Onlangs werd de BMW 7 Serie vernieuwd en helaas, de kritiek was niet van de lucht. Met name het uiterlijk kon niet op veel goedkeuring rekenen. Uiteraard kunnen smaken verschillen, maar de meeste autoblog-lezers konden de ‘Filemon Wesselink-look’ niet waarderen. Nu is de BMW 7 Serie sowieso een geplaagde auto qua design. De E65 (en de lange E66) 7 Serie waren volgens de BMW fans ware gedrochten. Nee, zijn voorganger (de E38), dát is de laatste fraaie BMW.
Daar kunnen we in mee komen. Het eenvoudige lijnenspel en de perfecte proporties zijn werkelijk beeldschoon. Net als de auto op dezer foto’s, een 740 die te koop staan in de Verenigde Staten. Zelfs met deze huurauto-look (witte lak, zwarte nieren) is het een plaatje om te zien. Zoals je kunt zien is de huidige eigenaar er heel zorgvuldig op geweest. Deze auto ziet werkelijk als nieuw uit.
Nou ja, nieuw. Zoals deze 7 Serie er nu bijstaat, is ‘ie nooit geleverd. Eigenlijk is dit een M7 zoals BMW hem had moeten bouwen. De motor is namelijk de S62B50, kenners weten dat dat de 4.9 liter grote V8 is uit de BMW M5 (E39). Niet alleen de motor komt uit de M5, ook de handgeschakelde zesbak van Getrag zit in deze 7 Serie. Voor de gelegenheid is het motorblok voorzien van een ESS supercharger, voor meer vermogen en koppel. Hoeveel meer staat niet in de advertentie.
Grote kans dat het de ESS VT1 kit is. Dan stijgt het vermogen van 408 pk naar 560 pk. Het koppel gaat eveneens omhoog, van 500 Nm naar 625 Nm. Geen verkeerde waarden, het is meer dan de Alpina B12 kon opbrengen uit diens opgeboorde twaalfcilinder. Om het vermogen aan te kunnen is de achteras en het subframe van een 750i gemonteerd. De auto staat op Bilstein B6 dempers en H&R veren. Om de boel op tijd tot stoppen te brengen, zit er een setje gigantische Brembo GT remmen op met nieuwe schijven en blokken.
Het interieur is eveneens beeldschoon. Het cognac kleurige leder is schitterend. Ook het fraaie hout draagt zijn steentje bij aan een exclusieve en stijlvolle uitstraling. Er zit een modern tientje aan, want het ouderwetse navigatiesysteem is eruit gehaald. In plaats daarvan zien we een heel groot scherm, eveneens origineel van BMW.
Tevens heeft deze E38 de beschikking over iDrive! Verder zien we het instrumentarium en het driespaak sportstuurwiel uit de E39 M5. Alles is dusdanig keurig uitgevoerd dat je niet meer kunt spreken van tuning. Dit is een perfecte restomod, eigenlijk. Vergaap je zelf aan de foto’s in de gallery. Spoiler alert: het zijn nogal veel foto’s. Kopen? Over drie dagen verloopt de veiling.
59 reacties
Bah!
Kampsjaak lichtmetaal en nog verlaagd ook
OT: in het donkerpaars zou ik hem wel willen.
Die lang getrokken elegante lijnen… Top!
Niet perfekt want Wit en Paupervelgen jammer
Strak dingske! Al vind ik de velgen die er nu onder liggen beter passen dan ten tijde van het artikel op petrolicious.
Erg netjes afgewerkt en hulde voor de “onzichtbare” uitlaten.
Het enige smetje is de witte kleur, dat had donkerblauw mogen zijn.
https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2320882-It-s-been-a-long-time-ESS-supercharged-S62-E38-M-sport
In elkaar gezet met oog voor detail. voor mij wel de ultieme E38, ondanks z’n bleke huidje.