Jazeker, ook Pininfarina heeft weleens een offday.
Italianen kunnen over het algemeen goed ontwerpen. Het zit hen in het bloed. Zolang het er maar goed uitziet, dan is er niets aan de hand. Dat het letterlijk pijn doet Italiaanse kleding te dragen, doet daar niets aan af. Het gaat om de uitstraling. En kijk naar alle trouwe Alfa Romeo-, Maserati- en Lancia-eigenaren hier in Nederland: dankzij hen zien de vluchtstroken er altijd heel erg fraai uit.
Designhuizen die zich specialiseren in het ontwerpen van auto’s moeten wel de mooiste producten afleveren, toch? Nou, nee, dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Tijdens de special van enkele weken geleden waren er lezers die de Peugeot 1007 een lelijke auto vonden, maar die auto is slechts het topje van de spreekwoordelijke ijsberg.
De Peugeot 1007 is ondanks zijn Franse roots ontworpen door Pininfarina. Pininfarina geldt als een van de meest bekende Italiaanse designhuizen en carrossiers. Het repertoire van de Italiaanse studio barst uit zijn voegen van fraaie auto’s. Echter, ze hebben in het recente verleden ook wat drollen afgeleverd. Dit zijn 11 voorbeelden:
Mitsubishi Pajero Pinin ’99
Op zich had Mitsubishi hier een heel slim idee. Waarom ook niet de stoere eigenschappen van de mega-succesvolle Pajero overbrengen op een veel kleinere auto? Het autootje kreeg een kleine motor en compacte afmetingen, waardoor hij in theorie interessant moest zijn voor de Japanse en Europese markt. In werkelijkheid kwam de auto eigenlijk te vroeg op de markt, net als de Honda HR-V. De Pajero Pinin was vrij duur en, voor dat bedrag, niet voldoende verfijnd. Overigens was het basisdesign níet van Pininfarina, maar kwam het van Mitsubishi zelf. De Europese varianten werden lichtjes bijgepunt door het designhuis. De reden dat deze Pajero de naam van de Italiaanse grootmeester draagt, is desondanks vrij eenvoudig te verklaren: van 1999 tot 2004 rolden er maar liefst 68.555 exemplaren van de band in Turijn.
Hyundai Matrix ’01
Toegegeven, bovenstaande Pajero kunnen we dus niet geheel aan Pininfarina toerekenen. Met de Matrix kunnen we dat daarentegen wel. Deze auto komt namelijk “van de maestro himself” – althans, zo beweerde de folder. Grote kans dat een kansloze stagiair de opdracht kreeg. An sich was de Matrix niet eens zo’n verkeerde auto. De op de Hyundai Lantra gebaseerde ‘Midi-MPV’ was helemaal van zijn tijd en de prijzen waren zeer schappelijk, maar een typisch Pininfarina-ontwerp was het niet. Met name het verschil in hoogte bij de deuren en de carosseriestijlen zijn op zijn zachtst gezegd opvallend. Er is ook een soort ‘Gandini’-wielkast, maar dan aan de voorkant. Het is een groot mengelmoesje van Aziatische en Europese stijlen. Zelfs na de facelift was de Matrix nog altijd hondslelijk.
Daewoo Tacuma ’01
Je zou denken dat Pininfarina het na de Matrix wel gezien had met Zuid-Koreaanse Midi-MPV’s, maar niets is minder waar. Rond dezelfde periode kwam namelijk de Daewoo Tacuma op de markt. Ook dit was een Renault Scénic-interpretatie zonder de charme, het comfort óf de restwaarde. Het ding blonk absoluut nergens in uit, behalve goedkoop zijn. De Tacuma bleef erg lang leverbaar in Nederland; tot 2009 kon je je leven verrijken met een heuse Chevrolet Tacuma. Ontwerp-technisch was het waarschijnlijk precies waarvoor de Koreanen hadden betaald: niet al te veel.
Ferrari 612 Scaglietti ’04
Nu beginnen we ons op glad ijs te begeven, want hoe kunnen we in hemelsnaam de 616 Scaglietti een lelijke auto noemen? Goede vraag. Uiteindelijk is de 612 Scaglietti uitgegroeid tot een zwaan. De laatst geproduceerde exemplaren waren het fraaist. Helaas zijn juist die maar mondjesmaat geleverd. De eerste serie, daarentegen, werd veelal in verkeerde kleuren gespoten en voorzien van véél te kleine wielen. Afzonderlijk zijn de details werkelijk bloedmooi, maar het geheel komt geknutseld over. Zeker in het geel doet ’t apparaat pijn aan de ogen.
Peugeot 1007 ’05
Daar is ‘ie: de auto die ons het idee gaf voor dit lijstje. De Peugeot 1007 mag met recht een van de lelijkste auto’s aller tijden worden genoemd. Hij ziet eruit als een rijdende telefooncel en dat is geen compliment. Aan de andere kant: had Pininfarina hier wel een keuze? De keiharde eis was namelijk dat er twee enorme schuifdeuren in moest komen, en dan zit je nu eenmaal vast aan hele vreemde proporties, te meer omdat het een kleine auto moest worden die ook nog een hoge instap moest bieden. Tsja, dan wordt het zelfs voor de Italianen een taak van ongelooflijke proporties. Stel je voor hoe dit ding eruit gezien had als Zagato de opdracht had gekregen!
Mitsubishi Colt CZC (Z30) ’06
Uiteindelijk is Pininfarina ook gewoon een bedrijf dat winst moet maken. Niet alles draait om de mooiste ontwerpen, alhoewel ze doorgaans slagen in deze uitdaging. Om geld in het laadje te krijgen, moeten dit soort designhuizen opdrachten binnenkrijgen voor kleinschalige productie. Vaak gaat het om speciale carroserievarianten. Te veel aantallen voor een fabrikant om de markt te negeren, maar te weinig om er een eigen productielijn voor op te zetten. Denk aan de Peugeot 406 Coupé, bijvoorbeeld. Aanvankelijk wilde Pininfarina Fiat lekker maken met een concurrent voor de 206 CC, maar daar had het merk geen oren naar. In plaats daarvan gaf het de Barchetta doodleuk nog een facelift. Jaren later werd het ontwerp uit de mottenballen gehaald en daarna zelfs verkocht aan Mitsubishi. Het hele verhaal over deze auto kun je HIER lezen.
Ford Focus CC (DB3) ’08
De best rijdende auto in zijn klasse: de Ford Focus CC was het zonder enige twijfel. Het zegt alleen bijster weinig. Met hun enorme klapdaken zagen de auto’s in deze klasse er niet alleen uit als badkuipen, ze reden precies zo! In principe was het onbegonnen werk om hier wat van te maken. De Focus CC kreeg een enorm lange en hoge kont, om het dak weg te kunnen klappen. Daarbij moest de auto plaats bieden aan vier mensen (en hun bagage) en mocht hij niet te duur worden. Na de facelift werd het nog erger en kreeg de Focus CC een front dat totaal niet overeenkwam met de achterkant. Pluspunt: als je een praktische en (relatief) goed rijdende cabrio voor weinig geld zoekt, tegenwoordig zijn ze (bijna allemaal) lekker goedkoop!
Ferrari California ’08
Jazeker, we hebben gewoon nog een Ferrari in de lijst gezet. Hoewel de California met recht een draak van een auto genoemd mag worden, zal ons gezeur en gezever over het uiterlijk Ferrari totaal niet deren: voor het merk was het een bijzonder belangrijke auto. Dit was het design dat de betalende klanten konden waarderen dat was uiteindelijk hetgeen dat telde. Toch was het simpelweg teveel: die relatief smalle koets, die veel te grote koplampen, die dubbele achterlichten, die Lexus-style uitlaten, die enorme bochel achterop. We kunnen zo nog even doorgaan, maar u begrijpt: het was het allemaal nét niet. Gelukkig kwam het goed. Met de California T wist het designhuis bovengenoemde problemen behoorlijk netjes op te lossen. De opvolger, de Portofino, is misschien wel de mooiste auto die Ferrari op dit moment in de aanbieding heeft.
Hafei Grand Overlord ’09
Omdat in China niet alle merken een designtaal hebben, wordt er relatief veel gekopieerd. Men weet immers niet beter. “Zo moet een auto er toch uitzien?” In het geval van de Hafei Grand Overlord kunnen we er heel veel over klagen, maar het simpele feit is wel dat we moeten waarderen wat ze hebben gedaan. In plaats van Europese designhuizen te kopiëren, huurden ze er een in. Jammer genoeg is het resultaat er niet altijd naar en dat is ook met deze Grand Overlord het geval. Dit komt met name door het feit dat het een klein busje moest worden met plaats voor een hoop inzittenden.
Bolloré Bluecar ’11
De Mercedes-Benz A-Klasse moest een van de meest vooruitstrevende auto’s in zijn klasse worden. De auto was voorzien van een dubbele bodem en kon zo relatief eenvoudig geschikt gemaakt worden voor alternatieve aandrijflijnen. Daar kwam het echter nooit van. Ook waren de verkoopcijfers te laag, waardoor als gevolg de derde (en nu ook de vierde) generatie A-Klasse qua layout vrij conventioneel zijn geworden. De Bolloré Bluecar is een Frans alternatief voor deze auto. In Parijs, Lyon en Bordeaux zie je ze geregeld rijden. Het idee is simpel, je hebt een abonnement en als je er eentje ziet en nodig hebt, kun je hem pakken. Vervolgens drop je ‘m weer als je zonder auto verder kunt. Om de auto een unieke uitstraling te geven, kreeg Pininfarina de opdracht een aparte creatie te maken van de A-Klasse. Oordeel zelf over het resultaat.
Chery J3 (M12) ’11
China is een land waar sommige bevolkingsgroepen voor het eerst te maken krijgen met het fenomeen ‘automobiel’. Wij Europeanen kunnen nogal snobistisch zijn, maar liever een uiterst saaie hatchback dan een oude fiets, toch? Zo moet je de Chery J3 een beetje zien. Het is allemaal antieke techniek en het ontwerp lijkt uit 1995 te stammen – en toen al was het geen hoogstandje! De auto heeft een hoog ‘Daewoo Lanos’ gehalte en dat is waarschijnlijk volkomen terecht. Houd er wel rekening mee dat de Chery J3 groter is dan een Golf, maar minder kost dan een Polo.
Meer lezen? Deze 11 Zagato-ontwerpen zijn ook bijzonder lelijk!
boomhauwer zegt
De California is niet lelijk.
honeyhanger zegt
@boomhauwer: De California is lelijk.
thomcarspotter zegt
@honeyhanger: dan mag de Maserati GranCabrio ook wel in dit lijstje. Zeker met de kap dicht echt niet fraai.
vondick zegt
@honeyhanger: Nope, een van de weinige Ferrari’s die ik eindelijk wel mooi kon vinden. De rest was wel tof maar allemaal niet echt mooi. California wel. Jammer dat ze het met de T weer hebben verprutst.
baklava zegt
@boomhauwer: klopt. Hij is afschuwelijk. Lelijkste ferrari ooit gebouwd.
chills zegt
@baklava: vergeet de Mondial niet.
baklava zegt
@chills: De mondial is een plaatje vergeleken met de california
dees zegt
@boomhauwer: Inderdaad, heeft echt niets in dit lijstje te zoeken.
steiger zegt
@boomhauwer: Smaken verschillen. Ik vind die achterkant echt verschrikkelijk lelijk.
willeme zegt
@boomhauwer: Misschien is het zelfs de lelijkste. Bij de meeste ontwerpen moest Pininfarina er het beste ervan maken (zoals omschreven in de teksten). Met de California zou je er nog iets moois van moeten kunnen maken. De California T bewijst dat des te meer ;-).
reactief zegt
@willeme: Die is juist minder mooi geworden. En de Portofino nog minder…
amg9000 zegt
@boomhauwer: De California is lelijk. Maar de California T niet
frank2b zegt
@boomhauwer: Zo is het. Er is gewoon niks mis met Lexus-style uitlaten.
boomhauwer zegt
@frank2b: wie kwam er eigenlijk eerst daarmee? Ferrari of Lexus? Beide brachten dit design van uitlaat uit in 2008 want zo oud is de California ondertussen.
frank2b zegt
@boomhauwer: De samenwerking tussen fabrikanten is altijd een mistig verhaal …
mopar zegt
Pininfarina is een van die stylinghuizen wiens (moderne) creaties dikwijls of prachtig of gewoon hondslelijk zijn. Zit erg weinig tussenin. Ik snap dat er winst gemaakt moet worden maar dat je als befaamd ontwerpbureau geassocieerd wil worden met iets als die Bolloré Bluecar bus is iets dat er bij mij gewoon niet in gaat.
posthumus zegt
De Samsung SGH-N400 mag ook wel in dit rijtje :-)
kle500 zegt
Die 612 snap ik niet, zelfs in dit geel een fraaie wagen. Velgjes mogen wat groter, maar dat is geen onoverkomelijk probleem.
atrak zegt
@kle500: Kleine velgen is niks mis mee, 19 inch onder een 318 dat is pas geen gezicht.
dondeboer zegt
Grand overlord is wel een fantastische naam. Maar niet voor zo’n fantasieloos busje. De Scaglieti is in de juiste kleur echt wel fraai. in metallic blauw en cognac interieur, met de juiste maat zilveren wielen echt een fraaie GT.
ghost zegt
Is het niet een kwestie van geld? Hoe meer geld, hoe meer tijd voor een goed, overdacht design.
volvaudi zegt
Wat een bak subjectiviteit. Die Ferrari’s horen echt niet in dit rijtje, zeker die 612 niet. Die California vind ik van voren gaaf, ze hebben alleen de remlichten verkeerd ontworpen.
boomhauwer zegt
@volvaudi: komt door de Amerikanen. Daar moeten de remlichten op een vast deel van de auto zitten en niet op een bewegende “deur”.
MaartenD zegt
Normaliter kan ik de artikelen van Willeme zeer waarderen maar een mening als waarheid verkondigen vind ik een beetje eng…over smaak valt niet te twisten…
danmar zegt
@maarten020: tsja, het is een blog tenslotte. Dan mag dat.
MaartenD zegt
@danmar: haha..touche..eens ;-)
shibby zegt
“dankzij hen zien de vluchtstroken er altijd heel erg fraai uit.”, prachtig verwoord!
Edge zegt
@Willeme: Wacht even. De Portofino is toch ontworpen door het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni?
mvdd zegt
@Edge: Hij zegt toch ook niet dat Pininfarina die ontworpen heeft?
potver7 zegt
Conclusie: het ontwerpen van een cabrio met harde kap is zo simpel nog niet.
frank2b zegt
Er is een opvallende gelijkenis in raamlijn, grille en koplamppartij te zien bij de Ferrari 612 Scaglietti ’04 en de Deawoo Tacuma….
MAB zegt
612 ga je met de tijd steeds mooier vinden.
dper4mance zegt
@mab: helaas wordt niemand oud genoeg voor zoveel “met de tijd”
dper4mance zegt
De Ferrari Sergio mist nog in het lijstje. Is ook echt niet om aan te gluren…
sezzz34 zegt
Ferrari’s zijn in de lijst geplaatst om voor commotie te zorgen.
willeme zegt
@sezzz34: Nee. Juist met die Ferrari’s is het juist makkelijk om er wat moois van te maken. Wat dat betreft zijn de Hyundai Matrix en Daewoo Tacuma VEEL mooier. Ze voldeden aan de eisen van de fabrikant (ruim, hoog, goedkoop te produceren). Zo’n Ferrari konden vrij onpraktisch zijn en peperduur om te fabriceren. Daar hadden ze beter hun best op kunnen doen. De 612 is uiteindelijk iets fraaier geworden naarmate de tijd vorderde, maar die California niet ;-)
karaya zegt
Vind de 612 één van de mooiste Ferrari’s van de laatste decennia.
Grote klassieke GT in de geest van de Ferrari’s uit de jaren ’60.
Je had beter de 456 erbij kunnen zetten, verwijfd ontwerp heb ik dat altijd gevonden.
sirprize zegt
@karaya: het gaat hier niet om lelijke Ferrari’s maar om mislukte ontwerpen van Pinin.
jpsienen zegt
Brrrr wat blijven die Colt en Focus CC’s toch onaangluurbare apparaten… De Bolloré lijkt een zware rip-off van de 107/ C1/ Aygo btw
jerry1950 zegt
“Over smaak valt niet te twisten!”
snowbird zegt
@willeme….He vreemd dat we allemaal dezelfde smaken moeten hebben volgens @willeme . Ferrari 612 is lelijk… andere auto’s lelijk…volgens @willeme…Duitse auto’s waarschijnlijk altijd mooi…want ja Duits…beter is er waarschijnlijk niet volgens @willeme. “Mooi al die banaan- Mercedessen”….Tesla mooi…ja want Tesla…enzovoort. Gelukkig …smaken verschillen. Het is juist goed dat er verschillende designs op de weg zijn. Laat de marktwerking z’n werk maar doen. Dan kan iedereen happy zijn.
willeme zegt
@snowbird: Dude… het is mooi weer buiten :-D. Geniet!
Ik heb geen voorkeur voor een auto uit een bepaald land. Zeker niet als het aankomt op ‘design’. Ik vind het lief van je dat je mij vier keer benoemd, maar het is natuurlijk kolder.
Pininfarina heeft over de afgelopen jaren bijna alleen maar schitterende auto’s gemaakt. Deze 11 waren minder geslaagd. Uiteraard is het een smaakkwestie, daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar roepen dat ik ‘Duits’ en ‘Tesla’ qua design het mooiste vind, is natuurlijk niet waar.
snowbird zegt
@willeme: Haha, OK we genieten van het weer…uiteraard. Ik wou alleen maar zeggen dat sommige modellen / designs misschien vandaag de dag niet helemaal je smaak zijn maar soms denk je jaren later als je een bepaalde auto tegenkomt…”eigenlijk is dit best heel mooi”….zo’n 612 heeft dat denk ik maar ik ben ook een grote fan van de bijvoorbeeld 365 GT4, 400 en 412. Mijn persoonlijke mening. En nu ik al een tijdje niet meer in Europa woon is foto van een Citroen CX Turbo bijvoorbeeld ook iets wat mij best blij kan maken. Of wat dacht je van een Mitsubishi Sapporo . Een beetje apart design hoeft niet verkeerd te zijn…uiteraard tot op zekere hoogte.. Waar ik vroeger als “teenager” eigelijk niks om gaf….geef het wat tijd is misschien het antwoord. Happy Easter !
willeme zegt
@snowbird: Groot gelijk! Ik ben zelf een enorm groot fan van de 612, persoonlijk. Voor mij is het de laatste klassieke GT van Ferrari. Echt heel erg mooi vind ik ‘m niet, maar wel zeer interessant. Een lelijk auto vind ik zeker wat hebben. Zoals die Sapporo bijvoorbeeld. Geen standaard schoonheid, maar ik kijk altijd een keertje extra om als er zoiets voor bij komt rijden. Afwisseling maakt het wel leuker. Alleen maar mooie auto’s heb je ook niets aan ;-)
snowbird zegt
@willeme: +1
tmenges zegt
Haha die focus cc, wat is die achterkant toch verschrikkelijk.
sirprize zegt
@tmenges: zusje van de Megane CC.
sirprize zegt
@willeme typo: “616”
pa045 zegt
Niet eens met de Pajero Pinin, Scagletti en de Matrix. Zeker de Matrix vind ik een prestatie. Een ontwerp van 18 jaar oud in dit segment welke ik er nog fris vind uitzien. Ik ken geen concurrent die dat beter deed.
De rest is inderdaad niet veel soeps. En laat zien dat de CC constructie het grootste probleem is. Weinig ontwerpen met een stalen klapdak die de juiste verhouding achter heeft.