• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Japan zint op ban verbrandingsmotoren

Auteur: machielvdd, gepost 3 december 2020 om 16:40 – 28 Reacties

Japan wil een verbod op verbrandingsmotoren in gaan voeren

Het land wat de Honda NSX, de Nissan GT-R en de Lexus LFA voortbracht wil straks de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbieden.

Een jaar of tien geleden moest de doorbraak van de EV nog beginnen, maar er is de laatste jaren veel gebeurd. We zijn nu zelfs al in het stadium aanbelandt dat er data worden geprikt voor een verkoopverbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. In het Verenigd Koninkrijk mogen nieuwe auto’s in 2030 bijvoorbeeld niet meer voorzien zijn van een benzine- of dieselmotor.

Japan

Britten mogen dan eigenwijs zijn op bepaalde punten, ze zeker niet de enigen met dergelijke snode plannen. De grootste staat van de VS, Californië, wil een zelfde maatregel invoeren, alleen dan vijf jaar later. Ook in Europa wordt er volop over gesproken. Japan doet nu ook een duit in het zakje. De Japanse omroep NHK meldt dat er plannen zijn om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden. Dat zou ergens rond 2035 moeten gebeuren.

CO2-neutraal

De plannen zijn nog niet officieel, maar passen wel binnen het beleid van het land. Twee maanden geleden kondigde premier Suga aan dat Japan per 2050 CO2-neutraal wil zijn. Dat betekent dus dat de benzine- en dieselauto’s vroeg of laat in de ban gedaan moeten worden in Japan.

Auto-industrie

De consequentie is ook dat er voor de Japanse auto-industrie werk aan de winkel is. Toyota is marktleider in eigen land, maar zij hebben nog geen enkele volledig elektrische auto op het programma. Wel hebben ze de Mirai, die als waterstofauto net zo goed emissievrij is. In tegenstelling tot Toyota zette Nissan wel van begin af aan in op EV’s met de Leaf. Binnenkort krijgt die gezelschap van de Ariya. Honda was niet haantje de voorste, maar hun eerste EV is er inmiddels: de Honda e. Wouter heeft er zelfs al mee gedrift:

Nederland

Japan is nog een ver-van-ons-bed-show, maar het zal een kwestie van tijd zijn voor in Nederland ook zo’n verkoopverbod gepland wordt. Dit zal deels afhangen van de besluiten die de hoge heren in Brussel zullen nemen.

Via: Reuters

Ook interessant!

  • Toyota-baas mag niet kritisch zijn op benzineauto-ban
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
  • Formule 1 Grand Prix Japan 2023
    Officieel: Formule 1 dit jaar niet naar Suzuka voor GP Japan
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Elektrisch, Honda, japan, Nissan, Toyota, uitstoot, Video

Vorig bericht: « Peugeot 308 (GTI) occasion aankoopadvies
Volgend bericht: Dit ‘Amerikaanse’ EV-merk komt deze maand naar Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. RAW zegt

    3 december 2020 om 16:47

    Ben ik even blij dat Mazda toch eerst nog met een SkyActivX 6 cylinder lijnmotor op de markt komt voordat ze helemaal overstappen op de EV. Ik heb de MX-30 gereden en die voldoet prima als vervoermiddel maar als liefhebber kan ik nog steeds van mijn atmosferische hoogtoerige motor genieten.

    Login om te reageren
    • seba zegt

      3 december 2020 om 18:58

      Wat hebben een 3 en 6 op de oprit staan en laatst waren we opzoek naar een elektrische auto. Doe kleine opgevoerde boodschap autootjes hebben we links laten liggen maar bij een Jaguar/tesla stonden wij wat langer erover na te denken tot dat… we een concept van nieuwe 6 gezien hadden en nieuws over de 6 cilinder kwam. Nu gaan we nog twee jaar wachten.

      Login om te reageren
  2. s2000vtec zegt

    3 december 2020 om 17:00

    Volslagen ouderwets en bekrompen. Een electromotor is zo veel fijner.

    Login om te reageren
    • wessel04 zegt

      3 december 2020 om 18:23

      @s2000vtec: je bent zelf volslagen bekrompen dat je dat zegt. Meningen verschillen nu eenmaal.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        3 december 2020 om 18:36

        @wessel04: hij heet s2000vtec. Denk je dat hij meent wat hij zegt?

        Login om te reageren
        • wessel04 zegt

          3 december 2020 om 18:40

          @rolov: hahah ja daar zit wat in. Ik heb hier alleen al zo veel mensen schokkende uitspraken zien, ook met dergelijk namen, dat ik het even serieus nam. Maar laten we inderdaad hopen dat je gelijk hebt ;)

          Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          3 december 2020 om 19:38

          @rolov: kijk maar eens bij de reacties over de Peugeot gti. Hij meent het echt.

          Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    3 december 2020 om 17:42

    Ze zijn wel doortastend in Japan hoor. Ik vraag me af wanneer ze hun besluit om 22 kolencentrales te activeren/bouwen terugdraaien en gewoon weer terug gaan naar hun 42 kerncentrales.

    Ik ben groot fan van het japanse openbaar vervoer systeem. Vooral van die hele hele snelle treinen.

    Login om te reageren
    • jwcroy82 zegt

      3 december 2020 om 19:31

      Wordt een actiefilm over gemaakt over die hele snelle Japanse trein. Genaamd bullet train met brad pitt en nog een aantal andere grote namen. En daar in Japan rijden die dingen allemaal stipt op tijd, da’s wel wat anders dan die n~s die we hier hebben.

      Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    3 december 2020 om 17:43

    Eerst maar eens zien of zoiets doorgaat, net zoals in andere landen. Als het straks dichter in de buurt komt, zal je zien dan er rapporten komen dat het een negatief effect zal hebben op de economie om verschillende redenen. Daar gaan de politici mee aan de haal. De afgelopen 10 jaar hebben we wel geleerd dat hard schreeuwen goed werkt bij het populistische gedeelte van de bevolking; bij dat gedeelte zal ook een procentueel groter gedeelte zitten van elektro-haters en benzine-lovers.
    Anyway, stel dat het door gaat, gaat Japan voor zichzelf elektro maken; terwijl ze nog kakkend veel goedkope op-benzine dingen produceren voor Afrika, Z-O Azie en Zuid-Amerika.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      3 december 2020 om 22:42

      @gregorius: Ja dat laatste kan heel goed.

      Maar die onzin dat zo’n transitie altijd geld kost ben ik niet zo van overtuigd. Er wordt zo vaak gezegd dat het allemaal zoveel geld kost, maar nooit over wat het oplevert. Als je geen (of veel minder) olie hoeft in te kopen, en die kosten verplaatsen zich naar nieuwe banen in je eigen regio, dan loont dat wel.
      Dus stel een transitie kost 10 miljard, maar het levert 8 miljard op in lokale economie, dan kost het dus eigenlijk maar 2 miljard. Daarnaast hebben we het niet over alle onderliggende kosten, zoals vervuilde steden, dat zich heel erg indirect uit in zorg kosten, wat moeilijk is terug te halen.
      Het is wel per regio verschillend, voor sommige regio’s kost opwarming van aarde ook gewoon geld (wij hogere dijken, California de water voorziening etc)
      Voor Japan als tech land kunnen ze ook nog eens veel van de zaken oplossen met hun eigen bedrijven, dus dat is al een heel ander kosten plaatje.
      Wij als EU maken jaarlijks 400 miljard over naar het midden-oosten in ruil voor brandstof heb ik eens gelezen, en uiteraard nog een hoop naar Rusland voor gas. Als je dat flink weet te verminderen is dat alweer winst.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        4 december 2020 om 09:44

        dat is zeker waar.
        Probleem is dat mensen een mening en een agenda hebben. Zeker met dit soort vraagstukken zullen de schattingen van de kosten en baten ver uit elkaar liggen.
        De politicus heeft een mening en een visie en een agenda. Die sluit zich aan bij een partij die dat soort dingen delen. Daarna zoekt hij info die zijn standpunt lijkt te verdedigen. Daarna gaat hij schreeuwen. Of hij nou gelijk heeft of niet.
        Dat zijn de gevaarlijke politici. En het is die groep die in de weg gaat zitten.

        Login om te reageren
  5. ericc zegt

    3 december 2020 om 17:58

    Dan geraken ze niet meer van hun eiland. Ook schepen en vliegtuigen hebben verbrandingsmotoren. Vrachtzeilschepen?

    Login om te reageren
    • wessel04 zegt

      3 december 2020 om 18:27

      @ericc: precies, wel de industrie lekker laten doorstomen maar puffende autootjes keihard aanpakken. Ga een ander in de maling nemen hahah

      Login om te reageren
  6. fastshifter zegt

    3 december 2020 om 18:37

    Ben benieuwd hoe lang Ferrari nog volhoudt dat ze ABSOLUUT niet elektrisch gaan worden. Hun markt wordt steeds kleiner zo…

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      3 december 2020 om 18:46

      @fastshifter: Denk dat de markt van Ferrari zich niet heel veel aantrekt van emmissievoorschriften

      Login om te reageren
  7. erikabarth zegt

    3 december 2020 om 19:27

    Niet erg, zelden dat ze daar een leuke auto weten te maken.

    Login om te reageren
  8. shicomm zegt

    3 december 2020 om 20:04

    Hele rare besluitvorming dit..
    Al was het maar omdat de tekorten aan stroom alleen maar groter worden en met een enorme influx aan EV het net het helemaal niet meer kan bijbenen..
    We negeren dan ook maar even fijntjes dat in met name steden als Tokyo en Kyoto menigeen de optie niet heeft om thuis op te kunnen laden…

    Login om te reageren
    • supertjeduc zegt

      3 december 2020 om 21:18

      @shicomm: zelfs in Tokio moeten ze hun auto ergens parkeren
      Over 15 jaar kunnen auto’s vast draadloos op geladen worden
      Dus gewoon parkeren en klaar

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      3 december 2020 om 22:44

      @shicomm: De meeste stedelingen hebben juist geen auto. En degene die een auto hebben, hebben daar ook een parkeerplek bij. En als zij er hun hoofd toezetten staan zo de parkeerplaatsen van alle 7-11’s en andere convenience stores vol met laadpalen, hebben ze zo voor elkaar.
      De parkeerplekken zijn nu al high-tech daar, een lader erbij stelt weinig voor.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      4 december 2020 om 12:31

      @shicomm: tekort aan stroom? Waar haal
      Je die informatie vandaan?

      Login om te reageren
  9. pjoes zegt

    3 december 2020 om 21:12

    ‘EV speelgoed lage bijtelling subsidievreters’. Kost ‘De Staat’ vermogen mislopen indirecte belastingen. BPM en MrB over 2 ton+ gewicht belasting betalen. Stoppen met onzin 01-2021 Iedereen Belastingen. Niet alleen lusten óók lasten. Tesla’s e/a dure EV rijden voor prijs simpel Upje sowieso bespottelijk?‍♂️

    Login om te reageren
  10. Mas zegt

    3 december 2020 om 23:37

    Nog ff snel een GT-R kopen voordat er een stekker ? aan vastzit.

    Login om te reageren
  11. Arie Jan zegt

    4 december 2020 om 00:03

    Eigenlijk moeten ze twee Autoblogs maken. Eentje voor verbrandingsmotoren en eentje voor alle elektrische auto’s. Dan hoef je dit soort treurige berichten ook niet te zien.

    Login om te reageren
    • jdeboer zegt

      4 december 2020 om 17:16

      Doet groen 7 een belletje rinkelen?

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    4 december 2020 om 10:20

    Tja, vooral het volledig verbieden is een dingetje. De massa van astmatische drie cilinder motoren naar elektro gebakjes, daar is niks mis mee. Zal in veel gevallen zelfs een verbetering zijn. Maar af en toe een analoge sportwagen (supercars zijn leuk maar veelal onbereikbaar) moet toch kunnen? Een fijne S2000 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  13. jdeboer zegt

    4 december 2020 om 17:14

    Huilen helpt niet, dit had iedereen, die niet liever als struisvogel geboren was, 10 geleden al aan kunnen zien komen.
    Geniet van je benzine auto zolang het nog kan, ik ben alvast gaan verzamelen.

    Login om te reageren
  14. tokio zegt

    4 december 2020 om 18:59

    2035 is er al lang geen benzine auto meer te krijgen… Is puur symboliek. Zelfs het volk dat hier op het forum zit denkt aan zijn portemonnee en heeft straks een EV. (en een vtec ergens in een schuurtje)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North