Elektrische auto leasen is goedkoper dan kopen

Auteur: , 62 Reacties

Je moet geen elektrische auto's kopen. Je moet ze leasen.

Nieuwe Nissan LEAF

Dus je wil een manier om uitstootloos auto te rijden? Dan biedt elektrisch rijden momenteel de beste uitkomst. Onze hele infrastructuur is er al op aangepast en elektrische auto’s worden steeds gewoner, bereikbaarder en het assortiment wordt steeds uitgebreider. Ook zijn de wetten omtrent belastingen van de momenteel nog zeer voordelig. (Plug-in) Hybrides en spaardiesels worden weer duurder in de lease en behalve de nu in opmars komende waterstof is er geen alternatieve ‘zero-emission’ aandrijving. Je zou bijna zeggen: alle reden voor een Volkswagen elektrische auto. Koop dan!!

Nou, je moet wel uitkijken, zegt leasescanner.nl. Je kunt verschillende elektrische auto’s namelijk ook privéleasen en dit blijkt een stuk goedkoper. De leasevergelijker rekende met de Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf en de VW e-Golf. Reken je de koopprijs + maandelijkse kosten van een gekochte elektrische auto om naar een maandbedrag, dan kom je op een hoger bedrag uit dan de leasemaatschappijen voor de auto vragen.

Gemiddeld scheelt het zo’n 8 procent per maand. Bij de e-Golf betaal je namelijk gemiddeld 548 euro leasekosten tegenover de 572 euro die het maandelijks kost bij aanschaf van de auto. Dat is een verschil van 4,3 procent. De Hyundai laat een veel groter verschil zien: 466 euro lease tegenover 531 euro aankoop. Een verschil van 12,2 procent. Op korte termijn een leuke rekensom, op lange termijn (er wordt gerekend met een looptijd van 48 maanden) een verschil van 3.120 euro. Dat is een speciale Rover 200 mét wisselgeld.

Verder constateert men een fors hoger bedrag voor elektrische auto’s dan normale auto’s. Bijna 500 euro per maand voor een e-Golf is net geen 200 euro meer dan een gewone TSI. Op zich een open deur, maar het bewijst dat elektrisch rijden toch nog niet volledig ingeburgerd is. Mocht je dus overwegen om een stap in de toekomst te doen, dan is leasen per saldo voordeliger. Of is het verschil te klein en is dit een gevalletje ‘Wij van WC-Eend?”



62 reacties

Als je zakelijk koopt wat de meeste kopers van een EV doen word het een heel ander sommetje.
Zeker als zzp-er is kopen goedkoper dan leasen.
Reken dit eens uit autoblog.
@kobus1967: klopt als een bus Kobus, in BE is 90 % zakelijk om fiscale redenen!
@dwfc: En toch brengt het meer op als je je wagen zelf koopt en je een goede vergoeding+km regeling hebt.
Dan moet je wel een hele royale vergoeding hebben.
@kobus1967: Het grootste voordeel dat je pakt is de MIA (18K). Je loopt alleen wel extra risico m.b.t. restwaarde die voor electrische auto’s nog vrij onduidelijk is. Verder moet je het geld natuurlijk wel hebben liggen.
@kobus1967: Eeeeeeuuuh… deze rekensom is iets te makkelijk. Als je koopt heb je na de “looptijd” nog een auto…. als je eindelijk klaar bent met je leasecontract betalen na 48 maanden moet je weer overnieuw gaan beginnen en eindig je met nixxx
@dutchneon: ik zie nergens een som? Ik beem juist aan dat er wel rekening mee word gehouden.
@dutchneon:
maar als je koopt en je wilt na die 4 jaar weer een nieuwe, mag je een groot bedrag (de afschrijving en verschil oude en nieuwe nieuwprijs) op tafel leggen. Dat hoeft bij bestellen nieuwe leaser niet. Doorrijden met een oudere auto is natuurlijk goedkoper, maar de vergelijking gaat hier om nieuwe auto’s.
@kobus1967: dat geld kun je alleen niet investeren in je core-business. Bij een autopark van formaat hebben we het dan toch over serieus geld.
@2wheeler: financial lease is een manier om je liquide middelen op peil te houden.
@kobus1967: ja.. dat weet ik. Zie niet zo goed in wat je probeert te zeggen? Jij stelt dst kopen goedkoper is dan leasen en dus beter is voor de ZZPer. Hoewel het goedkoper is, is het niet altijd slimmer om te doen. Immers het geld dat je in blik hebt gestopt kun je niet investeren in bijvoorbeeld een nieuwe machine.
LOL, die ‘speciale Rover 200’ staat gewoon nog steeds te koop…
@RRRobert: wil jij m hebben dan!?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik kan me best voorstellen dat dit aantrekkelijk is. Mits je particulier zou kopen. (Zakelijk een heel ander verhaal) Als particulier zit je toch enigszins met de afschrijving. De techniek ontwikkeld in rap tempo dus zullen veel auto’s over pakweg 5 jaar een dubbele actieradius hebben met wat er nu verkrijgbaar is (300km tov 600km of zo). Met private lease wordt dit probleem toch mooi weggenomen.
Ik vind dat best bijzonder. Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een BMW i3 met 155km praktijk range over 4 jaar onverkoopbaar is omdat er tegen die tijd veel betere en mooiere (dat is niet lastig trouwens) EV’s zijn. Of die wagens worden nu met %en korting te weg op geschopt of de leasemaatschappij calculeert de restwaarde verkeerd in.
@detroitv8: gegarandeerde restwaarde / terugkoopsom van de importeur?
@bischero: Bij BMW zou ik dat nog wel aandurven, maar bij Tesla is dat natuurlijk een stuk onzekerder. Volgens mij is de gegarandeerde restwaarde regeling alleen bij Financial Lease, dus voor aanschaf is dat totaal oninteressant.
@bugboy: jij kijkt naar de impact van de lease constructie van Lessor naar Lessee. Ik heb het over de garantie die door de importeur wordt overeengekomen met de Lessor. En geloof me, dat is een feit.
@detroitv8: Hebben ze al voor in USA met de private lease van electrische en hybride wagens. De BMW i3 is de snelst in waarde daaldende (hybride) wagen daar. Even zoeken op “i3 resale” en je krijgt er een hoop artikels over.
@w0ut: We leven niet in de USA. Daar zijn de regels en mentaliteit heel anders dan hier (veel conservatiever). En de afstanden veel groter. Hier in NL kan je met 120 km range heel goed uit de voeten (voor veruit de meeste mensen) en als je dan een tweede hands EV kan kopen voor de helft of minder dan nieuw, dan ben je spekkoper. Zeker als je thuis kunt opladen. De markt voor tweedehands elektrische auto’s is helemaal niet slecht in Nederland.
@detroitv8: Daar waren de leasemaatschappijen bang voor maar het tegendeel is gebleken. Omdat nieuwe EV’s populairder zijn dan de vraag, de onderkant van de markt enkel 2de hands kan kopen en daar een beperkt aanbod is (eigen conclusies) is de restwaarde van ook oudere EV’s nog zeer hoog. Dat de range niet hetzelfde is als de nieuwe versies maakt hiervoor niet uit omdat de nieuwe versies voor die doelgroep toch niet te betalen zijn.
Verder loop je juist met een diesel of veel uitstotende benzine door veranderende regelgeving kans op grote daling in de restwaarde want als meerdere steden deze auto’s gaan weren en de belasting erop omhoog gaat, zal de populariteit ook hard dalen en daarmee de restwaarde.
@Godefridus: nou, ik heb zoojuist mijn tesla uit 2013 geprobeerd te verkopen. De markt is al overspoeld met die dingen. Totaal geen animo voor een 2e hands tesla uit 2013. Uiteindelijk voor spotprijs weg moeten doen. Er zijn er die tienduizenden euros minder aan overhouden dan initieel gedacht
@detroitv8: maar is een BMW 3 serie van nu over 4 jaar met 115 duizend km niet ook onverkoopbaar? Die is immers dan ook vervangen door een mooier, gerafineerder en zuiniger model. De gebruikte wagen, en EV idem heeft als voordeel dat deze flink goedkoper is dan een nieuwe.
@detroitv8: Dat is dus niet zo. Mijn BMW i3 REX is van 2014 en nu net iets minder dan de helft waard na 4.5 jaar. Ik heb rekening gehouden met een veel grotere afschrijving, maar het valt mij enorm mee.
Wat een gelul autoblog.
Bestaat er bij koop geen restwaarde?
Ja en dan rijdt je op die saaie leasevelgen op te hoge slappe veren.. lekker zelf kopen en op smaak maken is toch veel lekker als je van auto’s houd. Ach, zo’n leaf koop je sws niet voor de beleving..
@allesmetturbo: je kan ook leasen en dan alles frutsel en velgen aan het einde van contract weghalen.
Goedkoper tot je een andere hypotheek wilt afsluiten. Och, private lease. Het gaat economisch goed, dus we kunnen de luchtbel weer opblazen.
@sleepyj: Als je het niet krijgen van een hypotheek afhangt van een private leaseauto (of nog erger het hebben creditcard of mobiele telefoon op afbetaling) ben je sowieso niet zo slim bezig. Lenen op je max… over luchtbel gesproken.
Tintintintintinting, lease-alarm, alle lease-haters reageren!
@freezzr: lease grijs.! Super origineel
Wat een lulverhaal. Het gaat hier om financial lease dus je bent hoe dan ook eigenaar van de auto en aan het eind betaal je nog een restbedrag. Onmogelijk dat dit goedkoper is dan direct zelf kopen. Geld lenen – via een leaseconstructie – kost geld.
@vroaaar: Ik vraag me ook af waarom dit dan goedkoper zou zijn.
@frederik: rente, afschrijving, btw aftrekbaar…
@kavi: btw aftrekbaar? Ja, voor de leasemaatschappij maar die trekken ze af van de btw die ze vangen van de particulier die bij hun least. Daar zit dus niet de besparing want je verlegt de btw naar de eindklant.
@vroaaar: in het geval van financial lease (huurkoop), aftrekbaar voor de koper
@kavi: voor een ondernemer, ja. Maar diezelfde btw is ook aftrekbaar als je als ondernemer een auto koopt. Totaal niet relevant dus… en verklaart dus niet het geclaimde verschil.
@vroaaar: Je hebt absoluut gelijk dat geld lenen geld kost alleen in dit artikel gaat het over private lease (operational lease voor particulieren) en niet om financial lease. Bij private lease moet je de auto aan het eind gewoon weer inleveren. De ‘fout’ in dit artikel is dat ze geen rekening houden met het eigendom van de auto. De auto kopen is duurder maar dan heb je wel een auto waar je bij private lease aan het einde eigenlijk helemaal niks hebt.

Je statements over btw aftrekbaar kloppen ook maar dus voor financial lease en daar gaat het in de artikel niet over
Ik zou zeggen, zet de link naar het oorspronkelijke verhaal – met berekeningen – van leasescammer.nl er even bij, dan kunnen we het zelf lezen en onze conclusies trekken!
@vroaaar: 😂
@vroaaar: nou kom op @720s laat zien die bron! Stukje is nu een advertentie voor leasescanner.nl
@vroaaar: http://ra1xd3kq42c2uu1zt1raxvw1-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/08/Kopen-versus-leasen.pdf
Hier staat het enorm uitgebreide onderzoek…
@Godefridus: nou nou, heel uitgebreid. Ik blijf erbij dat de vergelijking alleen gemaakt kan worden als je de total cost of ownership vergelijkt inclusief het restbedrag dat je aan het einde van de leasetermijn betaalt. Ik durf te wedden dat die hoger is dan de restwaarde als je hem gewoon had gekocht. De “winst” die je behaalt tijdens de leasetermijn is dan weer verdwenen als sneeuw voor de zon.
Financial lease is echt helemaal geweldig…

Maar als je dan toch voor de bank wil gaan werken, dan zou ik er gewoon gaan solliciteren in plaats van een auto op krediet te kopen…

Krijg je nog geld toe per maand ook nog, en met een beetje geluk krijg je misschien wel een echte lease-auto op de koop toe.
@moveyourmind: Het gaat in de artikel niet over financial lease maar private lease. Twee compleet andere leaseconstructies ;)
Is dat allicht omdat bij private-lease de leasemaatschappij gebruik kan maken van de MIA regeling? En je dit bij privé aanschaf niet hebt?
Nederland moet eens inzetten om privélease aantrekkelijker te maken. Je kan nu bijvoorbeeld geen hypotheek krijgen omdat je een privé lease hebt. Het moet idd normaal gevonden worden zoals in bijvoorbeeld Duitsland.
@gilettelubbers: je kan wel een hypotheek krijgen, alleen eentje die je kan betalen. In Duitsland kan je overigens geen 100% van je taxatiewaarde lenen, waardoor de bank meer ‘zekerheid’ heeft.
Uitslag onderzoek bevalt me: hear, hear. Uitslag onderzoek bevalt me niet: wat een gelul.

Tip van mij: Reken zelf uit wat voor jou voordelig is en weeg voor- en nadelen af.
Dit is wel zo ongeveer het slechtst uitgevoerde onderzoek ooit. Leasescanner heeft enkel de tarieven bij leasemaatschappijen vergeleken met de PrivateLease checker van de ANWB (die toevallig lease contracten verkoopt) zonder ook maar enige kritische blik te werpen op de gegevens van de ANWB.

Als ik even een E-Golf van 3 jaar oud neem, laat ANWB een restwaarde zien van 20.200 Euro, terwijl een 3 jaar oude E-Golf op gaspedaal.nl eerder rond de 24.000 Euro zit. Verder rekenen ze rentederving van 46 Euro per maand als je nieuw koopt terwijl de rente zo rond de 0% zit.

En dit heb ik al geconstateerd met 3 minuten onderzoek doen. Zal ik nu ook een persbericht de wereld uitsturen met mijn bevindingen?
Dit is echt het meest waardeloze stuk hier ooit. Als je als bedrijf koopt krijg je heel veel voordeel. Energie investeringsaftrek, versneld afschrijven eventueel subsidies. Als particulier moet je sparen voor een auto, niet lenen en niet leasen.
@porsche928: particulier moet?? Van wie?
@porsche928: Cash is king, het kopen of leasen van een auto is een financiële afweging. Voorbeeld: in de crisis verkocht ik een appartement met 50K+ verlies, ik was gelukkig in de positie om deze schuld af te lossen. Stel ik had in die tijd mijn leaseauto privé gekocht (45k) dan had ik mijn restschuld (gedeeltelijk) moeten meefinancieren of zat ik vast aan appartement waar ik niet meer wilde wonen.
@b088y: of gewoon in een auto gaan rijden die je wel kan betalen.
Het is tenslotte een kwestie van prioriteiten stellen.
@hplh: Het bezit van een auto heeft geen prio, het gebruik wel. Financieel kan ik op dit moment prima zelf een auto kopen, maar het voegt niets toe.
@porsche928: Die voordelen krijg je als bedrijf ook als je financial least maar daar gaat dit artikel niet over ;)
… zegt een lease-maatschappij.
@mout: dat is natuurlijk een goed punt, dus ik zou ’t zeker narekenen. Maar toch, ik ga volgend jaar als tweede auto (op de zaak) voor een EV en die ga ik niet kopen ook al zou leasen wat duurder uitvallen. Met name vanwege het onduidelijke restwaarde verhaal omdat ik verwacht dat er binnen nu en 5 jaar veel capabelere EV’s op de markt gaan komen.
Hier zit ik dan te reageren op een oud artikel. Ik hou echt van Autoblog maar sorry dit artikel laat het als iets geks lijken terwijl dit helemaal niet raar is. Het gaat hier om private lease (operational lease voor particulieren). Bij private lease moet je aan het einde van de looptijd de auto inleveren waar bij kopen de auto uiteraard van jou is. Ja private lease is per maand goedkoper maarja aan het eind van de looptijd heb je niks. In zekere zin kun je het dus zien als langdurig huren als het gaat om het eigendom van de auto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).