Ja, dit is wel degelijk een Mercedes SLK

Auteur: , 34 Reacties

Het is waar, want het rijmt.

Wéér een Gullwing? Ja, soms is een iets hogere dosis te rechtvaardigen. Vandaag bevinden we ons in een dergelijke situatie. Twee jaar nadat we lucht kregen van een goede replica van een 300SL met vleugeldeuren, op basis van een Mercedes SLK, zijn we een soortgelijk project tegengekomen. Het verschil? Deze is nóg fraaier. Het zwarte gedaante is werkelijk schitterend.

Het apparaat is helemaal ‘custom’ en volgens de verkoper “absoluut uniek”. De huidige eigenaar heeft de auto om logische redenen laten fabriceren. De verzamelaar was helemaal weg van klassieke auto’s als de 300SL, maar had geen trek in een auto te rijden die qua zich prestaties en wegligging niet kon meten met hedendaagse bolides. Hierom besloot hij een Mercedes SLK 320 op de kop te tikken en deze door een vaardig bedrijf om te laten bouwen.

Het project begon met het verwijderen van het koetswerk van de SLK. De buitenzijde werd kundig van het chassis losgemaakt, om plaats te maken voor het plaatwerk van de 300SL. Toen dit was gebeurd, konden de makers van de replica de vleugeldeuren monteren. Deze had de eigenaar speciaal laten maken voor zijn unieke Mercedes. Daarnaast werd er voor andere delen van de buitenzijde rijkelijk gebruik gemaakt van aluminium, zodat de koets niet te zwaar zou worden.

Van buiten mag hij dan als twee druppels water lijken op een van de schoonste auto’s van Mercedes, van binnen is het overduidelijk een SLK. Ondanks dat de stoelen je anders willen doen geloven, is met name aan het stuur en het dashboard te zien dat het om een nieuw model gaat. Hetzelfde geldt overigens voor de krachtbron. Voorin ligt een 3,2-liter V6, die goed is voor 215 pk. De replica kost krap 200.000 euro en heeft nog geen 50.000 kilometer achter de rug.



34 reacties

Goed gelukt. Ik verwacht de komende jaren meer van dit soort makeovers maar dan van de E-versies.
@rickthestig: inderdaad, vooral dat hitler ss zwart staat hem goed.
Ik krijg precies een flashback. Is die enkele dagen geleden al niet voorbij gekomen?
De looks van een 300SL Gullwing met de lage running costs en de techniek van een SLK 320 klinkt geweldig, maar dat prijskaartje?! Voor twee ton had in mijn ogen toch wel een nieuwere SLK gebruikt mogen worden, en had het interieur ook wel een makeover mogen hebben.
@edge: Mag het ook een Crossfire SRT-6 zijn, puur voor het stoken bij de puristen.
@RickB: tuurlijk. Mits met een ivoren stuurwiel.
Van buiten heel mooi, van binnen kan het net. Het meest zonde vind ik dat er nu een V6 in het vooronder ligt en niet een prachtige 6 in lijn.
van buiten wel mooi maar het interieur is toch, mwhe, Götterdämmerung, ik weet het niet…
@pomoek: ik dacht aan een iets meer lichtverteerbaar liedje “Even better than the real thing” van Wilhelm Richard Bono.
@pomoek: Het stuur. Het is het stuur.

Dat had van hout moeten zijn.
@frank2b: ik vind die stoelen ook behoorlijk om te janken. En dan niet alleen de bekleding waar ik op doel.
De buitenkant is van bijzonder hoog niveau zo op de foto’s.
@bischero: die bekleding is het enige in het interieur dat nog met een oude 300SL te maken heeft!
@davelepeef: ik prefereer leer in het algemeen en specifiek deze auto/dit model, en de stoelen kun je toch simpelweg niet bij de koets vinden passen?
@bischero: heel het interieur past voor geen meter erbij. Daarom vind ik juist die ruitjes nog een beetje nostalgie ademen…
interieur moet even een houten stuurte o.i.d. in, en alcantara op het dashboard,
dan is hij af
@gove: Precies!
Er bestaan mooiere SLK Gullwing conversies. Een andere in- en exterieurkleur had een groot verschil gemaakt. Bij deze komen de lijnen niet mooi tot hun recht, en dat interieur is ook doodsaai zo. https://gocar.be/nl/autonieuws/classic-cars/deze-mercedes-300sl-gullwing-is-eigenlijk-een-slk-10372897
@suzikubelona: die link van jou is werkelijk spuuglelijk en bij lange na niet te vergelijken met deze parel.
@quattromeister: Mooi toch dat smaken verschillen. Wat de wielen betreft snap ik je. Misschien komt het ook wel doordat ik de 300sl opzich al niet echt een mooie auto vind. Heb dat ook met de Jaguar E-type. Iedereen loopt er mee weg, ik heb dat niet.
@suzikubelona: komt met tijd ;) Heb je ze wel ’s goed in het echt kunnen bekijken? Het zijn echt heel fraai gebouwde auto’s. Ik ben geen heuse fan, maar heb na wat ontmoetingen toch veel meer waardering voor het ding!
@davelepeef: Ik heb echt wel waardering voor deze auto’s. Maar ze laten me niet watertanden, en dat heb ik bijvoorbeeld wel bij een Lamborghini Miura, of een Citroën Traction Avant. Ik vind de sl wel weer mooier dan de e-type.
@suzikubelona: da’s precies dezelfde als waarover Autoblog twee jaar geleden al over berichtte en waar in het bovenstaande artikel ook al naar werd gelinkt.

Die andere replica heeft ontegenzeggelijk een fraaier interieur, maar van de bovenstaande replica vind ik het bumperloze ‘cal-‘look exterieur dan weer fraaier. En dan nog stalen velgen met wieldoppen: wow. Hij komt er nog gewoon mee weg ook, wat mij betreft.
@RRRobert: Ha, ik had niet op de link geklikt! 👍
Dacht dat replica’s altijd goedkoop waren..zal wel relatief zijn dan.
De pookknop verkeerd om… 200k, uhu.
Ze hadden hetzelfde moeten doen als met de e-type en de eagle.
https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieke-mercedes-300-sl-amg-gaat-hoge-ogen-gooien-65865

Deed me meteen aan dit AMG project denken, blijkbaar is een originele 300sl ook niet alles…
Gaat hoor.
wel gaaf maar had op zijn minst in zulke auto toch wel een manueel kunnen nemen, past net wat beter bij de tijd van weleer. En een houten stuurwiel!
Ze hadden op zn minst het facelift model kunnen gebruiken met alu afwerking en stoelverwarming en mooier stuurwiel. maar zeer geslaagd!
Mogen ze wel als bouwpakket uitbrengen.
Slechte basis, de r170 is echt geen goed rijdende auto, ik kan het weten 2 stuks van gehad, een 230 kompressor en een 320, de M112 3.2V6 heeft trouwens 220pk, bijzonder fijn blok dat dan wel weer, echt snel in rechte lijn.
@fortunato: De orginele 300SL was ook geen ballerina.
Moeilijk verhaal… Bij zo’n auto hoort gewoon bepaalde techniek, dat is juist het karakter. Dit is net een goede whiskyfles gevuld met ijsthee: ziet er goed uit, en ijsthee is best lekker, maar nowhere near the real thing. Die is schier onbetaalbaar, maar voor 200k kan het vast een stuk authentieker.
Die body is best knap gedaan, en dat kost handenvol geld voor een goede custom job. Maar waarom smijt je er vervolgens van die goedkope generic xenon/led koplampen in? Doe toch gewoon period correct geribbeld glas

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).