“In 2020 betalen we 200 miljoen euro te veel BPM”

Auteur: , 66 Reacties

BOVAG en RAI Vereniging zijn furieus.

SQ7

Snelle situatieschets: auto’s in Nederland zijn duur. Dat wist je waarschijnlijk al. Ook is vrij bekend hoe het komt: bij elke auto wordt een flinke som BPM berekend. Deze luxebelasting is op papier een goed idee, helemaal nu de BPM kunstmatig omhoog gegooid kan worden voor milieudoeleinden. Aangezien je op een elektrische auto geen BPM betaalt, is het een stimulans. Echter, in een wereld waar de elektrische auto nog middenin zijn doorbraak zit, is het logische alternatief een auto met een brandstofmotor. Voor die auto’s is er slecht nieuws: de prijzen gaan kunstmatig omhoog. Door de overgang van NEDC naar WLTP heeft de overheid door TNO een onderzoek laten doen om de nieuwe BPM-tabellen te kunnen berekenen. BOVAG en RAI Verenging waren al van mening dat dit helemaal geen juiste maatregel was, maar nu hebben zij eigen onderzoek laten doen door KPMG.

De tarieven die de overheid gaan rekenen zijn veel te hoog. Het zou gaan om 200 miljoen euro te veel BPM per jaar als de tabellen worden aangepast op 1 juli 2020. BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van een auto en volgens WLTP pakt dat voor veel auto’s negatief uit. In theorie betekent het dat de grote en zware auto’s, die meer CO2 uitstoten, het hardst gepakt worden met deze maatregel: dat is een goed streven. Het blijkt juist dat de klappen vallen bij kleine(re) auto’s. Omdat hierbij ook de WLTP-uitstoot tegenvalt, schiet de BPM omhoog. KPMG constateert ook dat de overheid vanaf 1 september 2017 tot en met 1 juli 2020, de kas met 650 miljoen euro teveel gespekt wordt.

De twee automobiele belangenorganisaties kun je nu echt niet kwader krijgen. Steven van Eijck, de voorzitter van RAI Vereniging, zegt bijvoorbeeld:

Het ministerie is al weken op de hoogte van de uitkomsten van het KPMG-onderzoek maar legt zonder overleg alles naast zich neer. Ondanks alle nieuwe feiten, betaalt de automobilist weer de rekening en moet de autokoper nog dieper in de buidel tasten voor een schone, zuinige nieuwe auto. De nieuwverkopen staan nog meer onder druk en dat staat bovendien haaks op ons streven naar een duurzamer wagenpark, dat minder uitstoot. Het is nu aan de Tweede Kamer om zo snel mogelijk in te grijpen en een einde te maken aan deze vertoning.

Wat Van Eijck probeert te zeggen is dat je de redenatie van de overheid moet omkeren: nieuwe auto’s zijn juist goed voor het beperken van uitstoot. Door de WLTP-cyclus worden autofabrikanten zo streng binnen de normen gehouden dat zelfs de grootste en dikste auto’s niet teveel CO2 uit de auspuff blazen. Immers, als de nieuwe auto’s te duur worden, wordt er veelal uitgeweken naar een tweedehands exemplaar waar de normen van 2019 helemaal niet relevant zijn. Kortom: de nieuwkoper trekt (onnodig) de knip, iets wat we bepaald niet moeten stimuleren.

Peter Niesink van BOVAG wil ook niks dan actie:

Dit is echt onbestaanbaar. Hier is sprake van een structurele verhoging, terwijl toenmalig staatssecretaris Wiebes van Financiën had beloofd dat de autokoper niet de dupe zou worden van de invoering van de WLTP en dat de overgang ‘budgetneutraal’ zou plaatsvinden. Dat is niet het geval en nieuwe auto’s zijn nu nog duurder gemaakt. En dan gaat het dus om vele honderden miljoenen! Wij vragen de Tweede Kamer om het Kabinet aan de eerdere toezeggingen te houden. Hiervoor moet de aangekondigde BPM-tabel worden aangepast en de te veel betaalde BPM gecompenseerd.

En zo gaat de BPM-soap verder. Dat de overheid in een overgangsperiode zo’n beslissing maakt valt te begrijpen, maar als de redenatie weerlegd wordt en het gaat om honderden miljoenen euro’s, dan hebben RAI en BOVAG een punt dat er gewoon iets moet veranderen.

Image-credit: iemand die in 2020 enorm de dupe zal worden van de BPM-tarieven, via Autojunk.



66 reacties

Ach, wat is nou 200 miljoen als we een schoon klimaat er voor terug krijgen? Onee wacht….
@techniekmeneer: wat is een schoon klimaat? Klimaat kan nooit schoon zijn. Handig als mensen niet weten waar het over gaat.
@techniekmeneer: grote getallen zorgen altijd voor veel ophef, maar we praten hier over gemiddeld 2 euro per auto per maand. Van dit soort bedragen liggen we toch normaal gesproken niet wakker als het niet over de heilige koe gaat?
@vroaaaaaaaaaar: die 200 miljoen komt voornamelijk nieuw verkochte auto’s. Dus als jij uitgaat van €24 per auto x 400000 stuks komt je uit op slechts 9.6 mln.
Snap nog steeds niet dat de mensheid denkt dat zij de wereld kan redden. Hoe vaak heeft moeder natuur al haar (alles vernietigende) krachten laten zien?! Lijkt me wel duidelijk verder..zelfs met 200 miljard ga je geen verschil maken..
@ghost: volgens mij zijn we sinds de afgelopen 100 jaar deze planeet met z’n allen behoorlijk aan het uitputten/kapot maken, er zijn maar weinig wetenschappers die daaraan twijfelen.. Alleen als we er iets aan willen doen moet het ook echt m’n z’n allen, dus niet alleen een klein ienie-minie-landje als NL.. en niet alleen via de automobilist daar :-(
@punicaoase: denk dat de grootste oorzaak de overbevolking is die als maar harder aan het groeien is.
@kennone: Een algemene vraag in deze thread: “wie weet wat er gebeurt als er teveel konijnen komen?” Dat is namelijk precies wat de mensheid ook staat te wachten. En daar veranderd geen enkele probleem-verplaatsende-EV ook maar iets aan.

Ik noem een aantal voorbeelden uit de geschiedenis:
– zwarte pest
– ebola
– AIDS
@technofreak: Relevanter voorbeeld is toen de Europeanen ziektes meebrachten naar Zuid Amerika en daar echt massaal mensen stierven. Toen daalde de wereldbevolking hard. Een stuk minder mensen en hun vuurtjes (dus minder CO2 uitstoot), en alle akkers in Zuid-Amerika werden vanzelf weer begroeid door de natuur. Dit had een behoorlijk gevolg voor de temperatuuropbouw van de aarde. Er kwam toen een “kleine ijstijd” zoals ze het noemen.

Dus ja, menselijk handelen is zeker van invloed (ondanks dat de helft dat hier altijd lekker makkelijk ontkent)
De conclusie kan dus zijn dat er te veel mensen zijn, of we wijzigen de manier waarop we leven.
@technofreak: ebola en mis8 aids is door mensen laten uitbreken om populatie in bedwang te houden
@elemento: de aarde is plat
@technofreak: dat werkte vroeger dus nog wel, tegenwoordig zijn we die ziektes gewoon de baas waardoor massa sterfte niet echt meer voorkomt. Ook de oorlogen zijn wat milder geworden waardoor er enorm veel minder mensen omkomen. (Gelukkig ook maar) Denk dat je misschien een max van 1 op het aantal kinderen per gezin voor een hele lange tijd in gang moet zetten om het aantal langzaam terug te dringen
@kennone: bevolkingsgroei neemt juist af, maar zal pas stabiliseren over zo’n 50 jaar als we met 11 miljard zijn (zoek maar even Hans Rosling op Youtube, die legt het perfect uit).
@vroaaaaaaaaaar: de club van Rome was ook goed.
@punicaoase: het enige dat zou werken in dat geval is de inslag van een komeet, want dat “met z’n allen..”, dat gaat never gebeuren, er hoeft maar weer 1 landje af te haken en andere volgen ook..kansloossss!
@ghost: wie heeft het over redden? Het veranderen van t klimaat is een natuurlijk proces, dat je eigenlijk al niet wilt. Echter zijn we het natuurlijk proces aan het versnellen door de uitstoot van
Broeikasgassen. Iets wat je helemaal niet wilt. En dit kun je minder versnellen door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. En dat kan wel degelijk door geld te investeren in productieprocessen zodat de uitstoot hiervan afneemt
@ghost: de mensheid wil niet de wereld redden, de mensheid wil de mensheid redden.
Dat hele co2 gezeur is 1 grote leugen.
@bimmerfan: ga maar eens naar Nieuw-Zeeland/Australië daar denken ze er toch echt anders over
@jasbelle: Da’s anders. Heeft te maken met de gat in de ozon.
@bimmerfan: ga maar eens naar Nieuw-Zeeland/Australië daar denken ze er toch echt anders over.
@bimmerfan: Laten we het hopen maar ik geef je weinig kans meer.
@bimmerfan: Zeker niet. Menselijk handelen in relatie tot CO2 en opwarming van de aarde is al zovaak aangetoond. Zelfs ver voor de industriele revolutie.

Je kunt lekker makkelijk roepen, maar als je je wil verdiepen, lees dit eens: https://www.historicalclimatology.com/blog/-did-human-brutality-trigger-preindustrial-climate-change
@bimmerfan: ieder jaar een nieuw warmtwrecors en temperaturen van 41 gr in nl zijn heel normaal?
@maotje: ja, er zijn periodes van warmte en kou, als Nederland onder een dik ijspak zou liggen zou dat raar zijn nu maar dat was vroeger wel zo geweest
@harmengerritsen: dat begrijp ik. Maar dat wilt niet zeggen dat het niet zorgwekkend is. Het is te gemakkelijk on te zeggen het is een natuurlijk verschijnsel. Wat denk je dat uiteindelijk het gevolg zal zijn van de algehele opwarming? En dan heb ik t niet over het stijgen van de zeespiegel, want dat is peanuts vergeleken met t echte probleem dat gaat komen.
Gij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie ! Het gaat alleen om de onstilbare geldhonger van de overheid ! De burger moet arm blijven !
@jupke: “het volk krijgt de leiders die het verdient”.
Dus lekker in je oudere auto blijven uitstoten, daar wordt de lucht beter van
@lekkerlinksrijden: als dit zorgt dat de productie van een nieuwe auto wordt tegengegaan ja.
@lekkerlinksrijden: De hele BPM gaat niet over luchtkwailteit. Het gaat over kostenbeheersing mbt mobiliteit.
Met een hoge BPM wordt het wagenpark automatisch kleiner. Alleen zij die echt een auto nodig hebben in onze stad-staat van 200 m² willen deze nog betalen. Zodra de EV gemeengoed is, gaat daar de BPM, heffingen etc. ook 200% dik bovenop.

Voordeel voor de staat? inkomsten in de plus, uitgaven voor infrastructuur naar beneden.
Een andere optie zou zijn om niet iedere twee weken verse helder witte belijning aan te brengen, niet elk hobbeltje in een snelweg glad te strijken en een soort van gemiddelde te maken van de Belgische en Duitse kwaliteit van de weg. We flikkeren miljarden weg om al ons asfalt en de omgeving ervan in Concoursstaat te houden. Denk eens aan het maaien van de middenbermen. 30cm grasstrook ONDER een geleiderail, maar toch wordt het gelandscaped door de staatshovenier.
@technofreak: je beseft toch wel dat een deel van onze welvaart/economie gebaseerd is op de geweldige infrastructuur in dit land?!
@punicaoase: Die economie zou er ook nog wel zijn als we die 3 paardenbloemen in de berm gewoon laten staan en dat hobbeltje van 10 bij 10 cm niet gladstrijken.
Onnodige verkwisting van publiek geld. Als ik moet kiezen tussen “m’n Oma 3 ipv 2 keer per week gewassen”, of “middenbermbemaaiïng”, doe mij dan maar een paar bloemetjes meer.
@lekkerlinksrijden: ben ik druk mee bezig 15 jaar oude VW bus en oude nog oude walmende Mercedes diesel.
En rij dagelijks in Scania Euro3 truck dus ik ben wel goeie voor de uitstoot.
Ik denk dat we nog veel meer te veel belasting betalen voor linkse hobby’s…… Ik heb het al gezegd en ga het weer zeggen, lekker diesels importeren en aan de blauwe diesel.
@dutchdriftking: en vergeet ook niet wat we mislopen door rechtse hobbies. Het nagenoeg belastingvrij stellen van bedrijven kost bakken met geld.
@mashell: Eens. Er zijn wat bedrijven welke belasting mis lopen. Echter, veel van deze bedrijven zouden zich zonder belastingvoordeel niet hier vestigen. Daar ze dit nu wel doen levert dit enorme werkgelegenheid op. En die werknemers betalen toch een bult loonbelasting!
@dutchdriftking: ja? Hoeveel medewerkers heeft starbucks dan?
@mashell: Eens. Er zijn wat bedrijven welke belasting mis lopen. Echter, veel van deze bedrijven zouden zich zonder belastingvoordeel niet hier vestigen. Daar ze dit nu wel doen levert dit enorme werkgelegenheid op. En die werknemers betalen toch een bult loonbelasting!
Da’s mooi en terecht. Groeten van de boeren.
@steventure: “Wij moeten lijden, dan jullie ook” een instelling waarmee (sommigen van) jullie de afgelopen een berg aversie gekweekt hebben. Je medelanders zijn niet je vijand he, tenzij jij dat van ze maakt.
Volgens mij wordt de eigenaar van die SQ7(image-credit) niet enorm de dupe van de nieuwe BPM-regels. Denk eerder dat hij blij is dat hij de auto nu al heeft en niet volgend jaar na 1 juli nieuw koopt..
@lpg-stinkt: ik zou er ook 1 gaan halen als ze onder de €75k zakken met respectabele kmstand.
@ghost: Goed idee, ideale family-car! Ik ga m’n autoscout alert eens opnieuw instellen.. ;-)
Laten we allemaal protesteren door de snelwegen te blokkeren
@hdboef: Dat gebeurt nu al elke dag toch?
@hdboef:

Ik ben vanochtend alvast begonnen met blokkeren van de snelweg. En ik was niet alleen!
@lekkerlinksrijden: De hele BPM gaat niet over luchtkwailteit. Het gaat over kostenbeheersing mbt mobiliteit.
Met een hoge BPM wordt het wagenpark automatisch kleiner. Alleen zij die echt een auto nodig hebben in onze stad-staat van 200 m² willen deze nog betalen. Zodra de EV gemeengoed is, gaat daar de BPM, heffingen etc. ook 200% dik bovenop.

Voordeel voor de staat? inkomsten in de plus, uitgaven voor infrastructuur naar beneden.
Een andere optie zou zijn om niet iedere twee weken verse helder witte belijning aan te brengen, niet elk hobbeltje in een snelweg glad te strijken en een soort van gemiddelde te maken van de Belgische en Duitse kwaliteit van de weg. We flikkeren miljarden weg om al ons asfalt en de omgeving ervan in Concoursstaat te houden. Denk eens aan het maaien van de middenbermen. 30cm grasstrook ONDER een geleiderail, maar toch wordt het gelandscaped door de staatshovenier.
@technofreak: toch zit er wel een reden aan achter dat ontmoedigingsbeleid. We hebben eigenlijk ook al teveel auto’s. Ik zou de belastingvoordelen op grijskenteken voertuigen afschaffen, zul je zien dat de bedrijven met minder busjes en vrachtwagens net zo veel kunnen doen (in Duitsland rijden verhoudingsgewijs veel minder busjes). Die extreem hoge kwaliteit van de weg en het dure onderhoud is waarschijnlijk nodig om de files te beperken. Ik zou hier in Duitsland maar al te graag de Nederlandse strategie van s’nachts onderhoud zien. In Duitsland maait men de struiken in de middenberm ook gewoon tijdens de ochtendspits. En wat het kost is niets in vergelijk met de opbrengsten van auto gerelateerde belastingen.
@mashell: Het is een klassiek voorbeeld van hoe de kabinetten Rutte “groot (EU) prediken en klein (NL) doen”.
Alles moet in dienst staan van 1-EU, maar intussen betaalt een ondernemer in Scheemda, Goes of Heerlen voor de problemen in de Randstad die ze zelf niet ondervinden doordat ze wél grensoverschrijdend zijn. Lan geleden leiden alle wegen naar Rome, in Nederland leiden alle wegen naar de Randstad.

En dat voorbeeld gaat op met alles: CO², NOx, BPM, Gasopbrengsten, noem het maar. Allemaal problemen op 50 km² die op te lossen zijn door EU/Werelddenken. Toch blijft men kneuterig.
@technofreak: de focus op de randstad doet het land inderdaad geen goed.
Met de vriendelijke groeten,

Firma List & Bedrog
Binnenhof Den Haag
Ze maken zich boos om belastingen die omhoog gaan? Terwijl dat net zo voor de hand liggend is als de wind die waait. Dat hun hele branche op de schop gaat, elektrisch rijden, carsharing, autonoom rijden, veel minder onderhoud nodig, veel minder dealer bedrijven nodig daar zijn ze niet mee bezig?
Lekker scheuren met de hele familie in een Dodge Ram! Geen BPM Lage wegenbelasting
Het is schaamteloos wat die Haagse boeven allemaal denken te kunnen flikken dezer dagen. En wat ook wel een keer heel duidelijk gesteld mag worden: dat hele TNO is helemaal niks maar dan ook niks waard. Ze maken gewoon een rapportje met de conclusie die de overheid wil zien. De gemiddelde Ex on the beach deelnemer kan nog bedenken dat auto’s in Nederland veel duurder worden door de CO2-tax berekening op basis van wltp ipv nedc cijfers te doen.
Allemaal naar Zweden, 10-16:00 werktijden, school en ziekenhuizen goed voor elkaar en de grond voor huizen is de helft van een kamer van 16m3 in Nederland. Wel veel duurder met de rest van alle kosten maar naar verhouding verdien je ook 2x zo veel….
@20klepper: Lol, woon jij überhaupt in Zweden of heb je dat van horen zeggen? Er zit enige waarheid in, mits je bereid bent om naar het platte land te gaan. Kijk eens op Skatteverket.se en verdiep je eerst eens in het belastingstelsel.
Volgens mij betalen wij al jaren veel te veel bpm in vergelijking met andere landen.
Maar volgens mij is iedere cent aan BPM uberhaupt teveel. Snap niet dat BPM al die tijd heeft kunnen bestaan en lijkt me ook hartstikke illegaal. Vergelijk maar eens de Nederlandse autoprijzen met die van Canada….
@arias: daarentegen hebben ze daar dan weer veeeeeel meer km2 natuur per inwoner dan in ons landje. Die CO2 moet toch ergens gecompenseerd worden…
Laten we eerst eens beginnen met minder koeien. Ik zag laatst nog een documentaire waarin duidelijk werd dat een koe op jaarbasis evenveel uitstoot als een middenklasse auto die 20k p/jaar rijdt.
@bmw2coupeeigenaar: Pas maar op, iedereen wil wel elke avond zijn stukje vlees op zijn bord hebben natuurlijk en daar wil je niet tussen gaan staan. Ik ben het trouwens wel volledig met je eens, het is verstandig minder te gaan “consumeren” en wereldweid een X aantal kind beleid in te stellen, maarja dan zit je weer met de vergrijzing en de pensioenen.
Dan leggen de RAI en BOVAG het toch even in een zaak bij de Raad van State als het juridisch niet klopt? Die hebben de laatste tijd al vaker Den Haag tot de orde geroepen en RvS oordelen kan het ministerie even niet zomaar naast zich neerleggen…
@tommycooker: dat kunnen ze niet zomaar nee, doen ze wel, kost alleen iets meer moeite.
Als we op de gevestigde partijen blijven stemmen, gaat dit soort naaierij niet verdwijnen!
een 10 jaar oude V8 5 liter importeren … blijft een schijntje over van de BPM en je hebt een leuke auto. Mustang V8 is een van best verkochte sportauto’s in Duitsland. Dit gedrag werkt BPM regeling in de hand, geen wonder dat wagenpark van NL ouder word en nu al ouder is dan onze buren.
Daarbij is exporteren van een nieuwe energiezuinige auto voordelig, je krijgt de resterende BPM terug van de belasting. Dus nieuwe auto worden geëxporteerd en oudere (liefst met grotere motoren) worden geïmporteerd – werkt goed die BPM.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).