Deze flinke jongen is nu extra schoon

Auteur: , 24 Reacties

En hij komt al heel erg snel!

De Fiat Ducato is een populaire keuze als het gaat om ‘grote bestelwagens’. De Renault Master, Volkswagen Crafter en met name de Mercedes Sprinter nemen het voortouw in de verkoopstatistieken, maar de grote Fiat doet het zeker niet verkeerd. Niet alleen als bedrijfswagen is de Ducato een graag geziene gast, ook als basis voor camper-ombouw is de auto zeer geschikt.

Voor dit artikel richten we ons even op de bedrijfswagen-variant. Fiat heeft namelijk een volledig Elektrische Ducato onthuld. Nu is dat niet direct het meest nieuwswaardige. Ook Ford (Transit) en Volkswagen (e-Crafter) hebben geëlektrificeerde bussen in de aanbieding. Het belangrijke zit ‘m in het feit dat de auto volgend jaar al op de markt komt. Geen haalbaarheidstudies, niet nóg een pre-productieconcept: je kan deze auto gewoon kopen volgend jaar, aldus Fiat. Sterker nog, je kan de Ducato Electric al aan het einde van het jaar bestellen.

Fiat Ducato '20

Volgens Fiat is er met de Ducato Electric geen verschil in laadvermogen en prestaties met de dieseluitvoering. Uiteraard geniet de Ducato Electric mee van de recent geïntroduceerde facelift. Bij deze facelift werd de 2.0 diesel vervangen door een 2.3 diesel. Omgekeerde downsizing, dus. Volgens Fiat is deze motor zuiniger dan de 2.0, dankzij 10% meer koppel bij lage toeren. De Ducato diesel voldoet aan de Euro dD emissie-eisen. Collega @RubenPriest verteld in dit artikel alle ins en outs over de vernieuwde Fiat Ducato. Er is nog niets bekend over de actieradius en laadtijd van de Ducato Electric.



24 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Toch fijn voor alle dieselende busjes door de stad, of je nu wel of niet in de ‘Milieu god’ geloofd, luchtkwaliteit in dichtbevolkte gebieden verbeteren is altijd een goed idee.
@dutchdriftking:
Dat is al jarenlang bezig. De ICE wordt steeds schoner.
@kempenaer: Minder vies bedoel je.
@dondeboer: ze worden steeds zuiniger doordat de motoren steeds efficienter worden. Maar daardoor wordt de uitstoot steeds complexer en ook gevaarlijker voor mens en dier.
@mashell: Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik denk ook dat er per saldo nog altijd behoorlijke vooruitgang wordt geboekt bij de doorontwikkeling van de ICE. Het effect dat je beschrijft maakt wel dat de vooruitgang wordt gedempt. Maar ’t is lastig. Dinosap verbranden heeft geen toekomst, maar hoe elektrisch eruit gaat zien heb ik ook geen goed beeld van. Inductie, grafeen, Joost mag ’t weten. Misschien is VR/AR wel de uitkomst, en is mobiliteit voor zakelijke dienstverleners straks gewoon helemaal geen issue meer. Wie weet…
@kempenaer: minder vies en aan de andere kant steeds meer. Geen winst dus.
euro 6d ?
en rijkwijdte 90km op elektrisch
@gove: rijkwijdte?? Is dat een maat van hoe diep je zakken zijn??
Ik vind helemaal mooi!
@ghost: En wat vind je precies mooi aan de Ducato?
@dutchdriftking: je kan er veel bier in meenemen
@keeper1: Ach, als je 4 pallets besteld is men best bereid het te bezorgen hoor, maar de bezorger kan inderdaad wel een Ducato gebruiken :) .
@dutchdriftking: ach altijd beter dan achterop mijn stalen ros…
@dutchdriftking: de laadruimte! Ideaal voor een 2 persoonsmatras, kratten bier en dozen wijn…Feest kan beginnen!
-Edit: thanks, even anders verwoord. Thanks!-
In de praktijk zal het qua actieradius, laadtijd en degeneratie van de accu’s wel weer huilen met de pet op zijn.
Maar daar kijken veel autojournalisten niet naar, die worden helemaal warm gemaakt door de theorie van de fabrikant en de politiek.
Een beetje meer realiteitszin in de journalistiek zou welkom zijn. Op ieder onderwerp. In plaats van wensdenkerig politiek activisme, verblind door rabiate ideologieën.
@kempenaer: Slecht weekend gehad? Dit is m.i. een tamelijk feitelijk artikel, zie hier weinig wensdenkerig activisme, en al helemaal geen politieke statements. Fiat maakt een elektrische bus die volgend jaar te krijgen is.
Die logica van FCA blijft bijzonder.
Eerste elektrische auto is een Fiat 500 die ze wel in de VS willen verkopen maar eigenlijk niet in Europa. Dan is de hele autoindustrie jaren druk bezig met die electra met uitzondering van FCA.
En dan en na enkele jaren beginnen ze met een elektrische Ducato………… Aparte toko met heel bijzonder marketing beleid (eigenlijk ontbreken van enig structureel beleid)
@spideriv: marketingstrategie met een dobbelsteen.. ducato gooide 2keer zes dus was aan de beurt…
@SpiderIV: ze bouwden er al meer dan 6 miljoen van, en momenteel zo’n 1000 per dag (van welk ander type FCA bouwen ze ook 1000 stuks per dag??) Daar zit dus serieus geld in. En ook de “busjes” moeten van de EU schoner worden, dus deze stap is volkomen logisch.
@SpiderIV: de elektrische 500 wou fiat niet eens bouwen maar moest dat wel wegens regelgeving in Californië. De heer marchionne adviseerde zelfs om de auto niet te kopen omdat per auto fiat geld verloor…
FCA heeft nooit geïnvesteerd in elektrificatie omdat ze dachten dat er nog veel rendement te halen viel uit de ontbrandingsmotor, maar zal wel moeten tegenwoordig. Dan moet je toch ergens mee beginnen.(alfa tonale en jeep compass/renegade zijn al aangekondigde hybrides die komende jaren verschijnen)
Veel overheden zullen deze Ducato graag zien in de binnenstad. Een pakketbezorger in een grote stad heeft aan 100km of misschien wel 60km actieradius genoeg.

Slimme zet van Fiat.
Doet Fiat nog PSA-bussen? Ik dacht dat die nu met Renault/Nissan meededen?
@tenaci: ja, de Citroën Jumper en de Peugeot Boxer zijn/worden ook verbeterd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).