Import, export en occasionverkoop blijft doorknallen

Auteur: , 22 Reacties
VWE

Recht zo die gaat.

Eerder dit jaar wisten we al te melden dat de occasionverkopen dit jaar sterk zijn gegroeid, ten opzichte van 2017. Nu we op de helft van het jaar zijn, kunnen we constateren dat de verkopen gezellig door blijven groeien. Inmiddels zijn er ruim 50.000 auto’s meer verkocht dan vorig jaar. Daarnaast deden ook de import en export het bijzonder goed. Dit schrijft VWE.

Vergelijken we het aantal verkochte occasions in de eerste helft van 2018 met die van 2017, dan zien we dat er 8,9 procent meer auto’s (51.185 stuks) zijn verkocht door autobedrijven. Consumenten verkochten 2,8 procent meer auto’s (9.742 stuks) aan andere consumenten. Het totaal voor autobedrijven staat momenteel op 624.086 auto’s, het totale aantal auto’s dat door de consument is verkocht, staat op 356.530 auto’s.

Hoewel de groei iets is afgezwakt, herkennen we nog altijd een flinke stijging ten opzichte van 2017. Inmiddels zijn er 119.153 auto’s geïmporteerd; dit is 21,2 procent meer adn vorig jaar, toen er nog 98.282 auto’s werden geïmporteerd. Over de export mogen we eveneens trots zijn, want na een milde stijging vorig jaar (0,7 procent), zitten we ondertussen al op 7 procent. In absolute aantallen steeg het totaal van 118.024 auto’s in de eerste helft van 2017 naar 126.248 auto’s tot nu toe.

Hieronder bekijk je de bestverkochte, geïmporteerde en geëxporteerde modellen van 2018, tot nu toe.

Populairste modellen
VWE

Import
VWE

Export
VWE

Beeld: Clio combo, via @kuifje



22 reacties

Mogen we hier uit opmaken dat stations niet zo populair zijn 2e en/of 3e hands, als we naar de top 5 export kijken
@lekkerlinksrijden: Zijn waarschijnlijk allemaal oude diesels die naar het oostblok gaan. Oude diesels raak je hier aan de straatstenen niet kwijt.
Ik dacht dat hybrides massaal geexporteerd werden maar dat zie ik hier niet terug.
@kobus1967: waarschijnlijk omdat er meer Golfs geëxporteerd werden dan totaal aan plugins.
Laat staan plugins van één model.
@torsen: waarom dan al die haat tegen die paar plugins op dit forum?
@kobus1967: Waarom stel je allemaal vragen die je met een beetje logisch denken zelf ook kunt beantwoorden?
@kobus1967: Ik heb er geen hekel aan. Ik zou er wel eentje willen hebben: Porsche 918 Spyder…. ;-)
Ik heb zelf ook al 2 auto’s en een motor geïmporteerd. Het scheelt gewoon serieus geld en zo moeilijk is het niet. Kwestie van je een beetje verdiepen in de materie. Als je de juiste papieren maar hebt…
@duderuud: Mag ik weten aan wat voor besparing ik moet denken in uw situatie
@bmw2coupeeigenaar: ik heb alleen maar jonge premium auto’s aangeschaft. Dan praat je over een besparing van tussen de 4k en 10k maar dat is sterk afhankelijk van aanschafprijs, ouderdom, opties maar vooral co2 uitstoot. BPM is de grootste kostenpost dus pak óf een hele oude auto óf een hele jonge met lage uitstoot.
Voorbeeld: Ik heb eens gekeken naar een 2014 C63 AMG.
Aanschaf: rond de 37k. De BPM was echter (schrik niet) 16k!
Ter vergelijking: De BPM op mijn 2016 M140i was rond de 6k…2 jaar jonger maar 10k lagere BPM.
@duderuud: Het heeft alleen geen zin bij goedkope meuk. Of het moet al een bijzondere auto zijn. Onder de 5000 euro loont het de moeite vaak niet.
@lekbak: verbaasd me dat het importeren van een auto als de Captur blijkbaar de moeite waard is. Mijn idee is altijd dat het vooral interessant is voor de meer highend auto’s (dikkere bmw’s etc zoals de M140 waar @duderuud het over heeft).

Bij zo’n captur bespaar je misschien €500-1000?.
@rudy: Daar zou ik het voor doen. Maar met de reiskosten en importkosten erbij gerekend is het voor mij niet de moeite waard. Helemaal als je ook nog een keer voor niks onderweg bent.
@Rudy: Captur worden alleen geïmporteerd omdat ze zo populair zijn, niet om kosten te besparen maar meer omdat vooral ouderen mensen Captur automaat willen, alle Captur’s automaat bij ons is import omdat de vraag zo groot is naar automaat Captur
@lekbak: Ik zat laatst te kijken voor een Fiat Punto Evo Turbo 135pk. Kan in Duitsland zo 2k schelen. Dat vind ik nog wel de moeite waard.
Ik dacht dat met name de Duitse premiums geïmporteerd werden.
Pfff we kunnen het hier beter Autoblog noemen. Waarom zien we nergens cijfers over kano’s!? Ik kano elke dag naar mijn werk heen en weer ja!
Een Renault Captur importeren. Je moet er maar zin in hebben om zo’n super-droevige auto naar deze contreien te willen halen. Wat een triest hoopje auto is dat zeg. Niet bijzonder snel, niet bijzonder zuinig, niet bijzonder ruim, niet bijzonder comfortabel. Een soort slechte variant van de Clio, die wél goed is, maar niet in de top 5 staat. Die Captur maakt mij echt verdrietig. Ook als ik naar binnenkijk. Dan zit er zo’n stel met matchende plastic regenjassen in. Klaar om tussen zes planken te liggen. Nog even 30 jaar wachten. Uit betrouwbare bron vernomen dat Mieke Telkamp de navigatie inspreekt voor de Captur.
Niet zo gek dat dit booming is. De Nederlandse autoprijzen bij de dealers zij om te janken zo hoog.
Dan kun je goedkoop leuke auto’s importeren, blijft het bij Polo’tjes en Renaults…
Toch wel apart dat de Golf op nummer 2 van import staat en op nummer 1 van de export?
Import van een VW polo en een Opel Corsa. Pfff wat een geneuzel
, importeer dan ook iets fatsoenlijks als een dikke 5 serie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).