Vooral onderhuids is er het nodige veranderd.
Een maand geleden trok Hyundai het doek van de nieuwe Santa Fe. Hun grootste auto van het gamma had dringend een update nodig en de auto is flink veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Zijn kleine broer Tucson staat inmiddels ook al weer een gezond aantal jaartjes bij de dealer. Omdat de compacte SUV in de basis nog helemaal niet zo gedateerd is, verandert Hyundai alleen het nodige en introduceert op de autoshow van New York de gefacelifte Tucson.
Dan heb je nu je vergrootglas nodig, omdat er in grote lijnen weinig is veranderd. Logisch, want de huidige Tucson legt Hyundai bepaald geen windeieren. Jonge gezinnen, oude stellen, ex-reaguurders, de Tucson wordt goed verkocht. Niet alleen in Nederland, ook de rest van Europa (met name Ierland) ontvangt de SUV goed. Never change a winning team, aldus Hyundai.
De veranderingen zijn minimaal, maar goed genoeg om de Koreaan weer een aantal jaartjes de weg op te sturen. Letterlijk, want één van de belangrijke veranderingen is het toevoegen van nieuwe veiligheidssystemen zoals Forward Collision Warning en Surround View Monitor (360 graden camerabeelden). Verder krijg je een draadloze telefoonoplader, Apple CarPlay, Android Auto en extra USB-poorten achter zodat niemand in de Tucson met een lege iPhone hoeft te zitten. De uiterlijke wijzigingen zijn al helemaal minimaal, de achterlichten, koplampen en grille zijn veranderd. Dit om de auto dichter bij het Hyundai-familiegezicht van onder andere de Santa Fe en de Kona te plaatsen.
Zonder de dubbele koplamp-layout van de Tucson’s kleine en grote broer wordt dat van voren natuurlijk lastig, maar aan de achterkant, door de verbeterde LED-verlichting, is het gelukt. De frisse Tucson maakt dus zijn wereldwijde debuut mee in de VS, wanneer ’s lands leaserijders ‘CUV-fans’ van de auto kunnen genieten is vooralsnog onduidelijk.
UPDATE: Hyundai brengt de auto aanvankelijk op de markt met een reeks 1.6 GDI-benzine- en 1.6 CRDi-dieselmotoren. De vanafprijzen beginnen voor de benzine bij 32.995 euro, voor de diesel moet tenminste 35.995 euro betaald worden.
Geen andere motoren? Want de BPM is nu relatief veels te hoog.
@zegheteens: hebben ze geen hybrides??
Zo’n dikke waggie en zo’n lelijke interieur..
Heb niets meer met dat merk. M’n oude lui hebben redelijk wat Hyundais gehad, in aanschaf ook niet eens redelijk goedkoop meer maargoed. Auto’s waren niet bijzonder betrouwbaar en gek genoeg is een Volvo jaarlijks goedkoper in onderhoud dan een Hyundai. Dat verschil ging echt om flink wat geld per onderhouds beurt. Ga liever voor een Mercedes, BMW, Audio of Volvo dan voor een Hyundai.
@dieselkameel: dat is toch geen goede vergelijking.. dat zijn premium merken.
@thomcarspotter: die zouden toch juist duurder moeten zijn qua onderhoud?
@dieselkameel: Volvo een premium merk :D
@olivierc: ja, dat is het inmiddels al wel een paar jaar.
Gaat het nog lastig krijgen…
Zo hoogwaardig als de bouwkwaliteit is, zo laagwaardig oogt het interieur.
Er zijn concurrenten die dat stukken beter voor elkaar hebben voor een vergelijkbare prijs. Zoals Peugeot met de 3008. En de Link & Co 02 kon ook nog wel eens flink wat klanten wegkapen.
@moveyourmind: * Lynk
Blijft een mooie wagen, ook het interieur is flink opgeknapt, de vrijstaande monitor maakt het een stuk ruimtelijker.
jammer van dat garantie gezeik bij hyundai ander best een cool ding
Zo lelijk dat element boven op het dashboard