Hyundai: Nürburgring-tijden zijn poep

Auteur: , 41 Reacties

Heeft het merk hier een punt?

Veloster N

Veel autofabrikanten gebruiken de befaamde Nürburgring als uithangbord. Kijk hoe snel onze station/supercar/hatchback/suv op deze baan wel niet is! In de praktijk betekenen die cijfertjes niet zoveel.

Door de jaren heen is het asfalt aangepakt, wat invloeden heeft op de rondetijd. Zo werd na het dodelijke ongeluk met een Nissan GT-R het asfalt strakker getrokken zodat auto’s niet meer airborne gaan. Het resultaat is dat op dit stuk harder gereden kan worden. Deze winter is het asfalt op de ‘Ring wederom op een paar punten aangepakt. Bovendien maken weersomstandigheden en de type banden een enorm verschil. Roepen dat je de snelste bent is dus vooral leuk voor de afdeling marketing die kunnen genieten van koffie met gebak.

Hyundai ontwikkelt en test de nieuwe N-modellen op de Nürburgring. Het merk komt echter niet met tijden voor de i30 N en de deze week onthulde Veloster N. Tegenover Road & Track geeft het wederom merk uitleg. “We zien het nut niet om enkele maanden bezig te zijn om een of ander record te verbreken. Het geld dat autofabrikanten hieraan besteden kunnen we gebruiken om bijna een compleet nieuwe auto te ontwikkelen”, aldus Albert Biermann van de performance afdeling bij Hyundai.

De topman heeft hier een punt. Zeggen dat je auto de snelste is doet het altijd goed op verjaardagen, maar hoe zit het in de praktijk? Jij bent immers de bestuurder. Het is veel leuker om zélf een knappe tijd proberen neer te zetten met je auto. Let wel dat je dit tijdens georganiseerde trackdays doet. Op de Nürburgring zijn ze niet zo gecharmeerd van durfals die rondetijden proberen neer te zetten tijdens de touristfahren.



41 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
zeker mee eens. Ik zie zelden tot nooit snelle auto’s echt hard rijden, behalve dan in een rechte lijn. weinig skill voor nodig. mensen die dat kunnen hebben waarschijnlijk trackday auto’s zonder kenteken. Zodra je een lambo kan betalen gaat het misschien meetellen in de lokale country club, maar verkopen ze er echt meer auto’s mee?
@rnej: snel op de ring, kut op de weg…
Slechte verliezers!
Ik denk dat de Ring juist erg geschikt is voor vergelijk. Alles komt daar langs, goed/slecht asfalt, verschillende weersomstandigheden op dezelfde baan, hoogteverschil, zeer veel diversiteit in bochten etc. Geeft toch een mooi beeld van de allround performance. Het vergelijk onderling gaat wellicht mank ivm verschillende omstandigheden maar puur om te zien waar de auto toe in staat is vind ik het wel interessant.
@e34m5touring: Als ik het ff langs mag lopen:
– verschillende weersomstandigheden: Niet in de recordtijd. Die is blijkbaar op die ene mooie dag gereden.
– goed/slecht asfalt: Zoals het artikel al aangeeft wordt dat steeds beter. Zo worden nieuwe auto’s ‘vanzelf’ sneller.
@mout: Het circuit is zo lang dat er zelfs bij mooi weer elders nog wel natte delen kunnen zijn. Er wordt wel asfalt vernieuwd maar delen zijn nog gewoon oud. Dat zorgt toch voor veranderlijke omstandigheden. Het mooie is dat je zo wel een mooi beeld krijgt van de allround prestaties. Dat deel vind ik wel interessant. 0.0179 sec verschil met de volgende wat minder. Dat voel je niet.
@mout: en 9 van de 10 keer spelen de banden nog een prominente rol. De exceptioneel snelle tijden worden vaak gezet op optioneele, bijna niet-weglegale banden. Banden spelen een grote rol in rondetijden dus als je auto niet op de allernieuwste semislicks staat is je tijd waardeloos.
@e34m5touring: Nordschleife is een smal powercircuit waardoor bepaalde type auto’s het altijd beter doen. Een goede testtrack zou alle aspecten van de auto even sterk moeten laten uitblinken.
@bassx: wat zeg je nu allemaal? Het is lang geleden dat in zo weinig tekst zoveel onzin bij elkaar heb gezien.

Onderstel, remmen, weggedrag, wegligging, balans, gewicht, versnellingsbak én vermogen spelen een rol. Een auto die die combinatie goed heeft is sneller.

Weer speelt zeker een rol. Maar welke fabrikant is zo dom om in de regen op een warme dag (turbo) een tijd neer te gaan zetten? Ze ontwikkelen auto’s dus ik denk dat ze zelf ook wel weten wat een goed moment is. Die paar Euro voor een extra dag huur boeit dan ook niet meet.
@stephane8200: wederom heb je gelijk ;-).

Alle aspecten komen samen, op eentje na, eigenlijk: remmen. In vergelijking met andere circuits is de Nordschleife vrij vriendelijk voor de remmen. Komt waarschijnlijk omdat de meest bochten op vrij hoge snelheid genomen worden, er zijn nauwelijks chicanes en ‘harde’ 90-graden bochten.

Vermogen is belangrijk, maar niet zaligmakend. Zoveel mogelijk snelheid mee kunnen nemen in bochten is belangrijker. Kijk naar auto’s als de BMW M3 CSL, Honda NSX Type-R, Shelby Mistang GT350R en natuurlijk de Porsche 911 GT3.

De Corvette ZR1 zette in 2010 een monstertijd neer met Jim Mero achter het stuur. 650 pk! Maar de 500 pk sterke Z06 was slechts 5 seconden langzamer. Waarschijnlijk pakte de ZR1 pas op het rechte eind zijn voorsprong en waren ze verder even snel.

Wat ook opvalt: auto’s met een goede balans scoren bovengemiddeld goed. De 997 GT2 (zonder RS) was beduidend sneller dan het gevaarlijke apparaat dat de Carrera GT was. Ook de Amerikanen (Corvette, Viper, Ford GT) hebben met hun goede balans ook toptijden ner gezet. Supercars als Lamborghini’s en Ferrari’s zijn, ondanks hun surplus aan vermogen, vaak niet sneller dan de Amerikanen of Porsches met minder vermogen. Op die gekke Huracan na, dan ;-).
@willeme: thanks! Maar die Huracan is goed. Randy Pobst heeft dat ding gereviewed en ik vind hem de zuiverste van allemaal qua reviews.
@stephane8200: Lol, dat zijn aspecten die belangrijk zijn op elk circuit (remmen misschien minder zoals @willeme aangeeft). Waar het mij om gaat is dat bijvoorbeeld de al bijna perfecte LFA een bijzonder slechte tijd neerzette. Toch kwam er een snoeihard afgeveerd Nürburg-spec editie om bijna een halve minuut sneller te zijn. De auto was 10% sneller terwijl op andere circuits de normale LFA prima in de zog mee kan komen. De auto was niet 10% beter dan de normale uitvoering maar de auto was specifiek voor de Nordschleife aangepast en dat is iets heel anders. Het gaat dan niet meer om de auto in zijn totaliteit te verbeteren maar alleen de aspecten die belangrijk zijn voor de ring.

Deze Nürburg-spec modellen zijn alles behalve all-round en je ziet dan ook vaak dat deze modellen het matig tot slecht doen buiten de ring. Dat alleen spreekt al voor zich dat de ring niet alle aspecten van een auto naar boven haalt. Dat is ook dé reden waarom bijvoorbeeld Ferrari niet mee doet in deze hype en veel gerespecteerde autojournalisten, vooral de laatste jaren, niet meer zoveel van ringtijden aantrekken. Ferrari zegt dat ze A) een model dusdanig preppen dat het niet meer in de verste verte lijkt op wat in de showroom staat of B) je maakt een model die alleen snel is in de groene hel ten koste van de prestaties op andere circuits en openbare weg.
@bassx: anecdotisch bewijs voor één auto die blijkbaar niet klopt. Daarmee is het nog geen waarheid. Lexus heeft nog geen enkele goede sportwagen gebouwd. De motor is fantastisch gemaakt door Yamaha. Je kan Toyota de GT86 geven maar die is vooral leuk én underpowered. En die motor is van Subaru.

Conclusie: Toyota kan geen auto’s bouwen. Beetje dezelfde logica.
Zolang er nog een klasse auto’s wordt verkocht met compleet overbodige race-dingen erop, zal het ook blijven werken om er onzin als een Ring-tijd bij te zetten.
Net zo als dat het verkoopt om een snelle 0-100 tijd te hebben: ook al gebeurd dit door launch-control praktijken.
En het is natuurlijk onzin dat het je bijna een nieuwe auto kan ontwikkelen voor het geld dat je moet besteden om jouw auto perfect af te stellen voor de ring.
Staat de N bij de sportmodellen van Hyundai niet toevallig voor Nürburgring? 🤔
@gijsso: Jep, dat vind ik dus ook zo vreemd
@gijsso: nee voor nankang de schijtbanden die eronder horen.
@gijsso: zoiets dacht ik ook al. Maar wel meedoen met de 24h en een ontwikkelcentrum daar neer zetten. Daar is toch een woord voor? O ja, hypocriet noemen ze dat.
Ik vind het juist erg leuk om te zien wat voor tijd ze weten neer te zetten. Ik weet ook wel dat je geen direct vergelijk kan maken met andere concurrenten, maar dat maakt het niet minder interessant.

En los daarvan vind ik het onzin van Hyundai. Dit ding is helemaal grijs getest op de Ring. Daar staat de letter N immers ook (mede) voor.
Gefaalde poging om zich als ‘underdog’ of anti-mainstream te profileren.
Haha, hun tijd viel dus tegen.
Ff een paar rondjes scheuren zoals bijvoorbeeld Alfa Romeo met de Giulia Q en Stelvio Q hebben gedaan zijn echt de kosten niet hoor. En levert je toch een mooi verkooppraatje op.
@trustmeiamanengineer: mwah, denk eerlijk gezegd niet dat ze zo een giulia uit de showroom getrokken hebben en hup, de ring op. Komt heus wat meer bij kijken denk ik.
@tmenges: Nou… Coureur gewoon in Polo met z’n dikke klok nog om de pols. GoPro’s met wat tape tegen ’t dashboard geplakt en gaan met dat ding. Kosten zijn echt verwaarloosbaar voor een autofabrikant. Gewoon een slappe smoes van Hyundai, ze zitten nota bene zelf met hun ontwikkelingstoko naast de Ring. En hebben echt honderden rondes gereden met de i30N
Heb die rondjes “wie is de snelste” nooit begrepen. De menselijke factor en weersomstandigheden spelen altijd een rol. Zelfs al zou je 1 persoon alle auto’s objectief laten testen. Komt het nog steeds aan op welke auto de coureur beter ligt.
@airditude: Ik snap het wel hoor. Je kunt bijna geen artikel lezen over een Megane RS, GTI clubsport, Leon Cupra of Civic Type R waarbij deze prestaties niet aangehaald worden.
Een grote groep mensen is er simpelweg gevoelig voor.
Er zijn voor die Nurburgring-records zoveel categorieën dat Hyundai hier gewoon prima aan mee had kunnen doen.

Hyundai heeft namelijk de snelste tijd op de ‘ring. (kleine lettertjes: categorie hatchback met verschillend aantal deuren aan de linker- en rechterkant)
Ik vind die ringtijden ook niet zo heel veel zeggen eigenlijk. Het is een leuke indicatie maar het circuit is geen allrounder zoals bijvoorbeeld Suzuka en Laguna Seca dat wel zijn. Zo is bijvoorbeeld een Porsche 918 sneller dan een Dodge Viper ACR op de Nordschleife maar langzamer op Laguna Seca. Een Mercedes AMG GT-R is veel sneller dan een Ferrari 488 GTB op de Nordschleife maar de italiaan is sneller op Laguna Seca. Ringtijden zijn leuk voor de fanboys die zich helemaal blindstaren op de gezette tijden maar het zegt bij lange na niet alles.
Helemaal mee eens! Het is ook een veel betere strategie ok het geld tr investeren in iets waar de consument daadwekelijk wat aan heeft
Alleen de snelste tijd telt. Ben je niet de snelste dan zeg je niks. Simpele strategie die heel veel merken volgen.
Het geld dat autofabrikanten hieraan besteden kunnen we gebruiken om bijna een compleet nieuwe auto te ontwikkelen.
Rondje ring kost toch maar 18 euro? En je hebt die auto sowieso toch al ontworpen en gemaakt? Ja ik weet het iets strakkere veren, rolkooi, bandjes en interieur eruit en nog wat maar dat kost niet de wereld. Zeker niet de volledige ontwikkelkosten voor een auto. Wat een zever. Zal wel gewoon harder linksaf kunnen dan rechtsaf door die a-symmetrische onzin en elke weldenkende chauffeur denkt dan ook flikker maar op.
Wie koopt ook een auto “omdat ie snel is op Nürburg!” ??

Moet je helemaal geen leven hebben…
Dankzij de ring is menig auto zo hard afgesteld dat je moet vrezen voor je vullingen.

Doe mij maar een zacht zoevende sedan in plaats van een kneiterhard afgeveerde sportieve SUV
@frank2b: juist niet. Nürburgring heb je weinig aan een auto die hard is afgesteld omdat je (a) suspension travel nodig hebt en (b) het asfalt verre van biljartlaken glad geasfalteerd is.

Of niet, @willeme?
@stephane8200: klopt! Met name door James May is het een ding geworden. Op de Nordschleife heb je niets aan een te hard chassis, je moet inderdaad voldoende absorbtievermogen hebben. Porsche doet het vaak uitstekend: hard, maar niet te hard. Fuchsrohre is een stuk waar je juist een soepel onderstel wilt hebben. Vanaf de Karrousel tot de Galgenkopf is het soms zo hobbelig (zeker als je de kerbs pakt) dat je echt wel iets van travel moet hebben wil je echt een snelle tijd neer kunnen zetten.

Na de wijzigingen op de Ring is het allemaal wel iets minder. Op de ‘oude’ ‘Ring zouden de Huracan Performante, AMG GT-R en 911 GT2 RS nooit zo snel zijn als nu (onder de 7 minuten, de Merc er iets boven).

Ga je alleen de nieuwe Nurburgring doen (GP circuit) dan wel je juist een harder chassis. Je hebt dus volkomen gelijk, Stephane!
@willeme: dank je voor de bevestiging!
@stephane8200: Ik heb weer wat geleerd vandaag.

Dus als die ring zachtzoevende sedans oplevert: bring it on! :)
Voorheen mocht je timen, maar omdat het publiek weer toeneemt richting de “schleife” en dus ook helaas het aantal sluitingen en ongevallen erop, hebben ze gezegd geen timing meer. Verder kan ik me voorstellen dat Hyundai dit zegt, zoals eerder aangegeven waarschijnlijk omdat hun tijd tegenvalt. Ze zijn immers ook geen Subaru die de ring wel weer heel serieus nemen en die komen uit dezelfde contreien.
@bmwfreak038: Niet helemaal. Hyundai is Koreaans en Subaru is Japans.
Is een beetje hetzelfde als een Amerikaan zou zeggen dat een Peugeot en een BMW hetzelfde zijn, want dat ligt ook niet ver van elkaar af.
Dus dat ding is niet getest op een circuit? Gewoon wat extra pk en een extra bumperlipje. Goed bezig.
Lijkt meer op een Hyundai dan een Lambo. De Velostar 4×4 of zoiets.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).