Japanse kwaliteit.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    13 januari 2020 om 15:36

    Tja, was ergens wel te verwachten. Of de partijen er op de lange termijn ook beter van worden…..

    Login om te reageren
  3. barchettadriver zegt

    13 januari 2020 om 15:51

    Gaat Nissan niet bevallen. Tegenwoordig is schaal het belangrijkste waarmee je nog geld kunt verdienen. Als ze geen platformen met Renault meer kunnen delen, kun je er donder op zeggen dat ze over 10 jaar niet meer in de Europese markt aanwezig zijn. Zie Daihatsu. Sunderland staat op sluiten, dat wordt na de Brexit moeilijk. Dan hebben ze alleen een eigen fabriek in Spanje. Met 1 fabriek kun je ook niet alle platformen draaien, en import is notoir moeilijk financieel.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      13 januari 2020 om 16:20

      @barchettadriver: Denk, dat je gelijk hebt. Dat zou haast in moeten houden, dat Nissan een andere partner op het oog heeft. Rest de vraag : wie ?

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        13 januari 2020 om 17:46

        @amghans: In het nieuwe Handelverdrag dat de EU en Japan hebben afgesloten worden alle importtarieven op auto’s afgeschaft. Dat is ook een reden dat Sunderland dicht gaat. In het geval van een hard-Brexit zou men dus 10% moeten betalen voor import vanuit GB, terwijl er vanuit Japan dus niets meer hoeft te worden berekend.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          13 januari 2020 om 19:42

          @basman147: Behalve dat 6000km overbruggen ook niet gratis is …

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            13 januari 2020 om 21:49

            @dawwg: transport is heel goedkoop. Eigenlijk veel te goedkoop.

            Login om te reageren
    • Edge zegt

      13 januari 2020 om 17:31

      @barchettadriver: Daar staat dan tegenover dat Mazda het eigenlijk prima doet. Ze maken niet de aller, allerbeste auto’s, ook niet premium of juist budget, gewoon middle of the road degelijke auto’s die in een doorgaans mooi jasje verpakt zijn. Mazda geen voortrekkersrol op de EV markt en zijn ook niet op z’n Mitsubishi’s onderdeel van een conglomeraat dat in andere takken actief is. En toch weten ze het hoofd boven water te houden, zonder aan eigenzinnigheid in te boeten. Dat kan ook als inspiratie voor Nissan werken

      Login om te reageren
  4. Design_Driven zegt

    13 januari 2020 om 16:10

    Tenzij ze een andere partner op het oog hebben is dit absoluut een dom idee. Samen met Mitsubishi haal je het niet.

    Login om te reageren
  5. kevindb zegt

    13 januari 2020 om 16:24

    Misschien word het dan wel tijd voor een Japans blok, Nissan, Mitsubishi, Mazda? Wellicht Toyota en Subaru er nog bij. Dan is er voldoende technische kennis aanwezig. Hybride/Elektrisch van Nissan, Skyactiv X van Mazda en Toyota brengt natuurlijk ook veel hybride techniek in het geheel.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      13 januari 2020 om 17:58

      @kevindb: Kartelvorming?

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 januari 2020 om 20:03

      @kevindb: Dat zou een gruwelijke verarming zijn voor de Japanse markt. Stel je voor dat VW, BMW en Daimler samen gaan in één groep…

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      13 januari 2020 om 20:12

      @kevindb: Dat zie ik zo snel niet gebeuren. Japanse bedrijven gaan niet graag op die wijze in elkaar op geloof ik.

      Login om te reageren
    • utregcity zegt

      13 januari 2020 om 21:13

      @kevindb: mooi, dan kan Honda gewoon alleen verder…

      Login om te reageren
  6. momo zegt

    13 januari 2020 om 16:26

    Dit ruikt naar vreemdgaan..

    Login om te reageren
  7. zwepp zegt

    13 januari 2020 om 16:52

    Nissan wil graag weer wat van de Japanse betrouwbaarheid en werkmentaliteit terug, ik snap het wel.

    Login om te reageren
  8. vopo zegt

    13 januari 2020 om 17:24

    Als Nissan alleen verder gaat is het snel klaar met het merk.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      13 januari 2020 om 17:41

      @vopo: Daar ben ik inderdaad bang voor. Er was een reden waarom destijds die samenwerking en dat grote belang van Renault tot stand kwam. Nissan heeft heel veel te danken aan Renault.

      Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      13 januari 2020 om 19:59

      @vopo: de leukste Nissans hebben niets met Renault te zien.

      Login om te reageren
  9. bmwfe zegt

    13 januari 2020 om 18:08

    Mazda werkt met veel merken samen. Dit vaak op model niveau. Ghosn was al ver gevorderd om samen te gaan met de FIAT Chrysler alliantie. Hierdoor zouden ze nog veel krachtiger worden. De Japanners bij Nissan hebben er alles aan gedaan om Ghosn in een kwaad daglicht te zetten. Waar het om ging was een interne zaak. Men heeft het openbaar ministerie voor hun karretje kunnen spannen. Abe heeft informeel ook al gezegd dat dit een interne Nissan zaak is/ was.

    Login om te reageren
  10. w166 zegt

    13 januari 2020 om 19:25

    Niet de enigen die zich terug willen trekken uit samenwerking met Fransen! Vraag maar aan KLM-mers…

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      13 januari 2020 om 19:43

      @w166: Fransen zijn nooit team-players geweest; leuk om op vakantie te gaan, maar je kunt er beter maar geen internationale zaken mee doen ….

      Login om te reageren
      • Dickie zegt

        13 januari 2020 om 20:28

        @dawwg: het land is mooi voor vakantie inderdaad maar de Fransen zelf….

        Login om te reageren
  11. mashell zegt

    13 januari 2020 om 22:00

    Pluspunten voor de Hugo referentie.
    In de huidige automarkt heb je partners nodig om platformen rendabel te maken. Zeker nu er nieuwe elektrische platformen ontwikkeld dienen te worden. Na het Ghosn verhaal gaat natuurlijk geen Renault chef zich nog in Japan wagen en is de alliantie gedoemd te mislukken.

    Login om te reageren
  12. realhustler zegt

    13 januari 2020 om 22:54

    Knap als het lukt aangezien Renault meer aandelen Nissan heeft dan andersom. Tenzij Mitsubishi een groter aandeel koopt.

    Login om te reageren
  13. 87sandyd zegt

    13 januari 2020 om 23:14

    Ik heb ook alle banden met Renault verbroken. Geen seconde spijt van gehad….

    Login om te reageren
  14. dare2think zegt

    14 januari 2020 om 11:01

    Als ze helemaal breken, zal Renault ergens een andere partner moeten gaan zoeken omdat schaal zo belangrijk is. Misschien willen ze dan wel bij PSA-FCA aansluiten. Dan zijn er twee reuzen in Europa (Volkswagen en PSA-FCA) om het tegen GM en Toyota op te nemen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North