
De nieuwe, volledig elektrische Mercedes GLC heeft een prijs.
Op de IAA in München presenteerden BMW en Mercedes gelijktijdig twee belangrijke rivalen: de nieuwe iX3 en de nieuwe GLC. Bij de iX3 wisten we dezelfde dag nog wat ‘ie moest kosten, maar nu hebben we ook de prijs van de GLC.
Mocht je het gemist hebben: de elektrische GLC is een volledig op zichzelf staand model, dat naast de gewone GLC wordt geleverd. Mercedes is afgestapt van het EQ-label en heeft nu dus gewoon twee verschillende GLC’s in het gamma.
Goed, de prijs. De Mercedes GLC is nu te bestellen vanaf €72.631. Voor dat geld krijg je de GLC 400 4Matic, met 489 pk, een 94 kWh accu en 673 kilometer range. Let op: voor de maximale range van 713 kilometer moet je de optie ‘Long Range’ aanvinken voor €3.416. Dan krijg je ook meteen achterasbesturing en luchtvering. De GLC 400 4Matic is vooralsnog de enige versie die je kunt kiezen.




Vond je die verlichte grille van de GLC helemaal niks? Goed nieuws, die is optioneel. Met een donkergrijs middengedeelte – zoals wij ‘m geconfigureerd hebben – is de grille wat ons betreft een stuk beter te pruimen.
Nog een spraakmakende feature van de GLC die optioneel is: het Hyperscreen. Standaard krijg je het Superscreen. Dan heb je ook schermen over het hele dashboard, maar dit zijn drie losse schermen. Als je het Hyperscreen á €1.512 aanvinkt krijg je één groot scherm dat naadloos doorloopt.


Dan nu de hamvraag: is de GLC een betere deal dan de iX3? Het korte antwoord is nee, want de iX3 biedt 805 kilometer range voor €70.521. Ook kun je met 400 kW snelladen, tegen 330 kW in de Mercedes. Nu kun je in de praktijk vaak niet sneller dan 350 kW laden, maar toch weer een pluspuntje voor BMW.
Heeft de Mercedes ook nog voordelen? Ja, je hebt 20 pk extra (niet echt boeiend) en meer ruimte (wel boeiend). De GLC is ietsje groter en biedt 120 liter extra bagageruimte, verdeeld over de kofferbak en de frunk. Wat ondergetekende betreft is de GLC bovendien mooier vanbinnen en vanbuiten, maar dat is natuurlijk subjectief.
Zelf een GLC configureren kan nu op de website van Mercedes





673km range is niet best op 94kwh. Prijs die je betaalt voor een lomp hok denk ik, de CLA is juist extreem zuinig.
Ik vind deze Mercedes spuuglelijk en de iX3 goed gelukt. Team BMW.
Ik zou persoonlijk de binnenruimte zwaar laten meewegen bij het invullen van een wensenpakket. Ik heb ooit een auto weggedaan die me nog uitstekend beviel, maar enkel omdat deze te klein werd (pubers kregen een groeispurt). De enige schrale troost was, dat ik er bij inruil zelfs een fractie meer voor terugkreeg dan dat ik er 3 jaar eerder voor had bijgelegd.
De voorkant is gewoon Mercedes, niks op aan te merken, maar wat ze bij de achterlichten bedacht hadden vraag ik mij wel af ja.
Bij Pon moet nu snel iemand wakker worden, de concurrentie biedt betere specs, meer uitrusting en lagere prijzen dan de Q6.
Voor een 700km+ range moet je de optie ‘Long Range Edition’ aanvinken
Dan heb je oa luchtvering en een meesturende achteras.
Beetje onduidelijk aangegeven, maar je hebt gelijk! Staat nu in de tekst.
Gewoon Lexus Rz 350e kiezen, beter afgewerkt, mooiere materialen, oerdegelijk, 10 jaar garantie, goede range, comfortabel, ongetwijfeld veel stiller en 10 jaar garantie en veel chiquere uitstraling.
Dat lijkt me gezien prijs, vermogen en actieradius een andere klasse.. Zelf aantal keer een proefrit gemaakt in een Lexus (IS, NX, GS), maar stapte elke keer hoofdschuddend eruit.. te Amerikaans qua afwerking en wegligging. Infotainment vond ik ook slecht.. Kwaliteit is vast buitencategorie..
Batterijpakket is kleiner bij de Rz, lager gewicht en efficiënter, zuiniger. Vind persoonlijk blindstaren op actieradius inmiddels onzin.
Kan je aanraden te gaan rijden in de Rz of straks nieuwe ES, heb ze beiden in Duitsland al bekeken…..en in gezeten, geweldig.
Inmiddels onzin met de nieuwste generaties elektrische auto’s klopt inderdaad maar de RZ heeft specificaties die 5 jaar geleden wellicht nog goed waren maar inmiddels volledig achterhaald zijn. 224pk, 508km WLTP in de executive line met een 77kwh batterij en 150kw snelladen… niet bijzonder efficiënt, niet bijzonder veel vermogen en niet bijzonder snelladen en dat voor bijna €60K. Wil je meer vermogen dan kom je op 380PK maar is de WLTP gedaald naar 456km en gaat de prijs al naar €66K Daar komt nog bij dat er een yoke in zit als stuur en het lexus design, in mijn ogen, ook niet moeders mooiste is dus die gaat echt geen hoge ogen gooien kwa verkoopcijfers.
€10K extra geef ik dan met alle liefde extra uit voor deze GLC of de iX3
Lexus RZ weegt bijna 400kg minder en Toyota heeft bewust gekozen voor klein batterijpakket met nog steeds reserves ingebouwd tevens voor max 150kw laden. Daar us niets mis mee, nieuwe RZ laadt in 28minuten van 10 tot 80%, de nieuwe ESgo van Volvo doet er 22 minuten over, zal voor deze Mercedes niet anders zijn. Wat wel anders is dat Lexus 10 jaar garantie geeft op batterijen en 1 mln km, als capaciteit onder 70% garantie komt valt dit onder de garantie. Dit maakt Toyota en Lexus uniek en ook interressant om te kopen 2e hands als de auto uit de lease komt. De echte range zal bij de RZ in de praktijk minder afwijken dan bij de erg zware concurrentie. Een range van 540km is meer dan voldoende. Persoonlijk vind ik een redelijk gewicht en een klein accupakket ook meer van deze tijd dan enorm zware auto’s door extreem groot accupakket, de ES 90 weegt 2440kg leeg tot 2660kg….dat is absurd. Autovisie teste de A6 en I5, zwaar en log en beiden meer dan 200km minder actieradius dan beloofd met de Wltp…… .
Ik zou voor uitstekende bouwkwaliteit, superb comfort, beste garantie, en goede EV prestaties gaan, dus de Lexus.
Ben geen MB-fan en vind elektriek nog steeds een beetje moeilijk maar de neus is wel oke voor een Merc. Echter ik vind het dashboard & middenconsole RUK !
Liever deze dan de Ix3. Met deze laadsnelheden is een range boven de 650km meer dan voldoende. Ik moest wel even wennen aan de nieuwe neus maar ik begin de auto zowaar best mooi te vinden.
Qua interieur wordt het sowieso de Mercedes.
Staar je niet blind op laadsnelheid, zal paar minuten sneller zijn naar in alle gevallen rond de 20 of meer minuten. Motertrend teste onlangs 10 EV’S met 400kw laadsnelheid van enkele en 150kw enkele andere….10 tot 80% duurde bij de snelste 20 minuten en langzaamste 28minuten, degene met 150kw bleven langer pieken…. bron: Motortrend.
Zeker waar, het is vooral de combinatie van gemiddelde laadsnelheid tussen 10 en 80% en de actieradius die je bij 80% hebt. Dus laadsnelheid, efficiëntie en accucapaciteit.
In vergelijking met mijn huidige Polestar 2 zijn dit soort waardes al een enorme verbetering en ik kan al prima leven met mijn PS2. Ter vergelijking, mijn PS2 doet ‘slechts’ maximaal 140kw snelladen, ongeveer 30 minuten duurt 10 tot 80% en bij 80% heb ik ongeveer 350km actieradius.
Als ik dan nu de nieuwe CLA bekijk die met 23 minuten 10 tot 80% doet en bij 80% ruim 500km heeft houdt dat al in dat ik vaker zal pauzeren op vakantie dan dat ik moet laden.
Hmmm. Ik denk dat ik er wel mee kan leven om drie schermen met randjes te hebben en €1512 te besparen. .
Ding ziet er niet uit. Dan 10x liever een iX3
Deze neus is net Bidoof van Pokemon en de achterlichten zijn een soort hypermoderne Touareg 1 achterlichten…ik vind de iX3 een stuk fijner smoelen, vooral voorzijde en interieur-wise.
De achterlichten van de iX3 zijn nog veel lelijker. Die moet je altijd achterwaarts in parkeren.
Moet ze beide eerst maar eens op straat zien rijden om een oordeel te vellen. Maar op basis van foto’s toch echt zonder twijfel de BMW. Zowel in- als exterieur.
Doe maar de BMW iX3! Wat een schoonheid van een auto is dat vergeleken met dit gedrocht op wielen. Holy moly zeg