• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Iconische Ford Cosworth is uniek op Marktplaats!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 15 september 2025 om 16:55 – 18 Reacties

Een jaren ’80 homologatiespeciaaltje: wat wil een mens nog meer?

De jaren ’80, wat moet dat een mooie tijd zijn geweest voor de autosportliefhebber. In de DTM heb je de 190E Evo II, E30 M3’s en de V8 Quattro, de Formule 1 maakt kennis met een racetalent uit Brazilië en Porsche domineert op Le Mans met de 956 en de 962C.

Maar ook in de rallywereld is het goed toeven. Groep B viert hoogtijdagen doordat grote merken als Peugeot, Renault, Audi en Lancia het met elkaar aan de stok hebben. Ford doet ook mee met de RS200, maar zodra Groep B in 1986 wordt afgeschaft moet het Amerikaanse merk met iets nieuws komen. De vervanger is een rallyversie van de Sierra.

Als homologatiebasis werkt Fords Special Vehicle Engineering-afdeling (SVE) samen met Cosworth om een RS-versie te maken van de Sierra. Het resultaat is de Ford Sierra RS Cosworth. Later volgt er een sedanversie van en een nog dikkere RS500-uitvoering. Die laatste is bedoeld als platform voor een tourwagenracer.

Specificaties

Onder de motorkap ligt de befaamde 2,0-liter viercilinder met zestien kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. Voor een extra vermogensboost komt er een Garrett T3 turbo met 0,55 bar overdruk op. De turbocharger brengt het vermogen naar 204 pk en het koppel naar 275 Nm bij 4.500 tpm. Al deze kracht gaat de twee achterste wielen.

Wie op het juiste moment goed schakelt kan binnen 6,8 seconden aan 100 km/u zitten. De topsnelheid is 240 km/u. Ondanks de achterwielaandrijving zijn er nauwelijks hulpmiddelen. ESP of tractiecontrole: je kunt het vergeten. Zoek het maar lekker zelf uit.

Het enige dat je nog enigszins moet helpen, is een visco-sperdiff en een walvisstaat van een achtervleugel die de bips naar beneden moet duwen. Een uitgeklopte koets kan uiteraard niet ontbreken op zo’n sportief model als de Sierra RS Cosworth. Vanbinnen kun je de jaren ’80 proeven. Een diepe achterbank, een schoon dashboard en stoffen bekleding.

De Ford Sierra RS Cosworth op Marktplaats

De reden voor dit artikel is dus een occasion op Marktplaats. Het is op het moment van schrijven de enige Sierra RS Cosworth die je op de website kunt vinden. Dit exemplaar is extra speciaal doordat het één van de 44 Sierra’s is die origineel naar Nederland kwam. In zijn 37-jarige leven heeft de Sierra drie eigenaren gehad en is er 73.634 kilometer mee gereden. Gemiddeld is er dus bijna 2.000 kilometer per jaar mee gereden.

Volgens de verkoper is de Ford roest- en schadevrij en zit ‘ie ‘netjes in de lak, niet concours conditie”. Kan ermee door dus. Het interieur ziet er voor zijn leeftijd keurig uit en heeft geen scheuren in het dashboard. De cabine is zo origineel mogelijk houden. Dat kunnen we niet zeggen over de onderhuidse techniek. Hij is stage 1 gechipt, kreeg een RVS-uitlaat en er zitten Koni-schokdempers onder.

De enige Ford Sierra RS Cosworth die op dit moment te koop staat op Marktplaats bevindt zich bij een dealer in Roermond. Die dealer vraagt een bedrag van € 52.999 voor de icoon. Een Sierra RS in actie zien? Bekijk hieronder de Autoblog-rijtest met de sportieve Cossie!

Ook interessant!

  • Deze Ford met V6 kost €219.000 op Marktplaats
  • Buitenkansje: koop een Focus RS Mk1 op Marktplaats
  • Durf jij? Ford Focus ST op Marktplaats heeft de enige juiste kleur
  • 997 GT3 RS op Marktplaats is een waanzinnige youngtimer
    997 GT3 RS op Marktplaats is een waanzinnige youngtimer

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cosworth, Ford, Klassiekers, marktplaats, occasion, sierra, sierra-rs

Vorig bericht: « Rijden met iconische generaties van de Mercedes S-Klasse
Volgend bericht: Autoblog-lezer verkent Schotland met zijn 330i »

Lees Interacties

Reacties

  1. minimoke1984 zegt

    15 september 2025 om 17:10

    Leuk já. 52000 euro leuk?? Mwah.. daar koop ik toch echt wat anders voor.. maar ieder zijn ding. Zelf veel vroeger met Escort Cosworth gereden. Was destijds een top auto maar uiteindelijk naar Toyota (Celica Carlos Sainz 4wd gegaan) overgestapt en daarna naar Subaru (2 x).. Uiteindelijk gestopt met deze hobby autos.. Er zal vast een liefhebber te vinden zijn maar of hij dit er voor over heeft..

    Login om te reageren
  2. rulefollower zegt

    15 september 2025 om 17:22

    Is dat een asbest-sticker? Weet iemand of er asbest in de auto gebruikt wordt? Pakkingen?

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      15 september 2025 om 17:35

      Ja.

      En die kans is reëel lijkt me.
      Kan bijvoorbeeld zitten in remvoeringen, koppelingsplaten, (uitlaat-)pakkingen, hitteschilden rond uitlaat/turbo.

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        15 september 2025 om 21:21

        Remvoering toch al lang niet meer?

        Login om te reageren
        • Captain zegt

          15 september 2025 om 22:10

          Er is slechts 73k km mee gereden, dit kunnen best de originele asbesthoudende brake pads zijn. Goede tip trouwens voor wie aan oldtimers werkt: trek niet zomaar tapijten/isolatiematten/pakkingen etc los maar denk erover na. Asbest heeft erg gunstige eigenschappen en was goedkoop dus het werd erg veel gebruikt.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            15 september 2025 om 22:16

            Als ze vroeger een remtrommel los schroefden, dan was het eerstvolgende wat ze deden, met perslucht alle remstof wegblazen.

            Er zullen inmiddels heel wat (voormalige) automonteurs zijn die lijden of zijn overleden aan asbestose (asbestlongen) of longkanker…

            Login om te reageren
  3. luchtgekoeld zegt

    15 september 2025 om 17:50

    Geweldige tijd ja, de jaren 80. Ik had n fuxxxx Simca 1100!!!!

    Login om te reageren
  4. mc96 zegt

    15 september 2025 om 18:09

    Een hele bak geld, maar wel een redelijke prijs voor een exemplaar in deze staat. Dit is ook een auto die nog wel iets in waarde gaat stijgen. Kijk maar eens wat zelfs RS2000’s doen tegenwoordig. Leuk ook om een artikel te lezen over de Sierra Cosworth. Alleen jammer dat de inhoud niet helemaal klopt. De Sierra Cosworth is niet ontwikkeld als homologatiespecial voor de Rally’s. Het model is ontwikkeld voor de groep A tourwagen racerij (voorheen reed men met de Merkur XR4 Turbo). Toen de Groep B rallywagens verboden werden is de Sierra ook ontwikkeld tot rallywagen. Niet andersom. De RS500 was er eerder dan de op de sedan gebaseerde uitvoering van de Cosworth. De RS500 had een extra splitter onder de voorbumper en een extra lipje op de achterspoiler en belangrijker een extra rij injectoren die op de weguitvoering niet werden gebruikt maar in de raceversie wel.

    Login om te reageren
  5. GJZ zegt

    15 september 2025 om 18:41

    Hou toch op met ESP, ASR enz. Met een goed afgesteld onderstel en het juiste pk, gewicht heb je al die onzin ook niet nodig.
    Dat heet puur autorijden…..

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      15 september 2025 om 20:42

      Ja want die zijn zo goed dat elke persoon ermee kan rijden en nooit ongelukken maakt. Daarom hebben we ook aanzienlijk minder ongelukken sinds al die systemen er zijn, omdat het niet werkt.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      16 september 2025 om 08:50

      Maar niet iedereen kan zo goed atorijden als jij. ( dat wilde je toch graag horen?)

      Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      17 september 2025 om 16:40

      Als je een beetje kan sturen heb je die zooi inderdaad niet nodig… Tot je onverwacht glad wegdek treft, bijvoorbeeld door een dieselspoor op een rotonde en de achterkant een forse stap opzij doet. Dan blijkt dat je met een jaren 80 turbosloep met RWD toch opeens best dwars op de weg kan komen te staan.

      Als hulpmiddel bij onverwachte situaties is het gewoon nuttig spul. Zeker de moderne abs, esp, asr. Het moet inderdaad alleen niet een goed onderstel of goede rijgewoontes vervangen.

      Login om te reageren
  6. hakvo054 zegt

    15 september 2025 om 19:56

    Ach, de grote 3 van de jaren 80: M3, 190 Cosworth en Sierra RA Cosworth

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      15 september 2025 om 20:06

      Vind zelf de 90 IMSA GTO ook een bizarre verschijning, wel eind jaren 80: https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-deze-audi-90-quattro-heel-amerika-vernederde-123782.

      Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    15 september 2025 om 20:45

    Had de goedkope werkvariant van de Cosworth begin jaren ‘90; een Sierra Van met 2.3 liter diesel. Had toch 67 PK’s…. Met een kleine 250kg aan gereedschap aanboord hoefde je nooit bang te zijn voor een snelheidsbekeuring.

    Login om te reageren
  8. Hubert zegt

    15 september 2025 om 22:10

    Zeer nette prijs. Zal wel komen omdat hij niet meer helemaal origineel is.
    Heb ze voor veel meer geld zien weggaan.

    Login om te reageren
  9. degrotemuis zegt

    17 september 2025 om 16:45

    Blijven leuke wagens, die snelle Fords. Wel verrassend dat volgens Finnik de gemiddelde leeftijd van eigenaren intussen 67 is. Te lang geleden, maar had deze niet een 5-cijferige km teller, of was dat de mk3 Escort RS Turbo? Als deze nog niet 100.000 of 200.000 km meer gelopen heeft, is dat wel zonde van zo’n heerlijke auto.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    29 september 2025 om 09:24

    Die kleine wieltjes die veel te ver naar binnen staan houden me tegen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North