• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kabinet stemt in met tweede milieuzone

Auteur: Loek, gepost 12 april 2019 om 17:45 – 66 Reacties

Milieuzone


Dieselrijders moeten extra op hun hoede zijn.

Voordat iedereen massaal elektrisch kan rijden, worden er in stadscentra de nodige maatregelen toegepast om in ieder geval auto’s op diesel op te laten krassen. De eerste maatregel is de milieuzone, waar oude(re) auto’s met een dieselmotor gewoon het centrum niet meer in mogen. Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur, wilde dit al een tijdje, nu is het officieel.

Het betekent dat gemeenten zelf mogen bepalen of auto’s volgens de Euro 2- of Euro 3-norm worden geweigerd. In het eerste geval betekent het auto’s van ouder dan 2001, de Euro 3-norm betekent dieselauto’s van voor 2006. Vanaf 1 januari 2020 gaan beide milieuzones van start. Om te voorkomen dat dieselrijders wanhopig bij binnenkomst van een stad de leeftijd van hun autopapieren drie keer checken, moeten ook de borden verduidelijkt worden.

Van Veldhoven wil dat de zones nogmaals opschuiven in 2025. Dan mogen gemeenten dus ook de ‘Euro 4-norm of nieuwer’ hanteren. Dan mogen auto’s ouder dan 2009 ophoepelen uit het centrum. Zoals altijd gelden al deze maatregelen niet voor benzine-auto’s. Daarmee mag je vrolijk nog elk centrum binnenrijden. (via AD)

Ook interessant!

  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland
  • Gespot- Een kneiterdikke diesel met vers kenteken

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, milieu, milieuzones, stientje-van-veldhoven

Vorig bericht: « De gaafste politievloot ter wereld is nog gaver geworden
Volgend bericht: Deze iconische naam is niet houdbaar voor de toekomst »

Lees Interacties

Reacties

  1. techniekmeneer zegt

    12 april 2019 om 17:54

    Mooi! Weg met die stinkdiesels.

    Login om te reageren
    • basr32 zegt

      12 april 2019 om 18:33

      @techniekmeneer: ik ruik ze niet hoor… Jij kan denk ik beter op het groenlinks forum dit gezwets verspreiden

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        12 april 2019 om 19:01

        @basr32: Groenlinks? Mweh, heb mijn hele leven nog rechts gestemd. Desalniettemin, diesel is gewoon op zijn einde, accepteren en doorgaan.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 april 2019 om 19:28

          @techniekmeneer: het is inderdaad rechts om van alles te willen verbieden en andere buiten willen sluiten. Maar ook benzinerijders doen er verstandig aan tegen dit soort zones te zijn, want als de diesel is uitgeroeid dan 3, 2, 1 is ook de benzine motor aan de beurt. Want ook die is bepaald niet schoon en ontwikkelt door de hogere verbrandingstemperaturen steeds gevaarlijkere stoffen in de uitlaatgassen.

          Login om te reageren
          • techniekmeneer zegt

            12 april 2019 om 20:14

            @mashell: Eens, maar helaas zullen we toch die kant op gaan, de vraag is alleen hoe lang het nog duurt.

            Login om te reageren
          • maotje zegt

            13 april 2019 om 12:13

            @mashell: benzine zal niet aan de beurt komen.
            De voertuigen die geweerd gaan worden nu zijn by far de meest vervuilende voeruigen.
            In de komende tijd worden nieuwe auto’s toch alleen maar schoner kwa uitstoot. Een auto heeft nou eenmaal niet het eeuwige leven en is bij normaal gebruik gewoon een x op. Dus het wagenpark verschoont zich vanzelf. Tuurlijk heb je liefhebbers van oldtimers. Maar dan praat je in totaal over nog geen 0,5 % op het gehele wagenpark. Die groep is dus verwaarloosbaar. Zeker als je daarbij ook nog in gedachte houd dat deze auto’s in tegenstelling tot een gebruiksauto geen 10.000 km per jaar rijd. Maar een fractie daarvan

            Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          12 april 2019 om 20:48

          @techniekmeneer: wedden dat er over 10 jaar nog steeds personenwagens met diesel aan de man worden gebracht?

          Login om te reageren
          • techniekmeneer zegt

            12 april 2019 om 20:53

            @cloverleaf: Wedden doe ik niet aan, maar ik denk dat over 10 jaar geen personenauto’s met dieselmotoren meer verkocht worden.

            Login om te reageren
            • slickrick zegt

              12 april 2019 om 21:22

              @techniekmeneer: 100% van wel, misschien niet in landen zoals Noorwegen, of ook niet in NL waar iedereen zich gek laat maken door de staat die 2 voor 12 opeens de klimaat doelen wil halen terwijl ze 5 jaar geleden nog in kolen centrales investeerden…..over lange termijn visie gesproken.

              Diesel is nog steeds razend populair in UK, Frankrijk , heel oost Europa en Duitsland ook.

              Login om te reageren
              • techniekmeneer zegt

                12 april 2019 om 22:50

                @slickrick: Er zijn al veel automerken die geen eens diesels meer maken/leveren.. We gaan het zien over 10 jaar, ben best benieuwd.

              • vagtroep zegt

                13 april 2019 om 14:16

                @slickrick: en niet te vergeten Petrolheads country NR.1 USA . America First gezwanzel ofzo.. waar de kleinste motor een 2.0 is volgens mij

        • boomhauwer zegt

          13 april 2019 om 09:31

          @techniekmeneer: diesel niet nee, die tot dpf daarentegen..

          Login om te reageren
      • BaRa zegt

        12 april 2019 om 20:16

        @basr32: moet je minder snuiven, dan ruik je terug wat beter…

        Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      12 april 2019 om 18:42

      @techniekmeneer: Betreffende euro 2 en 3 diesel heb je wel gelijk, maar in 2025 euro 4 en nieuwer slaat het nergens op. Die dingen zijn met alle filters al schoner dan een benzine auto!

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        12 april 2019 om 19:03

        @venividivici: Schoner… Alles word opgeslagen in het roetfiler, en als de auto gaat regenereren blaast hij alles in 1 keer naar buiten. Nee, zo schoon zijn ze op lange termijn niet. Interesseert mij ook niks, ik heb niks met milieu geneuzel, alleen technisch is het onmogelijk om diesels nog schoner te krijgen.

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          12 april 2019 om 19:51

          @techniekmeneer: zo is t niet helemaal en daarboven zijn nieuwe benzine auto’s ook uitgerust met een roetfilter. De GPF. Helaas het is waar.
          Mijn diesel is van 2006 en euro 5. Dus verbieden op leeftijd is ook niet terecht. Zelfde auto en een bouwjaar of 2 jonger zou ineens wel kunnen. Wat dat betreft is het Duitse systeem beter. Kijken echt naar de auto. Dus VIN. Daar staat in welke euro norm.

          Login om te reageren
        • maotje zegt

          13 april 2019 om 12:15

          @techniekmeneer: je hebt niks met milieugeneuzel? Dus je hebt ook niks met je gezondheid? En ook de gezondheid van je kinderen of toekomstige kinderen heb je niks mee? Want dat is waar het omdraait met milieu.

          Login om te reageren
  2. rrvliet zegt

    12 april 2019 om 17:56

    Oef, ibiza uit 2006. 385000 op de tellee, oprijden voor 2020!

    Login om te reageren
    • aggy32 zegt

      12 april 2019 om 19:54

      @rrvliet: dan val je toch net binnen de boot. Van voor 2006. Dus je kan nog lekker de milieu vervuilen tot 2025, succes!

      Login om te reageren
      • rrvliet zegt

        12 april 2019 om 21:26

        @aggy32: Moet lukken!

        Login om te reageren
  3. dees zegt

    12 april 2019 om 17:58

    Zolang ze niet met die sticker onzin komen welke alleen gebruikt word om de gemeente kas te spekken zoals in Duitsland.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      12 april 2019 om 20:15

      @dees: Misschien komt dat geld wel ten goede aan taal- en spellingsonderwijs… ?

      Login om te reageren
  4. monsieurleloure zegt

    12 april 2019 om 18:06

    Mag ik met mijn kamper Mercedes diesel uit 2014 en aftandse 159 benzine nog vrolijk blijven doorrijden. Baudet for President

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    12 april 2019 om 18:13

    Dit is toch complete waanzin?!

    Login om te reageren
    • jippie zegt

      12 april 2019 om 19:14

      @viezefreddyw: yep, en het klimaat help je er echt niet mee.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        12 april 2019 om 20:17

        @jippie: dit is een milieumaatregel (luchtkwaliteit), geen klimaatmaatregel. Wel bij de les blijven…

        Login om te reageren
      • maotje zegt

        13 april 2019 om 11:50

        @jippie: klimaat?? Verdiep je eerst eens wat klimaat is, wat invloed heeft op klimaat en wat milieu inhoud ipv doelloos maar iets roepen.

        Login om te reageren
    • dirkv zegt

      12 april 2019 om 20:05

      @viezefreddyw: Ik denk dat er in de grote steden veel mensen wonen die geen diesel hebben als ze überhaupt al een auto hebben. Het is niet voor niets dat veel grote steden politieke rode en/of groene bolwerken zijn.
      Zowiezo is dat klimaat gedoe in Nederland behoorlijk doorgeslagen. Wij behoren tot de schoonste landen van de wereld en dat is blijkbaar niet genoeg.
      Maar het lost zich vanzelf wel op. De klimaat hype kost geld, heel veel geld en als daar de rekening voor gepresenteerd wordt haken veel Nederlanders af.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        12 april 2019 om 20:19

        @dirkv: Tuurlijk. Dat is waarom de Nederlandse overheid door een Nederlandse rechtbank veroordeeld is voor te laks omgaan met klimaatmaatregelen. Omdat het bij de schoonste landen ter wereld hoort.

        Login om te reageren
        • basr32 zegt

          12 april 2019 om 20:36

          @BaRa: Dat komt doordat de klimaatgekte zelfs doorslaat bij de rechters… Het is niet eens duidelijk wat nou de rol van de mens is in klimaatverandering en AL zou je de klimaatverhaaltjes geloven, dan is het beleid wat Nederland voert (en gaat voeren) idioot. De obsessieve reductie van co2 zal namelijk niets uitmaken, aangezien Nederland maar voor een zeer klein percentage co2 uitstoot verantwoordelijk is, en omdat andere landen, en dan vooral de BRICS-landen niet eens meedoen aan de klimaathysterie. Zo heeft China aangekondigd om de komende jaren nog honderden kolencentrales te bouwen, en is de VS uit het Parijs akkoord gestapt.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            13 april 2019 om 09:14

            @basr32: en hoe gaan wij die andere landen aanspreken op hun gedrag als wij onze zaakjes niet op orde hebben? Momenteel lopen wij nog vrij ver achter dankzij het gebrek aan duurzame bronnen en hoge bevolkingsdichtheid.

            Login om te reageren
        • dirkv zegt

          12 april 2019 om 20:48

          @BaRa: Misschien zijn die afgesproken klimaatregels een tikkeltje doorgeschoten?
          Misschien hadden we dat niet zo klakkeloos moeten af spreken?

          Login om te reageren
      • siebren zegt

        13 april 2019 om 09:34

        @dirkv: Waar komt toch telkens die illusie van dat wij een van de schoonste landen van de wereld zijn?

        Login om te reageren
  6. yupyup zegt

    12 april 2019 om 18:24

    Gek genoeg vind ik dit heel geruststellend met mijn euro 4 diesel, kan ik in ieder geval nog tot 2025 door.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      12 april 2019 om 18:43

      @yupyup: ik ook. Ga misschien juist een euro 6 diesel overwegen ipv een benzine bak

      Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      12 april 2019 om 20:23

      @yupyup: zeker volgende maand lekker een diesel uit 2009 importeren.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        13 april 2019 om 07:35

        @dirkiii:
        Kun je niet beter eentje uit 2010 overwegen? Tenzij je dus nooit echt buiten NL komt, maar gevoelsmatig voelt dat iets veiliger …

        Login om te reageren
  7. smoked zegt

    12 april 2019 om 18:29

    Gelukkig heb ik een 2e hands diesel uit 2014…

    Login om te reageren
  8. frank2b zegt

    12 april 2019 om 18:30

    Zoals het heurt.

    Login om te reageren
  9. W115 zegt

    12 april 2019 om 18:33

    Een auto uit 2005 is in mijn ogen nog nieuw

    Login om te reageren
    • suzikubelona zegt

      12 april 2019 om 18:52

      @w115: Ik zal je een berichtje sturen als ik de mijne verkoop. ?

      Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      12 april 2019 om 19:05

      @w115: 14 jaar oud… Hier word er dan over een oude bak gepraat..

      Login om te reageren
  10. jack_abarth zegt

    12 april 2019 om 18:35

    Mooi, de D5 kan nog even blijven. Daarna de 190e maar weer van stal toveren en rondjes tuffen in deze steden??

    Login om te reageren
    • 911targa zegt

      12 april 2019 om 18:56

      @jack_abarth: hahaha, eens, de 735iA kan ook lekker blijven rond pruttelen!

      Login om te reageren
    • por100 zegt

      13 april 2019 om 07:36

      @jack_abarth:
      Lekker hoor mooie keus

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    12 april 2019 om 18:36

    Een particuliere veelrijder met een dieseltje uit 2005 is straks dus gewoon de sjaak. En de leaserijder is de enige welke voordeel kan halen. Lekker bezig VVD!

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      12 april 2019 om 19:06

      @dutchdriftking: En toch blijven we er met z’n allen op stemmen..

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        13 april 2019 om 07:38

        @techniekmeneer:

        FvD zal, mits er niet al te gekke dingen worden geroepen, wel wat mee van VVD gaan afpakken als het zo doorgaat.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          13 april 2019 om 16:23

          @por100: Laten we het hopen….

          Login om te reageren
  12. detroitv8 zegt

    12 april 2019 om 19:20

    Beleid wat geen zoden aan de dijk zet. Kijk eens rond, hoe veel <2006 diesel auto’s zie je eigenlijk nog rijden. Dat kleine percentage gaat dan geweigerd worden terwijl er geen wezenlijk verschil gemaakt gaat worden, behalve de financiële rompslomp die een eigenaar heeft.

    Login om te reageren
  13. sabrerator zegt

    12 april 2019 om 19:49

    Mooi. Dan kan ik met mijn Euro-4 met roetfilter uit 2006 nog even door.
    Maar goed ook, staan nog maar 115.000km op.
    Kocht hem 6 maand geleden met 96000, en met mijn 45.000 per jaar ben ik er voor 2025 wel doorheen.

    Over een jaar of 4 maar eens een lekkere V8 zoeken, knal ik die wel op LPG.

    Tot dan geniet ik lekker door van die heerlijke 2.7 V6 diesel.

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      12 april 2019 om 22:12

      @sabrerator: 96.000km uit 2006 klinkt niet heel plausibel? Flink teruggedraaide import kar?

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        15 april 2019 om 17:15

        @atrak:
        Alle boekjes en rekeningen erbij, dus nee. Geen teruggedraaide bak.
        Ziet er ook als nieuw uit.

        In andere landen is een diesel blijkbaar sneller rendabel.

        Login om te reageren
  14. pomoek zegt

    12 april 2019 om 20:03

    Gvd, rijksoverheid, wat hebben we nu aan jullie als het je niet lukt om eenduidig beleid te ontwikkelen? Doe eens makkelijk, je doet 1 (een, one, une, ein) milieuzone. Voor alle steden die er een moeten hebben. En klaar. Niet 2 of 3. Met je “verduidelijkende borden”.

    Daarnaast: alle handhaving vindt plaats met camera’s die kentekens controleren. Dan kun je toch gewoon naar de specifieke uitstoot kijken van de specifieke auto’s kijken? Dat is toch niet zo lastig? Waarom worden nu juist mensen met, vaak goedkope, oude dieseltjes gepakt en mag je met een 18 cilinder AMG uit 2012 gewoon de binnenstad van, pak ‘m beet, Aardenburg zwart blakeren? This is Bvlsh!t!

    Login om te reageren
  15. ericc zegt

    12 april 2019 om 20:39

    Doe dan niet hypocriet en weiger oude schepen ook i’n de haven en ook geen dieseltreinen meer.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 april 2019 om 11:47

      @ericc: in arnhem komen geen schepen.

      Login om te reageren
  16. cloverleaf zegt

    12 april 2019 om 20:50

    Tuurlijk laat lekker elke gemeente dit zelf bepalen. Man man man. Als je het al doet doe het landelijk!

    Login om te reageren
  17. ghost zegt

    12 april 2019 om 23:23

    Kansloze actie maar goed!

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 april 2019 om 11:48

      @ghost: waarom? Is niks kansloos aan. Is gewoon een goede maatregel.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        13 april 2019 om 14:17

        @maotje: ja tuurlijk want een Lupo 3L uit 2001 is natuurlijk heel smerig. Denk na voordat je wat roept. Die auto rijdt zuiniger dan elke hedendaagse auto.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          13 april 2019 om 14:39

          @ghost: @ghost: het gaat niet om hoeveel die verbruikt. Het gaat om de uitstoot. Denk na voordat je wat roep

          Login om te reageren
  18. 571ay zegt

    13 april 2019 om 00:18

    Lekker weer een potje automobilist pesten. Ik rijd een diesel uit 2003 en mag het centrum van Arnhem al niet meer in. Prima, als Arnhem mij niet meer wilt zal ik mijn boodschappen en aankopen in een andere stad doen. De fabrieken van grote multinationals kunnen wel vrij uitstoten. Krom allemaal.

    Login om te reageren
  19. spiderman zegt

    13 april 2019 om 01:07

    Kwestie van tijd voordat ook mijn euro5-ecodieseltje bepaalde centra niet meer in mag, zie Hamburg. In 2011 nog wegenbelastingvrij geleverd, want schoon en zuinig…

    Login om te reageren
  20. ericd zegt

    13 april 2019 om 10:57

    In welke gemeentes mogen BENZINEauto’s van vóór 2001 nu al niet meer het centrum in?

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 april 2019 om 12:17

      @ericd: geen een toch?

      Login om te reageren
      • ericd zegt

        14 april 2019 om 13:19

        @maotje: You’re right. Heb net Utrecht gecheckt. De 7,50 per uur parkeerkosten in Amsterdam werken tegen dat je sowieso naar die stad in de auto wilt. Schoon of niet.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North