Kabinet stemt in met tweede milieuzone

Auteur: , 66 Reacties

Dieselrijders moeten extra op hun hoede zijn.

Milieuzone

Voordat iedereen massaal elektrisch kan rijden, worden er in stadscentra de nodige maatregelen toegepast om in ieder geval auto’s op diesel op te laten krassen. De eerste maatregel is de milieuzone, waar oude(re) auto’s met een dieselmotor gewoon het centrum niet meer in mogen. Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur, wilde dit al een tijdje, nu is het officieel.

Het betekent dat gemeenten zelf mogen bepalen of auto’s volgens de Euro 2- of Euro 3-norm worden geweigerd. In het eerste geval betekent het auto’s van ouder dan 2001, de Euro 3-norm betekent dieselauto’s van voor 2006. Vanaf 1 januari 2020 gaan beide milieuzones van start. Om te voorkomen dat dieselrijders wanhopig bij binnenkomst van een stad de leeftijd van hun autopapieren drie keer checken, moeten ook de borden verduidelijkt worden.

Van Veldhoven wil dat de zones nogmaals opschuiven in 2025. Dan mogen gemeenten dus ook de ‘Euro 4-norm of nieuwer’ hanteren. Dan mogen auto’s ouder dan 2009 ophoepelen uit het centrum. Zoals altijd gelden al deze maatregelen niet voor benzine-auto’s. Daarmee mag je vrolijk nog elk centrum binnenrijden. (via AD)



66 reacties

Mooi! Weg met die stinkdiesels.
@techniekmeneer: ik ruik ze niet hoor… Jij kan denk ik beter op het groenlinks forum dit gezwets verspreiden
@basr32: Groenlinks? Mweh, heb mijn hele leven nog rechts gestemd. Desalniettemin, diesel is gewoon op zijn einde, accepteren en doorgaan.
@techniekmeneer: het is inderdaad rechts om van alles te willen verbieden en andere buiten willen sluiten. Maar ook benzinerijders doen er verstandig aan tegen dit soort zones te zijn, want als de diesel is uitgeroeid dan 3, 2, 1 is ook de benzine motor aan de beurt. Want ook die is bepaald niet schoon en ontwikkelt door de hogere verbrandingstemperaturen steeds gevaarlijkere stoffen in de uitlaatgassen.
@mashell: Eens, maar helaas zullen we toch die kant op gaan, de vraag is alleen hoe lang het nog duurt.
@mashell: benzine zal niet aan de beurt komen.
De voertuigen die geweerd gaan worden nu zijn by far de meest vervuilende voeruigen.
In de komende tijd worden nieuwe auto’s toch alleen maar schoner kwa uitstoot. Een auto heeft nou eenmaal niet het eeuwige leven en is bij normaal gebruik gewoon een x op. Dus het wagenpark verschoont zich vanzelf. Tuurlijk heb je liefhebbers van oldtimers. Maar dan praat je in totaal over nog geen 0,5 % op het gehele wagenpark. Die groep is dus verwaarloosbaar. Zeker als je daarbij ook nog in gedachte houd dat deze auto’s in tegenstelling tot een gebruiksauto geen 10.000 km per jaar rijd. Maar een fractie daarvan
@techniekmeneer: wedden dat er over 10 jaar nog steeds personenwagens met diesel aan de man worden gebracht?

@cloverleaf: Wedden doe ik niet aan, maar ik denk dat over 10 jaar geen personenauto’s met dieselmotoren meer verkocht worden.
@techniekmeneer: 100% van wel, misschien niet in landen zoals Noorwegen, of ook niet in NL waar iedereen zich gek laat maken door de staat die 2 voor 12 opeens de klimaat doelen wil halen terwijl ze 5 jaar geleden nog in kolen centrales investeerden…..over lange termijn visie gesproken.

Diesel is nog steeds razend populair in UK, Frankrijk , heel oost Europa en Duitsland ook.

@slickrick: Er zijn al veel automerken die geen eens diesels meer maken/leveren.. We gaan het zien over 10 jaar, ben best benieuwd.
@slickrick: en niet te vergeten Petrolheads country NR.1 USA . America First gezwanzel ofzo.. waar de kleinste motor een 2.0 is volgens mij
@techniekmeneer: diesel niet nee, die tot dpf daarentegen..
@basr32: moet je minder snuiven, dan ruik je terug wat beter…
@techniekmeneer: Betreffende euro 2 en 3 diesel heb je wel gelijk, maar in 2025 euro 4 en nieuwer slaat het nergens op. Die dingen zijn met alle filters al schoner dan een benzine auto!
@venividivici: Schoner… Alles word opgeslagen in het roetfiler, en als de auto gaat regenereren blaast hij alles in 1 keer naar buiten. Nee, zo schoon zijn ze op lange termijn niet. Interesseert mij ook niks, ik heb niks met milieu geneuzel, alleen technisch is het onmogelijk om diesels nog schoner te krijgen.
@techniekmeneer: zo is t niet helemaal en daarboven zijn nieuwe benzine auto’s ook uitgerust met een roetfilter. De GPF. Helaas het is waar.
Mijn diesel is van 2006 en euro 5. Dus verbieden op leeftijd is ook niet terecht. Zelfde auto en een bouwjaar of 2 jonger zou ineens wel kunnen. Wat dat betreft is het Duitse systeem beter. Kijken echt naar de auto. Dus VIN. Daar staat in welke euro norm.
@techniekmeneer: je hebt niks met milieugeneuzel? Dus je hebt ook niks met je gezondheid? En ook de gezondheid van je kinderen of toekomstige kinderen heb je niks mee? Want dat is waar het omdraait met milieu.
Oef, ibiza uit 2006. 385000 op de tellee, oprijden voor 2020!
@rrvliet: dan val je toch net binnen de boot. Van voor 2006. Dus je kan nog lekker de milieu vervuilen tot 2025, succes!
@aggy32: Moet lukken!
Zolang ze niet met die sticker onzin komen welke alleen gebruikt word om de gemeente kas te spekken zoals in Duitsland.
@dees: Misschien komt dat geld wel ten goede aan taal- en spellingsonderwijs… 😆
Mag ik met mijn kamper Mercedes diesel uit 2014 en aftandse 159 benzine nog vrolijk blijven doorrijden. Baudet for President
Dit is toch complete waanzin?!
@viezefreddyw: yep, en het klimaat help je er echt niet mee.
@jippie: dit is een milieumaatregel (luchtkwaliteit), geen klimaatmaatregel. Wel bij de les blijven…
@jippie: klimaat?? Verdiep je eerst eens wat klimaat is, wat invloed heeft op klimaat en wat milieu inhoud ipv doelloos maar iets roepen.
@viezefreddyw: Ik denk dat er in de grote steden veel mensen wonen die geen diesel hebben als ze überhaupt al een auto hebben. Het is niet voor niets dat veel grote steden politieke rode en/of groene bolwerken zijn.
Zowiezo is dat klimaat gedoe in Nederland behoorlijk doorgeslagen. Wij behoren tot de schoonste landen van de wereld en dat is blijkbaar niet genoeg.
Maar het lost zich vanzelf wel op. De klimaat hype kost geld, heel veel geld en als daar de rekening voor gepresenteerd wordt haken veel Nederlanders af.
@dirkv: Tuurlijk. Dat is waarom de Nederlandse overheid door een Nederlandse rechtbank veroordeeld is voor te laks omgaan met klimaatmaatregelen. Omdat het bij de schoonste landen ter wereld hoort.
@BaRa: Dat komt doordat de klimaatgekte zelfs doorslaat bij de rechters… Het is niet eens duidelijk wat nou de rol van de mens is in klimaatverandering en AL zou je de klimaatverhaaltjes geloven, dan is het beleid wat Nederland voert (en gaat voeren) idioot. De obsessieve reductie van co2 zal namelijk niets uitmaken, aangezien Nederland maar voor een zeer klein percentage co2 uitstoot verantwoordelijk is, en omdat andere landen, en dan vooral de BRICS-landen niet eens meedoen aan de klimaathysterie. Zo heeft China aangekondigd om de komende jaren nog honderden kolencentrales te bouwen, en is de VS uit het Parijs akkoord gestapt.
@basr32: en hoe gaan wij die andere landen aanspreken op hun gedrag als wij onze zaakjes niet op orde hebben? Momenteel lopen wij nog vrij ver achter dankzij het gebrek aan duurzame bronnen en hoge bevolkingsdichtheid.
@BaRa: Misschien zijn die afgesproken klimaatregels een tikkeltje doorgeschoten?
Misschien hadden we dat niet zo klakkeloos moeten af spreken?
@dirkv: Waar komt toch telkens die illusie van dat wij een van de schoonste landen van de wereld zijn?
Gek genoeg vind ik dit heel geruststellend met mijn euro 4 diesel, kan ik in ieder geval nog tot 2025 door.
@yupyup: ik ook. Ga misschien juist een euro 6 diesel overwegen ipv een benzine bak
@yupyup: zeker volgende maand lekker een diesel uit 2009 importeren.
@dirkiii:
Kun je niet beter eentje uit 2010 overwegen? Tenzij je dus nooit echt buiten NL komt, maar gevoelsmatig voelt dat iets veiliger …
Gelukkig heb ik een 2e hands diesel uit 2014…
Zoals het heurt.
Een auto uit 2005 is in mijn ogen nog nieuw
@w115: Ik zal je een berichtje sturen als ik de mijne verkoop. 😉
@w115: 14 jaar oud… Hier word er dan over een oude bak gepraat..
Mooi, de D5 kan nog even blijven. Daarna de 190e maar weer van stal toveren en rondjes tuffen in deze steden👌🏻
@jack_abarth: hahaha, eens, de 735iA kan ook lekker blijven rond pruttelen!
@jack_abarth:
Lekker hoor mooie keus
Een particuliere veelrijder met een dieseltje uit 2005 is straks dus gewoon de sjaak. En de leaserijder is de enige welke voordeel kan halen. Lekker bezig VVD!
@dutchdriftking: En toch blijven we er met z’n allen op stemmen..
@techniekmeneer:

FvD zal, mits er niet al te gekke dingen worden geroepen, wel wat mee van VVD gaan afpakken als het zo doorgaat.
@por100: Laten we het hopen….
Beleid wat geen zoden aan de dijk zet. Kijk eens rond, hoe veel <2006 diesel auto’s zie je eigenlijk nog rijden. Dat kleine percentage gaat dan geweigerd worden terwijl er geen wezenlijk verschil gemaakt gaat worden, behalve de financiële rompslomp die een eigenaar heeft.
Mooi. Dan kan ik met mijn Euro-4 met roetfilter uit 2006 nog even door.
Maar goed ook, staan nog maar 115.000km op.
Kocht hem 6 maand geleden met 96000, en met mijn 45.000 per jaar ben ik er voor 2025 wel doorheen.

Over een jaar of 4 maar eens een lekkere V8 zoeken, knal ik die wel op LPG.

Tot dan geniet ik lekker door van die heerlijke 2.7 V6 diesel.
@sabrerator: 96.000km uit 2006 klinkt niet heel plausibel? Flink teruggedraaide import kar?
@atrak:
Alle boekjes en rekeningen erbij, dus nee. Geen teruggedraaide bak.
Ziet er ook als nieuw uit.

In andere landen is een diesel blijkbaar sneller rendabel.
Gvd, rijksoverheid, wat hebben we nu aan jullie als het je niet lukt om eenduidig beleid te ontwikkelen? Doe eens makkelijk, je doet 1 (een, one, une, ein) milieuzone. Voor alle steden die er een moeten hebben. En klaar. Niet 2 of 3. Met je “verduidelijkende borden”.

Daarnaast: alle handhaving vindt plaats met camera’s die kentekens controleren. Dan kun je toch gewoon naar de specifieke uitstoot kijken van de specifieke auto’s kijken? Dat is toch niet zo lastig? Waarom worden nu juist mensen met, vaak goedkope, oude dieseltjes gepakt en mag je met een 18 cilinder AMG uit 2012 gewoon de binnenstad van, pak ‘m beet, Aardenburg zwart blakeren? This is Bvlsh!t!
Doe dan niet hypocriet en weiger oude schepen ook i’n de haven en ook geen dieseltreinen meer.
@ericc: in arnhem komen geen schepen.
Tuurlijk laat lekker elke gemeente dit zelf bepalen. Man man man. Als je het al doet doe het landelijk!
Kansloze actie maar goed!
@ghost: waarom? Is niks kansloos aan. Is gewoon een goede maatregel.
@maotje: ja tuurlijk want een Lupo 3L uit 2001 is natuurlijk heel smerig. Denk na voordat je wat roept. Die auto rijdt zuiniger dan elke hedendaagse auto.
@ghost: @ghost: het gaat niet om hoeveel die verbruikt. Het gaat om de uitstoot. Denk na voordat je wat roep
Lekker weer een potje automobilist pesten. Ik rijd een diesel uit 2003 en mag het centrum van Arnhem al niet meer in. Prima, als Arnhem mij niet meer wilt zal ik mijn boodschappen en aankopen in een andere stad doen. De fabrieken van grote multinationals kunnen wel vrij uitstoten. Krom allemaal.
Kwestie van tijd voordat ook mijn euro5-ecodieseltje bepaalde centra niet meer in mag, zie Hamburg. In 2011 nog wegenbelastingvrij geleverd, want schoon en zuinig…
In welke gemeentes mogen BENZINEauto’s van vóór 2001 nu al niet meer het centrum in?
@ericd: geen een toch?
@maotje: You’re right. Heb net Utrecht gecheckt. De 7,50 per uur parkeerkosten in Amsterdam werken tegen dat je sowieso naar die stad in de auto wilt. Schoon of niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).