• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar: parkeer je I-Pace voorlopig enkel buiten!

Auteur: Michel, gepost 30 augustus 2024 om 12:48 – 5 Reacties

jaguar i-pace buiten

Je mag je Jaguar I-Pace voorlopig alleen buiten parkeren, aldus Jaguar na drie branden met de EV.

Een opmerkelijke oproep van Jaguar: parkeer je Jaguar I-Pace voorlopig niet in je garage, maar zoek een plekje in de open lucht. Daarnaast is het advies om de batterij niet verder dan 80 procent op te laden.

Een serieus veiligheidsprobleem want de batterijpakketten kunnen oververhit raken en zelfs in brand vliegen. Het merk heeft al eerder een software update uitgerold die dit probleem moest verhelpen, maar sindsdien zijn er toch weer drie uitgebrande EV’s gemeld. De terugroepactie moet dus over.

Groot probleem

We hebben hier hier dus niet over een verkeerde sticker, maar over een ernstig probleem. In het rapport dat in te lezen is bij de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) staat dat de bijgewerkte software uit de vorige recall geen soelaas geboden heeft.

Sindsdien zijn er drie branden geregistreerd door thermische overbelasting die resulteerde in rook of vuur aan de onderzijde van het voertuig waar de hoogspanningsbatterij zich bevindt.

Ambtelijke NHTSA taal voor: hij kan in de fik vliegen
jaguar i-pace buiten

Valse veiligheid

De huidige software waarschuwt en handelt dus niet op tijd. Als gevolg daarvan hebben de eigenaren het idee dat alles goed en veilig is, maar dat kan dus een gevoel van valse veiligheid zijn.

Uiterst gevaarlijk dus als de Jaguar I-Pace aan de lader in de garage staat en dan zomaar in brand vliegt als de eigenaar lekker op één oor ligt.

Parkeer je Jaguar I-Pace buiten

Het brandrisico betreft vooralsnog 2.760 auto’s die dus voorlopig allemaal buiten moeten staan. Het zijn allemaal modeljaar 2019 exemplaren, dus inmiddels al weer wat oudere EV’s. Ze worden allemaal teruggeroepen en na de reparatie is de opdracht om de auto nog eens 30 dagen buiten te parkeren. Dat wekt nog niet meteen veel vertrouwen in de door het merk bedachte oplossing.

Of en hoeveel Nederlandse auto’s getroffen worden door de terugroepactie is nog niet bekend. De vraag staan uit bij Jaguar Nederland en we voegen de info hier toe als die binnen is.

Headerfoto via Autoblog Spots. Spotter: onze eigen @wouter

Ook interessant!

  • Jaguar maakt radicale keuzes in modellengamma
    Jaguar maakt radicale keuzes in modellengamma
  • jaguar 1 model
    Jaguar gaat terug naar één model, ja 1!
  • schitterende sedans
    Schitterende sedans met RWD zijn niet meer
  • Man wint van Jaguar-dealer om tegenvallende actieradius

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

i-pace, Jaguar, NHTSA, terugroepactie

Vorig bericht: « Video: Rijden met geopende motorkap is niet handig
Volgend bericht: GELEKT: “nieuwe” Volvo XC90 »

Lees Interacties

Reacties

  1. ttr6 zegt

    30 augustus 2024 om 13:16

    Met de Ampera ook gebeurd. Eigenaren mochten > een jaar auto niet binnen stallen……hopelijk heeft BMW het beter voor elkaar……

    Login om te reageren
  2. mjpamsterdam zegt

    30 augustus 2024 om 13:31

    Nog een nagel aan de doodskist genaamd Jaguar.

    Login om te reageren
  3. William zegt

    30 augustus 2024 om 14:52

    De EU moet net als Zuid-Korea fabrikanten verplichten om bekend te maken wie het accupakket heeft gemaakt. Mercedes bleek in de EQE een onbekend Chinees merk te gebruiken. Meestal houden autobouwers dit soort info liever stil. De politiek moet ze tot meer openheid dwingen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 augustus 2024 om 15:17

      Verplichten en verbieden, de oplossing voor alle problemen. Maar niet heus.
      Serieus, het is niet geheim wie een onderdeel produceert, de automobielwoche publiceert daar lijsten van. En wat zegt een “onbekend chinees merk”? Misschien maakt een onbekend merk wel de beste batterijen? Ik had nog nooit van Foshan, Changsha en Wuxi gehoord maar alle drie zijn het miljoenensteden in China, we weten zo weinig over China dat “onbekend” geen goed oordeelscriterium kan zijn.

      Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      30 augustus 2024 om 15:19

      Net zoals de EU klanten klaarblijkelijk dwingt een brandgevaarlijke auto te kopen…. Misschien kan de EU dan ook meteen Coca-Cola dwingen haar receptuur openbaar te maken zodat Aldi cola voortaan lekker smaakt? De EU dwingt misschien al wel genoeg?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North