• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai wil 10-traps automaat, lanceert DCT-bak

Auteur: sir_smokalot, gepost 29 september 2011 om 14:39 – 63 Reacties

Stukje versnellingsbak


Gaan auto’s dan écht steeds meer op vrachtwagens lijken? In het mondiale spelletje ‘wie heeft de grootste (versnellingsbak)’ is Hyundai vastberaden de leiding over te nemen met een automatische 10-bak. We shit you not.

Laten we even een stukje terug gaan in de tijd: als klein mannetje reed ik in Frankrijk ooit (op een camping) met een Renault 4 die 3 versnellingen had. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je toen ook al auto’s met 4 versnellingen had (Golf II bijvoorbeeld).

In de jaren ’90 waren 5 versnellingen de norm, maar daarna escaleerde de boel flink uit de klauw (pun intended) in transmissieland. Een handgeschakelde zesbak is het laatste decennium vrij normaal, maar nu hebben we ook 7-bakken (DSG in VAG-modellen, Mercedes 7G-Tronic, en, zeer recent, ook een 7 MT in de Porsche 991).

Fabrikanten als BMW, Jaguar en Lexus gebruiken de laatste jaren bovendien een 8 AT van versnellingsbakkenmaker ZF.

Mocht je denken dat we het nu wel zo’n beetje gehad hadden met al die verzetten, think again: Sergio Marchionne kondigde voor een nieuwe generatie Chrysler-busjes een 9-bak aan. Wie biedt er meer? Hyundai! Plannen voor een 10-bak hadden de Koreanen, die hun eigen versnellingsbakken ontwikkelen, in 2010 al, maar nu zetten ze deze door. Per 2014 moet de 10 AT een feit zijn. Slaan ze door of kan je niet genoeg verzetten in je auto hebben? Discussiëren over de zin en onzin hiervan mag in de reaguurderspanelen.

Hyundai Flosser DCT

In ander nieuws: vandaag lanceert Hyundai in Nederland op zijn jaarlijkse open dag de reeds verwachte (6-traps) DCT-transmissie, zodat je ook als Hyundai-rijdert met dubbele koppeling kan rijden. Hiervan is welgeteld 1 afbeelding vrijgegeven, die je hier boven kunt aanschouwen. Is het geen plaatje? Hij wordt geïntroduceerd in de Flosser, en zal vanaf het najaar beschikbaar zijn. Hij kost 1.995 euro extra. Behalve een pedaal lever je ook een halve seconde sprinttijd in (0-100 gaat nu in 10,3 sec), en het verbuik stijgt met 14% (!) tot 6,4 l/100 km. Tot zover het Koreaanse versnellingsbakkennieuws van vandaag.

Mocht u geïnteresseerd zijn in de i40 sedan: die heeft een prijs gekregen. Het recept is simpel: men neme de prijs van de crosswagon en trekke hier 1.000 euro/ 1 kop / 1 rooie rug / 10 meijer van af.

Ook interessant!

  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Hyundai Tucson (2021) rijtest video
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, i40, Techniek, veloster

Vorig bericht: « Gespot: Porsche Carrera GT Edo Competition
Volgend bericht: Audi huurt Wolverine in als ambassadeur »

Lees Interacties

Reacties

  1. tweetyv6 zegt

    29 september 2011 om 14:41

    Wat een onzi (pun intended) :-)

    Login om te reageren
  2. xslaak zegt

    29 september 2011 om 14:43

    Tien is wel een beetje veel

    Login om te reageren
  3. hahahi20 zegt

    29 september 2011 om 14:43

    kan iemand me precies uitleggen wat nou het nut is van zoveel versnellingen? zuiniger rijden? omdat je een lager rpm aanhoud? kijk als je aanhangers moet trekken begrijp ik het, maar in een velostar?

    Login om te reageren
    • knalfa zegt

      29 september 2011 om 14:47

      @hahahi20: Wat je zegt lijkt mij dit een een logische ontwikkeling op de vraag naar zuiniger rijden.

      Techniek laat het toe en klanten wensen een steeds zuinigere auto. Ik vind het zelfs vreemd dat de 5 bakken zolang standaard zijn geweest, meer uit gemakzucht van de fabrikanten volgens mij.

      Login om te reageren
      • joosthoeve zegt

        29 september 2011 om 18:47

        @knalfa: Denk meer de consument. Nu zie je dat telkens meer mensen automaat rijden. Een x aantal jaar geleden was dat niet zo. Als je soms nu al ziet hoe mensen rijden en schakelen moet ik er niet aan denken hoe sommige mensen meer dan 5 versnellingen, handgeschakeld, gaan redden. Het is vaak gewoon te ingewikkeld voor de gemiddelde persoon die geen fluit om auto’s geeft.
        Daarnaast zou ik wel willen weten hoeveel brandstof besparing het daadwerkelijk geeft. Hoge snelheid ja, lage snelheden niet zo zeer neem ik aan.

        Login om te reageren
        • knalfa zegt

          30 september 2011 om 10:18

          @joosthoeve: Ik doelde meer op de niet verdere ontwikkeling van de handschakelbakken (waaronder de 5 bak), als je kijkt is het principe sinds, wat zullen we zeggen 1970 niet veranderd. En ja ok, een goed recept moet je niet veranderen, maar toch.

          En wat je zegt de keuze tussen schakel en automaat is natuurlijk uiteindelijk bij de consument, maar de handbak werd vroeger in Europa simpelweg massaal gekozen omdat het goedkoper was dan een automaat. En let op, ik zeg vroeger!, tegenwoordig is dat natuurlijk wel anders en zijn we er aan gewend.

          Maar de automaatbakken hebben sinds 1970 veel meer ontwikkeling meegemaakt. Van 3 traps tot 7+ (en nu dus 10 traps) automaat.

          Login om te reageren
      • consumptieverplicht zegt

        29 september 2011 om 20:12

        @knalfa: Geen vraag van de consument. Opgelegd door de overheid en simpel op in gespeeld door de autofabrikanten.

        Login om te reageren
        • knalfa zegt

          30 september 2011 om 10:04

          @consumptieverplicht: Daar heb je gelijk in, emissie eisen zijn flink zwaarder geworden de laatste jaren. Maar tevens willen de mensen ook zuiniger rijden natuurlijk om geld te besparen met de huidige brandstofprijzen.

          Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      29 september 2011 om 14:53

      @hahahi20: Meer versnellingen betekent meer keus en dus meer mogelijkheid om de motor in een zeer beperkte toerenrange te laten lopen; bij een auto met twee versnellingen moet je schakelen bij een hoog toerental, omdat de verhouding van het tweede verzet zoveel kleiner is. Bij een bak met tien versnellingen kun je echter bij 2500 toeren opschakelen en dan vallen de toeren slechts weinig terug in het volgende verzet. Zo kun je de motor op de meest efficiënte manier gebruiken.

      Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      29 september 2011 om 14:55

      @hahahi20: Het summum van efficiëntie is echter de CVT, waarbij je eigenlijk oneindig veel versnellingen hebt. De motor kan op die manier dus altijd op zijn meest efficiënte toerental werken terwijl alleen de verhoudingen tussen in- en uitgangsas continu variëren.

      Login om te reageren
      • fortuna zegt

        29 september 2011 om 21:30

        @BananaFlip: probleem bij CVT is dat je ook klemkracht nodig hebt, en daar gaat juist heel veel energie in verloren. Voorts rijdt een diesel met CVT best aangenaam. Het allermooiste zou nog zijn om met een ‘manuele’ CVT te rijden, waar je met een soort hendel de overbrenging kan selecteren.

        Login om te reageren
  4. stationcar zegt

    29 september 2011 om 14:43

    Wat een onzin.
    Knup gewoon een CVT in die Hyundai’s, het moet nou maar eens afgelopen zijn, straks hebben we 20 verzetten, man man man, wat heeft het voor zin?

    Login om te reageren
  5. lambo4all zegt

    29 september 2011 om 14:45

    100kmh met 500 toeren?

    Login om te reageren
    • 72bug zegt

      29 september 2011 om 16:41

      @lambo4all:

      Daar heb je geen 10 versnellingen voor nodig

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      29 september 2011 om 22:44

      @lambo4all: moet je nagaan. Je auto verstikken op 100km/u met de 10de versnelling op 250-300rpm. Afslaande motor op 100km/u ..

      Login om te reageren
  6. hans75 zegt

    29 september 2011 om 14:48

    Mooiste verhaal vind ik nog altijd de Autotest van AutoMotorSport in 1962 ofzo.. van de hagelnieuw Alfa Giulia 1600ti. Alfa claimde een topsnelheid van 175 of daaromtrent., maar AMS haalt dat niet, en vindt de super ook wel veel herrie en toeren maken op topsnelheid… toen bleek na publicatie dat ze niet wisten dat de Alfa standaard voorzien was van een 5-bak.. helemaal uniek voor een familieauto in de jaren zestig.. ze konden de test de week erop overdoen, en waren met schaamrood op de kaken, opeens wel enthousiast.

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      29 september 2011 om 14:56

      @hans75: Haha, geweldig! Nooit de persmap doorgelezen (bestond zoiets toen?) en op de pook stond ook geen schakelpatroon zeker.

      Login om te reageren
    • knalfa zegt

      29 september 2011 om 15:16

      @hans75: Dat was wel apart voor die tijd ja. Mijn Mercedes uit 1968 had een 4 Bak (op een blok uit 1976), die in de meeste modellen werd gebruikt toen.

      Ik heb nog lopen zoeken naar een 5 bak, maar die waren erg zeldzaam en dus erg prijzig.

      Login om te reageren
  7. ericc zegt

    29 september 2011 om 14:48

    Als ze nu eens een deftig model met deftige motor gingen ontwikkelen, maar nee, een 10-versnellingsbak! Onzin!!!

    Login om te reageren
  8. pseudonomas zegt

    29 september 2011 om 14:59

    dan is die auto dus alleen nog maar aan het op en af schakelen fatsoenlijk wegrijden gaat niet meer want dan moet hij al weer 4x doorgeschakeld hebbeb

    Login om te reageren
  9. BananaFlip zegt

    29 september 2011 om 15:03

    Tamelijk belachelijk, deze ontwikkeling. De CVT werd in het begin al niet, en nu nog steeds niet, in grote getalen afgenomen omdat die het gevoel van acceleratie en snelheid in combinatie met het klimmen van de toeren ernstig beperkt. Goed punt en dus ook een prima reden om een bak met een hoop tandwielen te kiezen. Maar wat er nu gebeurt is dat de conventionele techniek de CVT-techniek gaat benaderen… wat resulteert in een heleboel ongewenste schakelmomenten en een ‘gevoel van acceleratie’ dat continu onderbroken wordt omdat de versnellingen zo kort zijn. In mijn ogen een slecht compromis, zes is ruim voldoende.

    Login om te reageren
  10. lastbiltekniker zegt

    29 september 2011 om 15:23

    Vroeghur, had mijn ’83 of ’84 Mitsubishi Golt al 10 versnellingen 5 in normale gearing en 5 in “sport” gearing, handgeschakeld!

    Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      29 september 2011 om 15:26

      @lastbiltekniker: Die bak had de Mitsubishi Cordia ook, ging wel snel kapot :-( en je schakelde je rot, had met de hand niet echt voordelen volgens mij.

      Login om te reageren
  11. dotternetta zegt

    29 september 2011 om 15:24

    Ze moeten allemaal eens op een Burgman 650 (motorscooter) gaan rijden, die heeft een SECVT: geweldig!! 3 standen, zuinig of sportief of 5 versnellingen, bij de laatste kun je gewoon tot de toerenbegrenzer doortrekken. Best of all!

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      30 september 2011 om 00:50

      @dotternetta:

      waarom in vredesnaam een motorscooter? koop dan een normale motor. motorscooters vind ik zo’n ontzettende afknapper

      Login om te reageren
  12. Hubert zegt

    29 september 2011 om 15:28

    Mijn punto had een CVT bak en die kon je continu variabel rijden of zelf flipperen met 7 voorgeprogrammeerde stappen.
    En als de techneuten het willen, kunnen ze ook best 10 of 15 of … stappen voorprogrammeren.
    Zielige actie van die Koreanen.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      29 september 2011 om 19:19

      @Hubert: Waarom breekt die CVT eigenlijk niet door? Ik hoor er altijd over boffen, maar bijna niemand rijdt het…

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        29 september 2011 om 20:15

        @Esprit_de_Flandre:
        Niemand wil een auto met dat gejank wat een Dafje of een Volvo 340 maakt.

        Login om te reageren
  13. Joerek zegt

    29 september 2011 om 15:41

    Met een DSG achtige bak of automaat maakt het aantal verzetten toch niet meer uit voor het werk dat je als bestuurder moet verrichten? Als het kan en wat bijdraagt (zuinigheid), dan gewoon doen.

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      29 september 2011 om 16:49

      @Joerek: Het probleem is alleen dat je dan, bij een behoorlijke acceleratie, iedere paar seconden een onderbreking van de aandrijving hebt. Bij een double clutch-bak valt de ergernis dan nog enigszins mee, maar het is ronduit irritant als je schakeltijden van langer dan een paar milliseconden hebt.

      Login om te reageren
  14. pikes83 zegt

    29 september 2011 om 15:54

    heb net gelezen dat lexus geen zf versnellingsbakken gebruikt.

    Login om te reageren
  15. pikes83 zegt

    29 september 2011 om 15:56

    tenminste geen 8 traps automaten.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      29 september 2011 om 16:12

      ahja, dan schrappen we die toch gewoon stiek0m?

      Login om te reageren
  16. oxymoron zegt

    29 september 2011 om 16:06

    Het wordt tijd dat ze aan de electromotor gaan.

    Login om te reageren
  17. mazdarx8 zegt

    29 september 2011 om 16:39

    haha!
    rij je lekker 40 in je 6

    Login om te reageren
  18. KaCh1ng zegt

    29 september 2011 om 16:42

    5 is genoeg , 6 kan nog , rest wordt te duur !!!!

    Login om te reageren
    • wimmm zegt

      29 september 2011 om 17:31

      @KaCh1ng: owja, want bij audi is elke extra versnelling een optie van 10k? :P

      Login om te reageren
  19. 72bug zegt

    29 september 2011 om 16:42

    Dit kan misschien handig zijn bij het toepassen van (zeer) kleine, efficiënte motoren.. 2/3 cilinders e.d. Je kunt je vermogen veel efficiënter gebruiken.

    Login om te reageren
  20. rechercheur zegt

    29 september 2011 om 16:55

    Ik gok dat @norge het helemaal geweldig vindt, en spontaan een kwakkie op z’n toetsenbord legt …

    Login om te reageren
    • norge zegt

      29 september 2011 om 18:29

      Zo ,moest even mijn toetsenbord schoonmaken.Tja ik vind 5/6 versnellingen eigenlijk wel genoeg ,ligt natuurlijk aan het type en karakter van je motor.
      Maar kan het wel begrijpen dat dit de manier is om de auto nog zuiniger te maken.
      Maar zal natuurlijk wel een degelijke bak worden ,en dat kan je van die probleem versnellingbakken van VAG niet zeggen.

      Login om te reageren
  21. mout zegt

    29 september 2011 om 17:14

    Ik ben het zelden met @KaCh1ng eens. Maar vandaag wel. Meer versnellingen wordt te duur, maar ook te zwaar, te veel slijtage aan je koppeling(en) of koppelomvormer.
    Een voordeeltje is wel te vinden: je kunt een motor bouwen, die minder zijn best hoeft te doen om efficiënt te zijn bij verschillende toerentallen. Je laat hem domweg nooit buiten je ‘sweet spot’ draaien. Zal wel 2100 worden.

    Login om te reageren
  22. mrdjm zegt

    29 september 2011 om 17:37

    Goed weer meer verzetten, wanneer houd het op…
    Ergens wordt het niet meer voordelig en kost schakelen teveel tijd hoor!

    Alleen goed die dubbele koppeling bak, hoe zit het daar meer? want ook deze fabrikant laat het verbruik niet dalen maar stijgen! :| Lijkt me sterk dat alleen VAG die bakken juist beter voor het verbruik kan krijgen….

    Login om te reageren
  23. roestvrijstaal zegt

    29 september 2011 om 18:27

    Heel leuk allemaal, maar een duidelijk contrast met de motoren van tegenwoordig, die d.m.v o.a drukvulling hun uiterste best doen om de bestuurder zo schakellui mogelijk te laten rijden. Kracht in alle toerenregionen word er dan geroepen, en vervolgens blijf je altijd maar op één toerental hangen.

    Login om te reageren
  24. mashell zegt

    29 september 2011 om 18:33

    Als het een automaat is merk het als bestuurder niet. Als we de de ruimte die de bij een automaat overbodige toerenteller in het instrumentencluster voor iets zinvols gaan inzetten dan moet het aantal versnellingen in het boekje nalezen. Ik denk dat het merendeel van de automaat rijders dat nu al niet weet. De duurzaamheid kan wel een probleem worden als die tandwielen steeds minder contactoppervlak hebben.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      30 september 2011 om 00:52

      @mashell:

      bij een handbak is een toerenteller ook niet echt nodig. in de meeste gevallen zelfs overbodig te noemen. je hoort vanzelf wanneer je moet schakelen.

      Login om te reageren
  25. Tommy2 zegt

    29 september 2011 om 18:36

    Zeven of achttraps is de norm nu bij automaten. En bij de huidige achtraps van ZF voel je de overgangen al vrijwel niet meer. Nadeel is ook dat de bakken steeds groter en zwaarder worden omdat ze inmens grote vermogens moeten kunnen verwerken, vooral bij de Duitsers.

    Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    29 september 2011 om 19:16

    Kijk, drie Hyundai-nieuwsfeiten (10AT, DCT en prijs i40) in één enkele blogpost. Moest het over BMW of VW gaan, zouden dat meteen drie posts worden…

    Login om te reageren
    • rechercheur zegt

      29 september 2011 om 19:21

      @Esprit_de_Flandre:

      Lijkt me ook logisch, zoveel mensen zijn er immers niet geïnteresseerd in Hyundai nieuwsfeiten ….

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        29 september 2011 om 21:10

        @rechercheur: Meerdere posts is niet gelijk aan interessanter. Ik ruik commerciële beïnvloeding van de redactie. Moest Hyundai een grote sponsor worden van AB, zouden er plots ook veel meer nieuwtjes te melden zijn erover…

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          29 september 2011 om 21:16

          in het geval van ‘commerciële beïnvloeding’ plakken wij er netjes het stickertje ‘advertorial’ op. Is hier niet het geval dus.

          Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        30 september 2011 om 11:03

        @rechercheur: Alsof [ strike=]KDF[/strike] VAG zo interessant is…. alleen lutsers en bromsnorren rijden [ strike=]KDF[/strike] VAG ;)

        Login om te reageren
    • norge zegt

      29 september 2011 om 20:49

      @Esprit_de_Flandre: Eerder dertig ;)

      Login om te reageren
  27. consumptieverplicht zegt

    29 september 2011 om 19:34

    De achterliggende gedachte is o.a. het verminderen van verbruik. Oftewel zuiniger de resterende olie opstoken.
    Jammer eigenlijk dat het zuiniger maken van auto’s door fabrikanten, doormiddel van zulke vergaande evoluties, ondertussen wel heel veel geld kosten. Met steeds hogere klantverwachtingen en competitie tussen fabrikanten lopen de R&D kosten uit de klauwen. Dit heeft weer invloed op een alsmaar stijgende consumptieprijs. Daardoor stijgt de druk op de fabrikant. Aan de andere kant, de continue verbeteringen (met de tegenwoordige trend van ‘economizing’) zijn weer het wapen in de concurrentie strijd. Wij consumenten kopen wel een die nieuwe generatie, die weer 0.5 liter (op de 100km) zuiniger is, dan het vorige model.

    Beter zou het zijn om het R&D geld collectief te gebruiken wordt om een duurzame oplossing te vinden. Natuurlijk, de verbeteringen over de jaren (veiligheid, zuinigheid, comfort etc.) zijn groots, maar toch voelt het op dit moment als ranja constant te blijven aanlengen. Op een moment is de smaak eraf (red. de olie is op). Alleen heeft het dan heel veel gekost, waaronder ook het milieu. Aan de andere kant, worden wij natuurlijk weer aangespoord steeds nieuwe wagens aan te schaffen en zo blijft de economie mooi draaien.

    Login om te reageren
    • consumptieverplicht zegt

      29 september 2011 om 19:40

      @consumptieverplicht: Een betere oplossing zou dus zijn, ipv hogere euro normen, deze te ‘bevriezen’ en een mijlpaal in te stellen wanneer er echt geen conventionele brandstoffen gebruikt mogen worden. De fabrikanten worden dan min of meer gedwongen om zich echt te richten op een echte duurzame oplossing. De overheid (EU) zou hierbij nog kunnen helpen, maar dat is discutabel. Dat ligt aan je eigen ideologie betreffende marktwerking.

      Login om te reageren
  28. consumptieverplicht zegt

    29 september 2011 om 19:50

    Met andere woorden: Ik vind 10 versnellingen onzin. Verspilling van R&D geld, en tegenlijkerijd worden wij (consument) alleen maar aangespoord/verzocht/gedwongen dit weer te kopen, van hyundai of ander merk, met als uiteindelijke doel? NIETS, volgende keer 11 versnellingen?!

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    29 september 2011 om 20:45

    hallo .. 10 traps automaat .. AUTOMAAT ..

    hoe kan je dan “teveel” versnellingen hebben ??

    Login om te reageren
    • torana zegt

      29 september 2011 om 20:59

      @lincoln: een automaat-bak heeft ook versnellingen hoor

      Login om te reageren
    • mout zegt

      30 september 2011 om 00:22

      @lincoln: Je kunt teveel versnellingen hebben als ze
      – per stuk 5 kg toevoegen
      – schakeltijd kosten
      – afgerekend moeten worden
      – stuk kunnen.
      En dat doen ze.

      Login om te reageren
  30. tjorque zegt

    29 september 2011 om 21:19

    leuk leuk, geef mij maar zo’n tienbak als het even vlot schakelt als een dsg en intelligent stappen weet over te slaan als je op z’n staart trapt…

    lijkt me leuk cruisen:
    1e: 0-10km/h
    2e: 10-20km/h
    3e: 30-40
    4e: 40-50
    5e: 50-70
    6e: 70-90
    7e: 90-110
    8e: 110-130
    9e: 130-150
    10e: 150-200 (en dan stoken maar! :) )

    je bent gegarandeerd zeker dat de 10e en 9e niet verslijten :)

    Login om te reageren
  31. janklaassen zegt

    29 september 2011 om 21:36

    Audi A8 4.2FSI o.a. heeft ook al 8-trapsautomaat

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      29 september 2011 om 22:54

      @philipzuidijk: Nounou, een A6 3.0 TDI ook, een Volkswagen Touareg ook, een Porsche Cayenne ook. Bijna alle BMW’s, Jaguar’s en Landrover’s ook. Wat wil je nu zeggen? :lol:

      ZF-bakken worden sinds jaar en dag door veel fabrikanten gebruikt. Is goedkoper en zijn beste bakken.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        30 september 2011 om 19:38

        @Tommy2: 7 traps automaat van Mercedes is toch fijner als de 8 van ZF ;)

        Login om te reageren
  32. C220AMG zegt

    29 september 2011 om 23:58

    Het zal best zuiniger zijn maar ik zie de stap naar 10 versnellingen meer als een marketing zet die de consument zal beïnvloeden, want het klinkt zo lekker ecologisch.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North